برداشت نیشکر در خوزستان آغاز شد/ پیش‌بینی تولید ۶۳۰ هزار تن شکر را داریم یعنی حدود ۴۰ درصد از تولید شکر کل کشور/ با توجه به شرایط شدید کم‌آبی با کاهش حدود ۱۸ درصدی محصولات مواجه هستیم
برداشت نیشکر در خوزستان آغاز شد/ پیش‌بینی تولید ۶۳۰ هزار تن شکر را داریم یعنی حدود ۴۰ درصد از تولید شکر کل کشور/ با توجه به شرایط شدید کم‌آبی با کاهش حدود ۱۸ درصدی محصولات مواجه هستیم

بزرگترین عملیات متمرکز برداشت در بخش کشاورزی کشور با شروع برداشت محصول نیشکر از سطح ۶۶ هزار هکتار از اراضی زیر کشت طرح‌های توسعه نیشکر در شمال و جنوب خوزستان آغاز شد.

بزرگترین عملیات متمرکز برداشت در بخش کشاورزی کشور با شروع برداشت محصول نیشکر از سطح ۶۶ هزار هکتار از اراضی زیر کشت طرح‌های توسعه نیشکر در شمال و جنوب خوزستان آغاز شد.

به گزارش کاوش اخبار، دکتر عبدعلی ناصری در حاشیه آغاز عملیات برداشت نیشکر در کشت و صنعت حکیم فارابی با اعلام این خبر گفت: پیش‌بینی می‌کنیم امسال از مجموع کشت و صنعت‌های توسعه نیشکر ۶۳۰ هزار تن تولید شکر داشته باشیم که این میزان حدود ۴۰ درصد از تولید شکر کل کشور است.

مزارع نیشکر در شهرستان‌های خرمشهر، شادگان، کارون، اهواز، باوی، شوش و شوشتر واقع شده‌اند. ظرفیت اسمی هر یک از واحدهای هفت‌گانه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی ۱۰۰هزارتن شکر است.

عملیات برداشت نیشکر هر ساله از اواخر مهرماه آغاز و تا اواسط فروردین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

این عملیات بزرگترین عملیات متمرکز برداشت در بخش کشاورزی کشور است که ۱۰۰ درصد به شکل مکانیزه و با دستگاه‌های برداشت نیشکر به نام «هاروستر» انجام می‌شود.

عبور از گردنه خشکسالی

ناصری در ادامه با اشاره به تبعات خشکسالی امسال بر محصول نیشکر اظهار کرد: با مدیریت انجام‌شده در بحث مسائل آب، توانستیم بهار و تابستان سخت و کم‌آب امسال را پشت سر بگذاریم هرچند که کاهش حجم آورد رودخانه‌ها باعث افزایش شوری آب مورد نیاز برای کشت نیشکر شد.

وی افزود: به دلیل شوری و مشکلاتی که در بحث تأمین آب وجود داشت، در بیشتر شرکت‌های نیشکری به خصوص در نیشکر دهخدا با نقصان و کاهش شدید محصول مواجه شدیم.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان اینکه امسال با کاهش حدود ۱۸ درصدی محصولات مواجه هستیم، بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار بود گیاه نیشکر را با رشد ۲۴۰ سانتی‌متری برداشت کنیم اما با توجه به شرایط شدید کم‌آبی، با رشد ۲۰۸ سانتی‌متری کار برداشت را آغاز کردیم.

وی گفت: شرکت توسعه نیشکر بهترین و مدرن‌ترین روش آبیاری را با راندمان بیش از ۵۰ درصد استفاده می‌کنیم و با سیستم آبیاری که استفاده می‌کنیم آبیاری کم فشار سطحی است.

ناصری با اشاره به مدیریت منابع آبی، تأکید کرد: شیوه آبیاری نیز در مزارع توسعه نیشکر به شیوه هیدروفلوم بوده و راندمان آبیاری در توسعه نیشکر ۵۵ درصد است. این روش بهترین و مدرن‌ترین شیوه آبیاری کشاورزی در دنیا محسوب می‌شود.

مزارع نیشکر در سال‌های اخیر با دو ابر بحران سیل و خشکسالی مواجه شدند، اما با تدبیر صورت‌گرفته از سوی این شرکت از جمله اعمال بازچرخانی آب برای کاهش الگوی مصرف توانست از این بحران‌ها سربلند خارج شود.

ناصری ادامه داد: امسال پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۵٫۵ میلیون تن نیشکر و حدود ۶۰۰ هزار تن شکر در کشت و صنعت‌های هفتگانه استان خوزستان تولید شود.

هفت تپه به خوبی مدیریت خواهد شد

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی یادآور شد: کشت و صنعت هفت تپه هم که اخیراً به ما پیوسته، در حال اورهال است و از خشکسالی آسیب جدی دیده‌است.

وی افزود: حدود ۲ هزار هکتار از اراضی نیشکر هفت تپه خشک و ۵ هزار هکتار آن با محصول ۳۰۰ هزار تن نیشکر و ۳۰ هزار تن شکر قابل برداشت است.

به گفته این مقام مسئول، در مجموع پیش‌بینی می‌کنیم با احتساب کشت و صنعت هفت تپه امسال ۶۳۰ هزار تن تولید شکر داشته باشیم که حدود ۴۰ درصد از تولید شکر کل کشور است.

ناصری اضافه کرد: شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی توانایی‌های زیادی دارد و واگذاری نیشکر هفت تپه به ما مشکلی برای توسعه نیشکر ایجاد نمی‌کند.

امسال برای اولین بار، محصول مزارع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه زیر نظر مدیریت شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی برداشت می‌شود.

برداشت حداکثری سبز

ناصری اظهار کرد: سعی می‌کنیم تا جایی که می‌توانیم برداشت نیشکر را به روش سبز انجام دهیم و حداقل ۲۰ درصد برداشت نیشکر را می‌توان به صورت سبز انجام داد چون ارتفاع نی در ۲۰ درصد مزارع نیشکر کوتاه است اما در مزرعه ای که نی می‌خوابند امکان برداشت سبز نیشکر وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در پایان گفت: در مکان‌هایی که امکان برداشت سبز بین ۲۰ تا ۳۰ درصد هم باشد مشکلی نداریم.

افزایش مقاومت خاک، خودکفایی کشور، تأمین بازارهای داخلی، ایجاد اشتغال بومی‌ها، بهبود شرایط محیط‌زیستی، بالابردن سرانه فضای سبز از جمله مزایای اجرای طرح‌های نیشکر است.

الکل، خمیرمایه، نئوپان، ام دی اف، خوراک دام، کاغذ، کمپوست و… از دیگر محصولات جانبی شرکت توسعه نیشکر به حساب می‌آیند.

در یک سال اخیر ۳۴ میلیون لیتر الکل، هفت هزار و ۵۰۰ هزار تن مایه خمیر و ۱۰۰ هزار مترمکعب تخته ام دی اف در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تولید و به بازار داخلی عرضه شده‌است.