مناطق نفتخیز جنوب بیش از ۷۰ درصد تولید نفت را به‌عهده دارد/ این شرکت باید در سیاست‌گذاری‌ها، یاریگر و همراه شرکت ملی نفت ایران باشد
مناطق نفتخیز جنوب بیش از ۷۰ درصد تولید نفت را به‌عهده دارد/ این شرکت باید در سیاست‌گذاری‌ها، یاریگر و همراه شرکت ملی نفت ایران باشد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بر لزوم همراهی و مشارکت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در تصمیم‌سازی‌های کلان شرکت ملی نفت ایران و احیای حاکمیت شرکتی در مناطق نفتخیز جنوب و سایر شرکت‌های تابعه تاکید کرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بر لزوم همراهی و مشارکت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در تصمیم‌سازی‌های کلان شرکت ملی نفت ایران و احیای حاکمیت شرکتی در مناطق نفتخیز جنوب و سایر شرکت‌های تابعه تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نفتخیز،‌ دکتر محسن خجسته‌مهر روز جمعه (۱۶ مهرماه ۱۴۰۰) در نشست تکریم و معارفه مدیران عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در اهواز اظهار داشت: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب که بیش از ۷۰ درصد تولید نفت را به‌عهده دارد، صرفاً یک شرکت پروژه محور نیست و انتظار این است که حاکمیت شرکتی در این مجموعه و سایر شرکت‌های تابعه احیا و تقویت شود.

وی گفت: مناطق نفتخیز جنوب باید در سیاست‌گذاری‌ها، یاریگر و همراه شرکت ملی نفت ایران باشد و در تصمیم‌سازی‌ها نقش ایفا کند و نباید تصور کنیم که شرکت‌های تابعه نقشی در کنترل و نظارت و تصمیم‌گیری‌های کلان ندارند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه خیلی از رویه‌های کنونی و ضعف‌های موجود با تقویت حاکمیت شرکتی مرتفع می‌شود، افزود: مصادیق حاکمیت شرکتی باید در رویه‌ها و اقتصاد طرح‌ها دیده شود و در این راستا نقش هیات مدیره‌ها باید تقویت شود.

خجسته مهر تشکیل هیات مدیره قوی و قدرتمند در مناطق نفتخیز جنوب را خواستار شد و افزایش اختیارات و ایفای نقش درست آن را در راستای اهداف و ماموریت‌های محوله مورد تاکید قرار داد.

لزوم بازگشت سریع و پایدار به تولید قبل از تحریم‌ها

وی بازگشت به ظرفیت تولید در کوتاه مدت و تثبیت و پایداری آن در میان‌مدت را از اولویت‌های مناطق نفتخیز جنوب برشمرد و گفت: انتظار داریم شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برای بازگشت تولید به سطح قبل از تحریم و پایدار نمودن آن در میان مدت، برنامه‌های دقیقی به شرکت ملی نفت ایران ارائه دهد که تحقق این برنامه‌ها نیازمند ملزوماتی است که سعی خواهیم کرد آنها را فراهم آوریم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اضافه کرد: در این راستا اعتبارات قابل توجهی برای اجرای پروژه‌های مرتبط با نگهداشت و افزایش تولید و اعتبارات مناسبی نیز برای کارهای اولویت‌دار رفاهی در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تخصیص یافته است.

اولویت بازسازی و نوسازی تاسیسات مناطق نفتخیز جنوب

خجسته مهر در ادامه با اشاره به قدمت و عمر تاسیسات مناطق نفتخیز جنوب، گفت: نوسازی و بازسازی تاسیسات این شرکت به عنوان یک اولویت اساسی و ضرورت اجتناب ناپذیر باید مدنظر قرار گیرد و اقدامات لازم برای این مهم به‌صورت جدی دنبال شود.

باید وضعیت نیروی انسانی به دوران قبل از بی‌مهری‌ها بازگردد

وی ادامه داد: فعالیت‌های مرتبط با بازگشت به تولید حداکثری صرفاً مربوط به اقدامات ترمیمی و چاه‌محور نیست بلکه بازگردانی نیروی انسانی به قبل از نامهربانی‌های صورت گرفته نیز، بخشی از برنامه‌ بازگشت به سقف ظرفیت تولید است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه با بیان اینکه در گذشته در جذب و استخدام  و توسعه نیروی انسانی دچار ضعف و رکود شدیم، گفت: برای نیروی انسانی باید برنامه و کار تعریف شود و به آن اهمیت داد چرا که یکی از مهم‌ترین مشکلات این قشر عدم توجه به آنهاست.

خجسته مهر ایجاد تغییرات متناسب با ماموریت‌ها و مولفه‌ها را ضروری دانست و گفت: باید خود را با ماموریت‌ها، انتظارات و برنامه‌ها مقایسه و بر موانع غلبه کنیم و در راستای تولید، پروژه‌ها را اولویت بندی و پروژه‌های غیراولویت دار را حذف نماییم.

اختیارات لازم به مناطق نفتخیز جنوب داده می‌شود

وی افزود: شرکت ملی نفت ایران مصمم است تا اختیاراتی که مانع تولید و چابکی مناطق نفتخیز جنوب شده است را مرتفع نموده به همین منظور از مدیرعامل جدید این شرکت ‌می‌خواهیم که با کار کارشناسی مصداق‌های این اختیارات تهیه و در اولین فرصت برای شرکت ملی نفت ارسال شود تا درباره بازگرداندن اختیارات تصمیم‌گیری شود.

شیوه‌نامه پیشین تعمیرات اساسی ماشين‌آلات دوار اصلاح می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اهمیت تعمیرات اساسی در مناطق نفتخیز جنوب اظهار داشت: در بخش تعمیرات اساسی محدودیت‌هایی که از قبل بوجود آمده برداشته می‌شود و دستورالعمل‌های قبل اصلاح و در چند روز آتی ابلاغ خواهد شد.

تکریم و معارفه مدیرعامل مناطق نفتخیز جنوب

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه از زحمات و تلاش‌های مهندس احمد محمدی در مدت تصدی مدیرعاملی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب قدردانی کرد و گفت: باید قدردان جمهوری اسلامی باشیم که فرصت مسئولیت را به ما داده و باید بدانیم که این فرصت محدود است و در همین فرصت اندک باید حداکثر استفاده را برای انجام کارها و ماموریت‌های بزرگ انجام دهیم.

وی برای مهندس علیرضا دانشی مدیرعامل جدید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیز آرزوی موفقیت کرد و گفت‌: ایشان از بخش بالادست صنعت نفت است و الحمدلله کسی انتخاب شده که در تار و پود این صنعت ریشه داشته و ما خوشحالیم که ایشان این مسئولیت را قبول کرده‌اند.

در این جلسه همچنین ‌مهندس محمدی مدیرعامل پیشین مناطق نفتخیز جنوب گزارشی از عملکرد، دستاوردها و اقدامات صورت گرفته در دوره مدیریت خود را ارائه داد.

در ادامه مهندس دانشی سرپرست جدید مدیریت عامل مناطق نفتخیز جنوب نیز ضمن تشکر از حسن اعتماد مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و تلاش‌های مهندس محمدی گفت: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب مجموعه عظیمی است که توجه به آن می‌تواند در جهت توسعه اقتصاد کلان کشور موثر واقع شود.

وی افزود: در این شرکت در راستای اهداف تعریف شده تلاش‌های زیادی صورت گرفته اما نتیجه‌گیری‌ها مطلوب نبوده که از دلایل آن تنوع کاری زیاد مدیران و عدم تمرکز آنها به سیاست‌گذاری‌ها بوده است.

مهندس دانشی،‌ تغییر رویه‌ها و فرآیندها در شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب را برای تحقق اهداف ضروری برشمرد و گفت: علی‌رغم گستردگی مناطق نفتخیز جنوب و ماموریت‌های سنگین محوله به آن اما متاسفانه به این شرکت به عنوان یک بنگاه عظیم اقتصادی اختیارات لازم  داده نشده ، لذا انتظار است که شرکت ملی نفت ایران در این خصوص توجه بیشتری به موضوع داشته باشد.

وی گفت: ‌برای ارتقای سطح کیفی صنعت نفت برنامه‌هایی تدوین شده که با همدلی و همگرایی و تلاش مضاعف می‌توان آنها را پیاده‌سازی نمود.

سرپرست مدیریت عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در ادامه، افزایش انضباط اداری، حل مشکلات بهداشت و درمان و ‌بهبود ساختار سازمانی را از اولویت‌های پیش‌روی مناطق نفتخیز جنوب عنوان کرد.