تاکید استاندار خوزستان بر تعریف پروژه‌های پژوهشی برای بنگاه‌های بزرگ اقتصادی خوزستان
تاکید استاندار خوزستان بر تعریف پروژه‌های پژوهشی برای بنگاه‌های بزرگ اقتصادی خوزستان

استاندار خوزستان بر لزوم تعریف پروژه‌های پژوهشی برای بنگاه‌های بزرگ اقتصادی خوزستان و الزام این بنگاه‌ها به حرکت در مسیر پژوهش‌ها تاکید کرد.

استاندار خوزستان بر لزوم تعریف پروژه‌های پژوهشی برای بنگاه‌های بزرگ اقتصادی خوزستان و الزام این بنگاه‌ها به حرکت در مسیر پژوهش‌ها تاکید کرد.

به گزارش کاوش اخبار، قاسم سلیمانی‌دشتکی در نشست کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری خوزستان، اظهار کرد: در جهاد کشاورزی، مرکز تحقیقات عریض و طویلی وجود دارد که اعتبار دارد و می‌توان تخصص‌های داخلی را در آن مرکز وارد کرد. البته نه تنها سازمان جهاد کشاورزی بلکه هر دستگاهی می‌تواند این کار را انجام دهد. مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی، خود یک مجموعه خیلی بزرگ است و امکانات بسیار خوبی دارد.

وی افزود: کارگروه‌ها آمدند و ۱۶۹ عنوان را بررسی کردند که از این تعداد ۲۴ عنوان استخراج شد. تا این جای کار این عناوین، ملاک باشند اما از این ۲۴ عنوان نیز اولویت‌ها در کمیته‌ها بررسی شوند و از بین این ۲۴ عنوان، آن‌هایی که عمومی‌تر هستند و ضرورت و نیاز بیشتری برای استان دارند، در اولویت قرار گیرند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: اگر این اولویت‌بندی از شهریورماه آغاز شود، هفت ماه فرصت داریم که یک کار تحقیقاتی با توجه به داده‌ها و تجارب قبلی انجام شود و در هفت تا هشت ماه یک پروژه آماده شود.

وی بیان کرد: در سال ۹۴ یا ۹۵، بودجه بسیار کلانی برای مبارزه با آفات و مطالعات روی آنها اختصاص داده شده بود و حتما تحقیقات زیادی نیز انجام شد.

سلیمانی‌دشتکی افزود: گروه علمی، این پروژه‌ها را با حضور ۲۰ عضو هیات علمی بررسی کرد و در حال حاضر به ۲۴ عنوان پروژه رسیدند و اعتبار ما ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است که عدد بالایی نیست، که از این ۲۴ پروژه، باید تعدادی را متناسب با اعتبار ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی که داریم، انتخاب کنیم.

وی با بیان اینکه پژوهش کارخانجات، کارگاه‌ها و سیستم‌های اقتصادی به منافع آن‌ها برمی‌گردد، ادامه داد: به عنوان مثال پژوهش بخش فولاد ممکن است درباره این باشد که چگونه می‌توانند با کمترین هزینه، بیشترین بهره‌وری را داشته باشند؟ یا در کشاورزی با کمترین مقدار آب، بیشترین بازدهی را داشته باشیم یا بررسی اثر زهاب‌ها بر آب شرب.

استاندار خوزستان گفت: هزینه این پژوهش‌ها را باید بخش مربوطه پرداخت کند. این موضوع را تصویب می‌کنیم و آن‌ها را الزام می‌کنیم که پژوهش را با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و طرح و تصویب در این کارگروه، انجام دهند. اگر در این مسیر پیش برویم، می‌توانیم به راه حل مناسبی برای مسائل استان خوزستان برسیم.

وی خطاب به اعضای کارگروه پژوهش استان خوزستان تصریح کرد: ما در اولویت اول حافظ منافع مردم هستیم؛ عوارض شیمیایی، زهاب‌ها و… به مردم می‌رسد و ما حافظ منافع استان و مردم هستیم. در صورت توافق جمع در خصوص پروژه‌هایی که به مجموعه اقتصادی و تولیدی استان بازمی‌گردد و از منابع عمومی استفاده می‌کنند و یا زیان و ضرر آن‌ها به عموم مردم می‌رسد، پژوهش‌های علمی این مجموعه‌ها در شورای پژوهش تصویب شود و طرح را به پژوهشگران بدهند.

سلیمانی‌دشتکی گفت: در خصوص آلایندگی آب شرب، آب دام و آب کشاورزی و خاک باید خود دستگاه‌های مربوطه هزینه را بدهند. عناوین پژوهش‌ها را سازمان محیط زیست، دانشگاه‌ها، مراکز علمی، پارک علم و فناوری و جهاد دانشگاهی دربیاورند و این عناوین را اینجا تصویب و الزام می‌کنیم که کار باید انجام و هزینه پرداخت شود.

وی افزود: بنابراین کار ما در تدوین و اجرای پژوهش‌ها به سه قسمت تقسیم می‌شود؛ اول پژوهش‌های عمومی متناسب با بودجه‌ای که وجود دارد، دوم شرح وظایف دستگاه‌ها مانند مراکز علمی و پژوهشی که خودشان بودجه دارند و سوم پژوهش‌هایی که مربوط به بنگاه‌های بزرگ اقتصادی است و مصارف آن‌ها بالا است و منابع استان را به خود تخصیص می‌دهند و عوارض بالایی دارند.

استاندار خوزستان بیان کرد: هم در عوارض و هم در مصارف بالا، موضوعات پژوهشی را با هزینه خود بنگاه‌های بزرگ اقتصادی انجام خواهیم داد و عناوین را در این کارگروه به تصویب می‌رسانیم و بعد از انجام پژوهش، آن‌ها را ملزم می‌کنیم که بر اساس آن حرکت کنند.