حال و روز خوزستان پس از ناآرامی‌ها
حال و روز خوزستان پس از ناآرامی‌ها

هیأتی از کمیسیون امنیت ملی برای بررسی اعتراضات مردمی راهی خوزستان شد.

هیأتی از کمیسیون امنیت ملی برای بررسی اعتراضات مردمی راهی خوزستان شد.

به گزارش کاوش اخبار، خوزستان پس از یک دوره ناآرامی، این روزها در غبار بی‌خبری فرورفته است. به‌گفته نماینده ایذه، اینترنت استان هنوز با اختلال گسترده روبه‌رو است و شبیه نخستین شب‌های ناآرامی، تصویر و خبری از وضعیت در دست نیست. عبدالله ایزدپناه همچنین به برنا خبر داده که در پی این نا آرامی‌ها و درگیری‌ها در شهرستان ایذه عده‌ای مجروح شدند و یک نفر هم جان باخت که این حادثه و نوع کشته شدن این فرد در دست بررسی است. هنوز از تعداد بازداشتی‌ها و کشته‌شده‌ها هم آمار دقیقی ارائه نشده و هیأت‌های اعزام شده گزارش روشنی از وضعیت و اینکه در خوزستان سبک و عمق و دامنه اعتراضات به چه میزان بود نداده‌اند.

البته فرماندار دشت آزادگان خبر داده که بیش از ۷۵درصد بازداشتی‌ها آزاد شدند و سعی شده تا باقی بازداشتی‌ها هم آزاد شوند. پیش از این رئیس قوه قضاییه دستور داده بود تا کسانی که به‌دلیل اعتراض بازداشت شدند آزاد شوند. مشخص نیست که ۷۵درصد از بازداشتی‌ها شامل چه تعدادی از آنها می‌شود. حمید سیلاوی، رئیس شورای تامین شهرستان در این زمینه گفت: «از همه خانواده‌های محترم بازداشت‌شدگان تقاضا می‌شود با مراجعه به ناجا یا دادسرای دادگستری شهرستان نسبت به پیگیری آزادی آنان اقدام کنند.»

از سوی دیگر سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم از اعزام هیأتی به خوزستان خبر داد. «محمود عباس‌زاده‌مشکینی» گفت که در این سفر وضعیت و اقدامات صورت گرفته در خوزستان به‌ویژه در حوزه آب بررسی خواهد شد. به‌گفته عباس‌زاده نشستی نیز با مسئولان استانی و مردم توسط تیم اعزامی برگزار خواهد شد و گزارش آن به کمیسیون ارائه می‌شود. به‌نظر می‌رسد مجلسی‌ها آخرین هیأتی هستند که عازم خوزستان می‌شوند و اخبار ناآرامی‌ نیز کمرنگ شده است. پیش از این سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب نشستی درباره حل مسائل استان خوزستان تشکیل داده بود که علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی گزارشی از اوضاع در نشست ارائه کرد. رئیسی کمیته‌ای را هم برای بررسی مسائل به خوزستان فرستاد. حجت‌الاسلام اژه‌ای نیز هیأت ویژه‌ای از مسئولان قضایی را راهی خوزستان کرد. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر نیرو نیز به دستور حسن روحانی به خوزستان رفتند. جهانگیری در این سفر با سران عشایر و نخگبان و مسئولان استان دیدار کرد. سردار حسین سلامی، فرمانده سپاه نیز از جمله مقامات نظامی بود که همزمان با معاون اول رئیس‌جمهور به خوزستان رفت. با این همه هیچ‌یک از این هیأت‌ها گزارشی از اوضاع خوزستان و ناآرامی‌ها به شکل علنی منتشر نکردند. در این شرایط باید دید که گزارش نمایندگان می‌تواند تصویر روشنی از کم‌وکیف اعتراض‌ها به وضعیت آب و آمار دقیق بازداشتی‌ها و کشته‌شده‌ها ارائه دهد یا مجلس نیز در نهایت به این گزارش پشت درهای بسته رسیدگی می‌کند.

مجلس و مسئله خوزستان
به نوشته روزنامه همشهری، در روزی که البته چندان خبری از ادامه تنش‌ها در خوزستان نیست و نمایندگان نیز جز نطق و اعتراض از پشت تریبون مجلس کار دیگری انجام ندادند، جلسه مجمع نمایندگان استان خوزستان با رئیس مجلس برگزار شد. درحالی ‌که پیش از این محمدباقر قالیباف هیچ‌یک از جلسات علنی مجلس را به رسیدگی به وضعیت خوزستان اختصاص نداد و درخواست‌های نمایندگان در این زمینه بی‌پاسخ باقی ماند. قالیباف اما با فاصله‌ای سیزده روزه از آغاز ناآرامی‌ها در جلسه با نمایندگان خوزستان گفته که «مهم نیست من چه مسئولیتی دارم، بنده حاضرم برای حل مشکلات مردم کفش هر کسی را واکس بزنم تا مسئله‌ای از مسائل مردم حل شود.» این در حالی است که محمدرضا صباغیان در جلسه علنی دوشنبه اذعان کرد که نمایندگان در این زمینه تفاوت زیادی با مردم عادی ندارند و برخی دیگر از مجلسی‌ها هم اذعان کردند که دغدغه‌های روزهای گذشته مجلس از اولویت‌های کشور دور بوده است. از طرفی سکوت رئیس مجلس درباره وضعیت خوزستان در حالی است که او در روزهای ابتدایی ریاستش به استان‌های مختلفی سرکشی کرد. او برخلاف دیگر مسئولان در این سفرها در قامتی متفاوت با پوششی غیررسمی ظاهر می‌شد و در فیلم‌های منتشر شده پای مطالبه و درددل‌های مردم می‌نشست؛ سبک و سیاقی که نزدیکانش در شبکه‌های اجتماعی از آن به‌عنوان روند اقدام یک مدیر جهادی نام می‌بردند. نکته اینجاست که در سفر شهریور ۹۹ قالیباف به خوزستان نیز مطالبه آب و مشکلات مرتبط با بی‌آبی از مهم‌ترین محورهای این سفر بود. رئیس مجلس در این سفر وعده داده بود که رسیدگی به مسائل استان خوزستان در اولویت مسائل کشور قرار می‌گیرد. حال سؤال اینجاست که دستاورد رئیس مجلس پس از گذشت نزدیک به یک سال از سفر خوزستان چه بوده است؟

تکرار وعده‌ها و جلسه‌ها
رئیس مجلس همان وعده‌های سال قبل را در جلسه با نمایندگان استان خوزستان تکرار کرده است و البته بخشی از مشکلات را به‌صورت تلویحی به دوش دولت انداخته است. او گفته: «مشکل اصلی و درد اساسی امروز ما در کشور سرکش بودن نظام اداری و اجرایی کشور است و ظاهرا کسی مسئول مسائل و مشکلات به‌وجود آمده نیست.» رئیس مجلس ادامه داد: « از شهریور سال گذشته می‌دانستیم که ۷۴۰ روستای خوزستان دچار تنش و بحران آب هستند، اما با برنامه‌ریزی و تصمیمات درست می‌توانستیم تا تابستان امسال با کمترین هزینه، بسیاری از این مشکلات را برطرف کنیم، ولی امروز با هزینه‌ای دوچندان باید این بحران را حل کنیم.» قالیباف بدون اینکه به نقش و اقدامات مجلس در این زمینه اشاره کند همه مشکلات را به بوروکراسی و ناکارآمدی اجرایی حواله داده و گفته که «حداقل در بحث تخصیص این هزار میلیارد تومان که سازمان برنامه باید به این مناطق اختصاص می‌داد، سازمان برنامه و وزارت نفت کوتاهی کردند؛ درحالی‌که این مسئله با پیگیری به راحتی قابل حل و فصل بود.»