جای لغو کشت تابستانه، انتقال آب از خوزستان را کاهش دهید
جای لغو کشت تابستانه، انتقال آب از خوزستان را کاهش دهید

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: راه حل مقابله با کم‌آبی در خوزستان لغو کشت تابستانه نیست بلکه کاهش انتقال آب است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: راه حل مقابله با کم‌آبی در خوزستان لغو کشت تابستانه نیست بلکه کاهش انتقال آب است.

به گزارش کاوش اخبار، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در جلسه شورای اداری استان خوزستان، اظهار کرد: راه حل مقابله با خشکسالی فقط محدودیت کشت نیست، برگرداندن آب‌های در حال انتقال به فلات مرکزی به مجرای طبیعی آن است.

وی افزود: از طرفی دیگر، با بازکردن آب منتقل شده از رودخانه‌های خوزستان در زاینده‌رود نمک به زخم کشاورزان خوزستانی ریختند.؛ حل مشکل به وجود آمده آب فراتر از توان سازمان آب و برق و سازمان جهاد کشاورزی استان است و باید توجه ویژه ای برای حل مشکل کم‌آبی شود.

حیدری با اشاره به اینکه آمار سازمان‌های آب و برق و جهاد کشاورزی در مورد مساحت زیر کشت اختلافات و تناقضات فاحشی دارد، گفت: گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد که آمار جهاد کشاورزی استان مبنی بر اینکه ۲۰ درصد از ۸۸ هزار هکتاری که اجازه کشت داشته‌اند کشت شده‌اند؛ البته سازمان آب و برق خوزستان می‌گوید ۸۰ هزار هکتار زیر کشت رفته‌است و این اختلاف آمار بسیار بحث‌برانگیز است.

به نوشته فارس، نماینده مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: چرا ما نمی‌توانیم همان گونه که به سازمان‌های ما برای کاهش مصرف آب در کشاورزی فشار می‌آورند، به دولت و وزارت نیرو فشار بیاوریم که آب را از سدهای بالادست به سمت خوزستان رهاسازی شود؟

وی اظهار کرد: سال ۹۵ در خطبه نماز جمعه نسبت به ساخت ۴ سد در آن زمان بر روی کرخه هشدار دادم و گفتم خوزستان با مشکل کم‌آبی روبرو خواهد بود و حالا می‌بینیم که ۳۴ سد ساخته شده و بسیاری از آنها برای کشاورزی در استان‌های بالادست کرخه است و هیچ آبی از آن‌ها به سمت خوزستان سرازیر نمی‌شود.

حیدری عنوان کرد: باید از طریق دولت، مجلس و وزارت نیرو ورود کنیم و از سدهای ایجاد شده در بالادست کرخه، آب به سمت خوزستان رها شود و مشکل آب در این رودخانه حل شود؛ آب ورودی به این تونل‌هایی که آب رودخانه‌های خوزستان را به سمت یزد، اصفهان و کرمان آب منتقل می‌کنند را کاهش دهید تا آب به خوزستان برسد.

وی با ابراز نگرانی از سوء‌استفاده دشمن از نارضایتی مردمی و تبعاتی امنیتی آن، گفت: به خبرهایی رسیده که مردم مناطقی که با بی‌آبی برای کشت مواجه شده‌اند به حواشی شهرها مهاجرت کرده‌اند؛ تقاضای بنده از مسئولان امنیتی و در راس آن استاندار این است که به بعد امنیتی این جریان توجه شود و تصمیماتی اتخاذ شود که دشمن بهانه ای برای سوءاستفاده نداشته باشد.