استاندار خوزستان:مدیران به جای ترس از انتقاد پاسخگوی رسانه‌ها باشند
استاندار خوزستان:مدیران به جای ترس از انتقاد پاسخگوی رسانه‌ها باشند

استاندار خوزستان رسانه‌ها و فعالان محیط زیست استان را یک ظرفیت و مزیت برای استان بیان کرد و گفت: مدیران نباید از انتقاد رسانه‌ها ترس داشته باشند بلکه باید پاسخگوی آنها باشند.

استاندار خوزستان رسانه‌ها و فعالان محیط زیست استان را یک ظرفیت و مزیت برای استان بیان کرد و گفت: مدیران نباید از انتقاد رسانه‌ها ترس داشته باشند بلکه باید پاسخگوی آنها باشند.

به گزارش کاوش اخبار، قاسم سلیمانی‌دشتکی عصر سه‌شنبه در نشست شورای اداری استان خوزستان با تاکید بر اینکه رسانه ها مطالبه‌گر و نماینده طیفی از مردمی هستند که مشکل دارند بیان کرد: شاید کسانی باشند که مغرضانه رفتار، و مشکلات را بزرگنمایی می‌کنند اما با این وجود باز هم مدیران باید به این افراد پاسخگو باشند.

وی افزود: مدیران باید واقعیت‌ را صادقانه با مردم در میان بگذارند و مشکلات را سانسور نکنند؛ آنها باید سنگ زیرین آسیاب بوده و سعه صدر داشته باشند و  اگر مردم عصبانی هستند تحملشان را در مقابل آنها بالا ببرند و مشکلات را بپذیرند و برای رفع مشکلات تلاش کنند.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه از ماه‌ها پیش نشست‌های متعدد پیرامون خشکسالی در استان برگزار شده بیان کرد: به صورت یک روز در میان نشست‌های مشترک با شورای کشاورزی داریم، و از روزهای نخست اعلام وضعیت کم بارشی و کم آبی، اطلاع رسانی بسیار وسیعی از طریق صدا و سیما، رسانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه به شلوتک کاران صورت گرفته است.

وی  با اشاره به عواقب شلتوک کاری در خوزستان گفت: اگر کشت شلتوک کاری ادامه پیدا کند هیچ یک از برنامه‌های  ما مانند برنامه‌ریزی کشت جایگزین، کشت پاییزه، آب شرب، آب دام و … عملی نمی‌شود.

سلیمانی دشتکی افزود: با توجه به شرایط فعلی، کشاورزان می‌توانند کشت فصلی و جایگزین داشته باشند در صورتی که شلتوک کاری مانع کشت فصلی و جایگزین می‌شود؛ شلتوک کاری تنها موجب لطمه به خود کشاورزان می‌شود و آب کشت فصلی و جایگزین و حتی پاییزه را از بین می‌برد.

وی افزود: از سوی دیگر اگر آب برای شلتوک کاری استفاده شود هورالعظیم خشک می شود و اگر هورالعظیم خشک شود محیط زیست نابود می‌شود و دوباره گرد و غبار باز می‌گردد و زندگی دچار مشکل می‌شود

استاندار خوزستان با اشاره به تشکیل سه قرارگاه مهم در استان بیان کرد: سه قرارگاه شامل قرارگاه رفع محرومیت زدایی و حاشیه نشینی، قرارگاه مسکن و قرارگاه رفع مشکلات آب و فاضلاب در استان تشکیل شده است،که  منظور از تشکیل قرارگاه برطرف کردن بروکراسی اداری است.

وی ادامه داد: گردش مالی شرکت های بزرگ نفتی، فولادها، پتروشیمی های خوزستان، باید در درون بانک‌های استان باشد و قانون نیز این امر را تایید می‌کند تا مالیات بر ارزش افزوده این واحدها به خوزستان بازگردد. ما در خوزستان دود این واحدها را می‌خوریم و باید ارزش افزوده فعالیت این شرکت ها به خوزستان بازگردد تا استان رونق داشته باشد.

سلیمانی دشتکی بیان کرد: شرکت های بزرگ فعال در خوزستان باید خرید و معاملات خود را نیز در درون استان انجام دهند و نباید از تهران و جاهای دیگر خرید کنند. این شرکت ها در صورت امکان باید از پیمانکاران درون استان استفاده کنند و نیروهای شاغل بومی منطقه یا استانی جذب کنند.

وی با بیان اینکه ذخیره محصولات استراتژیک در خوزستان اصلا کم نیست، گفت: باید در این زمینه حمل و نقل قوی تر شود و کار رساندن کالا و محصولات به بازار و توزیع آنها تقویت شود.

استاندار خوزستان ادامه داد:یکی از اقدامات بزرگی که در شرف انجام است ارایه سند پنج ساله برای رفع مشکلات چهارگانه اصلاح و اجرای سیستم فاضلاب، رفع مشکلات روان آب‌های سطحی، و پیشگیری از سیل با استفاده از  مطالبات آلایندگی در سطح ملی است؛ این طرح آماده شده و به امضای سازمان برنامه و بودجه کشور رسیده و به وزیر نفت و رییس جمهوری ارایه شده و در حال پیگیری مراحل نهایی است.

وی با اشاره به مطالبات باقی مانده کشاورزان خوزستان از سیل ۹۸ گفت: مباحث عمقی در این زمینه مطرح شده بود برخی معتقد بودند مطالبات به طور کامل پرداخت شده است اما معتقدیم که حدود ۳۷ درصد پرداخت نشده است، با وزارت کشور و وزارت جهاد کشاورزی نشست‌های کارشناسی برگزار کردیم و شخصا با وزیر جهاد کشاورزی و وزیر کشور جلسه گرفتم  که منجر به تایید وزارت کشور برای پرداخت مبلغ ۲۳۰ میلیارد تومان شد.

سلیمانی دشتکی در ادامه با بیان اینکه برای پیشگیری از قطعی برق در خوزستان نیز تلاش زیادی صورت گرفت افزود: سهم قطعی ما در حدود ۴۰۰ مگاوات بود که آن را به ۲۰۰ مگاوات رساندیم و هم اکنون قطع برق شهری بسیار کم و در بیشتر نقاط به صفر رسیده است.

وی بیان کرد: کارگروه های استانی بسیار فعال شده‌اند و مدیران با وجود این که آخر دولت است بسیار قوی به حرکت درآمده ، و جنب و جوش مدیران در شهرستان‌ها و استان بسیار مشهود و خوب است؛ ستاد تسهیل، ستاد اقتصاد مقاومتی، گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، ستاد تنظیم بازار، شورای برنامه ریزی، ستاد مدیریت بحران، شورای کشاورزی و … به طور مرتب تشکیل جلسه می‌دهند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه در ارتباط با مدیریت کرونا نیز زحمات بسیاری کشیده شده گفت: در برهه‌ای موقعیت بسیار خطرناکی  داشتیم اما الان به وضعیت مطلوبی رسیدیم؛هندیجان و اندیمشک با وجود این که به عنوان شهر قرمز اعلام شدند اما شرایط شهر قرمز را ندارند و با وزیر بهداشت نیز در این باره صحبت کرده‌ام که بنا شد آن را اصلاح کنند.

سلیمانی‌دشتکی با اشاره به تصویب ۵۰ میلیون یورو برای حل مشکلات فاضلاب اهواز عنوان کرد: زمانی که به خوزستان آمدم ۷ میلیون یورو از این اعتبار تخصیص داده شده بود اما هزینه نشده بود و در یک مرحله دیگر نیز ۱۳ میلیون یورو دیگر آزاد شد و در مرحله آخر نیز ۳۰ میلیون یورو نهایی به بانک مرکزی ابلاغ شد.

وی ادامه داد: بحث‌هایی روی مبلغ قرارداد و ترک تشریفات اجرای این قرارداد وجود داشت که با تلاش بسیار زیاد، ترک تشریفات این قرارداد به طور کامل نهایی شد و اکنون اعتبار ۵۰ میلیون یورویی برای حل مشکلات فاضلاب اهواز به طور کامل موجود است و امیدواریم کاملا جذب شود.

سلیمانی‌دشتکی افزود: در آبادان و خرمشهر، شوری آب وجود دارد و برگشت آب دریا به رودخانه باعث افزایش شوری آب می‌شود و مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌کند. در این زمینه با رایزنی‌هایی که با سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر کشور و ستاد مدیریت بحران کشور انجام شد، توافق کردیم که مبلغ ۱۳۶۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۸ به استان خوزستان جهت تکمیل سد مارد در کارون و سد چوئبده در بهمنشیر اختصاص یابد.