توضیح استاندار درباره آخرین مراحل آماده‌سازی برگزاری انتخابات در خوزستان
توضیح استاندار درباره آخرین مراحل آماده‌سازی برگزاری انتخابات در خوزستان

 استاندار خوزستان با دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات گفت: در شرایط سخت جنگی انتخابات تعطیل نشد، در شرایط سخت انقلابی انتخابات تعطیل نشد و همه جا به رای مردم احترام گذاشتیم؛ اگر کمبودی هست به خاطر جنگ اقتصادی و تحریم و به خاطر کرونا است.

استاندار خوزستان با دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات گفت: در شرایط سخت جنگی انتخابات تعطیل نشد، در شرایط سخت انقلابی انتخابات تعطیل نشد و همه جا به رای مردم احترام گذاشتیم؛ اگر کمبودی هست به خاطر جنگ اقتصادی و تحریم و به خاطر کرونا است.

قاسم سلیمانی‌دشتکی اظهار کرد: از ماه‌ها قبل، مقدمات برگزاری انتخابات فراهم شد؛ با اجرای دستورالعمل‌های اولیه، دستورالعمل‌های ستاد مرکزی اتنخابات و وزیر کشور و شورای نگهبان و تشکیل هیات‌های اجرایی، هیات‌های نظارت و تشکیل ستادهای انتخابات استان خوزستان، مراحل قانونی طی شد.

وی افزود: قبل از اینکه اسامی نامزدها معرفی شود، جلسات متعدد با اقشار مختلف مردم از اقوام تا اصناف، دانشگاهیان و فرهنگیان، احزاب و فعالین سیاسی برای حضور در صحنه انتخابات گرفته شد. اما بعد از اینکه اسامی رسما اعلام شد دیگر از کسی دعوت نکردیم.

استاندار خوزستان عنوان کرد: بیشتر در زمینه مقدمات اجرای انتخابات و تمدید مقدمات فعالیت شد. از جمله در خصوص شعب اخذ رای، حدود ۴ هزار و ۱۶۰ شعبه در نظر گرفتیم که ۱۵ درصد نسبت به دوره قبل بیشتر است؛ به دلیل شیوع کرونا سعی کردیم تعداد شعب بیشتر شود.

سلیمانی‌دشتکی تصریح کرد: تعداد واجدین شرایط رای دادن در استان خوزستان، بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است که از این میزان حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را آقایان و یک میلیون و ۸۹۰ هزار نفر را خانم‌ها شامل می‌شوند. همچنین در استان خوزستان حدود ۹۷ هزار نفر رای اولی وجود دارد.

وی ادامه داد: متناسب با وضعیت، امکانات زیادی در نظر گرفته شده است و از لحاظ لجستیکی و امکانات، آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات با شکوه را داریم و تمام مقدمات آماده شده است.

استاندار خوزستان درباره شرکت رای اولی‌ها در انتخابات گفت: کارهای خوبی انجام شده و خوشبختانه انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات شورای شهر و روستا و در برخی از استان‌ها با میان دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی همزمان شده است. در استان خوزستان تنها انتخابات شوراهای شهر و روستاها و انتخابات ریاست جمهوری را داریم؛ خود انتخابات شوراها به دلیل کسرت داوطلبین و کسرت گرایش‌های فکری و قومی، شور و شوق خوبی بین جوانان به عنوان فعالین به وجود آورده است.

وی با اشاره به تاثیر فعالیت‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی بر مشارکت در انتخابات افزود: در سطح ملی کارهایی توسط رسانه ملی و فضای مجازی انجام شد. امسال به دلیل وضعیت کرونا، حضور داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری در استان‌ها کمتر بود و اگر هم انجام شد، جمعیت آن چنانی به دلیل شرایط سخت کرونایی و پیشگیری از بیماری، تشکیل نشد بنابراین بیشتر، فضا در اختیار رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما، فضای مجازی و فضای اینترنتی قرار گرفت و تاکنون نیز بیشتر، فضا در دست جوانان قرار گرفته است.

استاندار خوزستان بیان کرد: شور و شوق انتخابات را بیشتر، جوانان کشور و استان به وجود آوردند و ان‌شاءالله ادامه می‌دهند؛ انتظار داریم قشر عظیمی از جوانان، فعالانه هم خودشان به پای صندوق‌های رای بیایند و هم دیگران را ترغیب کنند.

سلیمانی‌دشتکی گفت: نقیصه دیگری که در این دوره به دلیل بیماری کرونا شاهد آن هستیم، تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس به عنوان مرکز ثقل سیاسی دوران مختلف انتخابات در کشور بود که این فضا به فضای مجازی تبدیل شد؛ امیدوار هستیم این فضای مجازی همانگونه که در تحصیلات در مدارس و دانشگاه‌ها و در سایر شرح وظایف، نقش مهمی داشت؛ در بحث انتخابات نیز سهم عظیم خود را ایفا کند.

وی درباره شرایط بهداشتی و تمهیدات اندیشیده‌شده در این خصوص برای اخذ رای افزود: بحث کرونا و سلامت مردم برای ما بسیار مهم است و از اولویت‌های مهم کاری ما در تمام برنامه‌های اجرایی از جمله برنامه اجرایی انتخابات محسوب می‌شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: در استان خوزستان در مجموع حدود ۹۰ هزار نفر عوامل سر صندوق‌های رای خواهیم داشت. با توجه به وجود ۴ هزار و ۱۳۰ صندوق اخذ رای در خوزستان، حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر سر هر صندوق خواهند بود که خود اینها یک جمعیت هستند؛ وزارت کشور، شورای نگهبان و ستاد ملی مقابله با کرونا به دلیل اینکه مشکل تراکم جمعیت کمتر اتفاق بیافتد، تصمیم گرفتند انتخابات را یک ساعت زودتر برگزار کنند و رای‌گیری به جای ساعت ۸ صبح از ۷ صبح شروع شود و ما فرصت بیشتری داشته باشیم تا افراد در ساعات بیشتری مراجعه کنند.

سلیمانی‌دشتکی بیان کرد: رای‌گیری در ساعت ۱۲ شب رسما تمام می‌شود اما از افرادی که در داخل حوزه قرار دارند تا آخرین نفر رای گرفته می‌شود؛ تا نفر آخر برای اخذ آرا می‌ایستیم یعنی فرصت برای رای دادن مردم هست.

وی ادامه داد: مردم می‌توانند در نوبت صبح، زودتر بیایند و اگر شب تا ساعت ۱۲ اخذ رای طول کشید می‌توانند در داخل حوزه که معمولا در محیط‌های باز و بسیار بزرگ مساجد، سالن‌ها، مدارس و استادیوم‌ها است با فاصله‌گذاری خوب و مناسب، توقف کنند تا نوبت‌شان برسد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: جای ایستادن صفوف به فاصله دو متر از چهار طرف خط‌کشی شده که عملا فاصله ۸ متر می‌شود؛ اگر محوطه باز باشد بیشتر از ۳۰ درصد از ظرفیت محوطه جمعیت نمی‌پذیریم و اگر فضای رای‌گیری در محیط بسته باشد که در برخی مناطق مجبور هستند این کار را بکنند؛ در شهرهای قرمز حداکثر ۱۵ نفر، در شهرهای نارنجی ۲۰ نفر و در شهرهای زرد ۳۰ نفر اجازه حضور همزمان دارند.

سلیمانی‌دشتکی بیان کرد: در تمام شعب، لوازم بهداشتی اعم از مواد شوینده و مواد ضد عفونی کننده آماده شده است؛ تمامی آلات و ابزار انتخابات، اول ضد عفونی می‌شوند و بعد در اختیار افراد قرار داده می‌شود. تاکید شده است که افراد از خودکار شخصی استفاده کنند که دست به دست نشود.

وی با بیان اینکه در رابطه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی سر صندوق‌های رای تمهیدات و مقدمات فراهم شده و مشکلی نخواهیم داشت، گفت: لوازم کامل برای شست‌وشو و ضد عفونی دست در تمامی شعب موجود آماده شده است. نیروهای بهداشتی در تمام صندوق‌ها تحت عنوان نیروهای بهداشت و درمان یا نیروها و عوامل هلال احمر و یا سایر نیروهایی که نماینده بهداشت و درمان هستند و آموزش کافی دیده‌اند، حضور دارند و بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارت می‌کنند.

استاندار خوزستان درباره حضور اقوام و عشایر در انتخابات افزود: قبل از اعلام اسامی، با اقشار، بزرگان، شیوخ، کلانتران، جوانان، صاحب‌نظران، فرهنگیان، دانشگاهیان، اصحاب رسانه و مطبوعات و احزاب مختلف جلساتی داشتیم و محور جلسات، گفت‌وگوی دوجانبه بود و نه یک‌جانبه که تنها بنده سخنران باشم؛ درد دل یکایک را گوش کردیم و بعد پاسخگو بودیم و بعد جمع‌بندی داشتیم.

سلیمانی‌دشتکی افزود: در آخرین برنامه‌ای که قبل از اعلام اسامی داشتیم، با همکاری قرارگاه کربلا و دفتر نماینده ولی فقیه، جمع شیوخ و کلانتران ایلات را در محل قرارگاه کربلا جمع کردیم و در آنجا آیت‌الله جزایری و دیگران، بنده و خود بزرگان به نمایندگی صحبت‌هایی داشتند و در آنجا همه قول دادند و بیعت کردند که در انتخابات شرکت می‌کنند.

وی عنوان کرد: امسال محدودیت‌هایی داریم که بیشتر ناشی از کرونا هستند؛ در این محدودیت‌ها، ما اجتماعات و میتینگ‌های بزرگ نداریم، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند و حضور کاندیداهای ریاست جمهوری خیلی محدود شده است، اگر هم به استانی می‌آیند جمعیت چند ده هزاری به دلیل منع مسئولین مبارزه با کرونا، جمع‌شدنی نیست.

استاندار خوزستان ادامه داد: شرایط جدید ایجاب می‌کند که با فرم‌ها و نورم جدید پیش برویم؛ نورم جدید، استفاده از رسانه‌ها، فضای مجازی، اینستاگرام، اینترنت و به خصوص رسانه ملی و صدا و سیما بود که اطلاع‌رسانی شد.

سلیمانی‌دشتکی گفت: خوشبختانه اطلاع‌رسانی کلی در ارتباط با کاندیداهای ریاست جمهوری به عمل آمد و از طرفی تعدد کاندیداهای شوراها در همه کشور اثرگذار است. به عنوان مثال در استان خوزستان بیش از سه هزار و ۴۰۰ کاندیدای انتخابات شوراهای شهر داریم که از این تعداد، حدود ۴۷۹ نفر به عنوان اعضای شوراها انتخاب می‌شوند. بیش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ نفر نیز در شوراهای روستاها رقابت دارند که از این میزان، ۶ هزار و ۹۰۰ نفر انتخاب می‌شوند.

وی افزود: خود این افراد، جمعیتی هستند که بستگان، فامیل و همفکران‌شان را دعوت می‌کنند و پای صندوق‌های رای حضور پیدا می‌کنند.

استاندار خوزستان گفت: از طرف دیگر ما آموزه‌های انقلابی داریم. معمولا در انقلاب‌های دنیا پس از پیروزی، سه تا پنج سال تنفس دارند تا تثبیت شوند؛ اما در شرایط بسیار سخت و بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی فرمان انتخاب خبرگان قانون اساسی توسط امام راحل صادر شد. با وجود اینکه خود آن مجلس قانونی و منتخب مردم بود، باز هم به دستور حضرت امام به رفراندم گذاشته شد.

سلیمانی‌دشتکی تصریح کرد: در آن رفراندم بیش از ۹۸ درصد رای موافق دادند و از آنجا دو بال نظام ترسیم شد؛ یکی جمهوریت و دیگری اسلامیت که جمهوریت که به معنی حضور مردم در صحنه‌ها است و اینکه مردم صاحب تصمیمات و سرنوشت خودشان باشند و به معنی اینکه میزان، رای ملت است.

وی گفت: از نظر ما مسئولین، رای ملت حق الناس است. در تمام دوران انقلاب اسلامی تقریبا هر سال یا یک سال و نیم یک بار انتخابات داشته‌ایم که نشان‌دهنده ارزش گذاشتن به رای مردم است.

استاندار خوزستان افزود: در شرایط سخت جنگی انتخابات تعطیل نشد، در شرایط سخت انقلابی انتخابات تعطیل نشد و همه جا به رای مردم احترام گذاشتیم؛ اگر کمبودی هست به خاطر جنگ اقتصادی و تحریم و به خاطر کرونا است.

به نوشته ایسنا، سلیمانی‌دشتکی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: این تحریم‌ها به سرعت برطرف می‌شوند؛ تقاضای من این است که کسی با صندوق رای قهر نکند و ان‌شاءالله همه دست به دست هم بدهند و پای صندوق‌ها حاضر شوند.