ماموریت با موفقیت انجام شد؛ به ایران برگردید!
ماموریت با موفقیت انجام شد؛ به ایران برگردید!

تیم ملی فوتبال ایران با کسب پیروزی مقابل عراق به عنوان تیم اول گروه به مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی 2022 راه یافت.

تیم ملی فوتبال ایران با کسب پیروزی مقابل عراق به عنوان تیم اول گروه به مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی 2022 راه یافت.

به گزارش “ورزش سه”، تیم ملی فوتبال ایران در شرایطی برای برگزاری بازی های دور برگشت مقدماتی جام جهانی 2022 راهی منامه شد که با 6 امتیاز در مکان سوم جدول رده بندی قرار داشت. این تیم با هدایت مارک ویلموتس، در دور رفت نتایج دور از انتظاری کسب کرد؛ متحمل شدن دو شکست مقابل بحرین و عراق، کار صعود ملی پوشان به مرحله نهایی مقدماتی را به شدت سخت کرده بود. انتخاب بحرین به عنوان میزبان بازی های برگشت و سلب میزبانی از ایرانی که بر اساس برنامه ریزی قبلی بایستی میزبان 3 دیدار از 4 دیدار برگشت می بود، کار را سخت تر کرده بود و خردادی سرشار از استرس برای فوتبال ایران به دنبال داشت.

از ماه ها قبل تر، همه نگاه ها به خرداد 1400 معطوف شده بود، جایی که ایران باید برای صعود هر 4 دیدار خود را با پیروزی پشت سر می گذاشت چرا که عراق (11 امتیاز) و بحرین (9 امتیاز) را بالاتر از خود می دید و هر نتیجه ای به غیر از پیروزی در 4 دیدار دور برگشت می توانست با پایان زودهنگام، تلخ و غیر قابل تصور رویای جام جهانی برای فوتبال ایران همراه شود. شاگردان اسکوچیچ اما با قدرت هر چه تمام تر هر 4 دیدار یاد شده را با پیروزی پشت سر گذاشته و در حالی به عنوان تیم اول به مرحله بعد صعود کردند که با رتبه سوم دور رفت را به پایان رسانده بودند.

ایران 3-1 هنگ کنگ؛ رضایت بخش اما نگران کننده

تیم ملی ایران در گام نخست به مصاف هنگ کنگ رفت؛ تیمی که دیدار رفت را در خانه با نتیجه دو بر صفر مغلوب ایران شده بود. با توجه به متوقف کردن بحرین با نتیجه بدون گل اما هنگ کنگ حریف خطرناکی برای تیم ملی به شمار می رفت به ویژه در شرایطی که ملی پوشان بدون بازی دوستانه راهی بحرین شده بودند و این نگرانی وجود داشت که عدم هماهنگی کار دست تیم بدهد. شاگردان اسکوچیچ در نیمه اول تحت تاثیر کیفیت بد زمین چمن نتوانستند آن گونه که باید، فوتبال مورد نظرشان را ارائه کنند و با تک گل علی قلی زاده، برتری شکننده ای را رقم زدند؛ اما در نیمه دوم با درخشش ستاره ها، تیم ملی برتری خود را به حریف دیکته کرد و دو گل دیگر توسط وحید امیری و کریم انصاری فرد به ثمر رساند. گل دقیقه 85 سیو وان باعث شد تا هنگ کنگ برای اولین بار در تاریخ موفق به باز کردن دروازه تیم ملی ایران شود؛ اتفاقی که در شب پیروزی کم دردسر تیم ملی کمی ما را نگران کرد.

 

 

ایران 3-0 بحرین؛ عیار تیم ملی مشخص شد

بحرین بعد از پیروزی 8-0 مقابل کامبوج و ایران بعد از کسب پیروزی 3-1 مقابل هنگ کنگ به مصاف هم رفتند. این دیدار یکی از 2 دیدار دشوار تیم ملی در دور گروهی بود؛ دیداری که ملی پوشان با انگیزه انتقام در آن حضور پیدا کردند؛ انتقامِ شکست دور رفت و پاسخ قاطع به تمامی کارشکنی هایی که برای سخت کردن کار صعود ایران از این گروه انجام گرفته بود. به لطف یک تصمیم عجیب از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا، بحرین در بازی برگشت هم مثل بازی رفتی که یک بر صفر پیروز شده بود، میزبان ایران بود. تیم ملی در تاریخ بازی های خود با بحرین هیچ گاه موفق به شکست دادن این تیم در کشور بحرین نشده بود اما ملی پوشان در این دیدار چاره ای جز برد نداشتند.

 

نیمه اول با نتیجه مساوی بدون گل به پایان رسید تا نگرانی و استرس در میان فوتبالدوستان ایرانی به اوج خود برسد. با شروع نیمه دوم، ستاره های تیم ملی دست به کار شدند و عیار فوتبال ایران را به رخ تیمی کشیدند که مشخص بود از نظر فوتبالی نمی تواند حریف ما شود. پاس طارمی و نفوذ دیدنی و ضربه مطمئن سردار آزمون در دقیقه 54 گل اول را برای ایران به همراه داشت؛ گلی که باعث شد نفسی به راحتی بکشیم اما این گل برای اطمینان خاطرمان کافی نبود؛ تنها بعد از 7 دقیقه، سردار گل دوم را به مانند یک تیر خلاص بر پیکر بحرینی ها شلیک کرد تا نتیجه 2-0 شود. در شرایطی که بحرینی ها شوکه از دریافت دو گل در خانه به حالت دستپاچه به دنبال جبران بودند، مهدی طارمی روی پاس احمد نوراللهی گل سوم را هم به ثمر رساند تا تیم ملی با کسب برد 3-0 مقابل بحرین به کل آسیا بفهماند که برای صعود راهی منامه شده و هیچ حریفی در داخل و خارج از زمین، جلودارش نیست.

ایران 10-0 کامبوج؛ قابل پیش بینی و روحیه بخش

تیم ملی ایران در سومین گام به مصاف ضعیف ترین تیم گروه رفت؛ کامبوج، تیمی که دور گروهی را با یک امتیاز به پایان رساند به مانند بازی رفت مقابل ایران حرفی برای گفتن نداشت و اسکوچیچ با توجه به بازی حساسی که مقابل عراق پیش رو داشتیم، به بسیاری از ستاره های تیمش استراحت داد. البته تیم ملی به حدی بازیکن خوب و باکیفیت داشت که ترکیبش مقابل کامبوج، هیچ شباهتی به ترکیب دوم یک تیم نداشت و ملی پوشان با اقتداری که پیش بینی آن می شد، 10 بار موفق به باز کردن دروازه کامبوج شدند تا با روحیه ای بالا به استقبال بازی تعیین کننده مقابل عراق بروند. علیرضا جهانبخش(16 پنالتی)، شجاع خلیل‌زاده(23)،مهدی طارمی(27)، سور روتانا( 32 گل به خودی)، میلاد محمدی(58)مرتضی پورعلی‌گنجی(63) کریم انصاری‌فرد(78 پنالتی)،(کاوه رضایی 81 و 86)،مهدی قائدی(84) برای ایران در این دیدار گلزنی کردند و امیر عابدزاده و هم که جای علیرضا بیرانوند را درون دروازه گرفته بود موفق شد دروازه خود را بسته نگه دارد.

 

 

ایران 1-0 عراق؛ ماموریت با موفقیت به پایان رسید…

 

بعد از کسب 3 پیروزی روحیه بخش، تیم ملی در گام آخر مقابل عراق قرار گرفت، صدرنشین گروه دوم که با یک تساوی هم می توانست به عنوان تیم اول راهی مرحله بعد شود. این کار را برای ایران بسیار سخت کرده بود هر چند که عراقی ها از چند روز پیش پا را فراتر گذاشته و از کسب یک پیروزی آسان مقابل ایران سخن به میان می آوردند. کسب هر نتیجه ای جز برد در این دیدار صعود ایران به مرحله بعد را به اما و اگر می کشاند و از طرفی هم عراق تیمی نبود که بتوان آن را یک حریف از پیش باخته فرض کرد. تیم ملی اما با ترکیبی کاملا تهاجمی وارد زمین شد تا نشان دهد هیچ هدفی جز برد را در این دیدار حساس جست و جو نمی کند. عراقی ها با بازگشت همام به ترکیب شان جان تازه ای گرفته بودند اما نکته اینجا بود که آنها یک طارق داشتند و ما ده ها ستاره بزرگتر از او!

 

 

سردار آزمون ستاره تیم ملی در بازی با بحرین، در این بازی هم خوش درخشید و زننده تک گل ایران بود. روی یک کار تیمی دیدنی و حرفه ای، سردار آزمون پاس دقیق حاج صفی را با یک بغل پای بی نقص به تور دروازه عراق چسباند تا تیم ملی برنده راهی رختکن شود. همه چیز برای صعود آماده بود و تنها یک 45 دقیقه تا عملی شدن آن فاصله داشتیم. شاگردان اسکوچیچ در 45 دقیقه دوم ضمن کنترل بازی، چندین موقعیت خطرناک دیگر هم روی دروازه عراق ایجاد کردند که با خوش شانسی حریف به گل تبدیل نشد اما همان یک گل هم برای رقم زدن یک پایان شیرین کافی بود و با به صدا در آمدن سوت داور ازبک به نشانه پایان بازی، تیم ملی ایران با 18 امتیاز و به عنوان تیم اول گروه راهی مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی شد.