پرهیز از عملکرد سیاسی شوراها به بهبود مدیریت شهری منجر خواهد شد
پرهیز از عملکرد سیاسی شوراها به بهبود مدیریت شهری منجر خواهد شد

 استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت:به همان اندازه که شورای شهر می‌تواند در توسعه و ایجاد زیرساخت‌های مناسب خدمات شهری موثر باشد، قطعا سوء استفاده‌ها و یا ناکارآمدی‌های احتمالی از این جایگاه نیز می‌تواند باعث گلایه و دغدغه‌های متعددی برای مردم شود.

استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت:به همان اندازه که شورای شهر می‌تواند در توسعه و ایجاد زیرساخت‌های مناسب خدمات شهری موثر باشد، قطعا سوء استفاده‌ها و یا ناکارآمدی‌های احتمالی از این جایگاه نیز می‌تواند باعث گلایه و دغدغه‌های متعددی برای مردم شود.

به گزارش کاوش اخبار، یداله مهرعلیزاده عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت‌وگو با ایرنا ضمن تاکید بر اهمیت جایگاه حساس شوراهای اسلامی شهر در اداره امور، نسبت به عملکرد اعضای شوراها به خصوص در کلانشهر اهواز انتقاد کرد.

وی همچنین معتقد است به واسطه عملکرد ضعیف و بهره‌برداری های سیاسی برخی از اعضای شوراهای اسلامی، زمینه مشارکت مردمی برای حضور در عرصه‌های تصمیم‌گیری هنوز محقق نشده است.

وی اظهار داشت: اهواز به عنوان مرکز استان خوزستان در ردیف کلانشهرهای کشور قرار دارد و بررسی عملکرد اعضای شورای این شهر تا حدود بسیار زیادی می‌تواند نمونه بارزی از نتایج حاصل شده از دستاوردهای شورای شهر پنجم در استان خوزستان باشد.

وی اضافه کرد: اعضای پنجمین دوره شورای شهر اهواز با یکسری شعارهای کلی و ارزشی به روی کارآمدند و مدعی بودند تحولات تازه‌ای را در این کلانشهر رقم خواهند زد اما در عمل  انجام نشد.

وی گفت: علیرغم اهمیت جایگاه پارلمان شهری در ایجاد مشارکت مردمی و افزایش حضور مردم در عرصه‌های تصمیم‌گیری، اما به دلیل ساختار نامناسب، فرآیندهای ناصحیح و قوانین متناقضی که در اساسنامه شهرداری‌ها و مدیریت شهری وجود دارد، شوراها نتوانسته اند در جهت تحول و توسعه شهری گام‌های مثبتی بردارند.

وی گفت: با این وجود در مقاطع کوتاهی، شوراها تلاش کردند که تغییراتی را به وجود بیاورند اما به واسطه بافتار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی، کشور آمادگی و ظرفیت پذیرش مشارکت مردم در حوزه مدیریت شهری را نداشته و تاکنون نیز از این ظرفیت عظیم مردمی برای اداره امور مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است؛ لذا نمی‌توان گفت که شوراها همواره در دوره‌های گذشته سیاسی بودند.

وی گفت:خوزستان به عنوان یک استان صنعتی، از ظرفیت‌های متعدد اقتصادی برخوردار است که همزمان دارای مشکلات مختلفی هم می‌باشد. اما باید توجه داشت که محوریت مشکلات این استان، آب شرب و شبکه فاضلاب، توسعه شبکه انتقال برق و حتی بحث‌هایی مانند تورم نیست به این خاطر که کل کشور با مشکلاتی از این دست و همچنین بیکاری، نظام بانکی، نظام بیمه‌ای، بورس و مسائل فرهنگی و اجتماعی روبه‌رو است.

وی اضافه کرد : این استان با وجود ظرفیت‌های بالای اقتصادی در بخش تولید نفت، گاز، صنایع پتروشیمی، فولاد، معادن و نیشکر با چالش و مشکل اصلی نحوه مدیریت و تصمیم‌گیری مواجه است. مشکل بزرگ در خصوص این استان، انجام تصمیم‌گیری‌ها مربوط به آن در سطوح ملی است.

مهرعلیزاده گفت:اعتقاد دارم که تصمیم گیری‌ها در خصوص این استان باید توسط صاحب‌نظرانی که با مبانی تاریخی، جغرافیایی، تولیدی و اقتصادی استان آشنا هستند؛ صورت بگیرد ولی عمده تصمیم گیرندگان در مورد خوزستان، آگاهی و اشرافی از جایگاه زیست بوم این استان برای توسعه ایران ندارند.

وی در خصوص پیش بینی شوراهای آتی هم گفت: با توجه به چهره‌های این دوره از رقابت های انتخاباتی شورا  اگر فرصت حضور آنها در جایگاه نمایندگی مردم در پارلمان شهری به وجود بیاید می‌توانند در حد توان با استفاده از امکانات، وسع قوانین و مقررات به ایجاد تحول در مدیریت شهری کمک کنند.

وی اضافه کرد: در صورتی هم که این افراد به واسطه آرای قومیتی و حرکت‌های پوپولیستی که از هم‌اکنون توسط عده‌ای در مناطق حاشیه‌ای شروع شده، نتوانند وارد شورای شهر شوند و بجای آنها، افراد دیگری به روی کار خواهند آمد (دارندگان سبد آرای قومیتی) که به دنبال بقاء مباحث و جریانات سیاسی هستند و شورای شهر نیز از مسیر اصلی خود منحرف می شود.

وی گفت: اصولا شوراهای اسلامی شهر اختیارات و قواعدی دارند که در صورت آشنایی اعضای با قوانین، اصولگرا و یا اصلاح طلب بودن رئیس جمهوری بر روند فعالیت آنها تاثیر چندانی ندارد و آنچه اهمیت دارد بهره‌برداری از ظرفیت قوانین، مقررات و بخشنامه‌های ملی به نفع توسعه شهر و بهبود مدیریت شهری است.