خاموشی ماینرها، راه گذر از هرم گرمای خوزستان
خاموشی ماینرها، راه گذر از هرم گرمای خوزستان

 فراوانی و ارزان و در دسترس بودن دستگاه‌های ماینر بیت کوین که مشتریان خود را برای استخراج ارز دیجیتال و نیز افزایش مزارع بیت کوین وسوسه می کند، باعث کمبود و خاموشی‌های بی‌برنامه می شود، توقف فعالیت این دستگاهها و رفع بارآنها از شبکه برق ، راهی برای گذر از گرمای مهلک خوزستان است.

 فراوانی و ارزان و در دسترس بودن دستگاه‌های ماینر بیت کوین که مشتریان خود را برای استخراج ارز دیجیتال و نیز افزایش مزارع بیت کوین وسوسه می کند، باعث کمبود و خاموشی‌های بی‌برنامه می شود، توقف فعالیت این دستگاهها و رفع بارآنها از شبکه برق ، راهی برای گذر از گرمای مهلک خوزستان است.

به گزارش کاوش اخبار؛ کارشناسان معتقدند کارگاه های غیرمجاز استخراج بیت کوین،  برق بسیاری مصرف می‌کنند و استخراج هر بیت کوین معادل مصرف سالانه ۲۴ خانه برق مصرف می کند.

این کارگاهها متشکل از شبکه‌ای از کامپیوترها و دستگاه‌هایی که در سرتاسر دنیا  به نام ماینر یا استخراج‌ کننده فعال هستند ، اصطلاحا شناخت دانش‌ و ایجاد بیت‌کوین جدید بر عهده ماینرها یا همان استخراج‌کنندگان بیت‌کوین است.

استخراج بیت‌کوین در دنیا تبدیل به یک صنعت چندمیلیارد دلاری تبدیل شده که این روزها افزایش قیمت ارز بیت کوین و کاهش نرخ پول رایج ایران باعث شده بسیاری از افراد به استخراج این ارز دیجیتال « غیر قانونی» اقدام کنند که همین عامل بازار گرمی را بین افراد مختلف برای استخراج ارز بوجود آورده است.

ارزانی نرخ برق در کشورمان نیز عامل دیگری در افزایش علاقه‌مندان به استخراج رمز ارزها می باشد،کارشناسان مصرف برق هر دستگاه ماینر «بیت کوین» را معادل تقریبی مصرف برق یک کولرگازی ۱۵ تا ۱۶ آمپر، مقایسه می کنند.

خاموشی ماینرها، راه گذر از هرم گرمای خوزستان

استخراج رمز ارزها با چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال

یک فروشنده قطعات کامپیوتر در اهواز که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : برای استخراج ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، لایت کوین، اتریوم و استلار، نیازمند تجهیزاتی هستیم که در بازار قطعات کامپیوتر، تحت عنوان تجهیزات ماینینگ به فروش می رسند.

وی ادامه داد : تجهیزات ماینینگ شامل انواع کارت گرافیک ماینینگ و پردازنده های بسیار قوی بوده که به علت مصرف انرژی بسیار بالایی که دارند، دستگاه های ماینر جایگزین آنها شدند.

این فروشنده تصریح کرد : انواع دستگاه ماینر ای بنگ، ماینر بیت مین، تجهیزات ماینینگ اینوسیلیکون، دستگاه ماینینگ میکرو بی تی و چیتا ماینر هستند که با قیمت ها و توان استخراج متفاوتی در بازار به فروش می‌رسند.

این فروشنده با اشاره به  قیمت انواع ماینرها در بازار افزود : دستگاه های موجود در بازار از قیمت تقریبی ۸۵ میلیون ریال تا هفت میلیارد ریال در بازار عرضه می شوند، که این دستگاه های پیشرفته ارزهایی همچون اتریوم (ETH)، اتریوم کلاسیک (ETC)، موزیک کوین (MUSIC)، یوبیک (UBQ) را با حداکثر نرخ هش ریت ۷۲۰Mh/s را استخراج می کنند.

وی خاطرنشان کرد : این دستگاه های ماینر انرژی مورد نیاز خود را از طریق یک پاور با ولتاژ ۲۲۰ ولت برق شهری تامین می‌کنند که میزان توان مصرفی آن برابر با یکهزارو ۳۰۰  وات می باشد.

 

خاموشی ماینرها، راه گذر از هرم گرمای خوزستان

 

کشف یک هزار و ۷۳۵ دستگاه‌های رمز ارز غیرمجاز در کلانشهر اهواز

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز با اشاره به کشف تعداد یک هزارو ۸۵۰ دستگاه رمز ارز (بیت کوین) غیرمجاز در کلانشهر اهواز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : یکی از مهمترین مضرات این دستگاه ها ایجاد نوسان ولتاژ شدید در سطح شبکه برق می باشد که باعث آسیب جدی به لوازم برقی شهروندان و شبکه برق می شود.

حسن کریمی افزود : دستگاه‌های غیرمجاز تولید ارز دیجیتال (بیت کوین) علاوه بر مصرف بالای برق و استفاده از تعرفه‌ ارزان، خسارت زیادی به شبکه‌ توزیع برق وارد کرده و بخشی از خاموشی‌ ناخواسته را سبب می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد : پول مجازی (بیت‌کوین) پیش از این با استفاده از رایانه‌های خانگی تولید می‌شد اما در سال‌های اخیر دستگاه‌های مخصوص استخراج این پول مجازی (ماینر) ساخته شده که واردات و استفاده از آنها در ایران غیرمجاز است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز گفت : استخراج ارز دیجیتال به ویژه نوع بیت‌کوین نیاز به مصرف بالای برق دارد به گونه‌ای که برای استخراج هر واحد بیت‌کوین نیاز به ۷۲ مگاوات ساعت برق است و با توجه به قیمت نازل برق در ایران بسیاری از استخراج‌کنندگان اقدام به استخراج ارز دیجیتال با برق ارزان می‌کنند، این در حالی است که ارز دیجیتال تولید شده با این برق رایگان به بالاترین نرخ در جهان خرید و فروش می‌شود.

وی با اشاره به عملیات گسترده برای کشف دستگاه‌های رمز ارز غیرمجاز در کلانشهر اهواز  بیان کرد: با توجه به مصرف زیاد برق تجهیزات استخراج رمز ارز، که به صورت غیرمجاز استفاده می کنند، گروه‌های بازرسی حراست و مشترکان در این شرکت به صورت مستمر در حال بررسی اشتراک‌های برق بوده و با متخلفان از طریق مراجع قضایی برخورد خواهد شد.

خاموشی ماینرها، راه گذر از هرم گرمای خوزستان

پاداش ۲۰ میلیونی برای معرفی مزارع رمز ارزها (بیت کوین)

استخراج رمز ارزها غیرقانونی نیست بلکه تعرفه برقی که برخی از اینها از آن استفاده می‌کنند ممکن است غیرقانونی باشد، در حال حاضر مزارع استخراج رمز ارزهایی وجود دارد که به‌صورت قانونی به دلیل تولید برق برای مزرعه خود فعالیت می کنند .

مزارع بیت کوینی که با ۳۰ تا ۸۰ دستگاه فعالیت می‌کنند معمولا نیاز به شرایطی دارند که با راه اندازی این دستگاه ها مزاحمتی برای همسایگان نداشته باشد از این رو در حاشیه شهرها و در روستاها به دلیل داشتن فضایی وسیع بیشتر به چشم میخورند و مشاهده آنها انگیزه افراد را در این محلها برای استخراج ارز بیشتر می‌کند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان با اشاره به افزایش رمز ارزهای غیرمجاز در سطح استان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : بیشترین استفاده برق به صورت غیرمجاز برای تولید رمز ارز (بیت کوین) است البته تعدادی از مردم هم از سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت های توزیع برق مجوز گرفته‌اند و به صورت قانونی از این دستگاه های استخراج رمز ارز استفاده می کنند، در همین راستا شرکت توانیر برای کسانی که مراکز غیر مجاز را به نیروی انتظامی یا شرکت های توزیع برق  معرفی کنند تا ۲۰۰ میلیون ریال پاداش در نظر گرفته است.

علی خدری با شاره به کشف  ۲هزارو ۹۳ دستگاه استخراج ارز دیجیتال غیرمجاز (ماینر) در استان در سال گذشته ادامه داد : با آغاز فصل گرما و ضرورت تعدیل مصرف انرژی در استان و در راستای مبارزه با استفاده غیرقانونی متخلفان از شبکه توزیع برق ، دستگاه های استخراج رمز ارز غیرمجاز (بیت کوین) در شهرستان های استان شناسایی و با دارندگان غیر مجاز این دستگاه‌ها برخورد قانونی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد : با توجه به مصرف زیاد برق تجهیزات استخراج رمز ارز، گروه‌های بازرسی حراست و مشترکین در ادارات برق سراسر استان به طور مستمر مصارف مشکوک را بررسی ، رصد و با متخلفان برخورد می‌کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان با بیان این که از همه ظرفیت‌ها برای کاهش مصرف استفاده می‌کنیم، با اشاره به در نظر گرفتن پاداش برای مشترکین همراه، گفت: سال گذشته ۸۰ میلیارد ریال پاداش همکاری به مشترکین صنعتی، اداری و کشاورزی داده شد ، در حال حاضر نیز اگر کشاورزان در ساعات پیک بار چهار ساعت مصرف برق نداشته باشند، ۲۰ ساعت برق مجانی بعد از ساعات پیک بار دریافت می‌کنند و نیز صنایع هم اگر در پیک بار چند ساعت کار خود را به تعویق بیندازند یا قبض رایگان و یا قبض با تخفیفات بسیار بالا برایشان صادر می کنیم.

در سال‌های اخیر با پدید آمدن موج جدیدی از سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها ونیز بهره‌مندی از افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت جهانی رمزارزها و اتفاقاتی که ناشی از ارزش‌گذاری دلاری شده است سرمایه گزاران این بخش را به طرف خود کشیده است .

سرمایه گذاران با ریسکی روبرو هستند که در این شرایط اقتصادی کشور با کاهش نرخ سهام در بازار بورس به سمت رمز ارزها رفته اند و به دلیل کاهش قیمت ارز دیجیتال و شیوه های مختلف کلاهبرداری در این بازار ، بسیاری از سرمایه گذاران را با ضرری مضاعف روبرو کرده است .

با بررسی های میدانی از سرمایه گذاران این بازار ، تعدادی با اشتیاق وارد این بازار شده و پس از مدتی با مسدود شدن حساب کاربری خود و شیوه های کلاهبرداری سرمایه خود را از دست داده اند که علاوه بر اینکه با فعالیت خود بر اقتصاد برق کشور آسیب جدی رسانده اند در صورت کشف دستگاه استخراج رمز ارز (بیت کوین) با مراجع قضایی روبرو خواهند شد و سرما یه و خسارت بیشتری را متحمل می‌شوند .