طرح بهشت آباد ردیف بودجه گرفته و تجهیز کارگاه کرده اند/ بهشت آباد برای ظرفیت یک میلیارد متر مکعب در سال طراحی شده/  این تونل فاقد استانداردهای فنی و مهندسی است/ بهره برداری از آن یک رویا و افسانه است/ اجرایی شدن این تونل چهارمحال و بختیاری را از کویر لوت خشک تر می کند/ فرصت های بهره وری این انتقال به مراتب کمتر از خوزستان است/ وقتی که جلگه خوزستان کنار آب است چرا باید آب برای کشاورزی به شرق اصفهان متتقل شود؟
طرح بهشت آباد ردیف بودجه گرفته و تجهیز کارگاه کرده اند/ بهشت آباد برای ظرفیت یک میلیارد متر مکعب در سال طراحی شده/  این تونل فاقد استانداردهای فنی و مهندسی است/ بهره برداری از آن یک رویا و افسانه است/ اجرایی شدن این تونل چهارمحال و بختیاری را از کویر لوت خشک تر می کند/ فرصت های بهره وری این انتقال به مراتب کمتر از خوزستان است/ وقتی که جلگه خوزستان کنار آب است چرا باید آب برای کشاورزی به شرق اصفهان متتقل شود؟

وقتی عده ای تصمیم گیرنده منافع زیادی در این طرح انتقال آب دارند صدای ما هم به جایی نخواهد رسید و مهم هم نیست چه تبعاتی دارد و چه بلایی سر خوزستان و چهارمحال و بختیاری می آورد.

عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه شهرکرد گفت: طرح انتقال آب بهشت آباد از چندین سال گذشته شروع شده اما از حدود 2 ماه پیش این طرح ردیف بودجه گرفته است و امسال مجددا تجدید کارگاه کرده اند گرچه یک هفته ای است که کار را متوقف کرده اند اما تصمیم بر این است که این طرح اجرایی شود و این توقف کوتاه مدت است.

روح الله فتاحی نافچی در گفت و گو با خبرنگار کاوش در خصوص طرح انتقال آب بهشت آباد اظهار کرد: طراحی پروژه ی تونل بهشت آباد فاقد هرگونه استانداردهای فنی زمین شناسی و مهندسی است و به بهره برداری رسیدن این تونل 67 کیلومتری که تبعات زیست محیطی جبران ناپذیری دارد در مدت زمان کم یک افسانه و رویا است.

وی تصریح کرد: از زمان شروع مطالعات هدف از این طرح این بود که از سرشاخه های کارون سالانه حدود یک میلیارد متر مکعب آب (از طریق یک تونل 67 کیلومتری و یک سد با گنجایش یک  و نیم میلیارد مترمکعب آب) به اصفهان منتقل شود و به موازات این طرح یک طرح دیگری در زاینده رود تحت عنوان گلاب 1 و گلاب 2 با توجیه پدافند غیرعامل اجرایی شود.

عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه شهرکرد افزود: هدف از این طرح را این طور عنوان کردند که مقدار آب شرب مورد نیاز اصفهان که از طریق زاینده رود تامین می شود را از طریق این دو تونل (گلاب 1 و گلاب 2) به سمت سد خمیران منتقل شود و یک تصفیه خانه تحت عنوان طرح بزرگ آبرسانی به اصفهان و شهرستان های تابعه در آن جا احداث شود.

فتاحی خاطرنشان کرد: اما در حقیقت ابعاد تونل گلاب بگونه ای طراحی شده که ظرفیت آن بیشتر از 10 متر مکعب بر ثانبه که فعلا از زاینده رود برای شرب اصفهان برداشت می شود، بود و به همین دلیل تحلیل ها می گویند هدف از این طرح این است تا رودخانه ی زاینده رود را از طریق تونل گلاب 1 و 2 از استان چهارمحال و بختیاری محو کنند و به آن ناحیه ببرند و این قسمتی که در چهارمحال و بختیاری است قطع یا تحت کنترل بیشر خود داشته باشند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر چون که جریان رودخانه ی زاینده رود را از ورودی استان تا تالاب گاوخونی به دلیل جاذبه های تورویستی، نیاز زیست محیطی زاینده رود و نیازهای پایین دست برای اراضی شرق اصفهان و فولا مبارکه و ذوب آهن نیز می خواستند که حفظ کنند، طرح بهشت آباد را تعریف کردند تا با انتقال آب در مقطع ورودی فعلی رودخانه زاینده رود به اصفهان نیازهای این بخش را که با اجرای آن تونل گلاب عملا جریان آن قطع می شد تامین کنند.

این محقق مرکز تحقیقات منابع آب اذعان کرد: در ابتدا ظرفیت طرح انتقال آب بهشت آباد را سالانه یک میلیارد متر مکعب عنوان کردند اما در جلسات وزارت نیرو و کمیسیون مجلس گفتیم که براساس مباحث منابع آب که یک ظرفیت مطمئن را نشان می دهد این سرمایه گذاری و این حجم از آب در این منطقه با هدف گفته شده متناسب نیست و این را هم ثابت کردیم که وزارت نیرو اعلام کرد میزان تخصیص آب از طریق این تونل را کاهش می دهیم.

فتاحی بیان کرد: میزان تخصیص آب از طریق این تونل به 700 میلیون متر مکعب و بعد 540 میلیون متر مکعب کاهش یافت و اکنون که نهایی شده تنها برای مصرف شرب باشد و شامل مصارف کشاورزی نشود به 280 میلیون متر مکعب در سال رسیده است.

وی تاکید کرد: مشکل این است وقتی یک پروژه ای برای ظرفیت یک میلیارد متر مکعب در سال طراحی می شود نمی توان گفت همان پروژه را می خواهم که اجرا کنم اما با آن یک سوم آب را منتقل کنم؛ اگر می خواستند به 280 میلیون متر مکعب پایبند باشند تونلی با این ابعاد طراحی می کردند و اقتصاد مهندسی طرح های آبی نیز همین را می گوید.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اگر از قبل این موارد و عدد 280 میلیون متر مکعب بر ثانیه بررسی می شد حفر 67 کیلومتر تونل در این شرایط نامساعد اقتصادی انجام نمی شد، توضیح داد: حتی به آقای چیت چیان گفتم که با این ظرفیت با یک ایستگاه پمپاژ 100 متری به راحتی می توان آب را از طریق دو سه خط لوله در اولویت های زمان بندی، متناسب با افزایش نیازها اجرایی کنید. مشکلی که وجود دارد این است که ما در حوضه ی آبریز مداخله می کنیم و علی رغم پتانسیل هایی که برای بهره وری از این آب در استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری وجود دارد به سایر حوضه ها منتقل می شود که در آن منطقه فرصت های بهره وری از این آب به مراتب کمتر از خوزستان است.

تونل بهشت آباد فاقد استانداردهای فنی و مهندسی است

فتاحی با اشاره به اینکه یک میلیارد آب حجم زیادی است که از آورد سالانه ی کارون به خوزستان کم شود و قطعا بر حوضه های پایین دست تاثیر خواهد گذاشت، گفت: طراحی پروژه ی تونل بهشت آباد فاقد هرگونه استانداردهای فنی زمین شناسی و مهندسی است و تنها یک خط مستقیم در اعماق زمین در استان چهارمحال و بختیاری است که سدکاج را به باغ بهادران متصل می کند.

وی افزود: اعماق این تونل که یک خط مستقیم در چهار محال و بختیاری کشیده به حدی است که جایی که نزدیک ترین فاصله را با سطح زمین پیدا می کند باز حدود 300 متر زیر زمین است که در گزارش زمین شناسی این طرح صراحتا قید شده این تونل در برخورد با سفره های تحت فشار باعث تخلیه ی سفره ها خواهد شد و و در اثر حفر این تونل دریاچه ی شلمزار خشک می شود و مناطقی از جمله فرخ شهر و خیر آباد تحت تاثیر قرار می گیرند زیرا اکثر سفره های آب زیرزمینی چهارمحال و بختیاری آهکی هستند (آبرفتی نیستند) و همان طور که میلیون ها سال زمان برده تا شکل گرفته اند با خشک شدن این دریاچه میلیون ها سال هم زمان می برد تا با آب بندی تونل مجدد احیاء شود.

پروژه ی تونل بهشت آباد یک فاجعه است

عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه شهرکرد عنوان کرد: این تونل به لحاظ مهندسی فاجعه است همان طور که ما نمونه ی آن را نیز در گذشته داشته ایم و تونل سوم کوهرنگ از مصداق های آن است که علی رغم اینکه حدود 26 کیلومتر است از سال 68  تا کنون در حال حفر آن هستند و هنوز هم به بهره برداری نرسیده زیرا حین کار بارها با حفره های آهکی برخورد کرده اند.

بهره برداری از تونل بهشت آباد پنج دهه زمان می برد

فتاحی اضافه کرد: به بهره برداری رسیدن و انتقال آب از این تونل 67 کیلومتری در این عمق زمین یک افسانه و رویا است که در این مدت زمانی انجام شود زیرا تا کنون حدود چهار کیلومتر از این تونل حفر شده یعنی حدود پنج درصد پیشرفت داشته است. این تونل بهشت آباد یک افسانه است که سفره های آب زیرزمینی و محیط زیست شهرکرد و استان چهارمحال و بختیاری را به طور کامل از بین می برد و تا پنج دهه ی آینده نیز به بهره برداری نمی رسد.

وی اظهار کرد: قرار بود که تونل سوم کوهرنگ در سال 76 به بهره برداری برسد و آب را به زاینده رود منتقل کند برای همین با خیال اینکه این پروژه انجام می شود آب زاینده رود اصفهان را به فولاد مبارکه و یزد فروختند و اکنون در مقابل تامین آب فولاد مبارکه توسط رودخانه ی زاینده رود تعهد دارند و برای همین چون تونل کوهرنگ 3 نهایی نشده حق آبه مورد نیاز کشاورزان اصفهان را به فولاد مبارکه صنایع نظامی، یزد و کاشان منتقل می کنند آن هم در صورتی که شاید اتمام کوهرنگ سه یک دهه ی دیگر زمان ببرد.

این محقق مرکز تحقیقات منابع آب یادآور شد: سطح اراضی کشاورزی زه کشی شده در شرق اصفهان بعد از سال 68 و وعده هایی که برای انتقال آب به کشاورزان داده شد به یکباره 10 برابر شد و به کشاورز قول داده اند که آب را تامین کنند در حالی که اصول اولیه ی علم برنامه ریزی منابع آب می گوید ظرفیت مطمئن آب باید براساس تجزیه و تحلیل داده های دقیق باشد که این کار انجام نشده است.

سالانه چه مقدار آب به اصفهان منتقل می شود؟/ انتقال آب تبعات ناشناخته ی بسیاری دارد

فتاحی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از یک میلیارد متر مکعب آب از سرشاخه های کارون خوزستان به اصفهان منتقل می شود که با تکمیل پروژه های کوهرنگ سه و بهشت آباد این مقدار حداقل به سه میلیارد متر مکعب آب افزایش پیدا می کند که تبعات زیست محیطی شدیدی خواهد داشت که برخی از آن ها برای بشر هم ناشناخته است.

اصفهان بیشترین سرانه ی فضای سبز را در کشور دارد!

وی خاطرنشان کرد: هرچه آب بیشتر تامین شود تقاضا برای آن افزایش پیدا می کند بنابراین به جای مدیریت عرضه ی آب باید تقاضای آب مدیریت شود. اصفهان استانی کویری محسوب می شود پس لزومی ندارد بهترین شهر ایران به لحاظ سرانه ی فضای سبز باشد (سرانه ی آن بیشتر از رشت است) و صنایع فولاد که مستلزم مصرف بالای آب است داشته باشد.

عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه شهرکرد افزود: وقتی جلگه خوزستان و چهارمحال و بختیاری کنار آب هستند چه لزومی دارد که آب را به شرق اصفهان برای کشاورزی منتقل کنند.

اجرایی شدن این تونل چهارمحال بختیاری را از کویر لوت خشک تر می کند

فتاحی گفت: 70 درصد جمعیت شهرکرد در حوضه ی پروژه ی بهشت آباد هستند که حتی برای آب شرب هم مشکل دارند و سطح آب های زیر زمینی در آنجا به بیش از 20 متر کاهش یافته و در صورت اجرایی شدن این تونل کویر لوت به این مناطق ارجحیت خواهد داشت.

وی تصریح کرد: وقتی عده ای تصمیم گیرنده منافع زیادی در این طرح انتقال آب دارند صدای ما هم به جایی نخواهد رسید و مهم نیست چه تبعاتی دارد و چه بلایی سر خوزستان و چهارمحال و بختیاری می آورد.

عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشگاه شهرکرد بیان کرد: در چند روز گذشته در مناطقی از چهارمحال و بختیاری تجمع و اعتراض به این انتقال انجام شده ولی وقتی گوش شنوایی نباشد این تجمع ها چه فایده ای دارد.