رییس دادگستری دزفول: زنگ خطر طلاق در دزفول به صدا درآمده است
رییس دادگستری دزفول: زنگ خطر طلاق در دزفول به صدا درآمده است
رییس دادگستری دزفول طلاق را بیشترین موضوع دعاوی خانوادگی وارده به دادگاه‌های خانواده این شهرستان در سال گذشته دانست

رییس دادگستری دزفول طلاق را بیشترین موضوع دعاوی خانوادگی وارده به دادگاه‌های خانواده این شهرستان در سال گذشته دانست و گفت: افزایش چشمگیر آمار طلاق، زنگ خطر را در دزفول به صدا درآورده است.

به گزارش ایرنا، فیصل مزرعه روز چهارشنبه در آیین افتتاح مجتمع قضایی صفی آباد دزفول در سالن شهید زالی زاده مرکز تحقیقات کشاورزی دزفول،‌ با اشاره به آمار مقایسه‌ای سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ بیان کرد: تعداد پرونده‌های وارده طلاق به درخواست زوجه ۴۹ درصد و درخواست طلاق به درخواست زوج در دزفول ۶۷ درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است.

وی افزایش چشمگیر آمار طلاق در دزفول را نگران کننده دانست و افزود: این افزایش میزان طلاق و اختلافات خانوادگی میان زوج‌های این شهرستان زنگ خطری مهم است که همه در این زمینه مسوولیت دارند.

رییس دادگستری دزفول گفت: درخواست تمکین زوجین در دزفول سال گشته افزایش ۳۰ درصدی داشته که همه این آمارها نشان از وضعیت نامناسب در این بخش است.

ورود حدود ۵۵ هزار و ۵۰۰ پرونده جدید در دادگاه‌های دزفول

مزرعه با بیان اینکه هفته قوه قضاییه فرصتی برای تشریح عملکرد دستگاه قضایی است، اظهارکرد: ۵۵ هزار و ۴۷۵ پرونده سال گذشته وارد محکمه‌های دادگستری دزفول و ۵۵ هزار و ۲۳۲ پرونده نیز در این مدت مختومه شد که تعداد پرونده‌های وارده و مختومه محاکم این شهرستان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۱۶ درصد افزایش داشت.

وی با اشاره به روند رو به رشد افزایش پرونده‌های ورودی به محاکم قضایی دزفول ادامه داد: پرونده‌های حقوقی وارده به محکمه‌های قضایی دزفول در سال گذشته ۱۶ درصد، پرونده‌های کیفری ۲۳ درصد و پرونده‌های خانوادگی ۱۶ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشت.

رییس دادگستری دزفول همچنین با اشاره به عملکرد دادسرای دزفول در بررسی پرونده‌ها گفت: حدود ۳۸ هزار و ۵۰۰ پرونده سال گذشته وارد و بیش از ۴۰ هزار پرونده در دادسرای دزفول مختومه شد که این به معنای مختومه شدن یک هزار و ۵۰۰ پرونده از پرونده‌های موجود دادسرا است.

وی افزود: دادسرای دزفول با این اقدام رتبه نخست خوزستان در بررسی و مختومه کردن پرونده‌های قضایی را کسب کرد.

دزفول، دومین شهرستان کشور در ایجاد ستاد مستقل دیه

مزرعه گفت: سال گذشته دادرسی بیش از ۹۰ درصد پرونده‌های دارای زندانی، به صورت الکترونیکی انجام شد که علاوه بر کاهش هزینه‌ها، تسهیل و سرعت بخشی در انجام رسیدگی‌های قضایی و همچنین ارتقای امنیت تردد زندانیان از محل زندان تا دادگاه‌ها را به همراه داشت.

وی با اشاره به راه اندازی ستاد مستقل دیه در این شهرستان افزود: دزفول، دومین شهرستان غیرمرکز استان در کشور پس از کاشان است که ستاد مستقل دیه در آن راه اندازی شد.

بخشش ۳۰ قاتل از قصاص در دزفول

رییس دادگستری دزفول همچنین با اشاره به عملکرد شورای حل اختلاف این شهرستان در سال گذشته اظهارکرد: حدود ۲۴ هزار و ۵۰۰ پرونده سال ۱۴۰۲ به شوراهای حل اختلاف دزفو وارد شد که از این تعداد هشت هزار و ۵۶۲ پرونده منتهی به صلح و سازی شد.

وی ادامه داد: ۳۰ پرونده قتل که حکم قصاص برای قاتلان آنها صادر شده بود با مشارکت خیران و ریش سفیدان به صلح و سازش ختم شد.

مزرعه گفت: سرقت با پنج هزار و ۵۵۷ فقره پرونده بیشترین حجم از پرونده‌های کیفری سال گذشته دزفول را به خود اختصاص داد و پس از آن ایراد ضرب و جرح عمدی و توهین در رده‌های بعد قرار داشت.

وی با بیان اینکه طبق اصل ۳۴ قانون اساسی دادخواهی حق مسلم افراد است، افزود: قانون امنیت قضایی، قوه قضاییه را مکلف به استقرار مجتمع‌های قضایی برای تسهیل دسترسی مردم به مراجع قضایی کرده است.

به گزارش ایرنا، مجتمع قضایی شهر صفی آباد(ساختمان آیت الله شهید بهشتی) روز چهارشنبه در آیینی با حضور مسوولان دادگستری خوزستان و جمعی از مدیران شهرستان به بهره برداری رسید.

یکم تا هفتم تیر به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و ۷۲ نفر از یارانش به عنوان هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است.

طی سال ۱۴۰۰، پنج هزار و ۵۲۶ پرونده به دادگاه خانواده دزفول وارد شد که این آمار در سال ۱۴۰۱ با رشد ۱۳ درصدی به ۶ هزار و ۲۶۴ رسید. بر این اساس آمار طلاق در دزفول طی ۲ سال از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ رشد ۲۹ درصدی را تجربه کرده است.

این افزایش طلاق در حالی است که با اعلام رییس مرکز بهداشت دزفول نرخ رشد جمعیت دزفول پایین تر از نرخ جانشینی جمعیت است بر اساس این گزارش نرخ رشد جمعیت دزفول ۱.۷۴ (کودک به ازای هر زن) است که ۰.۷۶ صدم درصد پایین تر از نرخ جانشینی جمعیت است.