نیشکر چگونه به “صنعت سبز” ایران تبدیل شد؟
نیشکر چگونه به “صنعت سبز” ایران تبدیل شد؟
کشت و صنعت‌های توسعه نیشکر با هفت تصفیه‌خانه مدرن همراه با سیستم پالایش آنلاین، عنوان نخستین واحدهای کشاورزی – صنعتیِ حامی محیط‌زیست را از آن خود کرده‌اند.

تولید حداکثری در پناه محیط‌زیست و صیانت از منابع طبیعی، راهی است که شرکت توسعه نیشکر و صنایع جنوبی از شروع فعالیتش در پیش گرفته و حرکت در این مدار موجب شده عنوان صنعت سبز کشور را از آنِ خود کند؛ عنوانی که از سوی سازمان محیط‌زیست کشور به پشتوانه فعالیت‌های مستمر محیط‌زیستی به این شرکت اعطا شده است.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، این شرکت در راستای حفاظت از محیط‌زیست، با احداث ایستگاه‌های پمپاژ «المهدی» و «شهید رمضانی»، زهاب‌های کشت و صنعت‌های جنوب را به مرز غربی هدایت می‌کند. تمامی زهاب‌های واحدهای نیشکری ساماندهی شده است.

احیای تالاب شادگان

یکی از بارزترین اقدامات محیط‌زیستی شرکت نیشکر، احیای تالاب شادگان، نگینِ گردشگری خوزستان، است. این تالاب که در اثر خشکسالی رو به نابودی بود، با هدایت بخشی از حقابه نیشکر به آن، دوباره جان گرفته و به حیات خود ادامه می‌دهد. اخیراً نیز بر اساس توافق انجام شده با محیط‌زیست و سازمان آب و برق خوزستان، ۳۰ مترمکعب در ثانیه آب از رودخانه کارون به تالاب شادگان پمپاژ می‌کند و با این اقدام، جانِ تازه‌ای در آن دمیده است.

ریه‌های تنفسی خوزستان

نیشکر همچین حکم یک کمربندِ سبز و دیواره دفاعی بزرگ در مقابل ریزگردها دارد و با گستره سبز در زمین‌های بایر و کانون‌های ریزگرد، نقش بسزایی در تلطیف هوای منطقه و مهار گردوغبار ایفا می‌کند. با کشت نیشکر محیط مناسبی برای بازگشت حیات‌وحش مهیا شده که در نتیجه آن، پستاندارانی مانند گراز، گربه وحشی، شغال، انواع جوندگان و تعداد بی‌شماری پرندگان آبزی، آبچر، کنار آبزی از قبیل فلامینگو، کاکائی، آبچلیک، چوب پا، حواصیل و… به منطقه روی آورده و در این مزارع نیشکر سکنی گزیده‌اند.

حذف کامل سموم شیمیایی

این شرکت درعین حال، در عرصه کشاورزی توانسته با حذف کامل سموم و استفاده از کودهای آلی، محصول سالمی عرضه کند؛ شرکت توسعه نیشکر برای مبارزه با کرم ساقه‌خوار نیشکر (سزامیا)، زنبوری به نام «تلنموس» تولید می‌کند که باعث کنترل صدرصدی این آفت گیاهی شده است.

تصفیه‌خانه‌های مدرن، ناجیِ محیط‌زیست

یکی دیگر از مزیت‌های صنعت نیشکر، وجود هفت تصفیه‌خانه صنعتی است. کشت و صنعت‌های توسعه نیشکر با هفت تصفیه‌خانه مدرن همراه با سیستم پالایش آنلاین، عنوان نخستین واحدهای کشاورزی – صنعتیِ حامی محیط‌زیست را از آن خود کرده‌اند. این هفت تصفیه‌خانه، تحت استانداردهای زیست‌محیطی، پساب کارخانه‌های شکر را تصفیه و آب خروجی را مجدداً به چرخه طبیعت برمی‌گرداند. تصفیه‌خانه‌های نیشکری موجب صرفه‌جویی سالانه ۳۶۰ هزار مترمکعبی آب در هر کشت و صنعت نیشکری شده است. فعالیت تصفیه‌خانه‌های صنعت نیشکر علاوه بر کاهش مصرف آب، مانع آلودگی محیط‌زیست می‌شود. همچنین با تولید نوعی کود آلی حاصل از جمع‌شدن لجن‌ها در مخازن تصفیه و تزریق آن به مزارع نیشکر، خاک حاصلخیز می‌شود.

استفاده مجدد از زهاب نیشکر، ایجاد تالاب منحصربه‌فرد ناصری، حذف کامل سوخت گازوئیل از چرخه کارخانه‌های شکر، خط تولید گاز بایو دی‌اکسیدکربن، تولید زغال زیستی از نیشکر، جلوگیری از نابودی جنگل‌ها با تولید ام.دی.اف از باگاس نیشکر، ارتقای بهره‌وری مصرف آب، ایجاد کمربند سبز نیشکر در مقابل ریزگردها و… بخشی دیگر از دستاوردها و فعالیت‌های محیط‌زیستی این شرکت است که نام نیشکر را به عنوان صنعتی دوستدار محیط‌زیست پرآوازه کرده است.