زاکانی در نخستین مناظره انتخاباتی چه گفت ؟
زاکانی در نخستین مناظره انتخاباتی چه گفت ؟
به اعتقاد بنده اگر در کشور تدبیر و تصمیم درست وجود داشته باشد می‌توان به بهترین نحو تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.

علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه سال ۹۲ دولت وقت با ۲۰۵ همت دولت وقت را تحویل داد، خطاب به پزشکیان گفت: دولت روحانی ۱۲۹۹ همت بدهی داشت و مجموعه مخروبه‌ای را تحویل داد.

به گزارش کاوش اخبار به نقل از ایرنا، علیرضا زاکانی دوشنبه شب- ۲۸ خردادماه – در نخستین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در مقابل پنج رقیب دیگر انتخاباتی خود، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی خود در دولت خدمت و پیشرفت را با شعار “پاک باش و خدمتگزار” با موضوع اقتصاد تشریح کرد. این برنامه به صورت زنده از شبکه‌های یک، سلامت و جام جم سیما پخش شد.

در نوبت اول این مناظره هر یک از نامزدها به سوالاتی با محوریت اینکه دولت شما همه آنچه در برنامه هفتم را پیش‌بینی شده قبول دارد؟ چگونه رشد ۸ درصد برنامه هفتم را محقق می‌کنید؟ برنامه شما برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی چیست؟ برای بهبود فضای کسب‌وکار چه اقدامی خواهید کرد؟ برنامه شما برای پیمان‌سپاری ارزی چیست؟ درباره ثبات‌بخشی اقتصاد کلان کشور چه برنامه‌ای دارید؟ پاسخ دادند.

همزمان با شبکه یک سیما این مناظره ها به صورت زنده با رابط ناشنوایان از شبکه سلامت روی آنتن رفت.

مهدی خسروی، مجری و گوینده شبکه خبر اجرای این مناظره‌ها را در روزهای یادشده بر عهده داشت.

اقتصاد ایران گرفتار تجویزهای اقتصادی آمریکا است نه تحریم‌های ظالمانه

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ابتدای این مناظره و در چهار دقیقه اول ضمن تبریک عید سعید قربان گفت: امید دارم بتوانیم ادامه دهنده راه سید شهیدان اهل خدمت شهید رئیسی باشیم.

زاکانی با اشاره به اینکه من یک پزشک هستم، اگر پزشک تشخیص غلط بدهد نسخه غلط می‌پیچد و تشخیص غلط به برنامه غلط و کارنامه سیاه منجر خواهد شد، اظهار داشت: واقعا مشکل اقتصادی ایران تحریم‌های ظالمانه آمریکا نیست بلکه تجویزهای اقتصادی آمریکا است.

وی ادامه داد: لذا بنده برای تحول در اقتصاد، ۴ محور اساسی برای ارتقای شاخص عدالت و پیشرفت با استفاده از همه فرصت‌های داخلی، منطقه‌ای و جهانی قائل هستم که اولا باید بر استقلال اقتصادی و ثبات‌بخشی به اقتصاد کشور براساس دلارزدایی از اقتصاد و تکیه بر پول ملی و افزایش قدرت پول ملی تاکید کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه نکته سوم این است که حاکمیت مردم‌سالاری دینی در عرصه اقتصاد را باید بپذیریم و با تکیه بر مردم و مشارکت آنها پیش ببریم افزود: نکته چهارم نیز آن است که خلق ثروت و توزیع عادلانه ثروت را در دستور کار قرار دهیم.

زاکانی ادامه داد: مشکل دیگر اقتصاد ایران این است که مردم ریالی درآمد کسب می‌کنند اما با مسیری که ما تنظیم کرده‌ایم دلاری خرج می‌کنند.

وی یادآورشد: بزرگترین ناترازی اقتصادی ما دخل و خرج ما است که همانطور که گفتم با ریال درآمد کسب می‌کنیم و با دلار خرج می کنیم و تا وقتی که این حل نشود، امکان حل موضوع وجود ندارد.

نسخه‌های غلط برای اقتصاد می‌پیچیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ما نسخه‌های غلط برای اقتصاد می‌پیچیم، افزود: از سال ۶۹ که نسخه تعدیل ساختاری اقتصاد کشور را ارائه کردند دنبال جهانی‌سازی قیمت‌ها، رهاسازی نرخ ارز، سرکوب دستمزها و تضعیف دولت بودند لذا باید به قدرت پول ملی برگشت و استقلال کشور را حفظ کرد.

زاکانی ادامه داد: در حوزه تولید هم توجه به عدم خام‌فروشی و ایجاد زمینه ارائه محصول نهایی با ارزش افزوده بالا مدنظر است و درخصوص مشارکت مردم مبتنی بر قانون، باید امکانی ارائه شود زیرا با تکیه بر فناوری می‌توان فرآیندها را کوتاه و ابزارآلات را کوچک کرد و مردم را در اقتصاد وارد کرد و نهایتا خلق ثروتی که انجام شود، توزیع عادلانه صورت بگیرد.

زاکانی در بخش دیگری از این مناظره و در چهار دقیقه دوم که در اختیار او قرار گرفت، خطاب به مردم بیان داشت: این صحبت‌های ناامیدکننده شما را ناامید نکند، من چهار نکته گفتم کلی گویی هم نکردم، گفتم آزادسازی اقتصاد از کمند دلار و پیگیری افزایش و تقویت ارزش پول ملی، جلوگیری از خام فروشی با تکیه بر دانش، حاکمیت مردم در عرصه اقتصاد مدنظر است، ما قانون اصل ۴۴ را انجام دادیم اما اختصاصی‌سازی کردیم، خصوصی‌سازی نکردیم.

مردم نباید اعانه بگیر باشند

وی اضافه کرد: نکته بعدی خلق ثروت و توضیح عادلانه آن بود که این هم در مسیر مشارکت خود مردم است مردم نباید اعانه‌بگیر باشند ما در گذشته مسیر غلطی را طی کردیم. این چهار ویژگی را در آینده باز می‌کنم تا ببینید چقدر زیبا می‌توان مملکت را اداره کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به صحبت‌های آقای قالیباف درباره نقدینگی که گفته بود نقدینگی ۲۶ برابر شده است، گفت: بیان من این نقدینگی مفید است اما مهم این است که این نقدینگی سرگردان نشود و جای خاص برای او تنظیم شود و در آنجا سرمایه‌گذاری شود.

زاکانی در پاسخ به صحبت‌های آقای قالیباف درباره نقدینگی که گفته بود نقدینگی ۲۶ برابر شده است، گفت: بیان من این نقدینگی مفید است اما مهم این است که این نقدینگی سرگردان نشود و جای خاص برای او تنظیم شود و در آنجا سرمایه‌گذاری شود.

وی با اشاره به اینکه در چین نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی بیش از ۲۰۰ برابر است، میانگین دنیا ۱۴۰ برابر و ایران ۷۵ درصد است لذا نقدینگی به ذات بد نیست، بیان کرد: آقای پزشکیان نکته کلی را بیان کردند و در واقع همه چیز را به همه چیز گره زدند نتیجه آنها هم مشخص نشد و ته آن هم درآمد که «نمی‌توانیم». من تعجب کردم که چگونه ایشان نامزد ریاست جمهوری شده است و اسباب تعجب ما است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پزشکیان با اشاره به موضوع ذکر شده، گفت: مردم الان دیگر اطلاعات و آمار در دستشان است ترکیه هم جزو ناتو و عضو WTO است و هم در مرکزیت قرار دارد و طی ۲۰ سال گذشته تا امروز یعنی از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۳، ۲۵۰ میلیارد دلار در این کشور سرمایه‌گذاری شده و همچنین هدف اول سرمایه‌گذاری اروپا است.

زاکانی اضافه کرد: همین ترکیه در سال ۲۰۲۳ ، ۲۵۰ میلیارد دلار صادرات داشته اما ۷۰ درصد تورم دارد، ارزش لیر این کشور هم از ۵ سال پیش از ۵ لیر یک دلار، به ۳۲ لیر یک دلار رسیده است و همه این‌ها را می‌توان تحلیل اقتصادی کرد.

وی با اشاره به اینکه شما که موضوع دانش و علم را مبنا قرار می‌دهید اینجا هم باید تاکید و توجه داشته باشید، ادامه داد: ما در شهرداری تهران بودیم به چین رفتیم ۱۳ میلیارد یورو تفاهم نامه نوشتیم نزدیک دو میلیارد یورو قرارداد نوشتیم. من بیش از ۳۴۰ میلیون یورو ضمانتنامه گرفتم پس می‌توان این کار را انجام داد فقط باید از مسیر درست آن رفت و دنبال کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در موضوع رشد ۸ درصد اقتصاد هم توجه به موضوع نیروی انسانی و سرمایه و در کنار آن آموزش از اهمیت بالایی برخوردار است.

زاکانی بیان داشت: آقای پورمحمدی هم نکاتی را بیان کردند که ان شاالله در مورد بعد نکاتی را به ایشان خواهم گفت که راه را اشتباهی رفته‌اند و مسیر دیگری را رفته‌اند. با اینگونه مسائل نمی‌شود دولت‌داری و حکومت‌داری کرد البته می‌توان شعار داد و حرف کلی زیبایی گفت اما نمی‌توان مشکل مردم را حل کرد.

نقدینگی دستوری نیست/موتور محرکه اقتصاد بخش خصوصی است

زاکانی در بخش دیگری از این مناظره و در چهار دقیقه سوم درباره صحبت‌های قالیباف درخصوص نقدینگی گفت: نقدینگی دستوری نیست که با قانون در زیرمجموعه‌ها و بنیان‌های کشور سرمایه‌گذاری شود مگر نقدینگی دست ما است.

وی با اشاره به اینکه نقدینگی دست کسانی است که هرکجا که سود باشد به آنجا می‌برند، اظهار داشت: ما برای انتقال این نقدینگی اقدامات لازم را انجام نمی دهیم از این رو به سمت طلا ، دلار و ارز می‌رود، لذا در اینجا قانونگذاری درست نیست و فراتر از قانونگذاری بسترسازی درست است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پزشکیان و پورمحمدی گفت: شما موضوع ترکیه مرا یکبار دیگر مرور کنید در واقع یک الگو جلوی چشم ما است که صددرصد خلاف نظرات این آقایان عمل می‌شود و مردم بیچاره می‌شوند.

زاکانی با تاکید بر اینکه در خصوص مردمی کردن اقتصاد باید بخش خصوصی را باور کرد، افزود: کسی که کارآفرین است و کسی که کار می‌کند هر دو عبادت می‌کنند. موتور محرکه اقتصاد باید بخش خصوصی باشد و آحاد مردم به‌ویژه طبقات محروم باید مشارکت داشته باشند و تعاونی‌ها باید مورد دقت قرار گیرند.

وی تصریح کرد: باید اشراف کامل در جریان پول و کالا داشت و سیاست درست در حوزه توسعه صنعتی  را دنبال کرد. اصل ۴۳ با ما می‌گوید باید بستر کار را برای مردم فراهم کنیم و فناوری‌ها برای ما می‌توانند کارکرد بسیار جدی داشته باشند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره موضوع نقدینگی گفت: فاجعه‌ای که در دهه ۹۰ توسط دولت آقای روحانی اتفاق افتاد شرایط را به سمتی برد که در ابتدای سال ۱۴۰۰، ۱۰۱ درصد رشد نقدینگی داشتیم.

زاکانی با اشاره به اینکه در ابتدای سال ۱۴۰۰ رشد نقدینگی داشته باشیم، گفت: در دولت آقای رئیسی این به ۲۳ درصد رسید یعنی یک افتخار برای دولت آقای رئیسی شد.

وی ادامه داد: دوستان عزیز به اعداد و ارقام‌هایی که بوده توجه کنند. ما روی هوا حرف می‌زنیم که این بی‌توجهی و بی‌دقتی است. چرا ما عده‌ای هستیم که دقت نمی‌کنیم؟ یک عده دارند با مردم می جنگند. دولت اکنون در موضع مقابل مردم است.

تحریم را باید در داخل خنثی کنیم

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: از طرف دیگر عده‌ای با فساد اقتصادی دارند سفره مردم را روز به روز تنگ‌تر می کنند. ما در دو سال گذشته بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان امکانات خود را در شهرداری تهران برگرداندیم. تحریم را باید در داخل خنثی کرد بعد دیپلماسی بنیان آن را تغییر دهد.

زاکانی با اشاره به اینکه ما تا وقتی که در داخل در دوران کرونا تحریم را خنثی نکرده بودیم به ما واکسن ندادند. واکسن را که ساختیم فهمیدند تحریم بی اثر است، اظهار کرد: اگر دنبال رفع تحریم هستیم باید به توانمندی داخلی تکیه کرده و از همه فرصت ها استفاده کنیم.

وی یادآورشد: علم اقتصاد در خصوص درست و یا غلط بودن سیاست‌ها ساکت است. تشخیص این امر با سیاستمدار است نه کارشناس. من تعجب می کنم چرا دوستان اینگونه می گویند. همه کارشناس دارند اما سیاستمدار است که باید گام بر دارد.

ما باید شفافیت و نظارت مردم بر خودمان را بپذیریم

زاکانی در بخش دیگری از این مناظره و در چهار دقیقه چهارم ادامه داد: ما می‌توانیم قانون برنامه را اجرا کنیم اگر اشکالی داشته باشد از طریق قانون اصلاح می‌کنیم. ما در مجلس هفتم همان ابتدا برنامه چهارم که مجلس ششم آن را تصویب کرده بود، بند الف ماده ۳ ، آزادسازی یک باره قیمت‌ها را در حوزه انرژی که مبتنی بر دلاریزه کردن آن داشت. را اصلاح کردیم و مانع شدیم که کشور به انفجار بکشند.

وی با بیان اینکه ما هم قائل به حوزه کارشناسی هستیم و کارشناس هستیم و کارشناسان ما را حمایت می‌کنند، اما علاوه بر کارشناسی خودمان سیاستمدار هم هستیم، اضافه کرد: فرمایشاتی که پزشکیان بیان می‌کنند به این می‌ماند که ما فقط بگوییم سلامت چیز خوبی است فقط در همین حد که ببینید سلامت چیز خوبی است در صورتی که پیشگیری از بیماری، مواجهه درست با بیماری همه چیزهایی است که به عنوان یک پزشک باید نسبت به آن توجه داشته باشیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پزشکیان و قالیباف گفت: ما ۳۳ ماه در شهرداری تهران همان هفته اول ۱۲۰۰ حساب داشتیم انضباط مالی ایجاد کردیم و همان هفته اول بعد از دو سال و نیم شهرداری را از تنش مالی درآوردیم.

زاکانی بیان داشت: ناظر به درآمد و اعتبار و امکان ما توانستیم میزان درآمدهایمان را طوری بالا ببریم که غیرقابل تصور است البته از طریق درست آن با فساد برخورد کردیم، ناکارآمدی را از بین بردیم، به مشارکت توجه کردیم و طرف مردم ایستادیم. واقعیت امر این است که ما باید راه را برای مردم باز کنیم و شفافیت و نظارت مردم را بر خودمان بپذیریم.

وی افزود: ما در طرح «من شهردارم» پذیرفتیم که مردم نظارت کنند. سال اول ۳۴۶ هزار نفر شرکت کردند و سال دوم یعنی سال قبل یک میلیون و ۳۵۲ هزار نفر شرکت کردند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پزشکیان و پورمحمدی گفت: مردم ما مردم خوبی هستند و اگر به ما اعتماد کنند به ما کمک خواهند کرد مشکل ما هستیم که ممکن است از مردم دم بزنیم اما رفتارهایمان با عمل‌مان دو تا باشد.

زاکانی با بیان اینکه این خیلی بد است مردم نگاه می‌کنند که ما چگونه رفتار می‌کنیم، گفت: کاری که در دولت آقای رئیسی انجام شد، درخصوص صدور آسان مجوزها، حرکت در مسیر راه انداختن پروژه‌های تعطیل و ایجاد زمینه حضور مردم در اقتصاد و جمع‌سپاری‌های مالی امکان بزرگی بود.

وی ادامه داد: در جمع‌سپاری‌های مالی ۹ هزار میلیارد پروژه ناتمام داریم و می‌توانیم مردم را مشارکت بدهیم و تورم را کنترل کنیم. در کوتاه مدت با افزایش نرخ دقیق در حوزه ارز و ارززدایی کردن و در بلند مدت هم جذب نقدینگی و در مسیر درست هزینه کردن را می توانیم دنبال کنیم.

زاکانی خطاب به پورمحمدی: شما دیپلماسی التماسی را تجربه کردید

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پورمحمدی درباره گره‌زدن سیاست خارجی گفت: اگر ما دست و پای خودمان را نگیریم دشمن به ما رحم نمی‌کند دیپلماسی منزلت‌طلب موقعی موفق است که ما داخل کشور بتوانیم مشکل مردم را حل کنیم و مردم پشت سر ما بایستند، وقتی میدان موفق بود دیپلماسی می‌تواند آن روی سکه دیگر باشد شما در دولتی که تشریف داشتید دیپلماسی التماسی را تجربه کردید این راه حل نیست.

طی ۵ سال ۶۰۰ درصد ارزش پول کشور افت کرد

زاکانی در ادامه این مناظره و در چهار دقیقه پنجم اظهار داشت: ناظر به ترکیه که من صحبت کردم ترکیه عضو WTO است اما در این ۵ سال ۶۰۰ درصد ارزش پول این کشور افت کرده و تورم ۷۰ درصد را تجربه می‌کند. تورم هم در کوتاه مدت موضوع افزایش نرخ ارز و انتظارات تومی و در بلندمدت هم رشد نقدینگی کنترل نشده است. البته بانک‌ها عامل اصلی هستند اما در کنار بانک‌ها دولت است.

وی یادآورشد: در سال ۹۲ دولت وقت ۲۰۵ همت بدهی به بانک‌ها و بانک مرکزی و صندوق‌های بازنشستگی داشت و سال ۱۴۰۰ که آقای روحانی دولت را تحویل داد هزار و ۲۹۹ همت بدهی داشت یعنی مجموعه مخروبه‌ای را تحویل دادند و این از هنرهای شهید رئیسی بزرگوار بود که بتواند این وضعیت را سامان بدهد.

وی  افزود: اگر ما می‌خواهیم مشارکت سیاسی داشته باشند که همه دوستان اصرار دارند اما اصرار ما اصرار واقعی است این است که اگر می‌خواهیم مردم پای انقلاب بایستند باید مردم را در اقتصاد شرکت کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما معتقدیم که اعتبار طلا را به جای یارانه به مردم بدهیم زیرا انرژی مانند طلا با ارزش است و ما آن را بد مصرف می‌کنیم علاوه بر اینکه افزایش تولید باید صورت بگیرد و ما باید به سمت بستن درها به سمت خام فروشی برویم اما مصرف را هم باید بهینه استفاده کنیم.

زاکانی افزود: یارانه مردم در حوزه‌ انرژی بدون تغییر قیمت انرژی صورت می‌گیرد معادل قیمت طلای روز اعتبار طلای غیرقابل برداشت در حساب سرپرست خانواده به اندازه سهم خانوار از انرژی ماهانه شارژ می‌شود و این اعتبار دور از تلاطم تورم است.

وی بیان کرد: در پایان هر ماه میزان یارانه انرژی که معادل قیمت روز طلا محاسبه می‌شود و ۵۰ درصد آن طبق قانون برنامه هفتم و ماده ۴۶ به حساب سرپرست خانوار شارژ می‌شود قابلیت خرید اعتباری دارد که هم کاهش نقدینگی و عدم افزایش نقدینگی را خواهد داشت و هم حفظ ارزش آن با طلا و دور از تورم است و امکان فروش اعتباری آن در بازار وجود دارد. امکان پشتوانه شدن طلا برای وام و وثیقه وجود دارد، به قیمت دلار گره نمی‌خورد و تحول اول اقتصادی که ما استقلال استقلالی ما با دوری از وابستگی به دلار دنبال کنیم. محور هم خانواده و جامعیت است و می‌توان اینگونه مردم را در اقتصاد کشور شریک کرد.

زاکانی در ادامه این مناظره و در چهار دقیقه ششم که در اختیار وی قرار گرفت، گفت: درباره ارز معتقدم اساسا باید به سمت پول ملی و ارزش بالای آن رفت اموراتی که است التیام‌بخشی و تسکین دارد و درمان آن جای دیگر است که به موقع در مورد آن بحث می‌کنیم.

وی ادامه داد: سال ۹۹ موضوع بورس که پیش آمد، ۲ هزار همت قیمت ارزش‌گذاری کل بورس بود، ۱۰۰ همت با ناشی‌گری وارد شد و با دقتی دولت وقت این جنبه غیرحرفه‌ای را تبلیغ کرد و یک حباب ۶۰ برابری ایجاد کرد و نهایتاً مردم را به خاک سیاه نشاند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: آقای پزشکیان می‌گویند باید افراد ناکارآمد را محاکمه کنیم ما هم به این معتقدیم . مشخص است چه کسانی ناکارآمد بودند از خارج هم نیامده بودند در ایران بودند و دولتمرد هم بودند و البته در ستاد ایشان هم هستند.

زاکانی با بیان اینکه البته ایشان باید مجوزها را هم بدهند که به سراغ این آقایان بروند. واقعیت امر این است که کارآمدی جمع بین توانمندی و پاکی است، افزود: اگر ما توانمندی و پاکی را با هم نبینیم دچار مشکل می‌شویم . کارشناسی خوب است اما واگذاری کار توسط یک مسئول و رئیس جمهور به یک کارشناس و بی‌دقتی در امورات آن کارشناس می‌تواند فاجعه به بار بیاورد. همان بنزین صبح جمعه را یادمان نرفته است.

وی یادآورشد: زمانی که دولت آقای رئیسی روی کار آمد در کرونا روزی ۸۰۰ نفر به رحمت خدا می‌رفتند  اگر می‌خواست یکسال ادامه پیدا کند تعدادشان از شهدای جنگ بیشتر می‌شد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: کار را به کارشناس واگذار کردن به این معنی که خود انسان اشراف نداشته باشد – آقای پزشکیان در جریان هستند – می‌شود همان تقلب کنکور سال ۸۲، که یک عده‌ای آمدند ۳۰ میلیون سوالات را خریدند و حق همه پزشکان را تضییع کردند و می‌خواستند با جان مردم بازی کنند که بحمدالله مجلس جلوی آنها را گرفت.

زاکانی ادامه داد: به اعتقاد بنده اگر در کشور تدبیر و تصمیم درست وجود داشته باشد می‌توان به بهترین نحو تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.

۳۳ همت بدهی دولت به بانک‌ها سال گذشته تسویه شد

وی با اشاره به اینکه قریب ۸۱ همت بدهی قطعی ما با بانک‌ها طی ۲۰ سال گذشته بود، گفت: ما سال گذشته ۳۳ همت آن را تسویه کردیم الباقی را هم در شهرداری تهران امسال تصفیه می‌کنیم و آن را به حمل و نقل عمومی تسهیلات می‌دهیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: در موضوع درآمد ما سال ۱۴۰۱، ۳۳ درصد به بودجه پایه سال ۱۴۰۰ اضافه کردیم که ۵۰.۳ شد و تحقق آن ۱۳۷ درصد شد و غیرقابل باور بود .
در سال ۱۴۰۲، ۵۰ درصد اضافه کردیم که ۷۵.۹ شد و ثبت شده آن ۱۵۰ درصد شد و امسال هم بودجه پایه را ۱۰۰ درصد افزایش دادیم که ۱۶۹ همت شد که قابل مقایسه با قبل نیست.

اقتصاد را باید مستقل از ارز و بر پایه تقویت ارزش پول ملی طراحی کنیم

زاکانی در پایان این مناظره و در جمع بندی سخنان خود گفت: به اعتقاد من برای اینکه کار کشور به سمت خیر و صلاح پیش برود حتماً نیاز به کار کارشناسی دقیق است و مدیری را می‌خواهد که دانش و تجربه و سلامت داشته باشد و بگوید که می‌خواهد با نقدینگی سرگردان و تورم چه بکند، با قاچاق و فساد اقتصادی و عدم توزیع عادلانه یارانه‌ها و نوسان نرخ ارز چه می‌خواهد بکند، فقر و فساد و تبعیض را چگونه می‌خواهد کم کند.

وی یادآورشد: یک مدیر باید برنامه ارائه دهد و نمی‌توان فقط شعار داد، سفره مردم تنگ و کوچک شده است در حوزه معیشت، سلامت باید سبد ارائه دهد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: مدیر باید بگوید درخصوص زیرساخت‌های کشور چه می‌خواهد بکند زیرساخت‌های کشور نیاز به یک تحول دارد. درست است که تحریم ظالمانه است اما ما تا خودمان تحریم را خنثی نکنیم کسی به ما رحم نمی‌کند من تعجب می‌کنم از دوستان عزیزمان.

زاکانی خطاب به پزشکیان و دیگران نامزدها گفت: مگر سال ۸۷ مریض‌های سرطانی ما را سرگردان نکردند در عرض دو سه ماه دانشمندان ایران ژنراتور درست کردند و آنها به ما دادند. می‌خواستند بنزین را تحریم کند ستادهای خلیج فارس مانع شدند.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال ارتقای عدالت و پیشرفت هستم ، در عدالت و پیشرفت چهار سرفصل تحولی عرض کردم یکی اینکه اقتصاد خودمان را مستقل از ارز و بر پایه تقویت ارزش پول ملی طراحی کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: نکته دوم اینکه خام فروشی نکنیم مبتنی بر دانش و پایگی محصول نهایی را با یک ارزش فوق العاده بفروشیم زیرا تحریم‌پذیر نیست. البته نفت خام را تحریم می‌کنند اما آن را نمی‌توانند تحریم کنند.

زاکانی بیان داشت: حاکمیت مردم در اقتصاد است اینکه بپذیریم که مردم در اقتصاد حاکم شوند و نکته چهارم هم توزیع ثروتی است که خلق می‌شود . برای مردم خساست نکنیم و اجازه بدهیم مردم ثروتمند شوند.

وی عنوان کرد: ما در تهران وقتی شروع کردیم مشکلات متعددی داشتیم توسط یکی از عزیزان یک پیغام برای من آمد و یکی از آقایان گفت شما تا سر ماه شما دوام نمی‌آورید اما تخلف هم نکردیم مسیر درست را هم رفتیم من خیلی خوشحال می‌شوم که آقای پزشکیان از من درباره فساد سوال کند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: ما در شهرداری در دو سال اخیر ۱۳۰ هزار میلیارد امکاناتمان را برگرداندیم.  درباره چین ۱۳ میلیارد یورو تفاهمنامه نوشتیم، نزدیک ۲ میلیارد یورو قرار داد نوشیتم و ۲۰ درصد آن را از پول بلوکه شده خودمان در چین پرداخت کردیم الباقی را با نرخ  ۴.۷  و ۴.۹ گرفتیم سه ساله گرفتیم.

زاکانی اضافه کرد: آقای فرزین می‌گفت در تاریخ جمهوری اسلامی چنین چیزی سراغ ندارم اینکه شفاف شفاف است و همه آن مایه افتخار است.

وی یادآورشد: ما یارانه‌ها را مبتنی بر اعتبار طلا تنظیم می‌کنیم که دستخوش تورم نشود موارد آن را هم ذکر کردم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان این مناظره با اشاره به اینکه این مناظره یادآور روزهایی است که در مناظرات قبل توهین‌های جدی به شهید رئیسی می‌شد.  این صحنه‌ها جلوی چشم ما است برخی از دوستان در آن ایام بودند، گفت: می‌توان اتهام زد می‌توان دنبال کرد می‌توان کشور را ناکارآمد معرفی کرد می‌توان مسیری را رفت که در آن مردم ناامید شوند اما شهید ما مذاکره را تعطیل نکرد، چک برجام را هم نقد کرد . سفره مردم که دنبال می‌کردند در دهه ۹۰ کوچک و کوچکتر شود . مردم ما الان اگر بخواهند یاد این بیفتند که به دهه ۹۰ برگردند سکته می‌کنند و به لطف خدا به آن شرایط برنمی‌گردیم.

پنجشنبه ۳۱ خردادماه، جمعه اول تیرماه، دوشنبه چهارم تیرماه و سه‌شنبه پنجم تیرماه زمان برگزاری دیگر مناظره‌های این ۶ نامزد تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است.

در بین زمان برگزاری این مناظره از ساعت ۲۱ تا ۲۱ و ۳۰ دقیقه اخبار جامع ایران و جهان نیز پخش می‌شود.

چهار مناظره اول از ساعت ۲۰ تا ۲۴ روی آنتن سیما می‌رود و مناظره روز پنجم تیرماه مصادف با روز عید سعید غدیر، از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶ پخش خواهد شد.

سعید جلیلی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محمد باقر قالیباف، علیرضا زاکانی، مصطفی پورمحمدی و مسعود پزشکیان، ۶ نامزد تایید صلاحیت شده در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری هستند.