آغاز برداشت انگور یاقوتی از تاکستان‌ هفت‌تپه/ پیش‌بینی برداشت ۵۰ تُن انگور
آغاز برداشت انگور یاقوتی از تاکستان‌ هفت‌تپه/ پیش‌بینی برداشت ۵۰ تُن انگور
سال گذشته از این تاکستان حدود ۳۰ تُن انگور برداشت شد و برای سال جاری نیز مدیرعامل از پیش‌بینی برداشت ۵۰ تُن انگور خبر داده است.

همنشینی مزارع شکرشکن نیشکر و تاکستان شکربار هفت‌تپه، حکایت قند مکرّر است که برکت سفره‌های مردم منطقه شده و کام خوزستانی‌ها را شیرین‌تر از شیرین کرده است.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، این روزها، کارگران پرتلاش هفت‌تپه، با دستان پرمهر و دلی شاد، سبدهای خود را از انگورهای یاقوتی در تاکستان هفت‌تپه انباشته می‌کنند و اکنون، چشم بازار به این نوبرانه گوارای تابستانی دوخته شده است.

تاکستان کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تاکستان‌های ایران، محصولی باکیفیت و مرغوب را به بازار عرضه می‌کند. انگورهای این تاکستان به گفته «علیرضا دورباشی‌زاده» مدیرعامل کشت و صنعت هفت‌تپه، به دلیل عدم استفاده از سموم شیمیایی، سالم است و طعمی طبیعی و دلچسب دارند.

پیش‌بینی برداشت ۵۰ تُن انگور

سال گذشته از این تاکستان حدود ۳۰ تُن انگور برداشت و روانه بازار شد و برای سال جاری نیز مدیرعامل کشت و صنعت هفت‌تپه از پیش‌بینی برداشت ۵۰ تُن انگور خبر داده است که اگر این میزان محقق شد، شاهد رشد ۶۰ درصدی نسبت به سال گذشته خواهیم بود.

در تاکستان هفت‌تپه رقم‌های مختلف انگور از جمله «فلیم»، «یاقوتی»، «ردگلاب»، «شاهانی» و «پرلت» کشت شده و هم‌اکنون انگورهای یاقوتی در حال برداشت است. این رقم‌ها در سطح ۲۰ هکتار کشت شده که هفت هکتار آن مثمر و مابقی نهال یک‌ساله است.

احیای تاکستان با همکاری مراکز تحقیقاتی

این تاکستان در چند سال گذشته در دوران بخش خصوصی رو به نابودی بود. آن‌گونه که دورباشی‌زاده می‌گوید فقط سه تا چهار هکتار قابل برداشت بود؛ اما با واگذاری این شرکت به توسعه نیشکر، ۱۱ هزار هکتار زیر کشت رقم‌های مرغوب فلیم، پرلت و ترکمن رفته و بازسازی شده است.

برای توسعه تاکستان هفت‌تپه با مراکز تحقیقاتی معتبر رایزنی‌هایی شده است. ایستگاه تحقیقات «ملایر» یکی از این مراکز پژوهشی است که توانسته در حوزه رقم‌های انگور سازگار با شرایط اقلیمی خوزستان همکاری‌های فراوانی با کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه انجام دهد.

بر اساس این گزارش، سیستم آبیاری تاکستان هفت‌تپه کاملاً مکانیزه است و همین امر نیز موجب افزایش راندمان آبیاری و تولید انگوری باکیفیت شده است. همچنین، تولید انگور مرغوب از این تاکستان، ظرفیت مناسبی را پیش روی فراوری این محصول قرار داده و با راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی، هم اشتغال رونق می‌گیرد و هم سودآوری آن دوچندان خواهد شد.