ماجرای اعتراض کشاورزان کرخه به قطعی آب
ماجرای اعتراض کشاورزان کرخه به قطعی آب

پس از انتشار فیلمی در فضای مجازی مبنی بر اعتراض کشاورزان کرخه و شاوور نسبت به قطع آب بر روی آن‌ها ماجرا مورد پیگیری خبرگزاری فارس قرار گرفت.

پس از انتشار فیلمی در فضای مجازی مبنی بر اعتراض کشاورزان کرخه و شاوور نسبت به قطع آب بر روی آن‌ها ماجرا مورد پیگیری خبرگزاری فارس قرار گرفت.

به گزارش کاوش اخبار به نقل از فارس، روز گذشته خبری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد مبنی بر اینکه به تصمیم شرکت بهره‌برداری کرخه و شاوور آب به روی کشاورزان منطقه قطع شده است که این تصمیم اعتراض و نارضایتی کشاورزان را به دنبال داشت.
اما عباس‌ پورعاطف فرماندار شهرستان کرخه در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: به واسطه «نهر طریفی» که از رودخانه شاوور منشعب شده است آب حدود یک هزار و 600 هکتار از اراضی کشاورزی تامین می‌شود.

وی افزود: با توجه به تغذیه روستاهای دهیمی در بالا دست از نهر طریفی، روستاهای پایین دست با مشکل کمبود آب مواجه شدند و همین عامل سبب درگیری بین کشاورزان روستاهای بالا دست و پایین دست(روستای مزرعه) این نهر شد.

فرماندار شهرستان کرخه گفت: این درگیری با ورود عوامل نیروی انتظامی، شیوخ منطقه و افراد صاحب نفوذ حل شد و بنا شد فردا در این خصوص جلسه‌ای را در دادگستری و شورای حل اختلاف شهرستان با حضر شرکت کرخه و شاوور، فرماندار، دادستان و…تشکیل و مشکل حل شود.

پورعاطف با بیان اینکه کشاورزی در این منطقه تک محصول است، عنوان کرد: امیدوار هستیم در جلسه فردا اختلاف بین دو روستاهای بالا دست و پایین دست ختم به خیر شود و آب مورد نیاز کشاورزن تامین شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، عدم رفع مشکل کم آبی بین روستاهای بالا دست(دهیمی) و پایین دست(مزرعه) در سالهای اخیر سبب تنش های زیادی بین مردم و طوایف این روستاها شده است
روستاهای مزرعه که جدیداً با تشکیل شهرستان جدید کرخه جز شهرستان کرخه یا بخش شاوور قدیم شده‌اند.
از قدیم به دلیل بالابودن سطح آبهای زیر زمینی و باتلاقی بودن زمین‌ها فقط و فقط کشت شلتوک در این مناطق امکان پذیر است که به دلیل عدم مدیریت درست تنش‌های زیادی را به دنبال دارد که گاهاً با وساطتت بزرگان حل می‌شود.
با توجه به کاهش بارندگی در سال گذشته و امسال تنش‌های زیادی در خصوص عدم تامین آب مورد نیاز کشاورزان به وجود آمده است چرا که با توجه به پایان کشت شلتوک در نیمه تیرماه، هنوز کشت نکرده‌اند.
عدم لایروبی رودخانه شاوور در بالا دست
ساخت یک پل ترافیکی غیرکارشناسی بروی این رودخانه نفس رودخانه را گرفته و چندین سال است که مردم و کشاورزان خواستار بازسازی پل یا قسمتی از این پل برای افزایش آب و شدت جریان آب هستند. سازمان آب وبرق خوزستان و اداره کل راهداری هیچ توجهی به این خواسته مردم ندارند و با این پل رودخانه را نابود کردند.