دریافت گزارش‌هایی از خرید و فروش رأی در برخی مناطق خوزستان
دریافت گزارش‌هایی از خرید و فروش رأی در برخی مناطق خوزستان

 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان با اشاره به وصول تاکنون ۱۰۰ گزارش مردمی به مرکز رصد تخلفات انتخاباتی گفت: برخی از گزارش‌های بعد از روز جمعه، در خصوص خرید و فروش رأی در برخی شهرستان‌ها بوده که این موضوع بلافاصله به دادستان‌ها ابلاغ شده و در حال بررسی است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان با اشاره به وصول تاکنون ۱۰۰ گزارش مردمی به مرکز رصد تخلفات انتخاباتی گفت: برخی از گزارش‌های بعد از روز جمعه، در خصوص خرید و فروش رأی در برخی شهرستان‌ها بوده که این موضوع بلافاصله به دادستان‌ها ابلاغ شده و در حال بررسی است.

به گزارش کاوش اخبار، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحمید امانت‌بهبهانی در نشست عملکرد مرکز دریافت گزارش‌های مردمی، رصد و پایش جرایم و تخلفات انتخاباتی که امروز (۲۳ خردادماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: انتخابات در نظام جمهوری اسلامی که مردم‌سالاری دینی حاکمیت دارد، یکی از مظاهر اساسی قدرت نظام اسلامی است. مردم با حضور در انتخابات می‌توانند قدرت خود را به تمام دنیا نشان دهند.

وی افزود: مردم‌سالاری دینی برای ما حاکمیت دارد. اصرار امامین انقلاب اسلامی نسبت به حضور مردم در صحنه انتخابات به این دلیل است که اساس انقلاب بر پایه‌ مردم بوده است. مردم برای حاکمیت اسلام و حفظ دستاورد اسلام، انقلاب کردند. امروزه تمام نقشه‌های دشمن به صراحت در مورد انتخابات ریاست جمهوری است و در این خصوص موضع گرفته‌اند و با شدت و حدت به مردم گوشزد می‌کنند که انتخابات را تحریم کنند.

به گزارش ایسنا، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان گفت: برخی شبکه‌های معاند به ویژه برای خوزستان نسخه‌هایی پیچیده‌اند و از مردم استان خواسته‌اند در انتخابات شرکت نکنند. از اول و همیشه نقشه دشمن این بوده است که روحیه‌ یأس و ناامیدی را به مردم القا کند اما دشمن کور خوانده است.

امانت‌بهبهانی بیان کرد: مردم ایران در ذیل منویات مقام معظم رهبری و امام راحل دین خود را به انقلاب و آرمان‌های شهدا و اسلام ادا می‌کنند. این مردم، امید دشمنان را محقق نخواهند کرد و مانند همه‌ انتخابات‌، در انتخابات اخیر نیز شرکت و نظام مقدس اسلامی را روسفید می‌کنند.

وی ادامه داد: انتخابات، مظهر نظام مقدس اسلامی و محل بیان نظر مردم است. حضور در انتخابات، اطاعت از ولی‌فقیه و امام جامعه است. شرکت در انتخابات حق و تکلیف است. از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ۳۹ بار انتخابات برگزار شده و مردم پای صندوق‌های رأی حضور پیدا کرده‌اند و در این مدت، هیچ کس نتوانسته و نمی‌تواند ادعا کند که حکومت به مردم دیکته کرده که چه کسی از صندوق بیرون بیاید.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان گفت: در این سال‌ها حتی یک تحلیل از کارشناسان سیاسی دنیا ندیده‌ام که در مورد انتخابات ایران اظهارنظر کنند و بگویند این انتخابات فرمایشی، غیرآزاد، حکومتی یا غیرارادی بوده است یا به مردم فشار وارد شده است.

امانت‌بهبهانی ادامه داد: حفظ نظام مقدس جمهوری اسلام از واجب‌الواجبات است. در مراحلی ممکن است حفظ نظام از نماز، روزه و حج هم بالاتر باشد زیرا می‌توان قضای نماز یا روزه را انجام داد اما اگر جمهوری اسلامی به دست صدام یا آمریکا افتاد دیگر قضاء گرفتن نیست. مقدمه حفظ نظام، شرکت در انتخابات است بنابراین شرکت در انتخابات یک تکلیف شرعی است.

وی تصریح کرد: از مردم شهیدپرور خوزستان و عشایر مختلف این استان می‌خواهیم همان‌طور که در تمام صحنه‌های حفظ نظام، حاضر بوده‌اند؛ در این انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستاها نیز با بیرق‌های خود در انتخابات شرکت کنند و مشت محکمی بر دهان یاوه‌گویان بزنند. امیدواریم مردم با هدایت و عنایت الهی و فرمایشات مقام معظم رهبری برای حفظ و حراست از دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی و خون شهدا به ویژه سردار حاج قاسم سلیمانی، خانوادگی و پرشور در انتخابات حضور پیدا کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی، گفت: برای اولین بار در کشور و با حمایت و هدایت رئیس کل دادگستری خوزستان، مرکز دریافت گزارش‌های مردمی رصد و پایش جرایم و تخلفات انتخاباتی در خوزستان راه‌اندازی شده است که منشأ خدماتی برای مردم بوده است.

وی افزود: مردم از طریق تماس با شماره‌ ۱۸۵۰ گزارش تخلفات و جرائم انتخاباتی را ارائه می‌دهند و همکاران ما گزارش‌ها را ثبت می‌کنند و در کمتر از یک ساعت، گزارش تحویل، پایش و رصد و در اختیار مراجع ذیربط قرار می‌گیرد و رسیدگی می‌شود.

امانت‌بهبهانی گفت: در تمام شهرهای استان خوزستان، شعب رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی تشکیل شده است و قضات پرشور و انقلابی برای رسیدگی به این تخلفات، انتخاب شده‌اند و موجبات رسیدگی به پرونده‌ها فراهم شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان بیان کرد: از زمان تشکیل این مرکز تاکنون، ۱۰۰ گزارش مردمی واصل شده است اما تعداد پرونده‌های ارجاع‌شده به شعب خوزستان بسیار محدود و کم است. برخی از این تخلفات در خصوص تبلیغات پیش از موعد بوده است اما برخی از گزارش‌های بعد از روز جمعه، در خصوص خرید و فروش رأی در برخی شهرستان‌ها بوده که این موضوع بلافاصله به دادستان‌ها ابلاغ شده و در حال بررسی است.

وی تصریح کرد: تاکنون تخلفی احراز نشده و پرونده‌ای به رأی نرسیده است. برخی از دادستان‌ها نیز گزارش‌های واصله را پس از بررسی، تکذیب کردند و برخی گزارش‌ها نیز در حال رسیدگی است.

امانت‌بهبهانی با اشاره به تصویب بیش از ۱۳۰ مصوبه در این ستاد، بیان کرد: ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی خوزستان مرکب از مسئولان ارشد استان است. تاکنون پنج‌ جلسه در این ستاد تشکیل شده و ۵۰ مصوبه داشته‌ایم. ذیل این استاد نیز کمیته‌های تخصصی وجود دارد که ۱۲ جلسه با ۸۲ مصوبه داشته‌ایم.

وی با اشاره به اهم اقدامات انجام‌شده در دو هفته‌ اخیر گفت: بازدید میدانی دبیر ستاد استانی در معیت مراجع امنیتی از حوزه‌های قضایی و انتخاباتی استان خوزستان و بررسی و تحلیل گزارش‌های امنیتی واصله در کمیته قضایی، برخی از این اقدامات هستند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان بیان کرد: از کاندیداهای شوراهای شهر و روستا بابت شرکت و ثبت‌نام در صحنه انتخابات برای پرشور شدن و داغ نگه داشتن تنور انتخابات و دستگاه‌های اجرایی و نظارت تشکر می‌کنم. از کاندیداها می‌خواهم به مرّ قانون عمل و حق‌الناس را رعایت کنند.

وی افزود: زیبنده نیست برای کاندیدایی به دلیل تخلف از قانون پرونده قضایی تشکیل شود. دادگستری خوزستان به کسانی که مرتکب تخلف می‌شوند یا از قانون تمکین نمی‌کنند یا موجبات توهین، افترا یا سیاه‌نمایی را فراهم می‌کنند، هشدار می‌دهد که دستگاه قضایی با تمام ظرفیت و بر اساس قانون با این افراد برخورد قانونی خواهد کرد و برای آن‌ها پرونده قضایی تشکیل خواهد داد. پرونده‌های این افراد، خارج از نوبت در شعب رسیدگی خواهد شد.