انتقاد نامزدها از شکل مناظره‌ها/ زاکانی: همتی کاندیدای روکشی است/ انتقاد مهرعلیزاده از محدودسازی کاندیداها
 انتقاد نامزدها از شکل مناظره‌ها/ زاکانی: همتی کاندیدای روکشی است/ انتقاد مهرعلیزاده از محدودسازی کاندیداها

مناظره دوم نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری امروز با موضوع سیاسی و اجتماعی برگزار شد. مناظره اینقدر سرد بود که همتی، جلیلی و قاضی‌زاده‌هاشمی از شکل مناظره‌ها انتقاد کردند.

مناظره دوم نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری امروز با موضوع سیاسی و اجتماعی برگزار شد. مناظره اینقدر سرد بود که همتی، جلیلی و قاضی‌زاده‌هاشمی از شکل مناظره‌ها انتقاد کردند.

به گزارش کاوش اخبار به نقل از همشهری‌آنلاین؛ عبدالناصر همتی پیش از آغاز مناظره ها گفت: در مناظره قبلی ۲۹ بار به من تهمت و افترا زدند اما به رقیب اصلی من جایزه ۵ دقیقه‌ای دادند.

محسن رضایی هم گفت: ۱۴۰۰ سال گشایش ملت ایران خواهد بود. ان شالله ناراحتی ها کنار می رود و دوباره لبخند به چهره مردم می آید و مردم شاهد آغاز جدیدی در زندگی خود خواهند بود و به سوی جهش‌های مهم حرکت می‌کنند.

محسن مهرعلیزاده هم با اعتراض به وقت اضافی که برای ابراهیم رئیسی در نظر گرفته شده است گفت: شنیده ام قرار است به نامزدی خاص دوپینگی ۵ دقیقه ای بدهند.

علیرضا زاکانی گفت: قول می‌دهم که اگر کار برای کار اولی‌ها جور نشد، ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به آنها پرداخت شود. به مردم قول می‌دهم در سال اول دولت اقدام و اصلاح ریشه فقر مطلق را در کشور بکنم و بعد از دو سال اول کسی درد بی‌پولی نکشد.

سعید جلیلی گفت: امیدوارم در مناظره دوم درباره جمعیت روستایی، زنان، جوانان و ورزش صحبت  و مسائل طرح شود.

سید ابراهیم رئیسی گفت: رقیبم علاوه بر فساد و ناکارآمدی، وضع موجود و بداخلاقی های سیاسی است، اگر مشکلات مردم با بداخلاقی ها و اتهام زنی حل می شد که وضعیت کشور اینگونه نبود. از ۵ دقیقه مهلت قانونی که کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری برای جواب به ادعای نادرست داده است، استفاده نخواهم کرد.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی هم گفت: در این مناظره هم تلاش خواهم کرد برنامه های اصلاحی دولت سلام را معرفی کنم، کسی که دستش پر است، آن قدر حرف برای گفتن دارد که نیازی به حاشیه پردازی نیست.  امیدوارم دوستان بیشتر به متن بپردازند تا حاشیه

 آغاز مناظرات، بخش اول سؤالات

اولین سوال در مناظره‌های امروز به نام ابراهیم رئیسی افتاد که درباره فاصله طبقاتی بود. ابراهیم رئیسی سخنانش را با این جملات آغاز کرد که از حق دفاع ۵ دقیقه ای  که برای وی در نظر گرفته شده است نمی‌خواهد استفاده کند. وی درباره اینکه آیا در دولتش شاهد فاصله طبقاتی خواهیم بود یا نه گفت: فاصله طبقاتی محصول بی‌عدالتی و سیاست‌های نادرست اقتصادی است. وی گفت حقوق مدیران را به عدالت نزدیک می‌کنیم، عدالت در پرداخت حقوق باید به رعایت شود و ظرفیت‌های اقتصادی در کشور باید براساس عدالت توزیع شود. او گفت پرداخت تسهیلات به شکل ناعادلانه در کشور باعث فاصله تبلیغاتی می‌شود. ارزهای ۴۲۰۰ تومانی اگر بدون نظارت انجام شود عده‌ای صاحب آلاف و الوف می‌شوند.

سوال دوم به نام محسن رضایی افتاد. اصلی‌ترین راهکار شما برای ایجاد امید چیست؟ محسن رضایی جملاتش را با خطاب قرار دادن مردم ایران شروع کرد و گفت که مشکلات شما با حرف‌های مفت و حرف درمانی و سخنرانی حل نمی‌شود. به قول آن دانشجوی شیمی که در حال دستفروشی بود که گفت ما از گرسنگی امید می‌خوریم! او گفت ان شالله یک بار دیگر لبخند پیروزی بر چهره شما خواهد نشست. او گفت کسانی که نمی‌خواهند تا پایان در رقابت‌ها بمانند به مردم اعلام کنند و من تا پایان انتخابات حضور خواهم داشت. او گفت من افتخار می‌کنم زاگرسی‌ام و از قوم لر هستم و همه می‌دانند من در تمام دوران زندگی‌ام از همه اقوام ایرانی استفاده می‌کنم. امید زمانی تحقق می‌کند که ما انرژی جدیدی را در جامعه آزاد کنیم. ما با دولت‌های خواب آلوده خداحافظی می‌کنیم. من به مردم ایران قول می‌دهم ۱۴۰۰ سال گشایش ایران است.

سومین سوال به نام سعیدجلیلی افتاد که درباره جلب اعتماد مردم بود. او گفت برای جلب اعتماد مردم حتما باید رفتار مسئولان عوض شود. اگر در فرهنگ سیاسی کشور نمایش جای عمل را گرفت کارها جلو نمی‌رود. اگر شما به جای اینکه نتیجه کار را بیان کنید هی فرآیند کار را توضیح دهید.

چهارمین سوال این مناظره به نام محسن مهرعلیزاده افتاد. سوال درباره رفع تحریم‌ها در قبال بازگشت آمریکا به برجام بود. از او پرسیده شد در دولت شما چه روشی برای این کار در پیش گرفته خواهد شد؟ مهرعلیزاده با انتقاد از رئیسی شروع کرد و گفت که آذری زبان‌ها به کسی توهین نکردند که آقای رئیسی گفته است آذری زبان‌ها به او زنگ زده باشند و دلجویی کرده باشند. او گفت من تصحیح می‌کنم آذری زبان نداریم و ترک زبان داریم. او گفت اگر درباره مدرک آقای رئیسی مطلبی عرض کردم مطلب حقی بود.   مهرعلیزاده با اشاره به سانسور بخش‌هایی از مستندش گفت صدا و سیما به جای ملی شدن صدا و سیمای عشقی شده است.

سوال پنجم به نام عبدالناصر همتی افتاد. سوال درباره نرخ بیکاری تحصیل کردگان بود؛ همتی سخنانش را انتقاد از شیوه مناظره آغاز کرد و گفت این مناظره‌ها مثل مسابقه هفته است و باید سوالات مهم‌ترین در این مناظره مطرح شود تا مشخص شود نامزدها در نحوه پاسخگویی چگونه عمل می‌کنند. همتی گفت من صدای بی‌صداها هستم و دولت من حامی آسیب پذیرترین افراد در جامعه خواهد بود. او گفت کولبرها؛ سوخت برها، بی‌شناسنامه‌ها، کارگران غیررسمی، ‌مهاجران، ‌ کودکان کار، زنان بدسرپرست معضل‌های مهم جامعه هستند و هدف اصلی دولت من خواهد بود. او گفت دولت در سه حوزه سلامت، آموزش و اقشار آسیب پذیر مسئولیت دارد. همتی گفت ما مدارس دولتی را کم اثر کردیم و در دولت من این مدارس تقویت خواهند شد.

ششمین سوال به نام امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی افتاد؛ سوال درباره هماهنگی میان بخشی دولت بود. او ما یک مدل حکمرانی تهیه کرده‌ایم؛ تصدی‌ها را محیطی می‌کنیم و تصدی‌ها در اختیار استانداران و فرمانداران قرار می‌گیرند؛ وی گفت دولت ۵ فرماندهی در ۵ حوزه اصلی پیدا خواهد کرد، سه حوزه کلی ایجاد خواهد شد یک حوزه رئیس جمهور؛ وزیر کشور و استانداران؛ ‌حوزه دیگر رئیس جمهور و وزیران  و حوزه دیگر رئیس جمهور؛ رئیس دفتر و شوراهای عالی. او هم درباره سواد علم و حوزه گفت: ما نزد علمای اسلام دانشمندان بزرگی در حوزه داریم. اینکه ساحت علم را محصور کنیم یک نوع انحصار طلبی است.

آخرین سوال این بخش به نام علیرضا زاکانی بود که سوال درباره کاهش نرخ رشد جمعیت و برنامه دولت برای مقابله با کاهش نرخ ازدواج و افزایش طلاق بود. زاکانی گفت موضوع نرخ جمعیت به یک نقطه بحرانی در کشور رسیده است. برای این ماجرا چند سطح برنامه در نظر گرفته شده است. او گفت چهار خط تلاش را دنبال می‌کنیم؛ تعلیم و تربیت؛ تحکیم خانواده؛ احیای تندرستی و صیانت محیط زیست. او گفت ۳ و نیم میلیون زوج نابارور داریم که این‌ها را بیمه می‌کنیم. زاکانی گفت  در سال ۸۴ براساس یک پیمایش ۷۰ درصد مردم اعلام کرده‌اند ۲ فرزندی را مطلوب می‌دانیم؛ در سال ۹۸ یک پیمایش دیگر نشان داد مردم قائل به ۳ فرزندی هستند اما از عواقب آن می‌ترسند. زاکانی گفت پوشک بچه گران شده است. او گفت در دولت من امکان فرزندآوری و ازدواج تسهیل خواهد شد.

بخش دوم، انتقاد نامزدها 

محسن رضایی در این بخش درباره یارانه ۴۵۰ تومانی؛ مسکن ارزان؛ پرداخت حقوق خانه داری به بانوان و سهام صنعت نفت ملی شدن صحبت کرد و گفت اگر این موارد محقق شود یک بسته زندگی شکل می گیرد که من اسم آن را گذاشته ام بسته کفایت زندگی. او درباره تامین منابع این بسته هم گفت ۱۳۷ میلیارد دلار دست افرادی رفته است صاحب رانت بوده اند و ۴۰ درصد از این رقم قابل بازگشت است. رضایی گفت دولت ما با تمام قدرت و بدون ترس از کسی حق مردم را به خودش می دهد.

نفر دوم در این مناظره علیرضا زاکانی بود که با انتقاد از صحبت های همتی که گفت ما صدای کولبران هستیم گفت: ۲۵ میلیارد دلار قاچاقی که در کشور صورت می گیرد و ۹۵ درصد آن هم از مبادی رسمی صورت می گیرد، چرا جلوی این ۹۵ درصد گرفته نشد تا کولبران در سرما مجبور به کولبری نشوند. زاکانی گفت مشکلاتی که امروز در کشور است بخش عمده ای از آن به بانک مرکزی و سیاست گذاری بانک ها برمی گردد. او درباره اظهارات محسن رضایی هم گفت اعداد و ارقامی هم وی می گوید عجیب است. آقای رضایی این ۱۳۷ میلیارد چیست و چگونه می خواهند آن را احصا کنند؟

نفر سوم در این بخش محسن مهرعلیزاده بود که با انتقاد از راه حل رئیسی درباره کاهش فاصله طبقاتی گفت که این راه حل قابل احصا نیست. او گفت ما در حال حاضر ۷ میلیون نفر را داریم که درآمد ثابت ندارند. او گفت حداقل از این ۷ میلیون نفر ۳ میلیون نفر هیچ درآمدی ندارند. باید برای این ها صندوق درآمد پایدار تشکیل بدهیم.

نفر چهارم عبدالناصر همتی بود که ترجیح داد درباره جوانان تحصیلکرده بیکار توضیحاتی دهد. او گفت تقویت گردشگری و لغو موانع کسب و کار از برنامه های من است. او به جلیلی گفت شما دو سال fatf را در مجمع تشخیص مصلحت نظام گروگان گرفتید و تکلیف را روشن نکردید؛ او به رئیسی گفت شما که عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی بودید چرا جلوی ارز ۴۲۰۰ تومانی را نگرفتید؟ شما که می دانستید من مخالف هستم، همتی گفت: دوستان باید به ترامپ  نامه بنویسند و بگویند  خوشحال باش هر کاری که علیه مردم ایران انجام دادی ما داریم تقصیرها را بر گردن بانک مرکزی می اندازیم. مگر آقای رئیسی ۴۰ سال در قوه قضائیه نبودند آیا باید پاسخگوی همه اتفاقاتی که در قوه قضائیه باشند که من به خاطر دو سال حضور در دولت روحانی پاسخگوی همه اتفاقات دولت روحانی باشم؟

نفر پنجم ابراهیم رئیسی بود که درباره مدرکش گفت مدرک من معادل نیست؛ یک مدرک حوزوی دارم و یک مدرک دانشگاهی است. او گفت من در هر حوزه ای که مسئولیت داشتم پاسخگو هستم. نسبت به آن مسئولیت و حوزه مسئولیت در آن مقطع حتما پاسخگو هستم. آقای مسئولی که در بانک مرکزی بودند باید نسبت به عملکردش در آن دوره پاسخگو باشد. چه کسی باید پاسخگو باشد که هر روز در سفره مردم بمب منفجر می شد؟ ارز ۴۲۰۰ قبل از دوران ریاست من در قوه قضائیه مطرح شد و من آن موقع عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا نبودم. سخن ما در نبودن برنامه نیست؛ در نبودن یک اراده قوی و در فرافکنی است.

قاضی زاده هاشمی نفر بعدی بود که درباره  پیروزی تیم ملی فوتبال بر بحرین تبریک گفت و تاکید کرد شیطنتی درباره محل برگزاری بازی شد که وزارت خارجه باید فعال تر عمل می کرد و در دولت سلام اجازه این موارد داده نمی شود. او درباره وضعیت جوانان به سربازی؛ تلف شدن وقت یک جوان برای کنکور و تحصیل صحبت کرد. وی گفت ۲۵ سال از عمر خود را برای تخصص جراحی اش طی کرده که نصفش اضافه بوده است. حال جوانان ۲۵ تا ۳۰ ساله ما اینگونه است که یا خسته از تحصیل هستند؛ یا در دو راهی نان و جان؛ یا از وضعیت درآمد راضی نیستند. قاضی زاده هاشمی گفت دولت سلام؛ موضوعش جوانان و خانواده هستند. حتما سامانه ای را پیش خواهیم برد که کنکور حذف شود؛‌مساله سربازی را با گفت وگو با نیروهای مسلح به یک طرح جامع برای تبدیل سربازی به سربازی حرفه ای خواهیم رسید.

سعید جلیلی نفر آخر در این بخش بود که از فرهنگ سیاسی صحبت کرد و کار نمایشی و تعارفات. جلیلی گفت این نوع مناظره و این نوع سوالات و این نوع پاسخگوی می تواند به مردم برای انتخاب رئیس جمهور کمک کند؟ وی گفت بسیاری از موضوعات که دغدغه مردم است در این مناظره ها مطرح نمی شود، درباره روستاها که ۲۷ درصد جمعیت مردم را شامل می شود هیچ سوالی نمی شود. درباره زنان هیچ سوالی نمی شود. این نوع مناظره وبرنامه ها کمکی به انتخاب مردم نمی کند. او توصیه کرد مناظره بعد به صورت تست هوش نباشد. وی پیشنهاد داد درباره یک موضوع مشخص نامزدها صحبت کنند.

بخش سوم؛ دفاع از دیدگاه ها

نفر اول در این بخش قاضی زاده هاشمی بود. او هم به نحوه مناظره ها انتقاد کرد و گفت که برنامه مناظره را می توان به شکل دیگری پیاده کرد. او اولین نامزدی بود که در این دو مناظره درباره وضعیت کرونا در کشور صحبت کرد و گفت که صدا وسیما مشکلات کشورهای دیگر را درباره کرونا پوشش می دهد اما درباره کره جنوبی که یکی از موفق ترین کشورها در کنترل کرونا بود حرفی نمی زد

علیرضا زاکانی نفر دوم در این بخش بود که درباره آزادی های مردم صحبت کرد. او از اجرای اصول قانون اساسی سخن به میان آورد.

نفر سوم ابراهیم رئیسی بود که در دفاع از دیدگاه هایش گفت درباره آسیب هایی که امروز اجتماع و جامعه ما دیده است باید یک مقداری دید واقعی پیدا کرد. وضعیت کسب و کار مردم و اعتماد به دولت به شدت آسیب دیده است و در پایین ترین سطح خودش است. او به تنظیم لایحه صیانت از حقوق بانوان در قوه قضائیه اشاره کرد و گفت که ما این کار را کردیم و ۴۰۰ روز است که در دولت معطل مانده است. رئیسی گفت عدالت در همه شئون باید رعایت شود و اگر قانون اجرا شود به عدالت نزدیک می شویم.

محسن مهرعلیزاده هم درباره وضعیت معلولان گفت برنامه مفصلی دارد. وی درباره جوانان گفت ۱۰ میلیون جوان در سن ازدواج داریم که باید جدی گرفته شود. مهرعلیزاده گفت باید سبک زندگی جوانان دهه ۸۰ و ۹۰ را بپذیریم و نباید به دختری که کمی موی او بیرون است پیامک وحشت بدهیم. مهرعلیزاده درباره کرونا هم گفت دولت در این بحث ضعیت عمل کرد و اگر وزارت بهداشت از مافیا بازی دست برمی داشت و اجازه می داد بخش خصوصی واکسن وارد کند بخش زیادی از مشکل حل می شد. مهرعلیزاده گفت وزیر بهداشت با پرستاران و کادر درمان با شعر و شاعری برخورد می کند و با مردم هم با قسم حضرت عباس!

محسن رضایی گفت ما در دوران جنگ هم این سختی های امروز را نداشتیم. او گفت من معتقدم امید دیدنی است؛‌گفتی نیست. وی گفت ۱۳۷ میلیارد دلار ارزش یارانه های پنهان است و دهها منبع هم این را اعلام کرده اند. آقای زاکانی رئیس مرکز پژوهش های مجلس است باید این ها را بداند. آقای همتی باید این ها را بداند. با پولی که حیف و میل می شود در کشور می توان خیلی چیزها را حل کرد. محسن رضایی هم تقاضا دارم شکل مناظره ها تغییر کند.

همتی در سه دقیقه فرصت خود برنامه هایش برای دولت سیزدهم گفت. یکی از این ها اعطای مناصب براساس شایستگی ها بود. او گفت در مدیریت های ارشد استفاده از خواهران و برادران شایسته استفاده خواهم کرد. او گفت به زندگی اجتماعی معلولان توجه جدی خواهد شد. وی گفت حرکت ما در منطقه و قدرت ما باید مبنای اقتصاد ما باشد.

نفر آخر در این بخش سعید جلیلی بود. جلیلی گفت ما درباره نقش رئیس جمهور صحبت می کنیم؛ نقش رئیس جمهور فراتر از دستگاه هاست. رئیس جمهور باید برای برخی موضوعات ماموریت تعریف کند. وی گفت ۵۰درصد جمعیت ما را خانم ها تشکیل می دهند؛ کار واقعی با کار نمایشی چیست؟ در همین ۸ سال گذشته بارها از حقوق بانوان صحبت شده است؛ نتیجه اش چه بوده اس؟ تقریبا هیچ! زنان سرپرست خانوار چه امکاناتی پیدا کرده اند؟ زنان در اقتصاد چه نقشی داشته اند؟ کار واقعی برنامه و پیگیری جدی می خواهد. حتی برخی ماموریت هایی که تعریف شده است یک بار هم برای آن جلسه تشکیل نشده است.

آغاز نیمه دوم مناظره ها

در آغاز نیمه دوم مناظره ها محسن رضایی از اشتباه لفظی خود درباره آذربایجانی ها عذرخواهی کرد و در عین حال از اینکه اکانت وابسته به مرکز پژوهش های مجلس به ریاست علیرضا زاکانی این اشتباه او را مورد تمسخر قرار داده بود انتقاد کرد.

محسن مهرعلیزاده گفت: میانگین سنی دولتش را ۴۵ سال تعیین کرده است.

علیرضا زاکانی در این بخش درباره خیمه یک عده بر اقتصاد کشور در بیش از سه دهه گذشته صحبت کرد. او گفت من دولت را از موضع اشرافیگری به به موضع نوکری تبدیل کنم. او گفت کاری خواهم کرد مفسدین راهی برای تنفس نداشته باشند.

قاضی زاده هاشمی در این بخش درباره عدالت آموزشی صحبت کرد

ابراهیم رئیسی در این بخش گفت که هر دولتی کار را در دست بگیرد اولین اولویتش رفع تحریم های ظالمانه است. در عین حال کار خنثی سازی تحریم ها را هم باید انجام بدهیم.

کاهش ۷۵ میلیارد دلاری از درآمدهای نفتی در ۲ سال گذشته

عبدالناصر همتی در بخش اول از نیمه دوم دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که برخی سوء مدیریت‌های اقتصادی، ناکارآمدی‌های مدیریت شهری، جامعه را از از نظر آسیب‌های اجتماعی در وضعیت نامناسبی قرار داده است، آیا رفع آسیب‌های اجتماعی در اولویت کار شما قرار دارد، برنامه مشخص شما در این باره چیست؟ گفت: آسیب‌های اجتماعی در بخش شهری یا کل کشور ناشی از یک ساختار غلط است و گروه‌های ذینفع و رانت خوار بر اقتصاد، فرهنگ و جامعه چنبره زده‌اند اگر نتوانیم مشت اینها را باز کنیم و فسادی که در کشور ایجاد کردند را حل نکنیم بسیاری از مسائل و عواقبی که در کشور شاهد هستیم برطرف نمی‌شود.

وی افزود: این ها ارتباطات وسیعی در صادرات، واردات، ارتباط زنجیری با کاسبان تحریم و پولشویی ارتباط دارند و بر اقتصاد کشور چنبره زدند و دوباره تاکید می‌کنم بدون حل این مسائل، مشکل کشور حل نمی‌شود.

همتی خطاب به نامزدهای دیگر گفت: دوستانی که اینجا به عنوان رقیب بنده حضور دارند، تقریبا همین حرف‌ها را می‌زنند یعنی تقویت وضع موجود، مشت اینها را باید بازکنیم و شفاف کنیم تا مردم بدانند چه خبر است. من الان در مقابل جریانی قرار دارم که این جریان می‌گوید به جای توسعه ایران، کاخ سفید را حسینیه کنند و دوستانی که هم اکنون حضور دارند نیز این صحبت‌ها را بیان می‌کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که من می‌گویم این افراد دنیا را نمی‌شناسند، افزود: چه کسانی به سفارت عربستان حمله می‌کنند، چه کسانی ارزش پول را کم می‌کنند و روابط ما را با همسایگان برهم می‌زنند؟ چه کسانی از اینها حمایت می‌کنند؟ همه اینها به صورت زنجیره‌ای است و اگر کشور نتواند این زنجیره را قطع کند سوال شما درباره آسیب‌های اجتماعی قابل حل نیست.

وی با طرح این سوال که الان مشکل ما چیست؟ گفت: من می گویم تحریم مشکلاتی ایجاد کرده و باعث نقدینگی شده دوستان قبول نمی‌کنند. من می‌گویم ظرف دو سال گذشته ۷۵ میلیارد دلار از درآمد نفتی کشور کاهش یافته است به نرخ امروز دلار، ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد کشور از دست رفته و می‌گویند چرا نتوانستید کشور را اداره کنید.

وی اظهارداشت: من می‌گویم افرادی که بر اقتصاد کشور چنبره زدند چون از تحریم سود می‌برند سالی ۲۰ درصد هزینه معاملاتی را افزایش دادند. حجم تجارت خارجی کشور در سال ۹۸ و ۹۷ هر کدام ۸۰ میلیارد دلار بود که ۲۰ درصد آن می‌شود ۱۶ میلیارد دلار، و با این مبلغ  چند کشور می‌توانند امورات خود را سپری کنند و ما این را از دست می‌دهیم و می‌گوییم چرا مردم فقیر می‌شوند و درآمد سرانه اضافه نمی‌شود.  من معتقدم که باید در زندگی اجتماعی و اقتصادی تجدید نظر کنیم و من آمده ام این روند را در کشور تغییر دهم.

هدف ما تعامل از خانه تا جهان است

همتی در بخش دوم از نیمه دوم دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری درباره برنامه‌های برای تحکیم خانواده و مشارکت‌های اجتماعی، گفت: یکی از مسائل مهم بحث خانواده است و در شعار انتخاباتی نیز تاکید کردم که هدف ما تعامل از خانه تا جهان است.

وی با بیان اینکه نمی‌خواهیم شعاری با مسائل اجتماعی برخورد کنیم، ادامه داد: مشکلی که هم اکنون خانواده‌ها با آن مواجه هستند گسستگی فرهنگی است و متولدین ۷۰، ۸۰ و ۹۰ آن طور که ما فکر می‌کنیم یا اصرار داریم زندگی کنند را قبول ندارند.  اگر نتوانیم در خانه خود تعامل کنیم و روابط متقابل با هم داشته باشیم این مشکل در جامعه هم است.

وی خطاب به سایر نامزدهای انتخابات گفت: شما یک نوع تفکر دارید و می‌گویید که با جوانان اینگونه رفتار شود. چه آزادی اجتماعی برای جوانان در این کشور فراهم شده است؟ چرا همه جوانان می‌خواهند از کشور مهاجرت کنند؟ اینها را همه می‌دانند و نیازی نیست من بگویم همه می‌دانند.

همتی گفت: الان چه تفریحی برای جوانان در کشور فراهم شده است به خصوص که شرایط ازدواج به دلیل مشکلات برایشان فراهم نیست.

آمریکا قصد داشت با فشار حداکثری، فروپاشی اقتصادی را عملیاتی کند

وی بیان کرد: تا می‌گوییم مشکلات اقتصادی را عنوان می‌کنیم اقای رئیسی می‌گویند می‌توانیم خنثی سازی کنیم؛ مگر ما این کار را نکردیم؟ من خود جزو فرماندهان اقتصادی خنثی سازی تحریم بودم، مگر تا کنون این کار را نکردیم.

نامزد انتخابات اضافه کرد: مگر آمریکا قصد نداشت با فشار حداکثری، فروپاشی اقتصادی را عملیاتی کند اما ما اجازه ندادیم ولی من تاکید دارم اگر با این روند ادامه دهیم جوانان شغل پیدا نخواهند کرد، آسایش اجتماعی خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان این پرسش که چه میزان برای زنان در جامعه محدودیت ایجاد کردیم؟ افزود: این قشر از جامعه چه تقصیری دارند در حالیکه ۵۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

همتی گفت: در دو – سه روز گذشته بارها به من تذکر دادند که چرا گفتید به زنان پیامک ندهد که حجاب خود را رعایت نکردند، این اقدامات باعث ایجاد استرس می‌شود و با وضع قوانین باید این گونه اعمال و نحوه برخورد گشت‌های ارشاد را باید ممنوع کنیم.  تعارض منافع کشور را دربرگرفته است و ما به دنبال این هستیم که جوانان چه کارهایی را انجام می‌دهند.  در کابینه خود حداقل پنج زن را منصوب خواهم کرد و تبعیض جنسیتی در محیط کار و درآمد را لغو خواهم کرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع بندی صحبت‌های خود با اشاره به اینکه فکر می کنم عملکرد همه مشخص است؛ گفت: ما چه حقی داریم که برای جامعه اینگونه تصمیم بگیریم و رفتار کنیم که مردم چگونه راه بروند، چگونه حرکت کنند و چگونه زندگی کنند، بگذارید مردم زندگی کنند.

وی ادامه داد: دوستان می گویند شما کدام جوانان را می گویید، من همان جوان هایی را می گویم که ۶۰ درصد آنها گفته اند رای نمی دهند، چرا نمی خواهید به اینها اهمیت دهید. دوستان می گویند ما در مورد همه چیز تعامل می کنیم در حالی که در برنامه های موسیقی رپ می گذارند و رپ را ممنوع می کنند. الان نوجوانان به سمت موسیقی پاپ های کره ای رفته اند و ما هنوز رپ خودمان را زیرزمینی می کنیم. چه کسی باید به این موضوعات پاسخ بدهد؟ مگر نباید رییس جمهور این موضوعات را پیگیری کند مگر نباید این عزیزان دفاع کنند و نظراتشان را به مردم و جوانان بگویند که قبول دارند یا خیر.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری عنوان کرد: چرا باید کسمایی، کلهر، علیزاده و شجریان را نادیده بگیرند و زمان انتخابات تمام موسیقی های پاپ و رپ را در برنامه های تبلیغاتی می گذارند و با هنرپیشه ها و خواننده ها عکس می گیرند در حالی که باید یا اینها را تایید کنند و خیال مردم را راحت کنید و یا بگویید همین است.

همتی عنوان کرد: من در مورد اقتصاد صحبت می کنم و همه چیز را از زاویه اقتصاد حل خواهم کرد. اقتصاد نیاز به اصلاح دارد و اصلاح اقتصاد از تعارض منافع عبور می کند. ما تا نتوانیم تعارض منافع و گروه های رانت خوار را در کشور حل کنیم اقتصاد سامان نمی گیرد. چندین بار مقام معظم رهبری فرمودند بودجه را اصلاح کنید در حال حاضر ۵۰ درصد جی دی پی مالیات نمی دهند، چرا مالیات نمی دهند زیرا همین ها هستند که در اقتصاد دلالی می کنند و در خارج کاسبی تحریم می کنند، در هنر و اجتماع هیولا می سازند و پول های کثیف رد و بدل می کنند.

وی ادامه داد: باید رییس جمهور شفاف سازی را شروع کند و جلو فسادها را بگیرد. دوستان می گویند ما چه زمانی گفته ایم که می خواهیم کاخ سفید را حسینیه کنیم ، مگر شما پشت موتور آن آقا سوار نشده بودید و بر سرشان بوسه زدید. جناب آقای رییسی شما می فرمایید ما در حد کارمندان کسایی هستیم که از شما شکایت کرده اند و شما به مایی که شورای نگهبان تایید کرده است توهین می کنید.

همتی عنوان کرد: مردم همین را درک می کنند که شما جلو مردم به ما می گویید کارمند. مگر ما کمتر از شما در این کشور خدمت کرده ایم. ۴۰ سال است که من و آقای مهرعلیزاده در مسوولیت های مهم خدمت کرده ایم و شما فکر می کنید ما در حد کارمند شما هستیم.

وی ادامه داد: مردم عزیز ما می خواهیم این روش را تغییر دهیم و خواهش می کنم پای صندوق های رای بیایید. هر یک نفر باید به ۱۰ نفر زنگ بزند و پیگیری کند تا همه به صحنه بیایند و رای دهند و اجازه ندهیم این روش به این شیوه ای که دوستان متلک میگویند و طعنه می زنند، در جامعه رواج پیدا کند. مطمئن هستم مردم این فرصت را از دست نخواهند داد. نباید بگذاریم قطار توسعه رد شود و باید سریع به این قطار برسیم.

در برنامه‌های توسعه‌ای موضوعات زیست محیطی  لحاظ نشده است

محسن رضایی نیمه دوم مناظره را با تصحیح اشتباه لفظی خود در دور نخست مناظره آغاز کرد و گفت: زمان استراحت مردم با اشتباه من شوخی کردند و حقیقتا این شوخی‌های شما مردم سرمایه بنده است و نشان می‌دهد شما مرا جزیی از خود می دانید و از ما نمی ترسید. می خواهم روزی برسد مردم از هیچ یک از دولت مردان نترسند و من بابت اشتباه عذرخواهی می کنم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تکرار جمله ” یاشاسین آذربایجان”  از زاکانی دیگر رقیب خود که رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گلایه کرد و گفت: از آقای زاکانی گله مندم چون بلافاصله سایت مرکز پژوهش ها هم این اشتباهم را تیتر کرده است؛ اگر مردم شوخی می‌کنند، این حق شان است در این شرایط سخت و گرانی تا دل شان آرام شود و من خوشحال می‌شوم اما یک مرکز دولتی چگونه بلافاصله تیتر می کند.

وی ادامه داد: بارها گفتم لر هستم و افتخار هم می کنم تمام زندگی‌ام تقدیم به همه اقوام ایران شده است.   آذربایجانی‌ها از عشق من به آقای باکری خبر دارند و هیچکس مانند آقای باکری در دل من جا ندارد.

وی با بیان این که مرکز پژوهش‌های مجلس یارانه انرژی در ایران را ۴۹ میلیارد دلار ارزیابی کرد، گفت:  ما چقدر سلطان دلار و سکه داریم به آقای همتی قاطعانه می‌گویم که ۴۰ درصد یارانه های پنهان  باید در اختیار نیازمندان قرار بگیرد.

رضایی با اشاره به اینکه این میزان باید به  دست افرادی که حقشان است، برسد، تاکید کرد: هیچ گاه در برنامه‌های توسعه‌ای موضوعات زیست محیطی  لحاظ نشده است.   آب‌های زیرزمینی گرد و غبار در خوزستان، زابل و در یزد به وجود  آمده و  زندگی مردم را مستأصل کرده است. حتی در یزد که  بیکاری در حداقل است به خاطر توسعه صنعتی مشکل آب  و ریز گرد وجود دارد.

رضایی مسئله اقوام و زبان مادری را به عنوان مسئله مهم در برنامه خود اعلام کرد و در پاسخ به این سوال که برنامه شما در حل موضوع بی توجهی به مشکلات  در حوزه فرهنگ و تقویت نیروی انسانی چیست، گفت: در اینجا با دو مشکل ساختاری و مدیریتی هم در آموزش و پرورش و هم آموزش عالی مواجه هستیم. برنامه ما تربیت زمامداران آینده در همه بخش‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی اجتماعی به طور جدی در همه استان‌ها لحاظ شده است و مدرسه تربیت زمامداران آینده را در همه استان‌ها پیاده می کنم.

وی افزود: ۵ سال است که این کار شروع شده و ۵ هزار جوان تربیت کردیم تا در این زمینه بیمه شویم.   تا زمانی که مدیریت در آموزش و پرورش، امور فرهنگی و آموزش عالی به وجود نیاید و مدیران تربیت نشوند نمی توان از عناصر ضعیف، انتظارات بالایی داشت.

رضایی مسئله دوم را ساختار آموزش و پرورش دانست و گفت: در برنامه دولت ما مدرسه محوری را در آموزش و پرورش شاهد خواهیم بود و اختیارات اجرایی آموزش و پرورش به مجتمع های آموزشی از هر ۱۱۰ مدرسه، واگذار و مدرسه، محور اساسی می شود.

وی در خصوص بانوان تصریح کرد: اینترنت ارزان برای بانوان خانه دار که فعالیت های مانند خرید و فروش دارند، ایجاد می‌کنیم؛ محدودیت هایی که برای خواهران ورزشکار مانند محدودیتی که برای خواهران منصوریان ایجاد و از ورود آنها به ورزشگاه که  برای تمرین رفته بودند جلوگیری کردند، جلوگیری می کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: همچنین برخی از محدودیت هایی که برای بانوان به وجود آمده و منجر به مشکلات جدی برای آنها شده، در دولت ما وجود نخواهد داشت.

رضایی با بیان اینکه در موضوع رسیدگی به مساله معلمان برنامه های زیادی داریم، خاطرنشان کرد: معلم های زیادی سراغ داریم که شغل های دوم و سوم دارند و در این شرایط نمی‌توانند وقت کافی برای دانش آموزان بگذارند. در نهضت مسکن سازی، مسکن  آسان برای معلمان در نظر داریم، تا بار سنگین اجاره‌نشینی از روی دوش آنها برداشته شود و معلمان با خیال راحت به تربیت فرزندان آینده ایران بپردازند.

اصلاحات اساسی در درون قدرت باید ایجاد شود

رضایی در بخش پایانی و جمع بندی مطالب خود در مناظره دوم گفت: مردم عزیز همان طور که شنیدید عنوان دولت ما، «اقدام و تحول» است؛ اقدام یعنی وعده و شعار را باید کنار گذاشت و تحول یعنی باید جراحی‌های بزرگ انجام شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که مشکلات اجتماعی ریشه در مشکلات اقتصادی و مشکلات اقتصادی ریشه در مسائل سیاسی، مدیریتی و ساختاری دارد، بنابراین باید کار درست و منطقی انجام داد و اساس برنامه دولت ما اصلاح در درون قدرت است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به رابطه خود با نظام جمهوری اسلامی، اظهار داشت: چون رابطه من با نظام، رابطه باثباتی بوده و بیش از ۵۰ سال از ۱۷ سالگی تاکنون در مسیر مستقیم حرکت کرده ام و بین من و نظام اعتماد وجود دارد. همچنین رابطه‌ای که با دوستان دیگر در نیروهای مسلح، مجلس و قوه قضاییه دارم، می توانم ادعا کنم که اصلاحات اساسی از بالا تا پایین انجام می دهم و این اصلاح را از دولت شروع می کنم.

وی افزود: وزارتخانه ها، شرکت های وابسته و تشکیلات بسیار عریض طویل را سر و سامان می‌دهم و این به این معنا نیست که از مدیران فعلی استفاده نکنیم چون بسیاری از استانداران، مدیران کلان و کارشناسان انسان های شریفی هستند اما دیوان‌سالاری نظام اداری، بروکراسی و سیستم‌های پیچیده موجود از جمله اینکه ۱۰ هزار قانون وجود دارد، منجلابی از درگیری‌ها، زد و خوردها، فساد و مشکلات زیاد به وجود آورده است که باید آن را پاک کرد.

رضایی همچنین تصریح کرد: موضوع دوم نهادهای وابسته به رهبری است که در خدمت دولت هستند؛ همانند ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، قرارگاه سازندگی خاتم و… این ارگان ها نیاز به اصلاحاتی دارند که پیشنهاد آن را خدمت رهبر انقلاب خواهم داد تا فعالیت آنها بیشتر شود.

وی گفت: دولت ما حتما به تحولات آغاز شده در مجلس انقلابی کمک می کند و همچنین به آقای رئیسی در تحولاتی که در قوه قضائیه انجام داده، کمک خواهد کرد تا تحولات بزرگی اتفاق بیافتد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری فعالیت‌های سران قوا را خیلی مهم  دانست و گفت: هم اکنون  شورای عالی انقلاب فرهنگی بی‌خاصیت شده است؛ از رهبر انقلاب درخواست می‌کنم که شورای عالی انقلاب فرهنگی را منحل کنند تا از این حالت بیرون بیاید.

وی موضوع دیگر را اصلاح احزاب عنوان کرد و افزود: اصولگرایان و اصلاح طلبان نیرو هستند که نفوذی ها و ماجراجویان زیادی در آنها نفوذ کرده اند. امروز در زمان پر برکت انقلاب، نسل های دوم انقلاب نتوانسته اند ساختار سیاسی درست کنند و با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

رضایی گفت: بنابراین مساله من این است که اصلاحات جدی در درون قدرت به وجود خواهد آمد تا مدیریت و ساختارها درست شود. باید وارد مسائل اقتصادی شویم و سپس مسائل اجتماعی حل و فصل شود تا تحول بسیار جدی ایجاد شود.

دشمن ما فقر، ‌فساد و تبعیض است

علیرضا زاکانی در دور دوم مناظره دوم درباره تبعیض در توزیع  منابع عمومی گفت: بیش از سه دهه است که عده‌ای بر اقتصاد مملکت خیمه زدند و تمام سرمایه‌ها و امکانات کشور را به سمت سویی سوق دادند که از شرایط تبعیض خود آنها از کاخ نشین شدند و مردم را در کوخ نشین نگه داشتند.

وی افزود:‌ متاسفانه اول انقلاب به نحوی دنبال شد که موی کوخ نشینان به همه کاخ نشین‌ها می‌ارزید ولی آن مطلب خوب اول انقلاب به شرایطی تبدیل شده است که مسوولین ما دچار خوی اشرافی‌گری شدند.

وی با تاکید بر اینکه نخستین کاری که خواهم کرد، ‌ دولت را از موضع اشرافی گری به موضع نوکری مردم تبدیل خواهم کرد، گفت:  با توانمندسازی شرایط را به نحوی تغییر می‌دهم که مفسدان امکان تنفس نداشته باشند.

زاکانی با بیان اینکه فساد از قبیله گرایی و باندبازی آغاز می‌شود،   گفت: آقای همتی در روز قبل از تعطیلات نوروز هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از بانک دولتی به یک بانک خصوصی به صورت خلاف منتقل می‌شود که ذیل مسئولیت آقای همتی است.

وی خطاب به همتی گفت:‌ آقای همتی، حوزه‌ خود را نتوانستید نظارت کنید و حالا مدعی سایر حوزه‌ها هستید. بنده با گردن کلفت‌ترین و قویترین افراد که سبب ایجاد شبکه فقر و فساد در جامعه است و آسیب‌های جدی در جامعه ایجاد کرده است، ‌ مبارزه خواهم کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دشمن ما فقر، ‌فساد و تبعیض است و به فضل الهی با کمک مردم ایران ریشه آن را خواهم کند و ۲ دهه است بنده با معاون رییس جمهوری، وزیر اطلاعات، ‌دادستان کل تهران و موارد این چنینی با دست خالی درگیر شدم و در دولت بنده ریشه فساد خشک خواهد شد.

زاکانی خاطرنشان کرد: نکته‌ای که  آقا محسن(رضایی) گفت بنده پیش از آن عذرخواهی کرده بودم و درباره موضوع انرژی ۸۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ اعلام شده بود که این به زندگی مردم باز می گردد ومی توان درباره آن صحبت کرد.

وی در دومین بخش از مناظره امروز به چهارمین سوال با این محور که توسعه سبک زندگی شهری، افزایش نرخ چاقی و کم تحرکی به دنبال دارد؛ این مسأله توسعه ورزش به ویژه ورزش همگانی را به ضرورتی اجتناب ناپذیر تبدیل کرده است. در عین حال، ‌ ورزش قهرمانی به نمادی از افتخارات تبدیل شده است. برنامه شما به تفکیک برای توسعه ورزش همگانی، ارتقای جایگاه ایران در ورزش قهرمانی همچنین افزایش سرانه فضاهای مناسب ورزشی، تفریحی و توزیع عادلانه آنها چیست، پاسخ داد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که موضوع ورزش امری حیاتی است، خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد مردم ایران ورزش همگانی یا قهرمانی نمی کنند. شرایط به قدری سخت شده است که رییس فدراسیون کشتی بیان می کرد یک میلیون نفر درگیر ماجرای کشتی از ابعاد مختلف بودند اما الان این عدد به ۴۰ هزار نفر رسیده که این آمار فاجعه ای بزرگ است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: علت این فاجعه در بخش همگانی و قهرمانی این است که دولت برای مردم حوصله باقی و فرصتی نگذاشته است که مردم فراغتی برای ورزش داشته باشند.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، تاکید کرد: اگر سه دلار برای ورزش خرج کنیم، طبق آمار جهانی، ۱۶ دلار در حوزه سلامت برای ما صرفه جویی به دنبال دارد. ورزش و نشاط امکان ایجاد جهش در کشور ایجاد می کند. امروز مردم ما درگیر اَوَلیات خود هستند اما ما اینجا با هم حرف می زنیم و حرف‌های گل و بلبل می زنیم.

اگر ما کاندیدای پوششی هستیم، همتی کاندیدای روکشی است

زاکانی در ادامه این مناظره خطاب به همتی، گفت: آقای همتی در مورد کدام زنان حرف می زنند؟ در مورد کدام جوانان حرف می زنند؟ بعد هم خیلی شیک می‌گویند این پنج نفر نامزد پوششی هستند. آقای همتی، جلسه قبل محضر شما توضیح دادم، ‌لازم نیست و دیگر هم نمی‌گویم؛ اگر بنا باشد ما کاندیدای پوششی باشیم، ‌جنابعالی کاندیدای روکشی هستید که آمدید هشت سال فاجعه دولت را که بر سر ملت آورده اند، ‌روکش کنید.

وی افزود: من با عدد و رقم به شما ثابت می کنم؛ جرأت که ندارید بیایید و با ما مناظره کنید؛ به آن کسانی که به شما یاد می دهند که این حرف ها را بزنید، بگویید شما نمی خواهد مشت کسی را باز کنید، ‌ما مشت آنها را باز می کنیم.

به گفته زاکانی، ایجاد سرانه مناسب و بالا برای ورزش همگانی و توسعه باشگاه داری همچنین فعالیت در عرصه ورزش در کف قاعده هرم اجتماعی، امکانی ایجاد می کند که ما را از مشکلات و معضلات مصون می دارد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: به سمتی حرکت می کنیم که پنجره جمعیتی الان روی میانسالان است و به سمتی می رویم که تعداد افراد پیر در جامعه ما افزایش می یابد و از این جهت، پرداختن به موضوع ورزش همگانی امری حیاتی است.

وی تاکید کرد: به ورزش همگانی، قهرمانی و پهلوانی می اندیشیم و بر این باور هستیم باید فضایی باز کرد که ما به ازای آن، تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد جامعه را از این وضعیت اسفناک نجات دهد.

زاکانی در جمع بندی سخنان امروز خود در مناظره گفت: از دیروز در دوران دفاع مقدس، دانشگاه و جریان دانشجویی و امروز با همکاری  ۸۸ هزار نخبه کشور و همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس با جوانان در ارتباط هستم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: درد جوانان نخبه کشور را  می‌دانم. جوانان امروز از فسادها، تبعیض‌ها، تحقیر شدن‌ها ناراحتند. اینکه امکانات کشور با مبلغ  ۲۵۰ هزارمیلیارد تومان به سه برادر بدهند و کل حقوق بگیرها بازنشستگان کشور ۵۰۰ هزار میلیارد تومان دریافتی داشته باشند، این ظلم بزرگی است که ما ریشه آن را به فضل الهی خواهیم کند.

وی ادامه داد: امروز باید چه سبب اضطراب جوانان است، برداشته شود. از جمله موضوع کنکور، کار، مسکن، ازدواج و سایر کوشش‌هایی که باید برای آنها انجام شود به فضل الهی در یک برنامه مدون تقدیم عزیزان خواهد شد.

زاکانی با اشاره به موضوع حریم خصوصی و تفکیک پسران و دختران،‌ اظهار داشت: حریم خصوصی،  خط قرمز ماست و جنگ آن خواهیم رفت. هیچ کس نباید وارد حریم خصوصی شود. این از مبانی اسلامی است که امام خمینی(ره)  در سال ۱۳۶۰ آن را ابلاغ کردند و حریم عمومی نیز را نیز پاس خواهیم داشت.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه موضوع ما عدالت، کرامت فرهنگیان و منزلت آنها است، گفت: جنبه‌های معیشتی و مشارکت فرهنگیان به عنوان محور تحول به رسمیت می‌شناسیم و آنها باید کار را دست بگیرند. هیچ تفاوتی بین معلم و فرهنگیان و کارمندان بانک‌ها و وزارت نفتی نیست و اگر هست، تبعیض آشکار است.

زاکانی تاکید کرد: مردم از دروغ  بدشان می‌آید. در حالی که تورم ۴۰ و ۵۰ درصدی را مجموع دوستان آقای همتی ایجاد کردند. ۷ خرداد ۹۹ گفتند که ما ۲۲ درصد تورم خواهیم داشت و اکنون ۵۲ درصد تورم داریم که سبب خجالت است.

وی با بیان اینکه دانشگاهیان از عدم به کار گرفتن علم و تلاش آنها  فرسوده هستند،‌ گفت:‌ ما از دانش دانشگاهیان برای تحول در کشور استفاده خواهیم کرد. ۱۴ میلیون تحصیل کرده دانشگاه ها امروز مترصد این هستند که دولت بتواند برای آنها امکانات لازم را فراهم کند. البته دولت، دولت همه ملت است و باید با در خدمت همه ملت قرار بگیرد.

زاکانی با اشاره به موضوع نشاط در جامعه ادامه داد:‌ نشاط زمانی است که جیب پدر پر باشد ولی جیب پدرها را خالی کرده و صورت آنها را سرخ کردند و دنبال نشاط می گردند.

وی ادامه داد:‌ بدترین پیامک‌ها، پیامک هایی است که اقساط معوقه بانکی و موجودی شما کافی نیست ارسال می‌شود. پدر مردم درآمد چرا به داد مردم نمی‌رسید.

زاکانی با اشاره به دستگیری جاسوسان نیز خاطر نشان کرد: ۲۶ جاسوس را در همین دولت که امنیتی ترین دولت تاریخ کشور است دستگیر کردند و اگر بخواهیم ورزش،‌ نشاط،‌ هنر را ایجاد کنیم باید آنها را از دست دولتی‌ها خارج کنیم. ما با فیلترینگ مخالفیم و در پی اینترنت ارزان هستیم.

نباید جوانان را فراری دهیم

محسن مهرعلیزاده در نیمه دوم مناظرات انتخابات ریاست جمهوری در زمینه استفاده از دانش هسته‌ای در زمینه های مختلف با اشاره به اینکه عمده این دانش  در اختیار جوانان است، گفت: دانش هسته ای به همت جوانان ایرانی بومی شده و توسعه پیدا کرده است اما باید نقش آن در زندگی مردم ملموس باشد. با توجه به همت دانشمندان هسته ای ما، باید انستیتوهای تحقیقاتی ایجاد شود تا  این دانش را کاملا بومی کنند. دانش هسته‌ای باید در خدمت فن‌آوری قرار گیرد تا معطوف به عملیات اجرایی شود.

وی درباره نقش جوانان در توسعه ابراز داشت: جوانان میدان‌دار توسعه دانش هسته‌ای بودند این قشر نشان داد باید به جوانان میدان داد و نباید آنان را فراری دهیم. آنان می‌توانند با کسب مدارج علمی موفقیت را تضمین کنند.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه زنان و جوانان نقش مهمی در دولت وی دارند افزود: با توجه به آنکه بخش عمده ای از جمعیت کشور جوانان و زنان هستند، باید بستر و نهادهایی برای رفع فشاری که مانع از پیشرفت آنها شده است، پیش بینی شود. این اقشار  در چند ساله گذشته به خاطر برخی از مسائل از برخی حقوق اجتماعی محروم شدند.

مهرعلیزاده با اشاره به اینکه باید زنان در بخش کارشناسی و مدیریت به کار گرفته شوند؛ گفت: به استاندارهای خود تکلیف می کنم تا یک معاونت را از زنان انتخاب کنند و سه وزیر زن را معرفی می‌کنم. اگر مجلس تایید کرد که خیلی خوب و اگر هم نه آنان را در معاونت به کار خواهم گرفت. همچنین در تلاشم تا میانگین سنی کابینه را به ۴۵ سال برسانم و برخی می‌گویند امکان پذیر نیست اما من می گویم امکان پذیر خواهد بود.

 باید فضا را باز کنیم| وزیر جوان ارتباطات زیربناها را درست کرده است

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه درباره دیدگاه خود در خصوص فضای مجازی گفت: امروز مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در دنیا دیگر راه حل‌های معمولی ندارد و اقتصاد، حکمرانی، شهر و همه سیستم هوشمند شده است. یک شرکت مثل هواوی شاید اندازه ۱۰ برابر کشورهای کوچک و چندبرابر کشوری مثل ما درآمد دارد. ما باید فضا را باز کنیم و اجازه دهیم جوانان بیایند و در این زمینه ها کار کنند و بدون هیچ گونه ممانعتی در فکر و اجرا کارشان را پیش ببرند.

وی با بیان اینکه ما متاسفانه به خاطر فیلترینگ های انجام شده، به اینترنت در سطح فعلی محدود شده ایم، خاطرنشان کرد: وزیر جوان ارتباطات در دولت آقای روحانی خوب عمل کرده و زیربناها را درست کرده ولی ما همچنان در مورد سهمیه گزاری و فیلترینگ متاسفانه داریم سختگیری می کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری به صحبت های حجت الاسلام رییسی درباره اقتصاد فضای مجازی اشاره کرد و گفت: یک میلیون نفر الان در کشور معیشتشان به اقتصاد مجازی وابسته است. بخش قابل توجهی از تجار و صنعتگران در شلوغی‌های سال های گذشته که منجر به قطعی اینترنت شد، از این موضوع متضرر شدند و به کشور زیان رسید.

عدالت‌محوری و پاکدستی دولت اصلاحات شهره خاص و عام بود

مهرعلیزاده، اظهارات علیرضا زاکانی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مورد برنامه ریزی های اقتصادی گذشته را یادآور شد و افزود: ما نباید مسائل را اینقدر سیاه ببینیم و سیاه نمایی کنیم. از سال ۷۰ به این طرف که مورد نظر آقای زاکانی بود دولت اصلاحات را شامل می شود که از سال ۷۶ تا ۸۴، سکان امور کشور را برعهده داشت که عدالت محوری، پاکدستی و صحیح العمل بودن به ویژه ایجاد عدالت اقتصادی شهره عام و خاص بود. در دولت آقای احمدی نژاد هم گرچه مسکن مهر طرحی بود که از نظر جانمایی ها مشکل داشت اما با پنج میلیون تومان توانست برخی از مردم را خانه دار کند و یارانه ای که پرداخت شد بر زندگی بخشی از جامعه اثر مثبت داشت.

وی در پاسخ به سئوالی درباره وضعیت ورزشکاران، به دوره حضور خود در تربیت بدنی اشاره و خاطرنشان کرد: این سئوال خرداد ۸۴ را به من یادآوری کرد که آن موقع برای مسابقات سال ۲۰۰۶ آماده می شدم و خانم ها هم در استادیوم حضور داشتند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، شوخی مردم با تلفظ اشتباه یک کلمه آذری توسط محسن رضایی دیگر نامزد انتخابات را یادآور شد و گفت: انشاالله اگر اصل ۱۵ قانون اساسی درباره تدریس زبان های محلی و قومی در مدارس و دانشگاه های کشور را بتوانیم رعایت کنیم، موضوع شوخی که مردم با آقای رضایی کردند هم حل می شود.

مهر علیزاده در جمع‌بندی مطالب خود خطاب به مردم گفت:  مردم ایران می‌دانم که خسته شده‌اید، خسته از وعده، خسته از تبعیض و خسته از سختی ها، می دانم از توهین، تحقیر و فساد خسته شدید. حتما می‌گوید من نیز مانند گذشتگان وعده می دهم و بعد از پایان انتخابات توجه نمی‌کنم. اگر هم به دنبال تحقق وعده باشم قدرت انجام آن را ندارم، پس چه فرقی می کند که کی رای بیاورد و رای ما چه تاثیری دارد.

 اگر رای مردم بی‌تاثیر بود چرا این همه محدود سازی برای کاندیداها شد

وی ادامه داد: اگر رای مردم بی تاثیر بود چرا این همه محدودسازی برای کاندیدا انجام شد و چرا گزینه ریاست جمهوری را تنها یک فرد خاص می‌دانند. چه کسی به دنبال انتخابات حداقلی است. از هر اهرمی برای برگزاری مشارکت حداقلی استفاده می‌کنند. آیا نمی‌بینید که چگونه با ما سخن می‌گویند یا کاندیدا را چگونه تهدید به ممنوع‌الخروجی و محاکمه می کنند.  مه و خورشید و فلک را بسیج کرده‌اند که یک نفر را رئیس جمهور کنند، اگر رای مردم تاثیر نداشت چرا این همه گزینه‌ها را محدود کرده‌اند

استاندار اسبق خراسان این را هم گفت: برخی به جای ارائه راه‌کار می‌گویند اقتصاددانان را به صف می‌کنیم و نامزدها را به محاکمه و ممنوع‌الخروجی تهدید می‌کنند. گویی مردم رعیت هستند و این ‎ها ارباب. بیایید نگذاریم که عده‌‎ای قلیل بر ما تصمیم بگیرند.

وی با انتقاد از مناظره ها گفت: مسائل مطرح شده در این مناظرات تنزل جایگاه ریاست جمهوری است. سوالات جزیی و فرعی می پرسند. این یعنی چه؟

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان گفت: در پیشگاه خداوند با شما مردم ایران پیمان خواهم بست که پای وعده ها بمانم و تمام وعده ها را بر قالب لایحه به مجلس ارائه می کنم. به دنبال گردش آزاد اطلاعات هستم. ازادی بیان را تقویت می کنم و مطبوعات را تقویت خواهم کرد. با مانع‌زدایی از تولید رفاه را تقویت خواهم کرد و این وعده ما برای احقاق حق مظلومان است

رییس جمهور باید بتواند دستگاه ها را درست هماهنگ و هم افزا کند

سعید جلیلی هم در دور دوم مناظره درباره برنامه خود برای توسعه کارآمد و عادلانه نظام سلامت گفت: یکی از حوزه هایی که نقش رییس جمهوری را نشان می دهد موضوعاتی است که فقط مربوط به یک وزارتخانه نمی‌شود؛ سلامت یکی از آن بحث هاست. امروز عوامل اجتماعی موثر برسلامت ۱۰ عامل است که همه خارج از وزارت بهداشت و آموزش پزشکی است؛ بنابراین رییس جمهور باید بتواند دستگاه ها را درست هماهنگ و هم افزا کند.

وی افزود: در حوزه سلامت چند طرح مهم اجرا شده است؛ طرح شبکه بهداشت که از ابتدای انقلاب و بین سال های ۵۸ تا ۶۴ اجرا شد؛ طرح درستی بودکه دقیق فهمیده شد، آثار آن تا امروز باقی مانده و حتی برای کشورهای غربی الگو شده است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: در مقابل آن طرحی هایی مثل طرح نظام سلامت که در ۸ سال گذشته انجام شد؛   نمایشی بود که هیچ خاصیتی جز افزایش هزینه ها نداشت و همه پی بردند که این طرح نمی تواند. این موضوع را باید در زمان خود بفهمید نه اینکه طرحی را شروع شود؛ هزینه‌ها را چند برابر کنید بعد مشخص شود که طرح ناکارآمد است. این از جیب چه کسی می رود؟ هم زمان و هم هزینه ها و هم بحث های مختلفی که در این زمینه وجود دارد