رئیس جمهور: با برنامه ریزی بلند مدت مسائل را به طور اساسی حل کنید/ با پمپ های سیار سریعا ماندآب تخلیه شود/ اگر نیازمندی در این زمینه وجود دارد مسئولان خوزستان با ما مکاتبه کنند
رئیس جمهور: با برنامه ریزی بلند مدت مسائل را به طور اساسی حل کنید/ با پمپ های سیار سریعا ماندآب تخلیه شود/ اگر نیازمندی در این زمینه وجود دارد مسئولان خوزستان با ما مکاتبه کنند

رییس جمهور در مراسم افتتاح پروژه های صنعت برق خوزستان که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد از استاندار خوزستان که در اندیمشک در محل افتتاح پروژه ها حضور داشت در خصوص آبگرفتگی های اخیر خوزستان سوال پرسید و ابراز نگرانی کرد که وی در این باره توضیحاتی ارائه کرد.

 

به گزارش کاوش اخبار، استاندار خوزستان گفت: سال گذشته بارش شدیدی را در شهرستان های اهواز، کارون و آبادان داشتیم که منجر به آبگرفتگی شد زیرا زیرساخت های ما متناسب با این نوع بارش ها که در اثر تغییر اقلیم رخ می دهد نیست، این آبگرفتگی ها که 8 تا 10 روز ادامه داشت موجب ایجاد دردسرهای بسیاری برای مردم شد.

وی با اشاره به شبکه فاضلاب اهواز افزود: امسال 50 میلیون یورو برای اصلاح شبکه فاضلاب اهواز در اختیار ما قرار گرفت همچنین 40 میلیون یورو از طریق فاینانس خارجی برای تصفیه خانه ی فاضلاب غرب اهواز اختصاص داده شده و 50 میلیون یورو دیگر نیز سال آینده برای فاضلاب اهواز تخصیص داده خواهد شد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه اگر این 140 میلیون یورو تخصیص داده شود 50 درصد از نیاز مالی ما برای تکمیل شبکه تامین می شود، خاطرنشان کرد: در بررسی هایی که مشاوران انجام داده اند اگر این امر محقق شود حدود 70 درصد از مشکلات فاضلاب اهواز حل خواهد شد.

شریعتی با اشاره به اینکه در قانون جمع آوری آب های سطحی وظیفه ی شهرداری ها است، ادامه داد: باتوجه به اینکه سطح اهواز هموار است و شیب ندارد جابه جایی فاضلاب و آب های سطحی به صورت سقلی انجام نمی شود و برای تخلیه نیاز به ایستگاه های پمپاژ قوی است.

وی اظهار کرد: طبق برآوردها برای جمع آوری آب های سطحی در اهواز 12 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تا کنون اقدام چندانی در این زمینه انجام نشده است اما در همین راستا با حمایت دولت طرح های ضربتی با همکاری شرکت آبفا و شهرداری در نقاط بحرانی اهواز اجرا شد که در زمان بارش فراوان میزان ماندگاری ماندآب به حداقل برسد.

استاندار خوزستان عنوان کرد: با اجرای این طرح عمده نقاط اهواز مانند منبع آب، کیانشهر، پادادشهر و شهرک دانشگاه در بارندگی های اخیر که سال گذشته بیش از یک هفته دچار آبگرفتگی بودند ظرف حداکثر 20 ساعت تخلیه شدند اما مناطق کوی علوی و خیابان انقلاب در کمپلو به دلیل ایراداتی که در کار وجود داشت همچنان گرفتار آبگرفتگی هستند.

شریعتی افزود: روز گذشته آب از تمام منازل این مناطق تخلیه شد و در حال حاضر در برخی خیابان های این مناطق آبگرفتگی وجود دارد که در حال تخلیه ی آب هستیم.

وی تاکید کرد: لازم به ذکر است که 97 میلیمتر بارش ظرف دو روز و نیم  داشتیم که 56 میلیمتر آن در چهار ساعت رخ داد. متوسط بارش سالیانه ماهشهر در درازمدت حدود 180 میلیمتر است اما 168 میلیمتر بارش ظرف دو روز در ماهشهر داشتیم که شبکه را دچار مشکل کرد.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه روز گذشته آب از منازل بندر امام خارج شد و دکتر نوبخت به بنیاد مسکن برای ورود به این مساله و بررسی میزان خسارت دستور داده است، خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود سه هزار واحد مسکونی دچار آبگرفتگی شد و هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارت وارده در اثر بارندگی های اخیر نشده اما حداکثر 250 تا 300 خانه دچار آبگرفتگی شده است.

در ادامه ی صحبت های استاندار خوزستان، حسن روحانی رییس جمهور اظهار کرد: با توضیحات ارائه شده مقداری رفع نگرانی در این خصوص شد اما هنوز برای این موضوع می بایست برنامه ریزی های بلندمدت انجام شود که به طور کامل این مسائل حل و فصل شود. همچنین باید برنامه های کوتاه مدت مدنظر قرار گیرند و از طریق پمپ های سیار سریعا ماندآب تخلیه شوند.

وی بیان کرد: اگر برای این امر نیازمندی وجود دارد مسئولان خوزستان به ما مکاتبه کنند تا بنده جهت رسیدگی به مساله و حل آن دستورات لازم را به دکتر نوبخت صادر کنم زیرا مردم خوزستان به دلایل مختلف که یکی از آن ها هشت سال دفاع مقدس است حق بزرگی بر گردن ما دارند و هرکاری برای آن ها انجام دهیم کم است و می بایست زحمات و فداکاری های عظیم مردم دلاور خوزستان را جبران کنیم.