بیماری‌های قلبی عروقی، عامل ۴۳ درصد مرگ‌ها در خوزستان
بیماری‌های قلبی عروقی، عامل ۴۳ درصد مرگ‌ها در خوزستان

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در خوزستان ۴۳ درصد از کل مرگ‌ها را به خود اختصاص داده است؛ اکثر این مرگ‌ها ناشی از بیماری‌های عروق کرونر قلب یا سکته مغزی است.

دکتر سیدمحمد علوی با اشاره به ۸ مهرماه (۲۹ سپتامبر) روز جهانی قلب، اظهار کرد: در حال حاضر بیماری قلبی عروقی نخستین علت مرگ در دنیا و همچنین در کشور ما است. سالانه، ۱۷.۹ میلیون نفر در سراسر دنیا به علت بیماری قلبی عروقی فوت می‌کنند که ۳۱ درصد از مجموع مرگ‌های جهانی و نیمی از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر را به خود اختصاص داده‌اند.

وی بیان کرد: مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در خوزستان ۴۳ درصد از کل مرگ‌ها را به خود اختصاص داده است؛ اکثر این مرگ‌ها ناشی از بیماری‌های عروق کرونر قلب یا سکته مغزی است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: عوامل خطر اصلی بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی شامل فشارخون، کلسترول و قند خون بالا، مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی ناسالم، چاقی و آلودگی هوا هستند.

وی با اشاره به آخرین پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در سال ۹۵، تصریح کرد: طبق نتایج این پیمایش، ۲۶.۹ درصد افراد مورد مطالعه دارای فشار خون بالا، ۱۴ درصد افراد مبتلا به قند خون بالا و ۲۴.۴ درصد افراد با کلسترول خون بالا تشخیص داده شدند. همچنین مشخص شد که ۱۲ درصد افراد دخانیات مصرف می‌کنند، ۵۹.۶۸ درصد دارای اضافه وزن و چاقی هستند و ۵۸.۸ درصد نیز فعالیت فیزیکی کم داشته‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: همچنین ۸۴.۷ درصد از جمعیت خوزرستان روزانه بیش از میزان مناسب (بیش از ۵ گرم) نمک مصرف می‌کنند؛ اکنون متوسط مصرف روزانه نمک در خوزستان ۹ گرم است.

علوی ادامه داد: در حال حاضر برنامه ایراپن (IRAPEN) ارزیابی میزان خطر ۱۰ ساله به منظور پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی در حال اجرا است و تاکنون در قالب این برنامه در خوزستان، ۹۱۸ هزار و ۱۲۱ نفر از جمعیت بالای ۳۰ سال معادل ۶۸ درصد جمعیت هدف خطرسنجی شده‌اند.

وی افزود: در پی این اقدامات، تاکنون ۹۶ هزار و ۱۴ بیمار مبتلا به فشار خون و ۶۲ هزار و ۹۹۵ بیمار مبتلا به دیابت شناسایی شده‌اند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: میزان مراقبت فشار خون توسط بهورز یا مراقب سلامت تا قبل از پاندمی کووید – ۱۹ حدود ۴۳ درصد بود اما در حال حاضر حدود ۱۸ درصد است که این افت مراقبت به دنبال شیوع پاندمی کووید – ۱۹ اتفاق افتاده است.

وی افزود: میزان درصد مراقبت دیابت توسط بهورز یا مراقب سلامت نیز تا قبل از پاندمی کووید – ۱۹، ۲۵ درصد بود اما در حال حاضر حدود ۱۲ درصد است که این کاهش مراقبت نیز به دنبال شیوع پاندمی کووید – ۱۹ اتفاق افتاده است.

علوی تصریح کرد: با توجه به اینکه علت اکثر مرگ و میرهای کووید – ۱۹به دلیل مبتلا بودن به بیماری‌های زمینه‌ای به ویژه بیماری‌های قلبی عروقی اتفاق می‌افتد، ضروری است بیماران مبتلا که تحت کنترل نیستند یا نیاز به تمدید نسخه دارویی دارند، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای دریافت مراقبت به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

منبع: ایسنا