یک چهارم اهوازی ها ماسک را به صورت اشتباه استفاده می کنند/ میزان استفاده از ماسک در مناطق کم برخوردار اهواز زیر 10 درصد است/ سازمان ها و صنایع ماسک رایگان در اختیار مناطق کم برخوردار قرار دهند/ چرا بانک ها کمکی نمی کنند آیا وظیفه ی اجتماعی ندارند؟/ افرادی که علائم آلرژی فصلی دارند حتما درمان کنند/ واکسن آنفلوآنزا برای افراد سالم نیاز نیست/ تعطیلی مدارس در اختیار دانشگاه علوم پزشکی نیست و یک تصمیم حاکمیتی است/ هیچ شهر سفیدی در خوزستان وجود ندارد/ آمار با شیب ملایم رو به افزایش است/ پذیرش کرونایی ها در بیمارستان امیرالمومنین(ع) تامین اجتماعی اهواز/ 78 مورد بستری و 10 فوتی در روز گذشته در خوزستان
یک چهارم اهوازی ها ماسک را به صورت اشتباه استفاده می کنند/ میزان استفاده از ماسک در مناطق کم برخوردار اهواز زیر 10 درصد است/ سازمان ها و صنایع ماسک رایگان در اختیار مناطق کم برخوردار قرار دهند/ چرا بانک ها کمکی نمی کنند آیا وظیفه ی اجتماعی ندارند؟/ افرادی که علائم آلرژی فصلی دارند حتما درمان کنند/ واکسن آنفلوآنزا برای افراد سالم نیاز نیست/ تعطیلی مدارس در اختیار دانشگاه علوم پزشکی نیست و یک تصمیم حاکمیتی است/ هیچ شهر سفیدی در خوزستان وجود ندارد/ آمار با شیب ملایم رو به افزایش است/ پذیرش کرونایی ها در بیمارستان امیرالمومنین(ع) تامین اجتماعی اهواز/ 78 مورد بستری و 10 فوتی در روز گذشته در خوزستان

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: براساس آخرین بررسی ها 9 شهر خوزستان قرمز، پنج شهر نارنجی و 13 شهر در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهر سفیدی نداریم، در یک هفته ی قبل تعداد شهرهای قرمز کمتر بود و 6 شهر سفید داشتیم اما در حال حاضر آمار با شیب ملایم رو به تزاید است.

به گزارش کاوش، فرهاد ابول نژادیان شامگاه دوشنبه هفتم مهرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در حال حاضر دومین پیک کرونا در خوزستان و سومین پیک را در کشور تجربه می کنیم، در مردادماه وضعیت به اوج خود رسید و در شهریور روند کاهشی بود اما مجددا از 20 روز گذشته تا کنون روند بیماری با شیب ملایم رو به افزایش است.

وی عنوان کرد: در روزهای آینده احتمال سه نوع درگیری با علائم مشکلات تنفسی داریم که کرونا، آنفلوآنزا و بیماری های آلرژیک هستند. آلرژی های فصلی که هر ساله در آستانه ی پاییز با آن مواجه می شویم با علائم سرفه، عطسه، تنگی نفس، خس خس سینه، آبریزش و گرفتگی بینی و خارش چشم خود را نشان می دهند.

افرادی که علائم آلرژی فصلی دارند حتما درمان کنند

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: هر سال از 15 شهریورماه این علائم تنفسی مشاهده می شوند اما امسال به دلیل گرده افشانی زود هنگام گیاهان آلرژی های فصلی نیز زودتر و از ابتدای شهریور بروز پیدا کردند بنابراین مردم باید بدانند هر سرفه ای سرفه ی کرونایی نیست گرچه افرادی که علائم آلرژیک  دارند می بایست حتما درمان کنند زیرا در پاییز بحث طوفان آسم ناشی از اولین بارش ها را نیز داریم.

امسال شیوع آنفلوآنزا کمتر است

ابول نژادیان ادامه داد: اولین پیک آنفلوآنزا هرساله از آبان ماه شروع می شود اما معاون وزیر بهداشت امروز گزارشی از سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که  نیمکره ی جنوبی زمین فصل زمستان را همزمان با کرونا و آنفلوآنزا سپری کرده اند و مشاهده شده نسبت به سال های گذشته ابتلا به آنفلوآنزا به دلیل استفاده از ماسک یک دهم شده است بنابراین ما هم انتظار داریم امسال در کشور آنفلوآنزا را کمتر داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: از روز گذشته اولین محموله ی واکسن آنفلوآنزا به میزان 23 هزار دوز واکسن وارد خوزستان شد که ابتدا برای پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان، کادر درمان بیمارستان های کرونایی و همکاران مراکز 16 ساعته ی بهداشت تزریق شد و اولین تزریقات در بیمارستان های رازی، ابوذر، سینا و گلستان انجام شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه 30 هزار نفر کادر بهداشت و درمان در خوزستان داریم، بیان کرد: در گروه بعد بیماران خاص( هموفیلی، دیالیزی و تالاسمی) که حدود 10 هزار نفر در استان هستند در اواویت تزریق این واکسن قرار دارند که کار فراخوان این کار را نیز از روز گذشته شروع کرده ایم.

واکسن آنفلوآنزا برای افراد سالم نیاز نیست/ قیمت آن در داروخانه ها 43 هزار تومان است

ابول نژادیان با اشاره به اینکه واکسن آنفلوآنزای موجود در استان از بهترین برند و ساخت کشور هلند است، اذعان کرد: در گروه بعد زنان بارداری که زیر پوشش بهداشت هستند و سرای سالمندان در اولویت تزریق رایگان واکسن آنفلوآنزا قرار می گیرند و سایر سالمندان و افراد واجد شرایط از داروخانه ها با قیمت حدود 43 هزار تومان و با ارائه ی کدملی می توانند دریافت می کنند.

وی تاکید کرد: افراد بالای 60 سال و دارای بیماری های زمینه ای از جمله مزمن قلبی، ریوی و آسم شدید و یا بیماران آلرژیک نیاز به تزریق این واکسن دارند و افراد سالم هیچگونه نیازی به واکسن آنفلوآنزا ندارند و مردم در این زمینه نگرانی نداشته باشند.

تابلوی بالینی کرونا تغییر پیدا نکرده/ افراد با علائم به بیمارستان ها دیر مراجعه نکنند

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: تابلوی بالینی کرونا تغییر پیدا نکرده و همچنان ویروس خود را با علائم گوارشی و تنفسی نشان می دهد اما با این وجود همچنان جوانان بدحال که به بیمارستان مراجعه می کنند زیاد هستند، افراد با علائم به بیمارستان ها دیر مراجعه نکنند.

زیرساخت ها در دانشگاه علوم پزشکی اهواز استاندارد نیست

ابول نژادیان اظهار داشت: زیرساخت های درمانی بهداشتی در دانشگاه علوم پزشکی اهواز استاندارد نیست و می بایست تلاش کنیم آن ها را ارتقا دهیم. در همین راستا حدود 2 هفته گذشته 36 هزار مترمربع فضای بیمارستانی، درمانی و آموزشی در خوزستان توسط وزیر بهداشت به صورت ویدیو کنفرانسی افتتاح شد.

افراد بالای 70 سال و خانم ها بیشتر از ماسک استفاده می کنند

وی خاطرنشان کرد: براساس بررسی ها و گزارشات میدانی صورت گرفته از 10 هزار نفر در معابر شهری مناطق مختلف اهواز افراد 45.6 درصد از ماسک استفاده می کنند و بیشترین گروه سنی که از ماسک استفاده می کنند افراد بالای 70 سال با 71.7 درصد و کمترین گروه  سنی افراد زیر 10 سال هستند که 26 درصد از ماسک استفاده می کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: میزان استفاده از ماسک در خانم ها 60.2 و در مردان 38.7 درصد است، این آمار در محدوده ی شرق اهواز 48.9 درصد است و غرب اهواز 41.5 درصد از ماسک استفاده می کنند.

منطقه ی 6 اهواز کمترین استفاده از ماسک را دارند

به گزارش کاوش، ابول نژادیان در خصوص میزان استفاده از ماسک در مناطق هشت گانه ی اهواز گفت: منطقه ی دو در اهواز با 63.6 درصد استفاده از ماسک بیشترین و منطقه ی 6 با 20.9 درصد کمترین استفاده از ماسک را دارند. در مناطقی که وضعیت اقتصادی پایین تری دارند و کمتر برخوردارتر هستند میزان استفاده از ماسک کمتر است.

وی ادامه داد: کوی مندلی، عین دو، گلدشت، گاومیش آباد، کوی سیدخلف و مهاجرین، میزان استفاده از ماسک زیر 10 درصد است در حالی که در مناطق فاز پنج پادادشهر، گلستان، شهرک نفت، فرهنگ شهر، زیباشهر، کیانپارس و فاز یک کوروش میزان استفاده از ماسک بالای 70 درصد است که نشان می دهد وضعیت اقتصادی و فرهنگی افراد در میزان استفاده از ماسک موثر است.

یک چهارم اهوازی ها ماسک را به صورت اشتباه استفاده می کنند

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: براساس این بررسی 75.6 درصد از افراد ماسک را به طور صحیح و قابل قبول و در مجموع 24.4 درصد به صورت اشتباه استفاده می کنند یعنی یک چهارم مردم اهواز ماسک را صحیح استفاده نکرده اند. کمترین میزان استفاده از ماسک در ساعت 13 ( 37.5 درصد) و بیشترین درصد استفاده از ماسک در ساعت 23 ( 67.9 درصد) بوده است.

سازمان ها و صنایع ماسک رایگان در اختیار مناطق کم برخوردار قرار دهند

ابول نژادیان خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما در ستاد کرونای استان این بوده که شرکت ها، صنایع و سازمان ها باتوجه به وظایف اجتماعی که دارند ماسک رایگان یا حداقل با قیمت کم برای مناطق کم برخوردار تهیه کنند و تامین ماسک هر منطقه به یک سازمان سپرده شود زیرا کرونا تنها مربوط به دانشگاه علوم پزشکی نیست. به طور مثال بانک ها در دوران کرونا کمکی به مردم نکرده اند آیا وظیفه ی اجتماعی ندارند؟

9 شهر خوزستان قرمز، پنج شهر نارنجی و 13 شهر در وضعیت زرد قرار دارند/ آمار با شیب ملایم رو به افزایش است

وی با اشاره به اینکه ماسک زدن میزان ابتلا به کرونا را تا 1.5 برابر کمتر می دهد و استفاده از ماسک تا ۹۸ درصد در مقابل ابتلا به ویروس کرونا ایمنی ایجاد می‌کند، عنوان کرد: براساس آخرین بررسی ها 9 شهر خوزستان قرمز، پنج شهر نارنجی و 13 شهر در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهر سفیدی نداریم. در یک هفته ی قبل تعداد شهرهای قرمز کمتر بود و 6 شهر سفید داشتیم اما در حال حاضر آمار با شیب ملایم رو به تزاید است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه در شهریورماه نسبت به مردادماه 1.06 درصد تعداد موارد بستری افزایش یافته، بیان کرد: 32 درصد موارد سندروم شدید تنفسی کووید19 مثبت هستند.

ابول نژادیان با بیان اینکه احتمال مثبت شدن تست پی سی آر حدود 67 درصد است، ادامه داد: آمار روزانه ی بیماران مبتلا به کرونا براساس افرادی است که تست PCR آن ها مثبت است، در برخی مواقع تست پی سی آر منفی و سی تی اسکن مثبت است که این افراد را محتمل به کرونا می دانیم این تعاریف براساس قرارداد سازمان بهداشت جهانی است و در تمام دنیا طبق این تعاریف آمار کرونا اعلام می شود.

آمار واقعی کرونا در تمام دنیا بیشتر از موارد اعلام شده است

وی اذعان کرد: بنابراین بستری شدگان و فوتی هایی که سی تی اسکن آن ها مثبت شده و تست PCR آن ها منفی بوده در آمار کرونا اعلام نمی شوند برهمین اساس آمار واقعی کرونا در تمام دنیا بیشتر از موارد اعلام شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص روند بیماری در خوزستان خاطرنشان کرد: روند افزایش بیماران در فروردین ماه با شیب ملایم صعودی، در اردیبهشت و خردادماه روند صعودی با شیب تند، از ابتدای تیر تا 12 تیرماه روند ثابت، از 13 تیر تا 22 مردادماه روند نزولی، از 23 مرداد تا دوم شهریور توقف در روند نزولی داشتیم و تعداد بیماران ثابت بود و از سوم شهریور روند صعودی با شیب ملایم را داریم.

آمار کرونا در خوزستان در روز گذشته؛ 78 مورد بستری و 10 فوتی

ابول نژادیان تصریح کرد: روز دوشنبه آمار بستری شدگان در استان 78 و تعداد فوتی ها 10 نفر بود و به طور کلی آمار روزانه ی بستری شدگان تقریبا بین 60 تا 80 نفر و آمار فوتی ها بین 9 تا 11 نفر در استان است و بیشترین آمار مبتلایان بستری شده در ییک جدید را روز یک شنبه با 87 مورد داشتیم در حالی که بیشترین آمار بستری شدگان در پیک قبلی 257 نفر بود.

وی یادآور شد: ستاد ملی مقابله با کرونا به استانداران اجازه داد در صورت نیاز به تعطیلی موقت و یک هفته یا 10 روزه ی مدارس مکاتبه ای با وزیر کشور داشته باشند و با مکاتبه ی وزیر کشور با وزیر بهداشت مدارس برای کوتاه مدت تعطیل شوند، این تصمیم در اختیار دانشگاه علوم پزشکی نیست و یک تصمیم حاکمیتی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به افزایش تخت های آی سی یو در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه گفت: تا پیش از شیوع کرونا بیمارستان رازی اهواز 25 تخت آی سی یو داشت اما با تغیر کاربری تخت های ویژه این بیمارستان به 50 تخت افزایش یافت و افزایش این تخت ها در بیمارستان های دیگر نیز در حال انجام استف همچنین 157 دستگاه ونتیلاتور به تجهیزات بیمارستان های دانشگاه اضافه شده است.

ابول نژادیان با بیان اینکه در پیک دوم بیماری و پس از افزایش موارد بستری ۳۴ تخت در بیمارستان گلستان اهواز و ۱۶ تخت در بیمارستان سینا در کارون مخصوص بیماران کرونایی در نظر گرفته شد، افزود: در حال حاضر بیمارستان امیرالمومنین(ع) تامین اجتماعی در اهواز مجددا پذیرش بیماران مبتلا به کرونا را انجام می‌دهد و در صورت نیاز از ظرفیت بیمارستان‌های نیروی انتظامی و ارتش نیز استفاده خواهیم کرد.