سال بازگشت ویروس اچ ۱ ان ۱ است/ از آنفلوآنزای فصلی غافل نشوید/ خوزستانی ها پروتکل های بهداشتی را 59 درصد رعایت می کنند/ 48 درصد از اهوازی ها از ماسک استفاده می کنند/ کمتر از 20 درصد از دانش آموزان در مدارس حضور پیدا کردند/ 40 درصد بیماران کرونایی در دورهمی های خانوادگی مبتلا شدند/ تا پایان امسال 70 درصد از خانوارهای خوزستانی یک سفیر سلامت دارند/ داروهای رمدسیویر و فاویپیراویر جزو روش های درمانی استاندارد برای کرونا نیست/ کلروکین تنها دارویی که برای درمان مبتلایان به کرونا در مراحل اولیه ی بیماری توصیه می شود
سال بازگشت ویروس اچ ۱ ان ۱ است/ از آنفلوآنزای فصلی غافل نشوید/ خوزستانی ها پروتکل های بهداشتی را 59 درصد رعایت می کنند/ 48 درصد از اهوازی ها از ماسک استفاده می کنند/ کمتر از 20 درصد از دانش آموزان در مدارس حضور پیدا کردند/ 40 درصد بیماران کرونایی در دورهمی های خانوادگی مبتلا شدند/ تا پایان امسال 70 درصد از خانوارهای خوزستانی یک سفیر سلامت دارند/ داروهای رمدسیویر و فاویپیراویر جزو روش های درمانی استاندارد برای کرونا نیست/ کلروکین تنها دارویی که برای درمان مبتلایان به کرونا در مراحل اولیه ی بیماری توصیه می شود

رییس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه کمتر از 20 درصد از دانش آموزان در مدارس حضور پیدا کردند گفت: ما ضربه ی اصلی را از حضور در مدارس نمی خوریم بلکه ضربه ی اصلی را مسافرت ها، رفتن به پارک ها و برگزاری تجمعات به ما وارد می کند همان طور که 40 درصد بیماران کرونایی در دورهمی های خانوادگی مبتلا شدند.

به گزارش کاوش، سیدمحمد علوی شامگاه دوشنبه هفتم مهرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد: برای بررسی دلایل افزایش آمار کرونا باید به دو سه هفته قبل از افزایش بیماری برگردیم که در آن زمان چه اتفاقاتی رخ داده به طور مثال در تبریز کرونا اوج گرفت و وقتی به دو سه هفته قبل برمی گردیم می بینیم که به دلیل قهرمانی تیم فوتبال تراکتور مردم جهت شادمانی در خیابان ها تجمع کردند و به همین خاطر موارد بیماری افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه دوره ی کمون کرونا 2 هفته است، سه هفته بعد از ایجاد عفونت موارد بستری و چهار تا پنج هفته بعد از عفونت موارد فوت افزایش پیدا می کند، خاطرنشان کرد:  در زمان روند نزولی کرونا در استان ما وضعیت را شکننده اعلام می کردیم و می دانستیم فصل پاییز موارد بیماری افزایش پیدا می کند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: همان طور که در گذشته پیش بینی می کردیم فصل پاییز به دلیل اینکه با بروز بیماری های آلرژیک و تنفسی همراه است با افزایش موارد بیماری مواجه هستیم همچنین با اولین بارش در استان مشکلات تنفسی ناشی از آلودگی هوا رخ می دهد.

تا کنون گزارشی از آنفلوانزای H۱N۱ در کشور نداشته ایم

علوی یادآور شد: برهمین اساس و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اهواز گیاه کنوکارپوس در تنگی نفس پس از اولین بارش نقش دارد که به همین دلیل هرس می شوند. علاوه بر این بیماری آنفلوآنزای اچ 1 ان 1 را در این فصل داریم که ماهیت آن این است که هر 10 سال یکبار در جهان همه گیر می شود و تبدیل به پاندمی می شود.

وی بیان کرد: امسال نیز سال بازگشت این ویروس است اما همزمانی با کرونا و استفاده از ماسک و فاصله گذاری و شستن دست ها می تواند جلوی هر عفونت تنفسی دیگر مانند آنفلوآنزا را بگیرد بنابراین برخلاف انتظار ایران جزو کشورهای منطقه ی آسیای جنوبی قرار دارد که تا کنون گزارشی از این نوع آنفلوآنزا نداشته ایم.

از آنفلوآنزای فصلی غافل نشوید

رییس مرکز بهداشت خوزستان تاکید کرد: اما ما آنفلوآنزای فصلی را داریم و نباید از آن غافل شویم، از طرف دیگر تنوع قومی، آب و هوایی و مرزهای زمینی، هوایی و دریایی در استان داریم که علاوه بر ایجاد ظرفیت ما را آسیب پذیر می کند.

علوی افزود: گرچه خوزستان اولین استانی بود که کارشناسان چینی به دلیل وجود صنایع و پتروشیمی ها وارد آن شدند اما از طرف دیگر اولین استانی بودیم که مرزهای آن بسته و مدارس در آن تعطیل شد و اقدامات خوبی برای مقابله با کرونا انجام شد اما با بازگشایی ها مردم احساس کردند خطر رفع شده است.

خوزستانی ها پروتکل های بهداشتی را 59 درصد رعایت می کنند/ 48 درصد از اهوازی ها از ماسک استفاده می کنند

وی تصریح کرد: رعایت پروتکل های بهداشتی از 78 درصد در کشور به  طور میانگین به 55 درصد و در خوزستان به ۵۹ درصد رسیده است. طبق گزارشات دانشکده ی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز حدود 48 درصد از مردم از ماسک استفاده می کنند که البته آمار رعایت فاصله گذاری اجتماعی کمتر از این نیز است. بنابراین با این وضعیت اگر رفتار خود را تغییر ندهیم و دستورالعمل ها را تا حد 95 درصد رعایت نکنیم تمام اقدامات انجام شده در استان برای مقابله با کرونا بی نتیجه است.

در چه صورت کرونا تهدیدآمیز نیست؟

رییس مرکز بهداشت خوزستان اظهار داشت: ترس سازنده در مورد کرونا موجب می شود کرونا تهدیدمان نکند گرچه ممکن است کمی این ویروس اذیت کننده باشد اما در صورت رعایت پروتکل های بهداشتی زندگی ما را فلج نمی کند، استفاده از ماسک به تنهایی کافی نیست و باید تمام دستورالعمل های بهداشتی همزمان با هم رعایت شوند اگر رعایت این موضوع به 95 درصد برسد هیچ خطری ما را تهدید نخواهد کرد.

علوی افزود: در شرایط قرمز کرونا مشاغل پرخطر اجازه ی فعالیت ندارند و فعالیت آن ها با محدودیت همراه است به طور مثال رستوران ها باید به صورت بیرون بر به مردم خدمات ارائه دهند.

کمتر از 20 درصد از دانش آموزان در مدارس حضور پیدا کردند/ 40 درصد بیماران کرونایی در دورهمی های خانوادگی مبتلا شدند

وی با اشاره به اینکه کمتر از 20 درصد از دانش آموزان در مدارس حضور پیدا کردند گفت: ما ضربه ی اصلی را از حضور در مدارس نمی خوریم بلکه ضربه ی اصلی را مسافرت ها، رفتن به پارک ها و برگزاری تجمعات به ما وارد می کند همان طور که 40 درصد بیماران کرونایی در دورهمی های خانوادگی مبتلا شدند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: آموزش بهداشت و بالا بردن سطح سواد به تنهایی برای رعایت پروتکل های بهداشتی کافی نیست و آموزشی مفید است که باعث تغییر در رفتار ما شود برای اینکه بتوانیم چنین آموزشی ارائه دهیم باید آموزش را در خانواده شروع کنیم در همین راستا طرحی تحت عنوان هر خانه یک پایگاه بهداشت ایجاد شد.

تا پایان امسال 70 درصد از خانوارهای خوزستانی یک سفیر سلامت دارند

علوی با اشاره به اینکه در این طرح ترجیحا از خانم های بالای 18 سال استفاده می شود، ادامه داد: حدود 800 هزار خانوار در خوزستان وجود دارد که در صورت اجرایی شدن این طرح تا پایان امسال باید در 70 درصد از این خانوار طرح هر خانه یک پایگاه سلامت اجرا شود و فردی که از هر خانواده برای ارائه ی آموزش انتخاب می شود سفیر سلامت نامیده می شود.

وی تصریح کرد: ما آموزش های لازم را به سفیران سلامت می دهیم و آن ها آموزش را به سایر اعضای خانواده ی خود منتقل می کنند که در حال حاضر 32 درصد در این موضوع پیشرفت داشته ایم و توانسته ایم سفیران سلامت را جذب کنیم و حداقل یکبار با این افراد تماس برقرار کرده ایم. این طرح به ما کمک می کند که افراد مشکوک به کرونا زودتر به مراکز جامع سلامت مراجعه کنند.

مردم عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط صنوف را گزارش دهند

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه یکی از ضمانت های اجرایی رعایت پروتکل های بهداشتی نظارت است و این نظارت می تواند توسط مردم نیز انجام شود، اذعان کرد:  باتوجه به این که اکثر صنوف و اماکن باید کد QR دریافت کنند و در غیر این صورت اجازه ی فعالیت ندارند مردم می توانند در صورت مشاهده ی عدم رعایت پروتکل های بهداشتی این کد را اسکن و به سامانه ی 190 اطلاع دهند تا به این مساله رسیدگی شود اما متاسفانه ما از این قدرت نظارتی استفاده نمی کنیم.

داروهای رمدسیویر و فاویپیراویر جزو روش های درمانی استاندارد برای کرونا نیست

علوی خاطرنشان کرد: در آخرین دستورالعمل ها و راهنمای درمانی کشور هیچ نقشی برای داروهای ضدویروسی در درمان مبتلایان به کرونا قائل نشده‌اند و تا کنون هیچ داروی ضدویروسی برای کرونا نداریم. داروهای رمدسیویر و فاویپیراویر گرچه گران قیمت هستند اما جزو روش های درمانی استاندارد و اختصاصی برای درمان کرونا ما نیست و جزو روش های کارآزمایی های بالینی بودند.

تنها دارویی که برای درمان مبتلایان به کرونا در مراحل اولیه ی بیماری توصیه می شود

وی تاکید کرد: تنها یک دارو برای مبتلایان به کرونا آن هم در مراحل اولیه ی بیماری و برای بیماران سرپایی و یا در وضعیت متوسط و دارای یک سری بیماری های زمینه ای توصیه می شود و آن داروی کلروکین است که قیمت بسیار مناسبی دارد و به مدت پنج تا 10 روز برای بیماران استفاده می شود. این دارو در سیستم بهداشت و درمان ما موجود است البته افراد دارای بیماری قلبی نباید از این دارو استفاده کنند.