شهرداری در قیمت گذاری اراضی نقشی ندارد/ دلیل تفاوت قیمت گذاری ها با ارزش واقعی فاصله ی زمانی بین قیمت گذاری و فروش زمین هاست/ سیستم اداری فشل شهرداری موجب تاخیر در روند کار می شود/ این تفکر که نباید املاک شهرداری به فروش برسد بسیار اشتباه است/ یکی از علت های عقب افتادگی اهواز و خوزستان همین تفکر است
شهرداری در قیمت گذاری اراضی نقشی ندارد/ دلیل تفاوت قیمت گذاری ها با ارزش واقعی فاصله ی زمانی بین قیمت گذاری و فروش زمین هاست/ سیستم اداری فشل شهرداری موجب تاخیر در روند کار می شود/ این تفکر که نباید املاک شهرداری به فروش برسد بسیار اشتباه است/ یکی از علت های عقب افتادگی اهواز و خوزستان همین تفکر است

یکی از علت های عقب افتادگی اهواز و استان خوزستان این است که سرمایه های خفته و منجمد در شهرداری ها به سرمایه ی تولید تبدیل نمی شوند. چرا باید املاک شهرداری ها سال های طولانی بدون استفاده بمانند و به فروش نرسند تا پروژه ها در اهواز عملیاتی شوند؟

هر از گاهی انتقاداتی نسبت به حجم بالای فروش زمین هایی که متعلق به شهرداری اهواز هستند وارد می شود و منتقدین معتقدند املاک و اراضی شهرداری نباید فروخته شود و یا حداقل ارزان فروشی نشود که اخیرا این انتقاد با رسانه ای شدن موضوع فروش زمین های مهرشهر اهواز دوباره داغ شد.

چندی پیش تصویری از لایحه مزایده ی فروش 141 قطعه زمین واقع در فاز پنج منطقه ی مهرشهر منتشر شد که منتقدان معتقد بودند قیمت گذاری آن ها کمتر از ارزش واقعی زمین ها است. در یکصد و بیست و یکمین جلسه ی علنی شورای شهر اهواز ( 11 شهریورماه) نیز لایحه ی مزایده ی فروش تعدادی از قطعات ملکی شهرداری واقع در مهر شهر اهواز به تصویب رسید.

رییس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز در این رابطه گفت: سازمان مسکن و شهرسازی سهمیه هایی را به شهرداری اختصاص می دهد تا بخشی از زمین هایی که در برخی مناطق شهر وجود دارد به شهرداری اختصاص داده شود و این اراضی جزو املاک شهرداری محسوب می شوند که می تواند این املاک را که سرمایه های خفته ای هستند در جهت توسعه ی شهر به فروش رساند.

محمدرضا ایزدی در گفت و گو با خبرنگار کاوش در خصوص فروش املاک و اراضی متعلق به شهرداری اهواز اظهار کرد: بخش عمده ای از سرمایه ی شهرداری از طریق فروش املاک به دست می آید که می تواند از این راه در جهت ایجاد امکانات رفاهی، اجتماعی و فرهنگی مانند فضای سبز استفاده کند.

وی عنوان کرد: طبق قانون فروش املاک شهرداری باید مراحل خود را طی کند و آگهی آن ها در دو نوبت 10 روزه در روزنامه های کثیرالانتشار چاپ شوند همچنین در سایت شهرداری منتشر شوند تا عموم مردم نه تنها در اهواز و کشور بلکه در خارج از کشور نیز از طریق سایت از این موضوع مطلع شوند و در صورت تمایل در مزایده شرکت کنند.

شهرداری در قیمت گذاری اراضی نقشی ندارد

رییس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز با اشاره به اینکه شهرداری اهواز برای فروش اراضی این مراحل را طی کرده، ادامه داد: قیمت پایه ای که شهرداری برای زمین های متعلق به خود مشخص می کند براساس نظر کارشناسان رسمی و مورد اعتماد دادگستری تعیین می شود و شهرداری حق ندارد کار قیمت گذاری را انجام دهد، در واقع شهرداری در قیمت گذاری اراضی به هیچ وجه نقشی ندارد.

ایزدی خاطرنشان کرد: بعد از این کار شهرداری پاکات مزایده را برای فروش منتشر می کند و افرادی که تمایل به خرید این راضی دارند پس از دریافت پاکات قیمت پیشنهادی خود را براساس تعداد پلاک ها اعلام می کنند و هر فردی که بیشترین قیمت را اعلام کرده باشد برنده ی مزایده قلمداد می شود.

دلیل تفاوت قیمت گذاری ها با ارزش واقعی اراضی شهرداری

وی افزود: اخیرا انتقادهایی در فضای مجازی در این خصوص مطرح می شود که به بخشی از آن ها حق می دهم و آن تفاوت قیمت گذاری ها با قیمت واقعی اراضی است. وقتی فاصله ی بین قیمت گذاری اراضی شهرداری توسط کارشناسان دادگستری با زمان انتشار پاکات مزایده و تعیین برنده ی آن برای فروش زمین ها طولانی می شود، به دلیل تورم افسارگسیخته ی موجود در کشور قیمت اراضی افزایش پیدا می کند و در واقع با قیمت واقعی به فروش نمی رسند و اینکه در شبکه های مجازی بعضا گفته می شود زمین ها به تاراج می روند از بابت است.

این عضو شورای شهر تصریح کرد: به طور مثال اگر فاصله ی زمانی سه ماه بین قیمت گذاری و فروش زمین های شهرداری ایجاد شود زمین ها با نرخ واقعی خود به فروش نمی رسند و برای مثال اگر قیمت یک پلاک زمین 800 میلیون تومان است بعد از سه ماه قیمت آن به یک میلیارد و 300 میلیون تومان افزایش پیدا می کند. اگر اقتصاد ما ثبات داشت حتی سه ماه تاخیر هم مشکلی ایجاد نمی کرد اما تورم موجود باعث شده هر روز قیمت ها افزایش پیدا کنند.

ایزدی ادامه داد: برای حل این مساله باید فاصله بین قیمت گذاری اراضی توسط کارشناسان دادگستری با فروش پاکات مزایده به حداقل زمان ممکن برسد، از طرف دیگر دو مرحله ی 10 روزه یعنی در مجموع 20 روز برای درج آگهی مزایده در روزنامه صرف می شود و 10 روز دیگر نیز زمان می برد تا مراحل اداری کار طی شود که برای این یک ماه راهی وجود ندارد و به ناچار زمان می برد.

سیستم اداری فشل شهرداری موجب تاخیر در روند کار می شود

وی بیان کرد: مدیران شهرداری و شخص شهردار باید این مقوله را به خوب مدیریت کنند تا این پروسه حداقل زمان را به خود اختصاص دهد اما متاسفانه سیستم اداری فشل شهرداری موجب تاخیر در روند کار می شود، گرچه چنین سیستمی را در سایر دستگاه ها نیز داریم اما این مساله در برخی از آن ها مانند شهرداری بیشتر مشاهده می شود.

شهردار درایت لازم را داشته باشد

رییس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز اذعان کرد: بنابراین شهردار اهواز باید در این زمینه درایت لازم را داشته باشد تا تورم افسارگسیخته ی موجود کمتر در قیمت زمین ها اثر گذار باشد.

این تفکر که نباید املاک شهرداری به فروش برسد بسیار اشتباه است

ایزدی در ادامه در رابطه با تهاتر املاک شهرداری اهواز اظهار کرد: یکی از علت های عقب افتادگی اهواز و استان خوزستان این است که سرمایه های خفته و منجمد در شهرداری ها به سرمایه ی تولید تبدیل نمی شوند. چرا باید املاک شهرداری ها سال های طولانی بدون استفاده بمانند و به فروش نرسند تا پروژه ها در اهواز عملیاتی شوند؟

وی با اشاره به اینکه به نظر بنده باید املاک شهرداری را به سرمایه های مولد تبدیل کرد، عنوان کرد: به شخصه معتقدم این تفکر و سیاست که نباید زمین ها و املاک شهرداری به فروش برسد و باید برای آینده باقی بمانند بسیار اشتباه است و در این صورت است که کلانشهر به کلان روستا تبدیل می شود.

این عضو شورای شهر اهواز تاکید کرد: اگر این اراضی متعلق به شهرداری اهواز پنج سال پیش به فروش می رفت بسیار در پروژه های عمرانی از جمله در ساخت پل، پارک و شهرک سلامت موثر بودند و می توانستیم در توسعه ی شهر پیشرفت کنیم. یکی از دلایلی که شهرهای دیگر پیشرفت داشته اند اما ما در جا زدیم همین تفکر است که سرمایه های شهرداری را نفروشیم.

ایزدی یادآور شد: شهرداری برای فروش اراضی اختیاری از خود ندارد و تا زمانی که در شورای شهر این موضوع مطرح و مصوب نشود شهرداری حق ندارد حتی یک متر از زمین ها را بفروشد، بنابراین درخواست فروش املاک در قالب لایحه به شورای شهر اعلام می شود و پس از بررسی و بحث در مورد آن در نهایت در صحن علنی شورا به رای گذاشته می شود که اگر مصوب شد شهرداری حق مزایده گذاشتن املاک را دارد.

امیدواریم شورای شهر در یک سال باقی مانده جبران مافات کند

وی در پایان با اشاره به انعقاد تفاهم نامه ی شهرداری و قرارگاه خاتم جهت تکمیل خط اول متروی اهواز افزود: امیدواریم در یک سال باقی مانده از دوره پنجم شورای شهر در جهت توسعه ی شهر بیشتر تلاش صورت گیرد تا بتوانیم در این مدت گام های بزرگی را برداریم و با ارائه ی خدمت به مردم جبران مافات کنیم.