استفاده از گاز مایع در خودروها باید متوقف شود/ مردم در سامانه نیو تجارت آسان ثبت نام کنند
استفاده از گاز مایع در خودروها باید متوقف شود/ مردم در سامانه نیو تجارت آسان ثبت نام کنند

 مدیرشرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خوزستان (اهواز)گفت:استفاده گاز مایع در خودروها باید متوقف شود تا این فرآورده سوختی که جایگاهی در سبد سوخت خودرو ندارد به دست مصرف کننده اصلی برسد.

نعمت‌اله نجفی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به مساله کمبود گاز مایع (کپسول) در بسیاری از شهرهای خوزستان که سبب شکل‌گیری صف‌های طولانی در مراکز پخش گاز مایع شده افزود:این باور که کمبود گاز مایع باعث ایجاد صف طولانی شده قابل قبول نیست چون این شرکت چند برابر نیاز مصرف‌کنندگان واقعی ، گاز مایع توزیع می‌کند.
وی گفت: تا زمانی که انحراف در مصرف گاز مایع اصلاح نشود اگر همه تولید گاز مایع کشور در خوزستان توزیع شود باز صف طولانی برچیده نخواهد شد.
مدیرشرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خوزستان(اهواز) با بیان اینکه روزانه گاز مایع در شهرهای خوزستان به ویژه مناطق شمال شرقی آن که دسترسی به گازطبیعی کم است توزیع می‌شود افزود:براساس آمار قطعی ، تنها ۵۷هزار خانوار شهری و روستایی در خوزستان که دسترسی به گاز طبیعی (لوله کشی) ندارند واجد شرایط دریافت گازمایع هستند.
وی نیاز ماهانه این تعداد خانوار را ۲ هزار و ۵۰۰تن بیان کرد و ادامه داد:این شرکت ماهانه سه برابر نیاز خانوارهای واجد شرایط یعنی هفت هزار و ۵۰۰تن گاز توزیع می‌کند ولی چون انحراف زیادی در توزیع و گرایش مصرف آن به سمت خودروها وجود دارد این کمبود احساس می‌شود.
نجفی افزود: بسیاری از افرادی که در صف دریافت کپسول گاز مایع هستند همان خودروهایی هستند که مخزن غیراستاندارد گاز ال.پی.جی دارند و در همان مکان گاز مایع را به صورت خطرناک در خودرو تخلیه می‌کنند.
مدیرشرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خوزستان(اهواز) در ادامه از دست اندرکاران فضای مجازی که به صورت غیرمتعارف کمبود گاز مایع و نه انحراف در مصرف این فرآورده را منتشرمی‌کنند خواست واقعیت‌ها و مصالح و منافع ملی را در نظر بگیرند و در این شرایط سخت که فشار دشمن به اوج خود رسیده است با دشمن همراهی نکنند.

مردم در سامانه نیو تجارت آسان ثبت نام کنند
مدیرشرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خوزستان(اهواز) گفت:خانوارهای واجد شرایط برای دریافت گاز مایع در خوزستان باید درسامانه نیو تجارت آسان  Newtejaratasan.niopdc.ir ثبت نام ‌کنند.
به گفته وی این سامانه از اول شهریور ۱۳۹۹ فعال شده و درمدت یک ماه تنها ۱۰هزار خانوار خوزستانی واجد شرایط برای دریافت هر کپسول گاز مایع به بهای مصوب ۹۷هزار ریال در این سامانه ثبت نام کرده‌اند.
نجفی هدف از اجرای طرح توزیع الکترونیکی گازمایع را ، دریافت سوخت سریع تر و آسان‌تر و جلوگیری از عرضه خارج از شبکه بیان کرد.
وی گفت: هم اکنون توزیع گاز مایع در خوزستان به صورت معمولی و خارج از سامانه الکترونیکی توزیع می‌شود ولی در آینده نزدیک به مصرف کنندگان واقعی که درسامانه نیو تجارت آسان ثبت نام کرده‌اند گاز مایع که در کارت بانکی آنان ذخیره سازی شده داده خواهد شد.
به گزارش ایرنا از مناطق مختلف خوزستان ، برخی از شهروندانی که مشمول دریافت گاز مایع نیستند با تجمع مقابل مراکز توزیع گاز مایع ، مشکلاتی برای خانوارهای مشمول گاز مایع ایجاد کرده اند.
در برخی مناطق ، هر کپسول گاز مایع تا ۲۰۰ هزارریال به فروش می رسد.
گرایش برخی مالکان خودروها به استفاده از گاز مایع در خوزستان ، در زمان طرح سهمیه بندی بنزین در آبان پارسال بیشتر شده است.
از آن زمان تاکنون توزیع گاز مایع به دلیل ورود بخشی از خودروها به استفاده از گاز مایع دچار مشکلات عدیده‌ای شد و این مشکلات همچنان ادامه دارد.
گفته می‌شود همه کارگاه‌هایی که در خوزستان مخزن گاز مایع در خودروها نصب می‌کنند و همچنین صدها مرکزی که اقدام به شارژ گاز مایع به خودروها می‌کنند غیرمجازهستند.
تاکنون دستگاه اجرایی یا نظارتی در خوزستان که مسوولیت برخورد بار کارگاه‌هایی که اقدام به نصب مخزن گاز مایع می‌کنند و مراکزی که گاز مایع در خودروها شارژ می کنند مشخص نشده است.