خوزستان در حال ورود مجدد به کرویدور قرمز/هشدار در خصوص موج دوم سنگین کرونا
خوزستان در حال ورود مجدد به کرویدور قرمز/هشدار در خصوص موج دوم سنگین کرونا

آمار مبتلایان به کرونا در خوزستان با وجود روند نزولی در دو ماه گذشته، دوباره روند صعودی به خود گرفته و در روزهای اخیر، وضعیت کرونای استان را به مرز هشدار رسانده و در صورت ادامه این روند در وضعیت قرمز قرار خواهد گرفت.

به‌ باور کارشناسان، خوزستان در حال ورود به موج دوم ابتلا به ویروس کرونا است و به گفته دکتر ابول نژادیان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، در صورت بروز پیک دوم، وضعیت به مراتب سخت تر از پیک اول و تلفات سنگین تر خواهد بود. پیش بینی ای که البته با بررسی وضعیت دیگر استان هایی که پیک دوم را تجربه کرده اند دور از انتظار نخواهد بود.

با مشاهده وضعیت این بیماری در استان، بسیاری از تصورات باطلی چون گرما کرونا را از بین می‌برد و یا افراد جوان چندان آسیبی از کرونا نمی‌بینند نیز رنگ باخته است و بر اساس آمار، بیش از نیمی از مبتلایان خوزستانی را نوجوانان و جوانان، تشکیل میدهند و زنگ خطر شیوع مجدد کرونا با کاهش سن مبتلایان با صدای بلند به صدا در آمده است.

حال اما، خوزستان در شرایطی در حال ورود به پیک دوم کرونا است که به دلیل گرمای هوا و شرجی طاقت فرسا وضعیتی به مراتب سخت از استان های دیگر دارد، همچنین این شرایط با بازگشایی مدارس و افزایش تجمعات، سخت تر نیز شده است و دکتر سید محمد علوی رئیس مرکز بهداشت استان، در یادداشتی، بازگشایی مدارس بصورت حضوری را خطایی پر عارضه خواند و نسبت به پیش بینی عواقب دهشتناک آن هشدار داد.

از طرفی با وجود اینکه استفاده از ماسک در مراکز خرید و اماکن عمومی اجباری شده، اما این مصوبه بر روی کاغذ مانده و نظارتی بر اجرای آن وجود ندارد و مشخص نیست با چه ساز و کاری قرار است بر دستورالعمل های عمومی نظارت شود.

روی دیگر این وضعیت اما، بازارچه های غیر رسمی و محلی است که به شکل قارچ گونه ای رشد کرده اند و به یکی از کانون‌های اصلی و پرمخاطره شیوع کرونا در استان و به‌ ویژه اهواز تبدیل شده اند. مراکزی که کمتر به هشدارهای بهداشتی توجه می‌کنند و به‌دلیل ضعف نظارت ارگان های متولی، بسیاری از مردم را به کام بیماری کرونا کشیده است.

باید توجه داشت که با ادامه این روند، خوزستان وارد موج دوم سنگین کرونا خواهد شد و تنها راه عدم ابتلا به این بیماری رعایت بهداشت فردی، استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در تجمعات است و در شرایطی که مدافعان سلامت در حوزه بهداشت و درمان، با تمام توان در حال مجاهدت و جانفشانی در برابر این بیماری هستند وظیفه ما است تا با رعایت اصول خومراقبتی یاری‌گر سربازان خط مقدم جبهه سلامت باشیم‌.