به هیچ عنوان نیروی غیربومی در ماهشهر جذب نشود/ از سال ۹۷ تا مهر۹۸ یکهزار تجمع کارگری در خوزستان داشتیم/ شرکت هفت تپه ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی بیمه دارد/ پرداخت ۵۴ میلیارد تومان تسهیلات کرونا/ نرخ بیکاری خوزستان؛ ۱۴٫۵/ راه اندازی خانه های فرهنگ کار در خوزستان برای اولین بار در کشور
به هیچ عنوان نیروی غیربومی در ماهشهر جذب نشود/ از سال ۹۷ تا مهر۹۸ یکهزار تجمع کارگری در خوزستان داشتیم/ شرکت هفت تپه ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی بیمه دارد/ پرداخت ۵۴ میلیارد تومان تسهیلات کرونا/ نرخ بیکاری خوزستان؛ ۱۴٫۵/ راه اندازی خانه های فرهنگ کار در خوزستان برای اولین بار در کشور

به گزارش کاوش، ارسلان غمگین روز شنبه ۱۵ شهریورماه در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت هفته ی تعاون اظهار کرد: در مهر سال ۹۸ که به سمت مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان رسیدم مشکلات عدیده ای داشتیم و از سال ۹۷ تا مهرماه ۹۸ بالغ بر یکهزار اعتراض و تجمع کارگری در […]

به گزارش کاوش، ارسلان غمگین روز شنبه ۱۵ شهریورماه در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت هفته ی تعاون اظهار کرد: در مهر سال ۹۸ که به سمت مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان رسیدم مشکلات عدیده ای داشتیم و از سال ۹۷ تا مهرماه ۹۸ بالغ بر یکهزار اعتراض و تجمع کارگری در استان داشتیم.

وی با اشاره به اینکه در طول این یک سال بخش زیادی از مشکلات مرتفع شده، در خصوص شرکت نیشکر هفت تپه عنوان کرد: در مهر سال ۹۸  این شرکت در تجمع بود و به جهت واگذاری آن به بخش خصوصی در سال ۹۴ دچار مشکلاتی بود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان ادامه داد: اولین کاری که برای هفت تپه انجام دادیم این بود که در جمع کارگران حضور مستقیم پیدا کردیم و تعدادی از کارشناسان برجسته ی واحد روابط کار اداره ی کل در آن جا مستقر شدند همچنین رییس اداره ی کار تمام وقت این مساله را پیگیری می کرد.

غمگین خاطرنشان کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، استاندار، شورای تامین استان، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و اطلاعات همچنین فرمانداری و اداره تعاون شوش برای هفت تپه سنگ تمام گذاشتند تا مشکلات مرتفع شود و تا حدودی این مشکلات در سال گذشته حل شد و حقوق ها پرداخت می شد اما تا ایده آل شدن فاصله ی زیادی داشت.

وی تصریح کرد: در سال جدید مدیرعامل شرکت نیشکر هفت تپه به جهت مشکلات ارزی که داشته به دستگاه قضا کشیده شد که این امر در نحوه ی پرداخت حقوق کارگران این شرکت تاثیر گذاشت و منجر به تجمعات ۷۰ روزه شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در خصوص آخرین تصمیمات گرفته شده برای کارگران هفت تپه با اشاره به اینکه پرداخت حقوق ها در حال انجام است، بیان کرد: بخشی از حقوق کارگران پرداخت شد و قرار است به زودی حقوق دیگری نیز پرداخت شود.

شرکت هفت تپه ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی بیمه دارد/ تمدید دفترچه ی درمانی کارگران تا پایان سال

غمگین با اشاره به اینکه شرکت هفت تپه ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی بیمه دارد، بنا شده تا پایان سال دفترچه ی درمانی کارگران هفت تپه تمدید شود و مشکل بیمه ای نخواهند داشت اما کارگران باید در کنار اعتراضات خود به کار مشغول شوند.

وی افزود: در تجمعات مرحله ی دوم این کارگران نیاز بود که از مرکز پیگیری شود و جلسه ای در همین راستا در ۱۶ تیرماه با حضور معاون قوه ی قضاییه و نماینده هایی از وزارت کشور، وزارت صمت، سازمان خصوصی سازی، سازمان تامین اجتماعی، اعضای شورای اسلامی کار، معاون کار وزارت تعاون، نمایندگان مجلس و بنده برگزار شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در رابطه با شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت گفت: نظارت بر این شرکت ها جزو قوانین اداره کل تعاون نیست و تابع قوانین سازمان خصوصی سازی هستند گرچه همکاران ما در اداره ی تعاون بخشی از مشکلات آن ها را احصا کردند.

وجود پنج هزار تعاونی فعال در خوزستان

غمگین با اشاره به اینکه حدود پنج هزار تعاونی فعال در سطح خوزستان وجود دارد، افزود: در طول چند ماه اخیر مشکلات تعاونی ها توسط همکاران ما در حوزه ی معاونت تعاون رصد شده است و از جمله تعاون هایی که برای ورود به چرخه ی توزیع کالا مشکلاتی پیش رو دارند تعاونی های مرز نشینان هستند که می توانند اثر بسیار خوبی در اقتصاد استان داشته باشند.

عدم استقبال از تسهیلات کرونا

وی در خصوص تسهیلات کرونا اظهار کرد: دولت رقم بسیار بزرگی را برای تسهیلات کرونا در استان خوزستان در نظر گرفته بود اما در ابتدا با استقبال خوبی مواجه نشد که در جلسه ای با حضور استاندار از بانک ها به دلیل عدم سرعت العمل و دستگاه های اجرایی به دلیل عدم اطلاع رسانی مناسب گله کردیم و با فشاری که به بانک ها و دستگاه های اجرایی آوردیم تعداد متقاضیان تسهیلات کرونا افزایش پیدا کرد.

پرداخت ۵۴ میلیارد تومان تسهیلات کرونا

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با بیان اینکه در حوزه ی تسهیلات کرونا تا امروز ۱۷ هزار و ۲۶۵ فقره ثبت نام انجام شده، ادامه داد: بالغ بر ۲۸۸ میلیارد تومان اعتبار برای این کار تخصیص پیدا کرده که پرداختی ما تا کنون ۵۴ میلیارد تومان بوده است.

غمگین خاطرنشان کرد: طرح های اشتغال زایی روستایی از سال ۹۶ ایجاد شده که باتوجه به جذب نیورهای بومی منجر به اثرات خوبی در ایجاد شغل در روستاها شد. ۴۲۳ میلیارد تومان برای طرح های اشتغال زایی روستایی تخصیص داده شده که در حال حاضراز این رقم ۳۸۵ میلیارد تومان در قالب سه هزار و ۷۲۶ طرح پرداخت شده است.

رتبه ی اول خوزستان در پرداخت تسهیلات به مشاغل خانگی

وی در رابطه با پرداخت تسهیلات به مشاغل خانگی گفت: هشت میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در خوزستان پرداخت شد که در این زمینه با ایجاد ۵۹۳ شغل و اشتغال ۱۲۱۴ نفر در سطح کشور رتبه ی اول را کسب کردیم.

به هیچ عنوان نیروی غیربومی در ماهشهر جذب نشود

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در رابطه با استخدام نیروهای غیربومی در ماهشهر اظهار کرد: حساسیت بسیار زیادی در رابطه با پتروشیمی های ماهشهر وجود دارد و قرار است در شرکت ها و پتروشیمی های خوزستان و مشخصا در شهرستان ماهشهر به هیچ عنوان نیروی غیربومی جذب نشود، هیچ مدیر عاملی اجازه ی جذب نیروهای غیربومی را ندارد.

غمگین اضافه کرد: در حدود پنج ماه گذشته یک فراخوان استخدامی در شرکت امیرکبیر این شهرستان انجام شد و حدود ۹۰ نفر استخدام شدند که همه ی آن ها کدملی ماهشهر داشتند.

وی تاکید کرد: در سال های گذشته نیروهای غیربومی در شرکت ها و صنایع استان جذب شده اما اکنون کمتر شده و یکی از موضوعاتی که ما پیگیری می کنیم جلوگیری از جذب نیروهای غیربومی در شرکت ها و پتروشیمی های استان به خصوص شهرستان ماهشهر است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئولیت ایجاد اشتغال ندارد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان یادآور شد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئولیت ایجاد اشتغال ندارد و این وزارتخانه مطالبه گر اشتغال است.

با تعاونی های متخلف برخورد می کنیم

غمگین در خصوص مسکن تعاونی های مهرشهر بیان کرد: تعاونی ها به دو روش دولتی و خریداری زمین به قیمت آزاد توسط اعضا صاحب زمین می شوند که اجازه ندارند زمین ها را به افراد غیر از اعضای تعاونی بفروشند و این کار خلاف قانون است. در صورت انجام این کار در اداره ی نظارت به مساله رسیدگی می شود و با تعاونی متخلف برخورد می کنیم.

وی ادامه داد: ما در همین زمینه چندین تعاونی را اعمال ماده ی ۱۷ کردیم و حتی به یکی از همکاران پیشنهاد رشوه شد که وقتی نتیجه نگرفتند او را تهدید و در نهایت مورد ضرب و شتم قرار دادند.

نرخ بیکاری خوزستان؛ ۱۴٫۵

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان اذعان با اشاره به اینکه نرخ بیکاری استان ۱۴٫۵ درصد است، اذعان داشت: در بهمن ماه سال ۹۸ رتبه ی نخست را در حوزه ی تعاون در کشور اخذ کردیم و در بخش اتاق فکر بین ۳۱ استان رتبه ی اول را در اسفندماه ۹۸ کسب کردیم.

کسب رتبه ی نخست کشوری در حوزه ی اشتغال و کارآفرینی

غمگین عنوان کرد: در حوزه ی اشتغال و کارآفرینی در شهریور سال ۹۶ رتبه ی بیست و نهم را در کشور داشتیم اما در اسفند ۹۸ در همین حوزه رتبه ی نخست را در کشور به دست آوردیم. همچنین در حوزه ی بازرسی کار رتبه ی اول کشور را در اسفندماه بدست آوردیم.

وی تاکید کرد: واحد بازرسی کار اداره ی کار، تعاون و رفاه اجتماعی باید بر تمام شرکت ها و دستگاه های موجود نظارت مستقیم داشته باشد و ما می توانیم در صورت عدم رعایت ایمنی و اصول و قوانین کار با ابلاغ مواد قانون شرکت متخلف را تعطیل کنیم و برای مدیرعامل پرونده ی قضایی تشکیل شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره به اینکه تاکنون نزدیک به ۳۴ هزار بازرسی انجام شده افزود: اداره ی بازرسی ما با هفت هزار رسیدگی در حوزه ی کرونا بین تمام استان ها در موضوع سرکشی و پیشگیری از کرونا در واحدهای کارگری رتبه ی نخست را در کشور کسب کرد.

راه اندازی خانه های فرهنگ کار در خوزستان برای اولین بار در کشور

غمگین در خصوص حوزه ی امور اجتماعی گفت: برای اولین بار در سال جاری و در هفته ی دولت ۱۰ خانه ی فرهنگ کار را در استان راه اندازی کرده ایم البته دو خانه ی کار نیز به صورت آزمایشی در بهمن و اسفندماه سال گذشته افتتاح شد و ۲۰ خانه ی فرهنگ کار دیگر تا پایان آبان ماه افتتاح خواهد شد تا موجب ایجاد فرهنگ ایده ‌پردازی و تلاش در کارخانه‌ها شود.

تشکیل شورای عالی تعاون در استان

وی ضمن عنوان اینکه در قانون صراحتا اعلام شده ۲۵ درصد اقتصاد می تواند توسط تعاونی ها انجام شود، ادامه داد: در مردادماه امسال برای اولین بار در کشور شورای عالی تعاون در خوزستان با ریاست استاندار و دبیری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه اندازی شد و این طرح پایلوت کشوری شد.

رونمایی از کتاب جهش تولید در سطح ملی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان تصریح کرد: برای اولین بار در کشور اداره کل تعاون استان ظرف سه ماه کتابی را با عنوان جهش تولید تدوین کرده که به زودی در سطح ملی رونمایی خواهد شد.

غمگین خاطرنشان کرد: در زمان شیوع کرونا بین ۵۰ تا ۶۰ تعاونی استان خط تولید خود را تغییر دادند و به تولید البسه مراقبت از کرونا پرداختند.

وی در پایان افزود: تنها حلقه ی گمشده در این اداره کل از بین رفتن باور بهترین بودن بود که این باور بدست آمد اما قطعا هنوز با اهدافی که مدنظر داریم فاصله داریم.