چند نکته از بازگشایی مدارس در خوزستان
چند نکته از بازگشایی مدارس در خوزستان

کمتر از ۲۴ ساعت به بازگشایی مدارس( ۱۵ شهریور) به صورت حضوری مانده است اما خبری از یک تصمیم شفاف و قاطع نیست و هنوز والدین نمی دانند با چه شرایطی دانش آموزان خود را به مدرسه بفرستند. به گزارش کاوش، بر خلاف درخواست ها و توصیه های بهداشتی و اعلام خطر کارشناسان حوزه سلامت […]

کمتر از ۲۴ ساعت به بازگشایی مدارس( ۱۵ شهریور) به صورت حضوری مانده است اما خبری از یک تصمیم شفاف و قاطع نیست و هنوز والدین نمی دانند با چه شرایطی دانش آموزان خود را به مدرسه بفرستند.

به گزارش کاوش، بر خلاف درخواست ها و توصیه های بهداشتی و اعلام خطر کارشناسان حوزه سلامت از شیوع کرونا ستاد ملی تصمیم به بازگشایی مدارس در همه کشور با هر وضعیتی گرفته و این نشان می دهد حتی اگر در خوزستان وضعیت کرونا قرمز شود باز مدارس دایر خواهند بود.

تصمیم ملی است و از دست ستاد استانی کرونا و آموزش و پرورش خوزستان خارج است و عملا این دو در تصمیم گیری های نهایی نقشی ندارند و علی رغم اینکه درخواست بازگشایی مدارس را با دو هفته تاخیر به مرکز ارسال کردند هنوز جوابی دال بر موافقت نگرفته اند.

آنچه شرایط بازگشایی مدارس در خوزستان را متفاوت می کند گرما و شرجی هوا است و این سوال مطرح می شود که آیا همه مدارس استان از سیستم سرمایشی مناسب برخوردار هستند که دانش آموزان بتوانند در کلاس ها حاضر شوند؟ اگر وجود ندارد که مسلما تحمل این گرمای هوا برای دانش آموزان سخت خواهد بود و اگر دارد آیا همان فرضیه تاثیر باد کولر در شیوع کرونا خطر ساز نخواهد شد؟

خورستان مناطق محروم بسیاری دارد که به تبع آن مدارس این مناطق نیز از کمترین امکانات برخوردار هستند و همین نگرانی باعث شده تا والدین نگران بازگشایی مدارس به ویژه در این موقع از سال که گرما هنوز خودنمایی می کند باشند. مثلا در این فصل از سال یک سیستم آبرسانی خنک مورد نیاز است، آیا مدارس استان به این سطح از خدمات دهی مجهز هستند یا دانش آموزان باید خود این مشکل را حل کنند؟

ساماندهی سرویس مدارس و نحوه فعالیت آنها، رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس و میزان پایبندی مدارس به این پروتکل ها به ویژه در مناطق محروم و ضد عفونی کردن مدارس، از دیگر دلایلی است که باعث شده والدین با تردید به فرستادن بچه های خود به مدارس در هفته های ابتدایی نگاه کنند.

آنچه مسلم است تاکنون بر خلاف همه نگرانی ها و توصیه های کارشناسان بهداشتی، تصمیم به بازگشایی مدارس گرفته شده است که در این بین والدین نیز لازم است برای حفظ جان فرزندان خود توصیه های بهداشتی را به آنها آموزش دهند و ضمن نظارت بر روند بازگشایی مدارس، وسایل مورد نیاز بهداشتی فرزندان خود را نیز تامین کنند.

حداقل انتظار از آموزش و پرورش استان و ستاد کرونا علاوه بر نظارت و اجرای دقیق پروتکل های بهداشتی بازگشایی مدارس؛ این است که به مرکز گزارش کنند که شرایط خوزستان و وضعیت بازگشایی مدارس در استان چگونه است و چه کمبودهایی وجود دارد تا تصمیم هایی گرفته شود که دانش آموزان و خانواده های آنها از خطر کرونا در امان بمانند.

مدارس در هر صورت باز می شوند و خانواده ها نیز برای اینکه دانش آموزشان از روند آموزش عقب نیفتد ناچار به فرستادن به مدارس می شوند. در این شرایط بهتر آن است که یک همکاری و نظارت همگانی شکل بگیرد تا خطر شیوع کرونا به حداقل برسد.