پاییزی با طعم تنگی نفس های معروف، کرونا و آنفلوآنزا
پاییزی با طعم تنگی نفس های معروف، کرونا و آنفلوآنزا

سال ۹۲ بود که مشکل جدیدی به هزاران معضل خوزستان و به خصوص اهواز اضافه شد و آن مشکلات تنفسی بعد از اولین بارش پاییزی بود، از آن زمان به بعد هرساله این عارضه در فصل پاییز به خصوص آبان و آذرماه گریبان گیر مردم برخی شهرهای استان از جمله اهواز، آبادان و خرمشهر می […]

سال ۹۲ بود که مشکل جدیدی به هزاران معضل خوزستان و به خصوص اهواز اضافه شد و آن مشکلات تنفسی بعد از اولین بارش پاییزی بود، از آن زمان به بعد هرساله این عارضه در فصل پاییز به خصوص آبان و آذرماه گریبان گیر مردم برخی شهرهای استان از جمله اهواز، آبادان و خرمشهر می شود که تا کنون نیز عامل اصلی آن مشخص نشده است.

پاییز هرسال بحث تنگی نفس و دلایل آن و میزان ارتباطش با کنوکارپوس داغ می شود و همان صحبت های تکراری طرفداران و مخالفان کنوکارپوس مطرح می شود اما با تمام شدن فصل، این معضل که تنها در روز هفتم آبان سال گذشته ۴۴۰۰ نفر را با مشکلات تنفسی روانه ی بیمارستان ها کرد به فراموشی سپرده می شود.

استدلال جدیدی در خصوص رابطه ی بین مشکلات تنفسی در پاییز و کنوکارپوس وجود ندارد

رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: تحقیق و مطلب جدیدی که بتواند وضعیت رابطه ی منسجم بین کنوکارپوس و بیماری های تنفسی را مشخص کند وجود ندارد و کماکان همان استدلال های قبلی موجود هستند.

احمد لندی روز پنجشنبه ( ششم شهریورماه) در گفت و گو با خبرنگار کاوش در خصوص رابطه ی کنوکارپوس با مشکلات تنفسی بعد از اولین بارش پاییزی اظهار کرد: هر گیاهی که دانه ی گرده تولید کند می تواند حساسیت ایجاد کند اما اینکه عارضه ی تنفسی که بعد از اولین بارش پاییزی برای برخی از مردم به وجود می آید را به درخت کنوکارپوس ربط داده اند قطعی نشده است. ما دانه های گرده ی زیادی داریم که می توانند به ایجاد تنگی نفس کمک کنند.

وی تصریح کرد: در راستای انجام تحقیقات در خصوص این موضوع یکی از همکاران دانشگاه علوم پزشکی اهواز با کالیفرنیا در ارتباط بود که آن ها هم اعلام کردند نمی توان کنوکارپوس را عامل تنگی نفس دانست.

رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: عمدتا اگر آلایندگی های صنعتی بر روی گرد و غبار برگ درختان باقی بمانند می توانند موجب عارضه شود اما در سایر نقاطی که کنوکارپوس وجود دارد از جمله اغلب شهرهای خوزستان مانند اندیمشک، دزفول و ماهشهر چنین مشکلی مشاهده نشده و این شرایط را بعد از اولین بارش پاییزی ندارند.

لندی افزود: باتوجه به اینکه کنوکارپوس در برخی کشورهای دیگر فراوان وجود دارد شاید دلیل تنگی نفس ها بیشتر آلایندگی های صنعتی موجود در هوا باشد و نمی توانیم بیماری های تنفسی را تنها مربوط به این گیاه بدانیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا در یک سال گذشته تحقیق و مطالعه ای در این خصوص صورت گرفته که به نتایج جدید منجر شده باشد یا خیر بیان کرد: هزینه ی مطالعات مرتبط با این موضوع به دانشگاه علوم پزشکی اهواز داده شده و بر همان اساس سال گذشته دانشگاه هرچه داشتند را ارائه داده اند اما بعد از آن مطلب جدیدی را ارائه نداده اند که بتواند وضعیت رابطه ی منسجم بین کنوکارپوس و بیماری های تنفسی را مشخص کند و کماکان همان استدلال های قبلی موجود هستند.

نشستی برای تبرئه ی کنوکارپوس

در همین رابطه ۲۲ آبان ماه سال گذشته نشستی با موضوع ” بررسی نقش گیاهان و آلاینده ها در آلرژی های پس از باران” با حضور سخنرانانی که بیشتر موافق کنوکارپوس بودند از جمله شاعری شهردار اهواز، عبداللهی مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری، ممبینی رییس اداره ی محیط زیست خدمات شهری شهرداری اهواز و اعضای هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد که به عنوان گروه مخالف کنوکارپوس تنها گودرزی رییس اندیشگاه سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز حضور داشت. رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در مصاحبه ای از برگزاری چنین نشستی اظهار بی اطلاعی کرده بود.

دکتر ایرج نظری در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفته بود: متاسفانه دوستان به این مسئله نگاه علمی ندارد و نمی‌خواهند با واقعیات کنار بیایند. بهتر است به جای طرح چنین مباحثی بیایند با هم بحث علمی بکنیم.

وی اظهار داشت: اگر دادگاهی هم قرار است برگزار شود تا موضوعی را تبرئه کنند باید دو طرف شاکی و متشاکی حضور پیدا کنند و نمی‌شود یک طرفه به قاضی رفت. تصمیم هرس درختان در شورای سلامت گرفته شد و کسی نگفت درخت را قطع کنید و نگفتیم همه را هرس کنید گفتیم آن درخت‌هایی که در این فصل گرده افشانی می‌کنند را باید هرس کرد، آن هم نه اکنون بلکه سه ماه قبل‌تر تا اصلا این گرده ایجاد نشود.

رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: این‌ها که نمی‌توانند بگویند این بیماری چیست و تنگی نفس ریشه در چه چیزی دارد، این وظیفه ماست، آن‌ها نه پزشک هستند، نه فیزیولوژیست و اصلا صلاحیت علمی اظهار نظر درباره علت بروز گسترده تنگی نفس در میان شهروندان اهوازی را ندارند.

ناهید ممبینی رییس اداره ی محیط زیست خدمات شهری شهرداری اهواز در نشست مذکور کاشت کنوکارپوس را یک ترفند مدیریتی خواند وعنوان کرد: کنوکارپوس سال ۸۳ از طریق گمرک خرمشهر وارد خوزستان و شهرداری اهواز شد، در آن سال ها گیاه دیگری وجود نداشت که این حجم از شوری آب و خاک و گرما را تحمل کند و قابلیت رشد زیادی نیز داشته باشد برای همین کاشت این گیاه در آن شرایط یک ترفند مدیریتی بود.

وی در خصوص متهم اصلی مشکلات تنفسی افزود: ترکیب باران با ذرات معلق، آلاینده‌های اکسیدهای گوگرد، اکسیدهای نیتروژن و اوزن موجب باران‌های اسیدی می شود و این آلاینده ها از متهمان اصلی مشکلات تنفسی هستند.

رییس اداره ی محیط زیست خدمات شهری شهرداری اهواز تصریح کرد: ما نمی توانیم به دلیل اینکه کنوکارپوس گرده تولید می کند به مبارزه با آن بپردازیم مردم باید در روزهای پیک گرده افشانی از ماسک استفاده کنند و گروه های حساس تا حد امکان از خانه خارج نشوند.

پاییز امسال با طعم تنگی نفس های معروف، کرونا و آنفلوآنزا

۶۵۰ هزار اصله درخت کنوکارپوس در فضای سبز شهری اهواز ( به جز فضاهای زیر پوشش شرکت ها و ادارات) وجود دارد که نه به صورت قطعی گفته می شود عامل تنگی نفس های پاییزی هستند نه موضوع دخیل بودن آن ها در این مساله به صراحت رد می شود.

باتوجه به اینکه امسال علاوه بر وجود مشکلات تنفسی بعد از اولین بارش در فصل پاییز و آنفلوآنزا، با ویروس کرونا نیز که مسئولان بهداشت و درمان نسبت به گسترش شیوع آن در پاییز هشدار می دهند درگیر هستیم، روانه شدن تعدادی زیادی از مردم به بیمارستان براثر عارضه ی تنگی نفس های بعد از باران های پاییزی می تواند برای استان خطرساز باشد و سیستم درمان را با بحران مواجه سازد.

دلیل مشکلات تنفسی پاییزی چیست؟ کنوکارپوس یا آلاینده های صنعتی یا…

بنابراین ضروری است تا هرچه سریعتر برای این مساله فکری اساسی شود و یا حداقل دلیل آن کنوکارپوس، آلاینده های صنعتی و یا هرچه که هست به صورت شفاف برای مردم روشن شود تا درصورت مشکل ساز بودن کنوکارپوس کاشت آن حتی در فضاهای زیر پوشش شرکت ها ممنوع و با جدیت بیشتری نسبت به هرس آن ها پیش از زمان گرده افشانی اقدام شود و در غیراین صورت این گیاه بیش از این مظلوم واقع نشود و از آن رفع اتهام شود.

باید دید آیا پاییز امسال نیز همانند سال های گذشته همچنان شهرداری و اساتید دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز به تبرئه ی کنوکارپوس می پردازند و در مقابل دانشگاه علوم پزشکی اهواز این گیاه را عامل تنگی نفس خوزستانی ها بعد از اولین بارش پاییزی می داند یا سرانجام یک نتیجه ی قطعی در این خصوص ارائه می شود.