سال پر آب؛ از خرداد غیزانیه تا خردادی که وعده دادند
سال پر آب؛ از خرداد غیزانیه تا خردادی که وعده دادند

مشکل آبی در غیزانیه، مسدود سازی جاده ارتباطی، درگیری و آنچه بعد از آن رخ داده است گویا نقطه آغازی برای حل مشکلات آبی خوزستان شده است. خوزستان سال های سال است که لبش خشک و تشنه است اما صدای بلند غیزانیه باعث شده تا دستانی برای رساندن آب، از راه برسند. به گزارش کاوش؛ […]

مشکل آبی در غیزانیه، مسدود سازی جاده ارتباطی، درگیری و آنچه بعد از آن رخ داده است گویا نقطه آغازی برای حل مشکلات آبی خوزستان شده است. خوزستان سال های سال است که لبش خشک و تشنه است اما صدای بلند غیزانیه باعث شده تا دستانی برای رساندن آب، از راه برسند.

به گزارش کاوش؛ سوم خردادماه سال جاری مردم بخش غیزانیه ی اهواز، بزرگترین بخش کشور با بیش از ۸۰ روستا و جمعیتی بالغ بر ۲۵ هزار نفر، در اعتراض به نبود آب تجمع و برای ساعاتی جاده ی ترانزیتی اهوازـ رامهرمز را مسدود کردند که منجر به درگیری محدودی با نیروهای پلیس شد. از آن زمان بود که صدای مساله بی آبی در استان خوزستان بلند شد و یک موج در بیان وسعت بی آبی های خوزستان شکل گرفت.

همان روزها بود که در گیر و دار مساله غیزانیه اعلام شد که علی رغم اقدامات انجام شده در چند سال گذشته بالغ بر۷۰۰ روستای خوزستان مشکل آبی دارند. عمق مساله و محرومیت وقتی روشن شد که گفتند بحرانی ترین منطقه خوزستان در بحث آب شرب در کنار سدهای بزرگی مانند کارون ۳، در شهرهای شمال شرق استان (دهدز، ایذه و باغملک) است. آنجا بود که مشخص شد به پهنای جغرافیای خوزستان، تنش آب شرب وجود دارد.

بی آبی خوزستان حالا دیگر مساله ای کشوری شده بود و همین هم باعث شد تا آبرسانی به غیزاینه که از سال ۹۶ شروع شد ولی وقفه هایی در آن به وجود آمده بود سرعت بگیرد و روز یکشنبه هفته جاری فازهای نهایی آبرسانی به غیزانیه به بهر برداری برسد تا مشکل آب این بخش که معلوم نمی کند از کی وجود داشته است برطرف شود.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در بهره برداری از فازهای نهایی آبرسانی به غیزانیه گفته بود: رنجی که برای مردم غیزانیه به دلیل کمبود آب پیش آمد دل هم استانی ها و مقام معظم رهبری را خراشید و ایشان پیامی در رابطه با مشکلات آب خوزستان داده بودند مبنی بر اینکه همه ی دستگاه های اجرایی باید به این مساله ورود کنند و به فوریت این مشکل را رفع کنند. پیشتر از آن رییس مجلس نیز در سفر اخیر خود به خوزستان مهم ترین دغدغه های استان را بحث آب شرب خواند بوده بود و گفت باید برطرف شوند.

در همین خبر خوش بهره برداری نهایی از آبرسانی به غیزانیه بود که استاندار خوزستان از توافق با شرکت آب و فاضلاب کشور برای حل تنش آبی در ۷۰۰ روستای استان خبر داد. غیزانیه که سرآغاز مطرح شدن مشکلات آبی خوزستان به صورت جدی بوده است حال در اولین ساعت های آبرسانی به آن، خبر رسیده که ۷۰۰ روستای دیگر نیز طبق توافق صورت گرفته با آبفای کشور تا خرداد ماه سال آینده مشکل بی آبی شان برطرف می شود.

جزئیات توافق صورت گرفته برای حل بحران آبی  ۷۰۰ روستا

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در بیان جزئیات توافق صورت گرفته برای حل بحران آبی  ۷۰۰ روستا، گفت: با توافق صورت گرفته با شرکت آبفای کشور تا خردادماه سال آینده تنش آبی در بالغ بر ۷۰۰ روستای استان مرتفع می شود و این روستاها به آب پایدار دسترسی خواهند داشت.

صادق حقیقی پوردر گفت و گو با خبرنگار کاوش در خصوص توافق صورت گرفته با آبفای کشور برای حل تنش آبی ۷۰۰ روستای خوزستان اظهار کرد: برخی روستاها به دلیل عشایری و فصلی بودن، جمعیت بسیار کم یا فاقد کد روستایی بودن و یا اینکه خودگردان هستند و تمایلی ندارند زیر مجموعه ی شرکت آبفا باشند تحت پوشش ما نیستند.

وی عنوان کرد: از روستاهای تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان ۷۰۲ روستا در استان را دچار تنش آبی معرفی کردیم که طرحی را آماده و اعلام کردیم ما قادر هستیم با اعتباری به مبلغ ۶۸۰ میلیارد تومان که مشکل این روستاها را حل کنیم، این مبلغ اعتباری است که قرار شد توسط آبفای کشور و استانداری خوزستان تامین شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به اینکه این طرح توافقی میان استانداری و شرکت آبفای خوزستان(که ذیل استانداری است) با شرکت آب و فاضلاب کشور (زیر مجموعه وزارت نیرو) است، ادامه داد: قرار است حدود نصف این اعتبار یعنی مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان آن از طریق ماده ی ۵۶ قانون تامین اعتبار شود، ماده ی ۵۶ یک تبصره از یک ماده قانونی است که سازمان برنامه و بودجه تضمین می کند اگر سرمایه گذاری به میزانی که ما در تفاهمنامه قید کردیم برای پروژه ای سرمایه گذاری کرد معادل آن مبلغ را با شرایط بانکی بازپرداخت کند.

حقیقی پور خاطرنشان کرد: البته این ۷۰۲ روستا اعتبار بیشتری لازم دارد که مابقی اعتبار مورد نیاز را آبفای خوزستان از محل منابع مالی جاری شرکت یا به صورت دیون پرداخت می کند و تا خرداد سال ۱۴۰۰، تنش آبی در بالغ بر ۷۰۰ روستای استان مرتفع می شود و این روستاها به آب پایدار دسترسی خواهند داشت.

وی بیان کرد: البته ما این طرح را همزمان با شروع فاز دوم و سوم پروژه ی آبرسانی به غیزانیه در تیرماه سال جاری شروع کردیم و منتظر این تفاهم نامه نبودیم و در حال حاضر عملیات اجرایی پروژه های آبرسانی به برخی مناطق روستایی از جمله قلعه سحر، بامدژ، دب حردان، الوار گرمسیری، طاهریه، سویسه شهرستان کارون، خسرج و روستاهای حمیدیه شروع شده است.

از نظر ما تنها ۲۵ درصد از ۵۰ میلیون یورو اعتبار تخصیص داده شده به فاضلاب اهواز پرداخت شده

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در بخش دیگر از صحبت های خود در رابطه با ۵۰ میلیون یورو بودجه ی تخصیص داده شده در سال جاری برای تکمیل شبکه ی فاضلاب اهواز گفت: سازمان برنامه و بودجه معادل ۵۰ میلیون یورو را ۵۶۰ میلیارد تومان ابلاغ کرده که از این مبلغ ۲۷۰ میلیارد تومان آن به شرکت آبفای استان پرداخت شده است.

حقیقی پور با اشاره به اختلافات موجود بر سر نحوه ی برآورد تبدیل یورو به ریال خاطرنشان کرد: سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده این ۲۷۰ میلیارد تومان ۴۸ درصد از بودجه ی ۵۰ میلیون یورویی است اما ما معتقدیم این مبلغ نهایتا ۲۵ درصد از اعتبار ما است زیرا با توجه به اینکه هر یورو به قیمت ۲۳ هزار تومان است از نظر ما ۵۰ میلیون یورو بالغ بر یکهزار میلیارد تومان است، بعبارت دیگر ۲۷۰ میلیارد تومان پرداخت شده حدود ۲۴ درصد از بودجه ی تخصیص داده شده است.

در مرحله ی مناقصه برای انتخاب پیمانکار هستیم

وی با اشاره به اینکه آقای نوبخت قول دادند این مشکل حل شود، افزود: در حال حاضر در مرحله ی مناقصه و ارزیابی کیفی انتخاب پیمانکار این پروژه هستیم تا کار در سه قسمت فاضلاب غرب، شرق و توسعه و زیرسازی محدوده ی ایستگاه های پمپاژ شروع شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان پیشتر به خبرنگار کاوش گفته بود: ۵۰ میلیون یورو بودجه ی تخصیص داده شده در سال ۹۹ برای تکمیل شبکه ی فاضلاب اهواز برای اجرای کلکتور، بهسازی و توسعه ایستگاه های پمپاژ در اهواز صرف می شود، قرار است ۱۰ ایستگاه پمپاژ جدید و ۶۰ کلکتور اجرا شود همچنین ۱۳ ایستگاه پمپاژ فرسوده نیز بهسازی شوند که با اجرای این کار حدود ۸۰ منهول پمپ حذف می شوند و در پی آن ورود فاضلاب به رودخانه ی کارون ۵۰ درصد کاهش می یابد.

وی ادامه داد: سعی می کنیم تا پایان شهریور ماه عملیات اجرایی این پروژه شروع شود که تکمیل آن حداقل ۲ سال زمان می برد.

باید در انتظار نشست

در کنار اعلام خبر توافق با شرکت آب و فاضلاب کشور برای حل تنش آبی در ۷۰۰ روستای استان و اختصاص ۵۰ میلیون یورو برای تکمیل شبکه ی فاضلاب اهواز، خبرهای دیگری از نیز از ورود استانداری و شهرداری اهواز به مناطق محروم و کم برخوردار این کلانشهر برای حل مشکلات فاضلاب منتشر شده است تا بسته حل مشکلات استان در بخش آب و فاضلاب تکیمل تر شود.

باید در انتظار نشست و دید آیا حل مشکل تنش آبی ۷۰۰ روستای خوزستان که از خرداد ماه با اعتراض مردم غیزانیه ای صدای آن بلند شده در سالگرد اعتراض غیزانیه یعنی خرداد سال آینده که مدیرعامل آب و فاضلاب استان گفته است برطرف می شود یا دستخوش حوادث دیگری می شود.