رسانه های خوزستان به نماینده ولی فقیه در استان چه گفتند؟
رسانه های خوزستان به نماینده ولی فقیه در استان چه گفتند؟

به دعوت نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز نشست خبری با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. در این دیدار ابتدا تعدادی از اهالی رسانه به بیان دیدگاه ها، دغدغه ها و مشکلات خود پرداختند و در پایان نماینده ولی فقیه در خوزستان نکات مورد نظر خود را بیان کرد. این نشست […]

به دعوت نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز نشست خبری با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. در این دیدار ابتدا تعدادی از اهالی رسانه به بیان دیدگاه ها، دغدغه ها و مشکلات خود پرداختند و در پایان نماینده ولی فقیه در خوزستان نکات مورد نظر خود را بیان کرد. این نشست شامگاه پنجشنبه (۳۰ مرداد ماه) در مصلای اهواز با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد

مسئولان با نقد کردن رسانه ها کنار بیایند

به گزارش کاوش؛ مدیر خبرگزاری ایسنا خوزستان در نشست اصحاب رسانه با نماینده ولی فقیه، گفت: همه فعالان رسانه در خوزستان دلسوز استان هستند و خواهان شرایط بهتری برای استان هستیم و کسی که بد استان را بخواهد در این جمع نیست و جایی نخواهد داشت.
محمد امین صالحی نژاد بیان کرد: همه به دنبال حل مشکلات هستند و برخی موارد موضوعاتی پیش می آید که نیازمند برگزاری جلساتی هستیم و در کنار این جلسات، باید به صورت صنفی مسائل اهالی رسانه پیگیری شود.
وی با تأکید بر لزوم هماهنگی خبری در استان گفت: باید یک بررسی شود که آنچه از استان رسانه ای می شود چه وضعیتی دارد، خوب یا بد است و در مورد آن هم فکری بکنیم، در دو سال گذشته استان خوزستان مستمر روی خط رسانه‌های غربی بوده و باید در این خصوص بررسی کینم چه رویکردی داریم و و خروجی که می هیم با اصول رسانه های حرفه ای می خواند یا ضرر کرده ایم. مسئولان در این زمینه نیز باید هماهنگی و گفتگوی بیشتری با رسانه ها داشته باشند.
مدیر خبرگزاری ایسنا خوزستان با بیان اینکه گل به خودی های زیادی زده ایم که ناشی از عدم هماهنگی بوده است، افزود: ۷۰ درصد مخاطبان به مطلب اولیه ای که منتشر می شود اعتقاد دارند مگر یک جریان برای عدم اثبات آن وقت و انرژی بگذارند. در استان خوزستان خیلی تکذیبیه داریم، چرا گفته می شود که دوباره تکذیب شود و این ناشی از عدم هماهنگی مسئولان در بیان اخبار است.
صالحی نژاد ادامه داد: نکته دیگر این است که امروز دیگر دنیا منتظر ما نمی ماند تا خبری را منتشر کنیم و بعد با منبع ما منتشر کنند و اگر تعلل کنیم در انتشار اخبار و تولید محتوای خبری، برای ما تولید محتوا می کنند، پس لازم است که پس از ایجاد بحران به سرعت تشکیلات و سخنگویی برای آن ایجاد شود که اطلاعاتی را به رسانه بدهد تا با سرعت زیاد نسبت به اطلاع رسانی اقدام کند.
وی تصریح کرد: استان بحران زایی هستیم ولی رسانه ها فداکاری های بسیاری داشته اند، رسانه های مستقل مشکلاتی دارند که نیازمند پرداختن به آن هستیم و نمونه آن به سرقت رفتن تجهیزات خبرنگاران و عکاسان است که اگر یک بار هم این اتفاق رخ دهد شاید شغل خود را از دست دهند چون ضرر بسیاری را متحمل می شوند، لازم است بیمه خبرنگاران و تجهیزات آن ها همزمان با هم پیگیری شود.
مدیر خبرگزاری ایسنا تاکید کرد: نقد کردن یکی از وظایف اصلی رسانه است و لازم است این رویکرد تغییر کند که رسانه ها فقط منتشر کننده اخبار باشند و مسئولان هم باید این موضوع را بپذیرند.

رسانه ها باید هم افزایی داشته باشند 

خبرنگار خبرگزاری فارس در این نشست با تشکر از اقدامات نماینده ولی فقیه در استان برای تغییرات محسوسی که داده اند، گفت: رسانه های استان از لحاظ تجربه و سواد آکادمیک از توانایی های بالایی برخوردار هستند که در موضوعاتی مانند غیزانیه و هفت تپه این توانایی را بخوبی نشان داده اند و جلوتر از رسانه هایی تهرانی و خارج نشینان که مسائل را تحریف می کنند، موضوعات را پوشش خبری داده اند.
امین ناصرین با بیان اینکه ظرفیت رسانه های استان مغفول مانده و کمتر دیده شده است، تصریح کرد: رسانه های استان علی رغم اختلاف های سیاسی که دارند باید در موضوعاتی هم افزایی داشته و با هم همکاری کنند که نماینده ولی فقیه در استان می تواند محور این هم افزایی و هماهنگی باشد.
وی بیان کرد: خبرنگاری در خبرگزاری ها کار پر استرسی است و خبرنگاران دچار مشکل معیشتی هستند و باید تامین شوند حتی در حد اداره کار هم دریافتی ندارند. برای حل این مشکل می توان از شرکت ها خواست در قالب مسئولیت اجتماعی از رسانه ها حمایت کنند.
این فعال رسانه ای افزود: برخی از رسانه ها در فضای مجازی تملق را گسترش می دهند و عملکردهای مدیران را با تملق منتشر می کنند که باعث تاثیر گذاشتن بر ذائقه و سلیقه مخاطب می شود و سطح آنها را پایین می آورد که باید برای آن فکری کرد.
ناصرین با بیان اینکه لازم است کلاس های آموزشی اخلاق برای رسانه ها در نظر گرفته شود، ادامه داد: بحران هویت در خوزستان و اهواز در حال شکل گیری است و نسل آینده استان ممکن است از استان زده شوند که لازم است در کنار بیان مشکلات، ظرفیت ها و نمادهای خوب استان نیز معرفی و شناسایی شوند.

مسئولین مصونیت آهنین دارند 

خبرنگار روزنامه کیهان بیان کرد: بر اساس قانون اساسی و قوانین مدنی مطالبه گری، حساسیت و پی گیری حقوق اجتماعی حق طبیعی همه مردم است و این مطالبه گری مصداق امر به معروف و نهی از منکر است. به اتفاق فقها نه تنها واجب است بلکه وجوب آن جز ضروریات دین به شمار می آید. بنابراین مردم حق دارند سوال کننده، منتقد و ناظر بر عمل کرد مسئولان باشند.
سمیه همت پور گفت: مقام معظم رهبری در همین باره می فرمایند از نظر من هیچ کس مصونیت آهنین ندارد و همه باید در برابر قانون و مسولین شان پاسخ گو باشند اما چه اتفاقی می افتد که این مصونیت آهنین برای برخی مسیولبن به وجود می آید.
وی با اینکه ما با ظهور پدیده ای به نام امپراتوری رسانه با پول بیت المال مواجه هستیم، افزود: برخی مدیران چاله های مدیریتی شان را با پرداخت پول ببت المال به برخی رسانه ها پر می کنند و با جریان سازی رسانه ای به نفع خود، امکان مطالبه گری را از مردم سلب می کنند. در نمونه کوچک در همین شهر اهواز ما گزارشاتی در خصوص ضعف مدیریتی برخی از مسئولبن تهیه و با سند و مدرک منتشر کردیم که بلافاصله با ما تماس گرفتند و می خواستند قلم ما را به نفع خودشان بخرند.
خبرنگار روزنامه کیهان ادامه داد: حضرت آقا می فرمایند پرچم مطالبه گری و آرمان خواهی نباید زمین گذاشته شوذ اما با وجود این امپراتوری رسانه و ضرباتی که به پایه بیرق مطالبه گری وارد می شود چطور می توانیم به در راه فسادستزی و عدالت خواهی ثابت قدم باشیم؟
همت پور اضافه کرد: چه تدبیری برای برون رفت از این معضل باید اتخاد کنیم که ما خبرنگاران فقط صدیقان جهل زدای جامعه باشیم نه قلم فروشان فرومایه ی توصیه پذیر؟

اندیکا فرزند ناتنی خوزستان است 

خبرنگار خبرگزاری مهر با این سوال که نماینده ولی فقیه چه رویکردی به مناطق محروم استان دارد، گفت: شهرستان اندیکا فرزند ناتنی خوزستان است و آمار عقرب زدگی آن بالا است و در غیاب امکانات و خدمات دهی، کودکان و نوجوانان در حال جان دادن هستند.
کوثر کریمی بیان کرد: در بعضی از مناطق اندیکا موبایل آنتن نمی دهد و شبکه استانی نمی گیرد و مردم از ماهواره استفاده می کنند، در این حالت انتظار داریم تهاجم فرهنگی صورت نگیرد. یک مساله دیگر آتش سوزی مناطق حفاظت شده شیمبار بوده که بعد از ۷ روز هلی کوپتر آبپاش به منطقه اعزام شده است.
وی گفت: به خبرنگاران و عکاسان بی مهری های زیادی انجام می شود و در بحران ها با ما همکاری نمی کنند و رسانه های کشوری راحت تر با مسئولین استانی ارتباط می گیرند، در مناطق محروم و حاشیه ای نیز هیچ همکاری از طرف نهادهای مربوطه برای دادن آمار و اطلاعات انجام نمی شود.

در توزیع آگهی ها عدالت رعایت نمی شود 

مدیر مسئول روزنامه چشم انداز گفت: اگر به رسانه ها ظلم نشود خروجی آن استخدام خبرنگاران و عکاسان خواهد بود اما در توزیع آگهی ها عدالت رعایت نمی شود که نتیجه آن تعدیل خبرنگاران در رسانه ها است.
فاضل حیدری بیان کرد: قانون است که در توزیع آگهی های مناقصه و مزایده یک ضمیمه ارشاد داشته باشند اما قانون را رعایت نمی کنند و آگهی ها را به هر کسی که بخواهند می دهند، یک ورود کنید ببیند چه اتفاقی در جریان است.
وی افزود: اگر انتقادی کنیم سازمان ها آگهی های ما را نمی دهند و وقتی آگهی ها را ندهند باید نیروی خود را تعدیل کنیم و تنها به کپی و پیست کردن مطالب روی بیاریم.

پاسخگویی مسئولین اولویت ما است

خبرنگار شبکه اهوازیه گفت: اولویت ما در خواست پاسخگویی مسئولین است چرا که ما با مناطق محروم آشنایی داریم و از ما می خواهند که پیگیر باشیم اما مسئولین پاسخگو نیستند که می توان این مشکل را با برگزاری جلساتی با مسئولین برطرف کرد.
سجاد حویزاوی بیان کرد: اگر خط خبری هماهنگ در استان پیگیری شود بیشتر تاثیر خواهد گذاشت و مشکل گشا تر است.

موضوع شفافیت مهم است 

خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: موضوع شفافیت بسیار مهم است، مساله ای که اگر در دستگاه ها مورد توجه قرار گیرد می تواند باعث رشد جامعه شود ولی در خوزستان با این امر فاصله زیادی با دیگر استان ها داریم، درخواست داریم که نماینده ولی فقیه در این امر پیشقدم باشد و تا جایی که امکان هست شفافیت و اطلاع رسانی، اقدامات، مباحث مالی را در دفتر خود اجرایی کنید تا زمانی که به سراغ دستگاه های دولتی و خدمات رسان می رویم شفافیت دفتر امام جمعه را به آنها یادآوری و مطالبه گری کنیم.
امین غفاری بیان کرد: موضوعی که سال ها است که مورد مطالبه رهبری بوده و در شهر اهواز و استان خوزستان علی رغم تلاش های بسیاری که بوده دچار عقب ماندگی های بسیاری است مساله فرهنگ است. به عنوان نمونه فروشگاه عرضه محصولات حجاب، پاتوق کتاب و مجموعه های فرهنگی و هنری دیگری که سال پیش بودند امروزه به دلیل بی توجهی مسئولین فرهنگی شهر اهواز دیگر نیستند.
وی با بیان اینکه فعالین فرهنگی دچار مشکلاتی هستند و حتی از فعالیت کردن کناره گیری کرده اند، افزود: ما پیشنهادات زیادی در باب فرهنگی داریم که می توانیم مطرح کنیم. اما احساس می کنیم که شرایط برای رشد و اصلاح رویکردهای فرهنگی هنوز در خوزستان وجود ندارد.

دولت ها رسانه های مستقل را ضعیف کرده اند 

عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات خوزستان نیز در این نشست با بیان اینکه صداقت نماینده ولی فقیه مدیران دهه ۶۰ را یادآوری می کند، گفت: یک سری از رسانه ها دولتی و شبه دولتی هستند که مشکل اقتصادی ندارند و همان حداقل ها را می توانند به خبرنگاران و عکاسان پرداخت کنند و برخی از رسان ها نیز مستقل هستند که حیات آنها به آگهی های دولتی وابسته است که همین باعث شده آنها هم مستقل نباشند و از نظر کیفی پایین بیانید.
رضا علیجانی بیان کرد: دولت ها هر کدام که آمدند رسانه های مستقل را ضعیف کردند و هر ارگان یک رسانه برای خود راه اندازی کرده است.
وی تصریح کرد: خبرنگاران خوزستانی افراد شریفی هستند که در مسائل و بحران های مختلف استان حضور دارند و کم کاری نمی کنند اما در بحث رفاهی دچار مشکلاتی هستند.
وی افزود: مسئولان وعده ها و قول هایی به ویژه در مناطق محروم می دهند اما عملیاتی نمی شوند و به بهره برداری نمی رسند که همین موضوع باعث دلسردی مردم می شود.

خرمشهر و آبادان را خفقان گرفته است

یک فعال رسانه ای از خرمشهر گفت: در سطح محلی اراده هایی شکل گرفته تا مطالبه گری را کنترل کند و در آبادان و خرمشهر فضای خفقان شکل گرفته و در استان نیز از تعداد زیادی از خبرنگاران شکایت شده است.
یونس زاده با بیان اینکه خرمشهر و آبادان همه مشکلات استان را از اعتراض کارگری تا حقوق عقب افتاده و مساله بی آبی را دل خود دارد، گفت: منطقه آزاد اروند در نشستی که در خرمشهر برگزار شده گفته که که مبالغ ۱۷ میلیارد در بحث فرهنگی و ۱۲۶ میلیارد را در بحث عمرانی شهرستان های آبادان و خرمشهر هزینه کرده که اگر این چنین بود باید شاهد عمران و آبادانی این دو منطقه می شدیم که نیازمند بررسی و پاسخگویی است.

با این وضعیت چگونه با بی بی سی و من و تو بجنگیم 

سردبیر روزنامه زردکوه گفت: خبرنگاری جزو پنج شغل سخت و پر مشقت دنیا است و در ۳۶۴ روز به مسائل مختلف کشور می پردازند اما در همان یک روز خبرنگار، کسی به مسائل ما وردی نمی کند.
هوشنگ نوبخت بیان کرد: در جنگ نرم به سر می بریم اما چگونه با این اقتصاد خراب رسانه ای با بی بی سی و و من و تو مقابله کنیم، وقتی آنها با تعداد کم ۲۰ نفر در یک ساختمان توانایی هر کاری را دارند اما در خوزستان ۴۰۰ رسانه ای وجود دارد که به دلیل مشکلات اقتصادی محتاج دریافت چند آگهی هستند و به دلیل همین مشکلات اقتصادی توانایی مقابله در جنگ نرم را ندارند.

مشکلات معیشتی خبرنگاران و عکاسان جدی است 

مدیر خانه مطبوعات خوزستان نیز در این نشست گفت: یک مشکل که در استان وجود دارد مدیران از اتاق های شیشه ای به اتاق های بتنی رفته اند و پاسخگو نیستند و حرف نمی شنوند که این یک خطر است. اتفاقاتی که رسانه های بیگانه پوشش می دهد از کم کاری ما نیست بلکه مسئولین پاسخگو نبوده و در دسترس نیستند.
افشار پرویزی بابادی با بیان اینکه مشکل معیشتی خبرنگارن و عکاسان جدی است، تصریح کرد: خبرنگاران ماهانه ۷۰۰ یا ۸۰۰ دریافتی دارند و شکننده هستند، این همه ارگان و سازمان در خوزستان وجود دارد که می توانند با پرداخت مبلغی مشکل را حل کنند.
وی افزود: علی رغم تاکید استاندار خوزستان و نامه نگاری های انجام شده، مدیران از رسانه ها شکایت می کنند و واحدهای حقوقی خود را بکار گرفته اند تا راهی پیدا کنند که از رسانه ها شکایت و آن را پیگیری کنند.
مدیر خانه مطبوعات خوزستان با بیان اینکه لازم است در بعضی از موضوعات برای حفظ مصالح نظام یک خط خبری در نظر گرفته شود، ادامه داد: مسئولین رسانه ها این شکایت را دارند که آگهی ها و رپورتاژها به درستی توزیع نمی شود، پتروشیمی ها و منطقه آزاد اروند نیز با رسانه ها همکاری ندارند و آگهی های خود را به تهران می دهند.

می گویند که واقعیت ها را نگویید 

مدیر مسئول نشریه فریاد خوزستان نیز در دیدار اصحاب رسانه با نماینده ولی فقیه در خوزستان گفت: مهمترین دلیل وضعیت موجود در استان خوزستان فراموش کردن امر به معروف و نهی از منکر مسئولین است.
داود مدرسی یان افزود: در خوزستان می گویند که واقعیت ها را نگویید، مسئولین خوزستان گزارش های واقعی را به مرکز ارسال نمی کنند و زمانی که مشکلات خوزستان را فریاد می زنیم از ما شکایت می کنند، در این دولت بیش از ۱۵ بار از خود من شکاین صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: چرا در این نشست مسئولین ارشد استان حضور پیدا نکردند که پاسخگوی دغدغه های اصحاب رسانه باشند.

ضرورت تشکیل “کارگروه رسانه” در خوزستان

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان نیز در پایان این نشست بر لزوم تشکیل کارگروه رسانه در استان تاکید کرد و خطاب به خبرنگاران، گفت: باید مراقب آبروی افراد و نظام باشیم و چه بسا دشمن در نقطه مقابل شما خبرنگاران عمدا کاری می کند که شما مطالبه گری کنید تا آبرو و حیثیت نظام برده شود، بنابراین باید مراقب باشیم که در زمین دشمن کار نکنیم.
حجت الاسلام و المسلمین سید محمدنبی موسوی‌فرد، اظهار کرد: درد دل شما خبرنگاران برای من مهم است که به آن توجه شود. ما در سخت ترین جنگ رسانه ای قرار گرفته ایم و متعلق این جنگ رسانه ای، جنگ شناختی و ادراکی است. یعنی مرحله پیشرفت جنگ روانی است که دشمن قوه ادراک مردم را مورد هجمه قرار می دهد و به راحتی نیز تحریف می کند. حضرت آقا نیز فرمودند اگر موفق شویم تحریف را بزنیم، قطعا تحریم شکست خواهد خورد و این مساله اساسی است.
وی گفت: توقعی که من از شما اصحاب رسانه دارم، این است که یک جبهه واحد را تشکیل دهید و اگر کمیته ای از بین خودتان تشکیل شود، ما نیز مشکلات و مطالبات شما خبرنگاران را پیگیری خواهم کرد. من به شخصه دغدغه شما مطالبه گران را دارم. همچنین برخی خبرنگاران مطالبه گری کرده اند ولی ناشیانه بوده است. خود ما هم که به اصل نظام منتسب هستیم، اگر در جایی، کلید واژه حقوقی را رعایت نکنیم، ما را به سیخ می کشند. به این خاطر تلاش کنید در عین حال که مطالبه گر هستید، به گونه ای مطالبه گری کنید که کسی نتواند مچ گیری کند و این خیلی مهم است. حتی مقام معظم رهبری نیز مردم را به مطالبه گری دعوت می کند.
به نوشته ایسنا نماینده ولی فقیه در استان خوزستان عنوان کرد: به هر حال باید کارگروه رسانه تشکیل شود و به عنوان هیات اندیشه‌ورز برای دوستان خوراک آماده کند و یک جبهه واحد در استان تشکیل دهد که امروز بنا است چه مساله ای از استان در خط رسانه قرار گیرد و کلید واژه ها نیز چه باشند که دشمن و برخی مسئولان سوءاستفاده نکنند و از طرفی هم خبرنگاران بتوانند مطالبه گر واقعی باشند. در این زمینه نیز ما در خدمت شما هستیم.
امام جمعه اهواز با قدردانی از اصحاب رسانه، گفت: شما خبرنگاران، روحیه مطالبه گری را که حضرت آقا آن را جزو وظایف مسئولان می دانند، دنبال می کنید. چرا برخی از دانشجویان و عزیزان ما نسبت به نظام بدبین هستند؟ چون متاسفانه برخی حاضر نشدند در فضای دانشگاهی به درددل دانشجو گوش کنند.
حجت الاسلام و المسلمین موسوی‌فرد با بیان این که به امید روزی که به سمت و سویی برویم که همه کنار هم باشیم، خطاب به خبرنگاران، عنوان کرد: باید مراقب آبروی افراد و نظام باشیم و چه بسا دشمن در نقطه مقابل شما خبرنگاران عمدا کاری می کند که شما مطالبه گری کنید تا آبرو و حیثیت نظام را ببرید. باید مراقب باشیم که در زمین دشمن کار نکنیم و این مساله بسیار مهمی است.
وی تاکید کرد: من حامی و پشتیبان شما خبرنگاران هستم و باید دقت کنیم که از راه حرام نمی توان جلوی حرام را بگیریم و این خیلی مهم است و از شما خبرنگاران می خواهم این جهاد را رعایت کنید و من نیز تا آخر پشتیبان شما هستم.