اعلام شهرستان هایی که بیشترین پروژه و اعتبار را در یک سال گذشته به خود اختصاص داده اند / بهره برداری از نیروگاه برق ۵۰۰ مگاواتی غرب کارون/ بیمارستان های باغملک، بهبهان و  الوار گرمسیری افتتاح می شوند/ بزرگترین پروژه ای که امسال در استان افتتاح می شود؛ پالایشگاه گاز بید بلند۲/ تامین آب اهواز به صورت کامل از کرخه انجام خواهد شد/ شروع عملیات اجرایی تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز / اختلاف نظر وزارت نیرو و برخی دستگاه های خوزستان در خصوص فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری/ مساله ی متروی اهواز پیچیده و بغرنج شده است
اعلام شهرستان هایی که بیشترین پروژه و اعتبار را در یک سال گذشته به خود اختصاص داده اند / بهره برداری از نیروگاه برق ۵۰۰ مگاواتی غرب کارون/ بیمارستان های باغملک، بهبهان و  الوار گرمسیری افتتاح می شوند/ بزرگترین پروژه ای که امسال در استان افتتاح می شود؛ پالایشگاه گاز بید بلند۲/ تامین آب اهواز به صورت کامل از کرخه انجام خواهد شد/ شروع عملیات اجرایی تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز / اختلاف نظر وزارت نیرو و برخی دستگاه های خوزستان در خصوص فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری/ مساله ی متروی اهواز پیچیده و بغرنج شده است

به گزارش کاوش اخبار، غلامرضا شریعتی شامگاه یکشنبه دوم شهریورماه در برنامه گفتگوی ویژه ی خبری در سیمای استانی به مناسبت بزرگداشت هفته ی دولت و با هدف ارائه گزارش عملکرد دولت در استان با اشاره به اینکه امسال به دلیل کرونا و کاهش سفرها تا کنون برنامه ای برای حضور اعضای هیئت دولت در […]

به گزارش کاوش اخبار، غلامرضا شریعتی شامگاه یکشنبه دوم شهریورماه در برنامه گفتگوی ویژه ی خبری در سیمای استانی به مناسبت بزرگداشت هفته ی دولت و با هدف ارائه گزارش عملکرد دولت در استان با اشاره به اینکه امسال به دلیل کرونا و کاهش سفرها تا کنون برنامه ای برای حضور اعضای هیئت دولت در استان وجود ندارد اظهار کرد: امسال در هفته ی دولت ۵۳۳ پروژه را با اعتبار ۲۸۱۶ میلیارد تومان در استان به بهره برداری می رسانیم که از این تعداد ۴۵ مورد در سطح ملی، ۱۴۲ مورد در سطح استانی است و ۳۴۶ پروژه نیز به سایر موارد اختصاص پیدا می کند.

وی تصریح کرد: از این تعداد ۳۰۴  پروژه شهری با اعتبار ۲۵۵۷ میلیارد تومان و ۲۲۹ پروژه ی روستایی با اعتباری حدود ۲۶۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی چهارهزار نفر به بهره برداری می رسد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه شهرستان های دزفول با ۴۷ پروژه، آبادان با ۴۱ پروژه و بهبهان با ۳۹ مورد بیشترین تعداد پروژه را داشته اند، ادامه داد: بیشترین تعداد پروژه ها مربوط به شرکت توزیع برق استان با ۲۶۸ پروژه، بنیاد مسکن با ۶۵ پروژه و راه و شهرسازی با ۳۱ پروژه است.

شریعتی خاطرنشان کرد: به لحاظ اعتباری شهرستان های ماهشهر با ۱۹۷۰ میلیارد تومان، دشت آزادگان با ۱۸۰ میلیارد تومان و اهواز با ۹۱ میلیارد تومان به ترتیب بیشترین اعتبار را جهت انجام پروژه ها به خود اختصاص داده اند. همچنین منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با ۱۴۵۰ میلیارد تومان، اداره کل بنادر و دریانوردی با ۵۰۰ میلیارد تومان و سازمان آب و برق خوزستان با حدود ۲۱۳ میلیارد تومان بیشترین پروژه را به سرانجام رسانده اند که آماده ی بهره برداری هستند.

وی در خصوص بحث آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کلاس های کانکسی جمع آوری شده اند و بعضا برای مناطق صعب العبوری که مدارس سنگی داشتند استفاده می شوند بیان کرد: در بحث آموزش و پرورش جهش بسیار خوبی در تعداد کلاس های درسی داشتیم سال ۹۶، ۷۱۷ کلاس درس، سال ۹۷، ۹۲۵ کلاس، سال گذشته ۱۳۳۱ کلاس و امسال هم تا کنون ۱۱۷۵ کلاس درس افتتاح شده که در حوزه ی آموزش و پرورش این اقدامات اساسی و موثر بوده است.

بیش از هشت هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل به کلاس درس بازگردانده شدند

استاندار خوزستان افزود: ظرف چهارسال گذشته ۴۳۰۰ کلاس درس در استان افتتاح شده همچنین در طول سه سال اخیر بیش از هشت هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل به کلاس درس بازگردانده شدند.

شریعتی با اشاره به اینکه از طریق آزمون و در قالب بورس تحصیلی جوانان به ۱۲۰۰ دانش آموز کارت یک میلیون تومانی برای هزینه های تحصیلی آن ها پرداخت شد، عنوان کرد: قرار است سه هزار تبلت در اختیار دانش آموزانی که توان مالی ندارند قرار گیرد تا در صورت نیاز به آموزش مجازی از تحصیل بهره مند باشند.

وی یادآور شد: فردا نیروگاه برق ۵۰۰ مگاواتی غرب کارون که ۳۴۰ مگاواتی آن آماده بهره برداری است با اعتباری حدود ۳۴۰ میلیون دلار به صورت ویدیو کنفرانس توسط رییس جمهور به بهره برداری خواهد رسید.

استاندار خوزستان گفت: پروژه های دیگری نیز داریم که منتظریم به صورت ویدیو کنفرانس توسط رییس جمهور به بهره برداری برسند که ممکن است کمی با تاخیر و بعد از هفته ی دولت این کار انجام شود. در حوزه ی پروژه های بهداشت و درمان قرار است بیمارستان باغملک، بیمارستان ولیعصر بهبهان و بیمارستان الوار گرمسیری ظرف ۲ هفته ی آینده  به صورت ویدیو کنفرانس توسط ریاست جمهوری به بهره برداری برسد.

شریعتی اذعان داشت: امیدواریم امسال و بعد از هفته ی دولت بیمارستان ۲۵۶ تخت خوابی آیت الله طالقانی آبادان که فاز دوم آن با حمایت ها و سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان ساخته شده و تقریبا روبه اتمام است به بهره برداری برسد.

بزرگترین پروژه ای که امسال در استان افتتاح می شود چیست؟

وی بیان کرد: پالایشگاه گاز بیدبلند۲ خلیج فارس که به تنهایی معادل دو فاز پالایشگاه پارس جنوبی است و حدود سه و دو دهم میلیارد دلار هزینه شده و بزرگترین پروژه ی افتتاحیه ی امسال محسوب می شود راه اندازی شده و با تعیین وقت رییس جمهور به بهره برداری می رسد.

پیشرفت ۵۰ درصدی پروژه ی آبرسانی غدیر

به گزارش کاوش، استاندار خوزستان با اشاره به اینکه پروژه ی آبرسانی غدیر بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته و عمده ی شهرهایی که باید از طریق کانال غدیر مشروب بشوند تامن آب شده اند، افزود: مخزن ام الدبس آماده ی بهره برداری است که از ایستگاه پمپاژ این منطقه آب به مخزن منتقل می شود و مخزن دوم آماده بهره برداری است که از این طریق به صورت ثقلی آب به اهواز، دشت آزدگان، حمیدیه، آبادان، خرمشهر و شادگان می رسد.

تامین آب اهواز به صورت کامل از کرخه انجام خواهد شد

شریعتی تاکید کرد: این مخزن بسیار ضروری بود و پایداری آب را در تامین آب غدیر افزایش می دهد که ظرف چند روز آینده به بهره برداری می رسد. همچنان برای اجرای خط لوله ۲۴۰۰ میلمتری به سمت تونل و پشت سد دز کار می کنیم و تاکنون بیش از ۵۰ کیلومتر آن کار شده است و از کانال شهید چمران به سمت کانال سلمان خط لوله کار می شود که آب را به سمت خط لوله شماره ی ۲ منتقل کنیم یعنی قصد داریم تامین آب اهواز را به طور کامل از کرخه انجام دهیم.

وی تصریح کرد: در این صورت آب مناسب و پایدار باری اهواز تامین می شود تا تقریبا دیگر نیازی به برداشت آب از کارون نباشد. این طرح با حمایت ارتش و پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیا(ص) در حال انجام است و ظرف ۲ سه ماه دیگر به اتمام می رسد و پایداری آب اهواز بسیار بالاتر می رود.

شهرهای تحت پوشش کانال غدیر تا هشت سال آینده از آب معدنی برخوردار خواهند شد

استاندار خوزستان یادآور شد: کار دیگری که برای آب غدیر در دستور کار است و به تازگی شروع شده این است که از اسپیل رودخانه ی کرخه خط لوله آب را رد کنیم و آب را ۱۰ مترمکعب برثانیه از دز برداشت کنیم، این طرح میان مدت  و با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان است که ظرف حداکثر ۱۵ ماه آینده به انجام می رسد و می تواند تا ۱۰ سال آب اهواز و سایر شهرهایی که از غدیر تامین می شوند را فراهم کند و کیفیت آب را بالاتر ببرد تا طرح اصلی که سخت و بسیار فنی و پیچیده است به اتمام رسد.

شریعتی ادامه داد: طبق برنامه جامع طرح غدیر دسترسی به آب با کیفیت ۱۴۰۰ ای سی که سخت ترین استانداردهای آب در دنیا را دارد و به نوعی آب معدنی است بین ۶ تا ۸ سال زمان می برد و نیاز به اعتبار هشت هزار میلیارد تومانی دارد.

تا نیمه ی شهریور پروژه ی آبرسانی به غیزانیه برای ۵۰ سال آینده تکمیل می شود

وی بیان کرد: در هفته ی دولت فاز دوم پروژه ی آبرسانی به غیزانیه با ۲۸ کیلومتر خط لوله کار شده به بهره برداری می رسد و فاز سوم که با  پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیا(ص) اجرا می شود تا نیمه ی شهریور به بهره برداری می رسد و آبرسانی به غیزانیه برای حداکثر ۵۰ سال آینده انجام می شود.

استاندار خوزستان با بیان اینکه در کنار این ها طرح آبرسانی حاشیه ی دز یا بامدژ را داریم همچنین طرح آبرسانی قلعه سحر در هفته ی دولت یا ظرف دو هفته بعد از آن به بهره برداری می رسد، در خصوص آبرسانی به مناطق روستایی اضافه کرد: آبرسانی به روستای دب حردان ظرف یکی دو هفته ی آینده انجام می شود. در روستای جسانیه و مسیر عنافچه مشکل کمیت آب حل شد اما مشکل کیفیت آب با تکمیل خط اصلی مرتفع خواهد شد.

در صورتی که میزان بارش آذرسال گذشته را داشته باشیم همان اتفاقات امسال نیز تکرار می شود

شریعتی در رابطه با بحث فاضلاب شهر اهواز تصریح کرد: زمانی که ۱۰۰ میلیمتر بارندگی ظرف ۲ ساعت رخ دهد با  هر سیستم جمع آوری آب های سطحی تجمع آب صورت می گیرد و اگر امسال نیز همین میزان بارش آذرماه سال گذشته را داشته باشیم اتفاق پارسال تکرار می شود اما اگر لایروبی ها صورت گیرد و پمپاژها به روز شوند بعد از پنج تا هفت ساعت آب خارج می شود در غیراین صورت چنانچه سیستم فرسوده باشد آب چند روز در خیابان ها باقی می ماند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم خطی که به سمت تضفیه خانه فاضلاب شرق اهواز می رسد را به زودی به بهره برداری برسانیم و بیش از ۸۰ درصد فاضلاب شرق اهواز را به سمت تصفیه خانه هدایت کنیم تا به رودخانه کارون نریزد که شاید ظرف یکی دو ماه آینده این پروژه تکمیل شود.

تخصیص اعتبار ۵۰ میلیون یورویی به فاضلاب اهواز

استاندار خوزستان با اشاره به تخصیص اعتبار ۵۰ میلیون یورویی به فاضلاب اهواز گفت: ۵۰ میلیون یورو از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با اجازه ی مقام معظم رهبری در حال برداشت است که اخیرا ۲۸۰ میلیارد تومان از این اعتبار تخصیص داده شده و با تخصیص ۵۰ میلیون یوروی دیگر در سال آینده می توانیم تحول بزرگی را در وضعیت فاضلاب اهواز و کارون ایجاد کنیم.

شروع عملیات اجرایی تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز ظرف دوهفته ی آینده

شریعتی افزود: تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز نیز با سفر برخی مقامات کشوری ظرف دو هفته ی آینده کلنگ زنی می شود.

دستگاه های نظارتی از اعتبار تخصیص داده شده به فاضلاب اهواز صیانت کنند

وی با اشاره به اینکه در گذشته با اعتبارات تخصیص داده شده به فاضلاب اهواز کارهای زیادی انجام شده اما هدفمند نبوده، تاکید کرد: معاون عمرانی استانداری، سازمان برنامه و بودجه و بازرسی، شرکت آب و فاضلاب استان، دیوان محاسبات و سایر دستگاه های نظارتی باید مراقبت و صیانت کنند تا مشکلی پیش نیاید و این اعتبار تخصیص داده شده به فاضلاب اهواز در جای خودش هزینه شود به نحوی که بهترین و بیشترین اثربخشی را داشته باشد.

مساله ی متروی اهواز پیچیده و بغرنج شده است

به گزارش کاوش اخبار، استاندار خوزستان در خصوص متروی اهواز اظهار داشت: مساله متروی اهواز پیچیده و بغرنج شده و مشکلات خاصی دارد که باید تصمیمات عاقلانه ای در این خصوص گرفته شود و کاری کنیم که کمترین ضرر را برای مردم استان به دنبال داشته باشد به همین دلیل با خلع ید کردن پیمانکار در حال دنبال کردن مراحل  و مسائل آن هستیم اما به مردم قول می دهم در این زمینه بیشتر اهتمام بورزم تا این پروژه را به سرانجام برسانیم.

کاهش متوسط قطعی برق هر خانوار در سال ۹۹

شریعتی ادامه داد: متوسط قطعی برق هر خانوار خوزستانی در سال ۹۵ سه هزار و ۳۰۰ دقیقه بود که ۱۵۰۰ دقیقه ی آن به علت ریزگردهای شدید و بارش کم عادی بوده است. باتوجه به اینکه سال گذشته متوسط قطعی برق هر خانوار ۷۵۰ دقیقه بود برآورد ما این است که در سال ۹۹ این رقم به ۶۰۰ دقیقه کاهش پیدا کند.

وی عنوان کرد: با اقداماتی که در حوزه ی زیرساخت ها انجام شده تحول اساسی در صنعت برق صورت گرفته که البته این رقم قطعی برق نیز بالا است و پیش بینی می کنیم تا سال ۱۴۰۳ متوسط قطعی برق هر خانوار در سال به ۱۵۰ دقیقه برسد، در عین حال برای پایداری برق باید اهتمام بیشتری بورزیم تا عقب ماندگی خود را در این زمینه نسبت به استان های دیگر کمتر کنیم.

استاندار خوزستان در رابطه با بحث کشاورزی گفت: در فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری ۳۰۰ هزار هکتار که حدود ۲۶۷ هزار هکتار از اراضی آن متعلق به خوزستان بود احیا شد و ۲۲۹ هزار هکتار دیگر در فاز دوم این طرح برای خوزستان داریم که باید تعیین تکلیف شود.

اختلاف نظر وزارت نیرو و برخی دستگاه های خوزستان

شریعتی افزود: در حوضه ی آبریز کرخه و مارون برای تخصیص آب توافق و تفاهم صورت گرفته اما در حوضه ی کارون بین دستگاه های متولی خوزستان یعنی سازمان آب و برق و جهاد کشاورزی استان و وزارت نیرو اختلاف نظر وجود دارد و جلسات کارشناسی ادامه دارد زیرا ما اصرار داریم که حتما کل ۲۲۹ هزار هکتار زیر پوشش فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رود و وزارتخانه معتقد است باید این رقم کمتر شود.

تولید محصولات کشاورزی خوزستان به ۱۷ میلیون تن در سال رسید

وی با اشاره به اینکه احیاء اراضی باعث افزایش تولید محصولات کشاورزی در استان شده، تاکید کرد: امسال تولید محصولات کشاورزی خوزستان به ۱۷ میلیون تن رسیده است که با تکمیل فاز دوم این طرح تولید ما به ۲۰ میلیون تن در سال افزایش پیدا می کند. ۴۲۰ هزار هکتار کشت تابستانه داریم که از این رقم حدود ۲۳۰ هزار هکتار به کشت شلتوک اختصاص دارد در صورتی که سال ۹۷ کل سطح کشت تابستانه ی استان ۱۴۰ هزار هکتار بود.

استاندار خوزستان یادآور شد در کشت پاییزه نیز یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن گندم، ۹ هزار تن چغندر و ۷۰۰ هزار تن کلزا برداشت شد و تاکید کرد: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بزرگترین طرح آبی خاکی تاریخ ایران است که منجر به خلق ثروت جدید می شود و امنیت و استقلال غذایی ما را تامین و تضمین می کند.

بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از کانون های بحرانی ریزگرد مدیریت شد

شریعتی در خصوص مهار کانون های بحرانی ریزگرد، بیان کرد: کانون بحرانی جنوب شرق اهواز را به نحو قابل ملاحظه ای مهار کردیم و در همین راستا ۳۰ هزار هکتار کشت درخت صورت گرفت، بیش از ۲۰ هزار هکتار مدیریت چراگاه انجام شد، ۱۰ هزار هکتار مرطوب سازی شد و در مجموع بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از کانون های بحرانی ریزگرد مدیریت شد.