سایه‌ ی هیجانات بر روستای ابوالفضل
سایه‌ ی هیجانات بر روستای ابوالفضل

طبق آنچه مسئولان گفته اند و در مصاحبه های آنها نیز بوده است تخلف و زمین خواری در روستای موسوم به ابوالفضل صورت گرفته اما گویا آنچه بر حقیقت سایه انداخته است بی تدبیری و نحوه برخورد مسئولان در یک زمان نامناسب با این قضیه بوده است.

کاوش اخبار؛ زهرا رضاپور: ابوالفضل منطقه ای در حدفاصل بین زردشت و پدافند کیانشهر اهواز است که به دلیل آنچه مسئولان تصرفات غیرمجاز می خوانند این روزها برسر زبان ها افتاده است و کلیپ های درگیری نیروهای اجراییات شهرداری و عوامل انتظامی با اهالی این روستا دست به دست می شود و واکنش های مختلفی را در پی داشته است.

ماجرا از این قرار است که مسئولان مربوطه منطقه موسوم به ابوالفضل را به عنوان یک روستا قبول ندارند و اعلام می کنند چنین روستایی در تقسیمات کشوری وجود ندارد و این منطقه صرفا یک سکونتگاه غیررسمی است که زمین های آن متعلق به بنیاد مستضعفان است که توسط زمین خواران تصرف شده و اخیرا ساخت و سازهای غیرمجازی در آن مکان صورت گرفته است.

از طرفی اهالی می گویند این روستا قدیمی است و زمان سکونت آن ها در این منطقه به قبل از انقلاب برمی گردد. همین مساله منجر شد تا عصر روز چهارشنبه پنجم مردادماه برخی مسئولان استانی، نیروی انتظامی و اجراییات شهرداری بدون هماهنگی قبلی با اهالی و یا نماینده ی مردم و شفاف سازی لازم در چرایی ورود به منطقه، وارد روستای ابوالفضل شوند و درگیری شکل بگیرد.

تصاویر ماهواره ای نشان می دهد منطقه ابوالفضل قدیمی نیست

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: عوامل اجراییات شهرداری و نیروی انتظامی به هیچ وجه قصد تخریب واحدهای مسکونی منطقه موسوم به روستای ابوالفضل را نداشته اند و صرفا به قصد جلوگیری از سنگ چینی و پی سازی های جدید به این منطقه ورود کردند.

علیرضا عالیپور در گفت و گو با خبرنگار کاوش در خصوص ماجرای منطقه موسوم به ابوالفضل با اشاره به اینکه موضوع تصرفات چند وجهی است و با رد ادعای اهالی مبنی بر اینکه این منطقه قدیمی است، اظهار کرد: علی رغم ادعای اهالی این منطقه مبنی بر اینکه از قبل از انقلاب در آن جا سکونت داشته اند، ماهواره ها و تصاویر موجود در گوگل نشان می دهد منطقه موسوم به روستای ابوالفضل قدیمی نیست اما اهالی که می خواهند خود را ذی حق جلوه کنند چنین ادعایی را مطرح می کنند.

وی با بیان اینکه عوامل اجراییات شهرداری به همراه نیروی انتظامی و حمایت معاون دادستان قصد جلوگیری از ساخت و سازهایی را داشتند که ظرف چندماه اخیر و یا حداکثر دو سال گذشته انجام شده اند، بیان کرد: نیروهای شهرداری و انتظامی به هیچ وجه قصد تخریب واحدهای مسکونی منطقه موسوم به روستای ابوالفضل را نداشته اند و صرفا به قصد جلوگیری از سنگ چینی و پی سازی های جدید به این منطقه ورود کردند.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز خاطرنشان کرد: برای ساخت و ساز در حوزه ی شهری باید از شهرداری و برای ساخت و ساز در حوزه ی روستایی باید از بخشداری مجوز گرفته شود که این اهالی چنین مجوزی ندارند.

عالیپور افزود: دلسوزان، روحانیون و نخبگان بپذیرند چنین ساخت و سازهایی غیرمجاز است که این امر مصداق بی قانونی است و بی قانونی منجر به هرج و مرج و رکود در تمام فعالیت های اجتماعی و اقتصادی می شود که در نهایت موجب اخلال در نظم عمومی خواهد شد.

دلسوزان جامعه خواستار قانون مداری باشند/ برای اجرای قانون وارد روستا شدیم

وی ادامه داد: بنابراین افراد دلسوز جامعه باید خواستار قانون مداری باشند همان طور که نیروهای شهرداری و انتظامی صرفا برای اجرای قانون  وارد منطقه ی ” ابوالفضل” شدند گرچه اهالی به دلیل سوء برداشت از قصد ورود ما به سمت تعدادی از نیروهای شهرداری سنگ پرتاب کردند که این امر منجر به درگیری و تشویش اذعان عمومی شد.

با همکاری معتمدین از تصرفات جلوگیری می شود

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز عنوان کرد: عده ای سودجو قصد ادامه ی تصرفات را دارند که قرار شد نماینده ی یکی از معتمدین و روحانی محل با اهالی صحبت کند تا از تصرفات جلوگیری شود.

عالیپور در پایان تاکید کرد: هدف دستگاه قضا، نیروی انتظامی و شهرداری برقراری نظم و امنیت است و نباید تحت تاثیر جوسازی رسانه هایی که دشمنی آن ها بر ما ثابت شده است قرار بگیریم.

موضع بنیاد مستضعفان

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی بنیاد مستضعفان گفت: در روزهای آینده موضع رسمی بنیاد مستضعفان در خصوص ماجرای روستای ابوالفضل از طریق اطلاعیه یا مصاحبه ی رسمی معاون بنیاد ابلاغ می شود اما تا آن زمان موضوع رسمی ما همان بیانیه ی منتشر شده ی قبلی است.

حسین واعظیان نیز در همین رابطه در گفت و گو با خبرنگار کاوش با اشاره به اینکه موضع رسمی ما همان بیانیه ی بنیاد مستضعفان است، اظهار کرد: مسئولان استانی از جمله استاندار، فرماندار و دادستان در این خصوص اعلام نظر کرده اند و بیانیه ی بنیاد مستضعفان نیز منتشر شده است.

وی اذعان کرد: روز جمعه بنده و دو تن از معاونین بنیاد مستضعفان کشور که در خوزستان حضور پیدا کردند جلسات رسمی با مدیران استانی داشتیم که صورت جلسه شد و خروجی آن اعلام می شود.

توضیحات بنیاد مستضعفان درباره اتفاقات روستای ابوالفضل اهواز

در بیانیه مورد اشاره رئیس مرکز روابط عمومی بنیاد مستضعفان آمده است: با توجه به تصرفات صورت گرفته طی سالیان گذشته در اراضی زردشت اهواز که باعث سوءاستفاده‌هایی از خانواده‌های نیازمند و محروم ساکن در این اراضی شد، مراجع قضایی برای جلوگیری از سودجویی‌ها و زمین‌خواری در این اراضی، حکم به رفع تصرف این زمین‌ها را صادر کردند.

بر همین اساس اقدام روز چهارشنبه گرچه در جهت جلوگیری از توسعه ساخت و سازهای غیرمجاز و با هماهنگی کامل استاندار، دادستان، شهرداری و سایر مسئولان مربوطه انجام شد ولی بنیاد مستضعفان به محض اطلاع از موضوع، درخواست توقف اجرای احکام صادره را خواستار شد.

لذا به دنبال توقف اجرای احکام صادره مقرر شد با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) طی دو هفته، خانواده‌های محروم ساکن این اراضی شناسایی شوند و پس از فراهم شدن زمینه انتقال این خانوارها به منطقه‌ای مسکونی و تامین هزینه پیش پرداخت مسکن این خانوارها توسط بنیاد مستضعفان، اجرای احکام قانونی درخصوص این اراضی انجام شود.

ماموران محل را ترک کردند اما این به معنای عدم برخورد با زمین خواری مفسدان نیست

معاون دادستان اهواز نیز در مصاحبه ای در خصوص ماجرای منطقه موسوم به ابوالفضل اظهار کرد: افرادی در این منطقه به صورت غیر قانونی طی سالهای اخیر زمین های مربوط به بنیاد مستضعفان را تملک کرده اند که  اسناد موجود از مالکیت بنیاد مستضعفان حکایت دارد.

بیرانوند تصریح کرد: ماموران علی رغم اعلام این نکته که قصد تخریب هیچ منزلی را ندارند اما با واکنش این افراد مواجه شدند و آنان با سنگ و شیشه به سوی ماموران حمله کردند  که موجب مجروح شدن تعدادی از ماموران و خسارت به خودروهای شهرداری و نیروی انتظامی و سایر خودروهای عبوری شد.

وی ادامه داد: ماموران انتظامی حاضر در محل برای کنترل اوضاع و جلوگیری از صدمه جانی به افراد به صورت هوایی با اسلحه ساچمه زن پلاستیکی چند تیر شلیک کردند که برخی از افراد از این موضوع سو استفاده کرده و با تقطیع کلیپ ها سعی در وارونه کردن موضوع داشتند.

معاون دادستان اهواز خاطرنشان کرد: در نهایت موضوع به صورت آرام خاتمه یافته و ماموران محل را ترک  کردند ولی این به معنی عدم برخورد با زمین خواری افراد مفسد که خود را در پشت افراد عادی مخفی می کنند نیست و وفق مقررات تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.

بیرانوند افزود: سند رسمی این اراضی به نام بنیاد مستضعفان می باشد که عده ای زمین خوار طبق اسناد موثق از سال۹۷شروع به تفکیک و فروش این اراضی به افراد مختلف نموده اند و افرادی در شهرداری نیز تخلفاتی در این زمینه انجام داده اند که علیه آنان اعلام جرم شده و  پرونده در حال رسیدگی است.

به سمت اهالی تیراندازی نکردیم

سرهنگ محسن دالوند، فرمانده انتظامی کلانشهر اهواز نیز در واکنش به این اتفاق در مصاحبه ای هر گونه تیراندازی به سمت مردم منطقه ی موسوم به روستای ابوالفضل این شهرستان را تکذیب کرد و گفت: ماموران این فرماندهی تنها برای اجرای حکم قضایی به این روستا مراجعه کردند.

وی افزود: متاسفانه برخی افراد فرصت طلب و سودجو با هدف جریجه دار کردن احساسات مردم اقدام به انتشار تصاویر ساختگی مبنی بر زخمی نمودن اهالی روستای ابوالفضل(ع)نموده که این موضوع جو سازی خبری در فضای مجازی است.

اهالی روستای ابوالفضل مطمئن باشند که حق و حقوق آن ها ملاحظه خواهد شد

فرماندار اهواز هرچند حاضر به پاسخگویی و شفاف سازی لازم در این زمینه نشد و پاسخگوی سوالات خبرنگار کاوش نبود اما بر اساس مصاحبه ای که از وی منتشر شده، در خصوص اتفاقات روستای موسوم به ابوالفضل گفته است: اتفاقی که روز چهارشنبه افتاد موضوع تخریب منازل مسکونی نبوده، بلکه ماموران حسب وظیفه خود و طبق روال همیشگی تا کنون چندین بار در این منطقه حضور پیدا کرده و تصرفات غیر قانونی را قلع و قمع کرده اند، ماموران به منظور تخریب تصرفات غیر قانونی که توسط عده ای زمین خوار و فرصت طلب صورت گرفت حضور پیدا کرده بودند.

جمال عالمی نیسی اظهار داشت : وقتی مامورین طبق روال قبلی به قصد تخریب تصرفات غیر قانونی وارد منطقه شدند با حمله سنگ و شیشه تعدادی زیادی از ساکنین مواجه شدند که متاسفانه تعدادی از مامورین اجراییات شهرداری و نیروی انتظامی زخمی شدند..

وی افزود: به محض خبر دار شدن به همراه معاون دادستان در منطقه حضور پیدا کرده و با معتمدین مردم مذاکره کردیم و آنها را به ارامش دعوت کرده و به خانه هایشان برگرداندیم و مامورین را از محل دور کردیم.

رییس شورای تامین شهرستان اهواز تصریح کرد: برای افرادی که در منطقه ی ابوالفضل زمین خریداری کرده اند یا ساخته اند و یا ساکن هستند باید نسخه ای تجویز شود که حق کسی ضایع نشود و حق آنها مورد توجه قرار گیرد. اهالی منطقه ی یادشده مطمئن باشند که حق و حقوق آن ها ملاحظه خواهد شد و مسئولان وظیفه دارند حق و حقوق مردم را مراعات کنند.

مسئولان بدون هماهنگی و به صورت مبهم وارد روستا شدند

امام جماعت و نماینده ی اهالی روستای ابوالفضل در رابطه با حادثه ی پیش آمده در این روستا گفت: از مسئولان استانی از جمله استاندار، معاون دادستان، فرماندار، امام جمعه ی اهواز و ارگان های مربوطه درخواست می کنم مشکلات اهالی روستای ابوالفضل را حل کنند قبل از اینکه کار به جاهای باریک کشیده شود.

حجت الاسلام سید یوسف موسوی در یک ویدیو که روز پنجشنبه در فضای مجازی منتشر شد اظهار کرد: روز چهارشنبه حوالی ساعت ۶ بعدازظهر اختلافی بین اهالی روستای ابوالفضل و نیروهای اجراییات شهرداری و انتظامی که با قصد تخریب و بدون هماهنگی با بنده و اهالی وارد روستا شده بودند به وجود آمد.

وی عنوان کرد: برای ما مبهم و نامعلوم بود که به چه صورت می خواهند تخریب کنند آیا به صورت جزیی و در حد تخریب پی سازی ها است و یا قصد تخریب واحدهای مسکونی را دارند. به یکباره نیروهای اجراییات شهرداری، انتظامی، فرماندار و معاون دادستان وارد روستا شدند که بنده در درگیری به وجود آمده میانجی گری کردم.

امام جماعت روستای ابوالفضل با اشاره به کلیپ هایی که در روزهای اخیر از این روستا در فضای مجازی منتشر شده، بیان کرد: هدف اهالی لطمه به نظام نبود، قصد آن ها این بود که صدای مظلومیت خود را به گوش مسئولان برسانند اما بی تدبیری و عدم هماهنگی مسئولان با اهالی و بنده منجر شد تا نتوانند دستوری که دارند را اجرا کنند.

حجت الاسلام موسوی با عنوان اینکه مسئولان باید معضل اهالی این روستا را حل کنند، خاطرنشان کرد: از مسئولان استانی از جمله استاندار، معاون دادستان، فرماندار، امام جمعه ی اهواز و ارگان های مربوطه درخواست می کنم مشکلات اهالی روستای ابوالفضل را حل کنند قبل از اینکه کار به جاهای باریک کشیده شود.

دلجویی نیروی انتظامی از اهالی روستای ابوالفضل اهواز

روز جمعه تعدادی از مسئولان انتظامی خوزستان با حضور در منزل حجت الاسلام سیدیوسف موسوی امام جماعت روستای ابوالفضل، از وی و اهالی این منطقه دلجویی کردند.

سایر مسئولان نیز هر کدام علی رغم تاکید بر برخورد با متخلفین و زمین خواران؛ خواستار رسیدگی به وضعیت مردم روستای ابوالفضل و تعیین وضعیت اهالی آنجا شدند.

بی تدبیری کردند

طبق آنچه مسئولان گفته اند و در مصاحبه های آنها نیز بوده است تخلف و زمین خواری در روستای موسوم به ابوالفضل صورت گرفته اما گویا آنچه بر حقیقت سایه انداخته است بی تدبیری و نحوه برخورد مسئولان در یک زمان نامناسب با این قضیه بوده است.

بهتر آن بود که مسئولان امر قبل از ورود به روستا در این مورد شفاف سازی بیشتری می کردند و با اقناع سازی معتمدین و بزرگان منطقه برای برخورد با زمین خواران اقدام می کردند، برگزاری یک نشست رسانه ای نیز می توانست واقعیت های روستای ابوالفضل را بیشتر نمایان کند، صحبت هایی که اکنون مسئولان می کنند را اگر قبل از هرگونه اقدامی انجام می دادند مسلما خروجی آن بهتر بود.

هرچند که مسئولان گفته اند که درگیری را اهالی منطقه شروع کرده اند اما در چنین مواقعی نیروهای انتظامی و اجرائیات باید صعه صعدر بیشتری از خود نشان دهند و با مردم درگیر نشوند. این چندمین بار است که یک مساله کوچک با یک برخورد نامناسب و عجولانه در استان به یک بحران تبدیل می شود، شبیه به درگیری که چند وقت پیش در غیزانیه رخ داده است.

حال که چنین اتفاقی افتاده است باید شفاف سازی از آنچه در منطقه ی موسوم به روستای ابوالفضل اتفاق افتاده در دستور کار قرار گیرد و ضمن برخورد با متخلفان و زمین خواران، رسیدگی به وضعیت اهالی روستا که از قشر محروم جامعه هستند و گویا قربانی سودجویان شده اند نیز در دستور کار قرار گیرد.

به نظر آنچه بر حقایق روستای ابوالفضل سایه افکنده و اصل ماجرا را تحت الشعاع قرار داده است هیجان های بعد از وقوع چنین حوادثی است که دلیل آن درگیری نیروهای انتظامی و شهرداری با اهالی روستا و کلیپ های منتشر شده از زخمی شدن چند نفر از ساکنین روستا با ساچمه است.

به گفته ی فرماندار اهواز روستای ابوالفضل ۶۰ تا ۷۰ واحد مسکونی دارد.