در خوزستان سالانه حدود ۲۸ هزار حیوان گزیدگی رخ می دهد، سگ گزیدگی بالاترین آمار/ تعداد زیادی از بیماری های مشترک انسان و حیوان توسط سگ ها منتقل می شوند/ یکی از این بیماری ها هاری است که همیشه کشنده است/ عقیم سازی سگ ها یک کار تیمی است زیرا کار پر هزینه ای است/ علی رغم اقدامات شهرداری وفور سگ ها در خیابان ها و پارک های اهواز قابل مشاهده است
در خوزستان سالانه حدود ۲۸ هزار حیوان گزیدگی رخ می دهد، سگ گزیدگی بالاترین آمار/ تعداد زیادی از بیماری های مشترک انسان و حیوان توسط سگ ها منتقل می شوند/ یکی از این بیماری ها هاری است که همیشه کشنده است/ عقیم سازی سگ ها یک کار تیمی است زیرا کار پر هزینه ای است/ علی رغم اقدامات شهرداری وفور سگ ها در خیابان ها و پارک های اهواز قابل مشاهده است

دکتر سیدمحمد علوی در گفت و گو با خبرنگار کاوش در خصوص گزش افراد توسط سگ های بلاصاحب اظهار کرد: یکی از مشکلات و معضلاتی که در بهداشت و درمان با آن مواجه هستیم حیوان گزیدگی و در راس آن ها سگ گزیدگی است، در خوزستان سالانه حدود ۲۸ هزار حیوان گزیدگی (عقرب گزیدگی و […]

دکتر سیدمحمد علوی در گفت و گو با خبرنگار کاوش در خصوص گزش افراد توسط سگ های بلاصاحب اظهار کرد: یکی از مشکلات و معضلاتی که در بهداشت و درمان با آن مواجه هستیم حیوان گزیدگی و در راس آن ها سگ گزیدگی است، در خوزستان سالانه حدود ۲۸ هزار حیوان گزیدگی (عقرب گزیدگی و …) رخ می دهد که باتوجه به رها شدن سگ های ولگرد در خیابان ها بالاترین آمار مربوط به سگ گزیدگی است البته در سال جاری و سال گذشته به دلیل سیل و کرونا سگ گزیدگی کمتر اتفاق افتاد.

وی با اشاره به اینکه حتی تصور حمله ی گله ی سگ در تاریکی شب به کودک یا زن باردار لرزه به تن می اندازد، خاطرنشان کرد: طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت از ۱۵۶ بیماری انسان ۱۱۴ بیماری مشترک انسان و حیوان هستند که تعداد زیادی از آن ها توسط سگ ها منتقل می شوند.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: بیماری هایی که با سگ گزیدگی به انسان منتقل می شوند متعدد هستند. یکی از این بیماری ها هاری است که همیشه کشنده است، سگ هار به طرز وحشتناکی به انسان حمله می کند و زخم های بسیار وحشتناکی بر بدن قربانی اینجا می کند. بیماری هاری صددرصد کشنده است و هنوز انسانی نبوده که دچار هاری شده باشد و از بیماری نجات پیدا کرده باشد.

علوی خاطرنشان کرد: شخصی که توسط حیوان هار گزیده می شود گرچه در بیمارستان بستری می شود و هزینه های بسیار زیادی را بر دولت و نظام بهداشت متحمل می کند اما تقریبا صد درصد موارد فوت می کند.

وی با اشاره به اینکه فرد مبتلا به بیماری هاری مدتی در بخش عادی و در صورت بدحال بودن در آی سی یو بیمارستان بستری می شود، عنوان کرد: بیماری دیگر لیشمانیوز پوستی یا همان سالک است که پشه خاکی ناقل این بیماری است و سگ ها مخزن این بیماری هستند، پشه خاکی در اثر گزش زخم بدن سگی که سالک دارد آلودگی را به خودش و در نهایت به انسان منقل می کند در حقیقت سگ واسطه این بیماری است.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: بیماری بعدی که در اثر گزش سگ به انسان منتقل می شود کیست هیداتیک است که عامل بیماری نوعی انگل است که در مدفوع سگ بیمار وجود دارد و از طریق آغشته شدن با موادغذایی مانند سبزیجات به انسان انتقال می یابد.

علوی با اشاره به اینکه گری، کک و شپش از دیگر تبعات گزیدگی توسط سگ بیمار است، اضافه کرد: بیماری انگلی خطرناک دیگر توکسوکاریازیس است که مشکلات زیادی از جمله بیماری های چشمی برای انسان ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون هاری و تمام خدماتی که برای بیماری های بهداشتی در مراکز درمانی به مردم ارائه می شود رایگان هستند، تاکید کرد: در بهداشت مهم ترین کار کنترل و پیشگیری است و راه کنترل و پیشگیری از این بیماری ها از طریق مبارزه با سگ های ولگرد است که این کار عموما از طریق زنده گیری و عقیم سازی سگ ها جهت جلوگیری از ازدیاد نسل آن ها انجام می شود.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان اظهار داشت: از طرفی سگ های سالم از سگ های بیمار که مفید نیستند (سگ های مفید جداسازی و برای گله دام و نگهبانی استفاده می شوند) و برای جامعه خطر بیماری دارند جداسازی می شوند و از طریق مرگ بدون زجر و با رعایت حقوق حیوانات آن ها را معدوم می کنند.

علوی ادامه داد: ما با معدوم سازی به روش قدیم که خشونت آمیز بود و باعث زجر حیوان می شد موافق نیستیم و مرگ سگ های بلاصاحب باید با رعایت حقوق حیوانات و بدون زجر انجام شود که در جامعه این وظیفه بر عهده ی شهرداری ها با همکاری سایر نهادها و ارگان از جمله حفاظت محیط زیست، دامپزشکی و بهداشت واگذار شده است.

وی بیان کرد: عقیم سازی سگ ها یک کار تیمی است زیرا کار پر هزینه ای است و باید همه ی ادارات، سازمان ها و ارگان های متولی و مسئول با هم همکاری داشته باشند تا معضل وجود سگ های ولگرد که در شهر و محله های ما اتفاق افتاده برطرف شود.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه بهداشت به عنوان ناظر و عضو همکار این امر عمل می کند، افزود: شهرداری در این خصوص اقداماتی انجام می دهد اما بگونه ای است که وفور سگ های بلاصاحب را در خیابان های مناطق مختلف به خصوص حاشیه های شهر از جمله کوی علوی شاهد هستیم گرچه در مناطقی مانند کیانشهر، حصیرآباد و پارک ها از جمله پارک ساحلی و حتی خیابان های مرکزی شهر نیز سگ های ولگرد را می بینیم.

چند وقت پیش ویدئوهای منتشر شده از کشتار سگ های بلاصاحب در اهواز با واکنش حامیان حقوق حیوانات رو به رو شد، حامیان می گویند که این اقدام را شهرداری اهواز انجام داده و سند و مدرک آن را دارند و شکایت هم کرده اند اما شهرداری در اطلاعیه ای کشتار سگ ها را تکذیب کرده و گفته که کار افراد خودسر بوده است.

بر اساس اطلاعیه شهرداری اهواز بالغ بر ۶۵۰۰ قلاده سگ‌ بلاصاحب در شهر اهواز وجود دارد که بر اساس گزارشات مراکز بهداشت اهواز سالانه قریب به ۳۰۰۰ گزیدگی را موجب می شوند.