بانک های خود مختار خوزستان/ در جذب سپرده رتبه های اول در پرداخت تسهیلات رتبه های آخر
بانک های خود مختار خوزستان/ در جذب سپرده رتبه های اول در پرداخت تسهیلات رتبه های آخر

بانک های خوزستان در پرداخت تسهیلات مربوط به مشاغل آسیب دیده از کرونا به مانند حوادث گذشته همکاری مناسبی نداشتند و کماکان به نامهربانی و غریبه بودن ادامه می دهند و به مسئولیت خود و بخش نامه های ابلاغی عمل نمی کنند. اینکه چرا بانک های خوزستان در آمار و شاخص های ارائه شده پرداخت […]

بانک های خوزستان در پرداخت تسهیلات مربوط به مشاغل آسیب دیده از کرونا به مانند حوادث گذشته همکاری مناسبی نداشتند و کماکان به نامهربانی و غریبه بودن ادامه می دهند و به مسئولیت خود و بخش نامه های ابلاغی عمل نمی کنند. اینکه چرا بانک های خوزستان در آمار و شاخص های ارائه شده پرداخت تسهیلات رتبه های آخر را کسب می کنند و همکاری مناسبی با مردم ندارند سوال بدون جوابی است که چرایی آن مشخص نشده است.

به گزارش کاوش، تنها عملکرد ضعیف بانک ها در پرداخت تسهیلات کرونا نیست و در حوادث گذشته مانند سیل، پرداخت خسارت کشاورزان، آبگرفتگی و دیگر اتفاق های مشابه بانک ها همکاری لازم را نداشته اند و در صحبت های مسئولین نیز به وضوح آمده است که از بانک ها خواسته شده به وظایف خود عمل کنند و پرداخت ها را تسهیل کنند. بانک ها حتی در پرداخت وام های معمولی به مردم نیز آنگونه که باید عملکرد مطلوبی ندارند و مردم همیشه از سخت گیری های بی مورد نسبت به دیگر استان ها، شکایت کرده اند.

نکته قابل تامل عدم همکاری بانک ها در خوزستان تنها مربوط به پرداخت تسهیلات حوادث نیست بلکه در نسبت سپرده به تسهیلات بانک ها است که خوزستان در رتبه ۳۰ کشور قرار می گیرد و این روند نزولی که از سال ۸۵ شروع شده کماکان با شدت بیشتری در حال اجرا شدن است و بدین گونه بانک های خوزستانی که رتبه پنجم یا ششم را در جذب سپرده دارند در پرداخت تسهیلات صاحب گردن آویز آخرین رتبه ها می شوند.

عملکرد ضعیف در بحث تسهیلات ابلاغی اشتغالزا و اشتغال فراگیر و عدم همکاری با واحدهای تولیدی در این شرایط تحریم و کرونا از دیگر کم کاری بانک های خود مختار در خوزستان است. این عملکرد ضعیف بانک ها در زمینه رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در حالتی است که خوزستان ظرفیت ها و فرصت های شغلی بسیاری برای حمایت در دل خود دارد و با این حال یکی از استان های با آمار بالای بیکاری است.

شاید اگر تجزیه و تحلیل دقیقی از سوی کارشناسان مربوطه صورت بگیرد مشخص می شود که بانک ها در توسعه و اتشغالزایی سایر استان ها چه نقشی داشته اند و چگونه با خود مختاری و رفتار غیرمسئولانه خود، باعث نامطلوب بودن شاخص های اقتصادی در خوزستان شده اند. سوال مهم تر این دست که دلیل این برخوردهای دوگانه بانک ها با خوزستان از چه عوامی نشات می گیرد و در پس این عدم همکاری ها چه سیاست هایی نهفته است.