محدودیت های الکی
محدودیت های الکی

بالاخره بعد از آنکه باور کردند خطر کرونا جدی و هنوز نرفته است محدودیت های جدید کرونایی در خوزستان و چندین استان دیگر اعلام شد اما نگاهی به محدودیت های اعمال شده نشان می دهد که این تصمیم در خوزستان نمی تواند در کنترل بیماری تاثیری داشته باشد و مشکل استان برگزار شدن یا نشدن ورزش های جودو یا کشتی نیست.

به گزارش کاوش اخبار؛ محدودیت های اعلامی جدید بیشتر به حاشیه پرداخته و گویا تنها خواسته است که بگوید یک سری قوانین وضع شده است. اعلام تعطیلی مدارس و دانشگاه ها که تعطیل بوده اند یا تعطیلی آرایشگاه ها و ورزش های پرخطری مانند جودو و کشتی، موزه و باغ موزه و چند مورد دیگر شاید در دیگر استان ها که آمار پایینی دارند و از این امکانات برخوردار هستند در کنترل کرونا تاثیر داشته باشد اما برای خوزستانی که یک سوم آمار کشوری را دارد و احتمالا چنین رشته های ورزشی را نداشته باشد نمی تواند چاره ساز باشد.

در همین محدودیت های جدید گفته شده که برگزاری مراسم ترحیم و عروسی، مذهبی و فرهنگی و همایش ممنوع است که این قوانین نیز از قبل وجود داشته هرچند که فرمانداران عاجز از اجرای آن بوده اند و همین مراسم ها به پاشنه آشیل خوزستان در کنترل کرونا تبدیل شده اند.

آنچه مسلم است این محدودیت ها برای شرایط خوزستان اعلام نشده و گویا یک سری موارد کلی است که برای همه استان هایی که قرار است در آنها محدودیت اعمال شود ابلاغ شده اند. اگر غیر از این بود برای استانی که بیش از دو ماه است در وضعیت قرمز بوده و یک سوم آمار بستری و فوتی های کرونا در کشور را به خود اختصاص داده نمی گفتند که سالن های ورزش های پرخطر یا زبانسرا و کتابخانه ها را تعطیل کنید تا مشکل حل شود.

مشکل خوزستان فقر و جمعیت بالای حاشیه ای آن، بازارچه های محلی و دست فروشان، برگزاری مراسم های عزاداری، سنت های خاص قبیله ای و دید و بازدید، مهاجرپذیر بودن به واسطه صنعتی و تجاری بودن، امکانات پایین درمانی و شرایط خاص آب و هوایی و آلودگی های محیطی است که باعث شده کرونا استان را خانه خود کند و بیرون نرود نه برگزار شدن چند برنامه ورزشی که تاثیر آنچنانی در قرمز شدن وضعیت یک استان برای مدت طولانی ندارد.

محدودیت های ابلاغی به هیچ کدام از این موارد که از دلایل شیوع کرونا در خورستان است نپرداخته و برای آنها برنامه ای نداشته و به همین دلیل نیز تاثیر آنچنانی در قطع زنجیره کرونا نخواهد داشت، تنها فایده ابلاغ آنها این است که بگویند در خوزستان محدودیت ایجاد کرده ایم و دیگر در قبال شرایط تلخ استان پاسخگو نباشند.

هرچند یک سوال نیز قابل طرح شدن است که ستاد کرونای خوزستان دلایل آمار بالای کرونا در استان را به ستاد ملی چه مواردی اعلام کرده و خواستار ایجاد چه نوع محدودیت های بوده که خروجی آن به تعطیلی سالن های جودو و کشتی منجر شده است و آیا از نظر ستاد استانی این محدودیت ها باعث به زانو درآوردن کرونا و کاهشی شدن آمار خواهد شد؟

وقتی که از تعطیلی ادارات، بازار… و کنترل مراسم های عزا و شادی خبری نیست نباید به محدودیت های اعلامی دل خوش کرد و تنها گزینه های روی میز که مفید ترین هم هستند همان حفظ فاصله اجتماعی و رعایت بهداشت فردی و استفاده از ماسک است تا عمر این بیماری در استان کوتاه شود و بهتر است که همه تلاش و برنامه ریزی ها به این سمت برود.