کرونای مسکن در اهواز/ هرچقدر بتوانند اجاره بها می گیرند؛ دوبرابر، سه برابر..
کرونای مسکن در اهواز/ هرچقدر بتوانند اجاره بها می گیرند؛ دوبرابر، سه برابر..

قیمت اجاره بهای مسکن در مناطق مختلف اهواز از 20 و 30 درصد تا هرچقدر که صاحب خانه بتواند بگیرد افزایش داشته و این در حالی است که برای کسی که ندارد چند هزار تومان هم کلی پول محسوب می شود چه برسد به آنکه بخواهد در پایین ترین منطقه شهر 20 تا 30 درصد اجاره بهای بیشتری نسبت به سال قبل بپردازد.

کاوش، زهرا رضاپور: در روزگاری که کرونا به جان ها زده و عده ای را قربانی و کسان دیگری را خانه نشین و سفره کوچک آنها را کوچک تر کرده است، کرونای اجاره بهای مسکن هم شکل گرفته و گویا در یک رابطه مستقیم با افزایش تعداد مبتلایان و فوتی ها اجاره بهای مسکن هم افزایش پیدا می کند.

همانند آمار و وضعیت کرونا که روزانه اعلام می شود قیمت های اجاره بها نیز روزانه و هفتگی تعیین می شوند و هیچ نظارتی بر چگونگی و چرایی این افزایش قیمت ها صورت نمی گیرد و این مالک است که اجاره بها را تعیین می کند؛ هر چه بالاتر بهتر.

افزایش غیرمتعارف و نجومی اجاره بهای مسکن در حالی نفس های قشر ضعیف و حتی متوسط را در اهواز به شماره انداخته که به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و افزایش تورم، بخشی از مردم حتی توان خرید مایحتاج روزانه خود را هم ندارند و حال با افزایش اجاره بهای مسکن که مانند پتکی بر سر آنها فرود آمده است ناچار به عقب نشینی به مناطق کم برخوردار تر و حاشیه ای شهر یا روستاهای اطراف می شوند.

قیمت اجاره بهای مسکن در مناطق مختلف اهواز از 20 و 30 درصد تا هرچقدر که صاحب خانه بتواند بگیرد افزایش داشته و این در حالی است که برای کسی که ندارد چند هزار تومان هم کلی پول محسوب می شود چه برسد به آنکه بخواهد در پایین ترین منطقه شهر 20 تا 30 درصد اجاره بهای بیشتر نسبت به سال قبل بپردازد.

کرونا، دلار و تورم؛ از دلایل افزایش اجاره بهای مسکن

یک مشاور املاک در منطقه ی پادادشهر اهواز گفت: کرونا، افزایش نرخ دلار و تورم بیش از اندازه از دلایل افزایش قیمت مسکن در چند ماه اخیر است.

بهمام با اشاره به سختی های اجاره نشینی در شرایط حال حاضر ادامه داد: چند روز پیش خانمی برای اجاره کردن خانه به ما مراجعه کرد و گفت “صاحب خانه حکم تخلیه گرفته که مجبور شدم اثاثیه ی منزلم را به پارکینگ همان مجتمع منتقل کنم زیرا پولی که دارم کفاف اجاره ی مجدد آن خانه را نمی کند”.

افزایش ۷۰ درصدی قیمت اجاره و رهن خانه

این صاحب بنگاه املاک عنوان کرد: اخیرا و از ابتدای شروع فصل جابه جایی ها قیمت های رهن و اجاره ی مسکن سه برابر شده و تا ۷۰ درصد افزایش داشته است در حالی که سال گذشته در زمان جابه جایی ها ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت ها را داشتیم.

بهمام افزود: واحدی در یک منطقه ی متوسط رو به بالا مانند “پاداد” سال گذشته قیمت رهن آن ۵۰ میلیون تومان بود امسال همان خانه به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان رهن داده می شود.

صاحب بنگاه دیگری در خصوص افزایش قیمت مسکن گفت: با خبرنگار مصاحبه نمی کنم و تنها به یک جمله بسنده می کنم ” همان طور که آمار کرونا بالا می رود قیمت خانه هم افزایش پیدا می کند.

مشاور آژانس املاک دیگری نیز خاطرنشان کرد: به نسبت پارسال قیمت مسکن به خصوص واحدهای نوساز ۲ برابر شده و افزایش قیمت ۵۰ درصدی داشته است، در حال حاضر واحد ۱۵۰ متری در همین منطقه به قیمت ۳۰۰ میلیون تومان رهن کامل داده می شود.

قبادی کرونا را از دلایل این افزایش قیمت دانست و اظهار کرد: برای خرید یا اجاره ی مسکن باید خانه را ببینی و به دلیل شیوع کرونا صاحب خانه ها، فروشندگان مسکن و مستاجران تمایلی کمتری دارند تا این پروسه را طی کنند و مستاجران سعی می کنند با هر قیمتی که شده قرارداد خانه ی فعلی که در آن سکونت دارند را تمدید کنند که البته به دلیل گرانی ها این کار از عهده ی عده ای خارج است و مجبور می شوند به منطقه ای پایین تر بروند یا خانه ی کوچک تری را اجاره کنند.

وی تصریح کرد: از اسفند ۹۸ تا کنون حداقل متری ۲ میلیون به قیمت خانه اضافه شده است. در اسفندماه قراردادی نوشتم به قیمت هر متر واحد ۱۰.۵ میلیون تومان، هفته ی گذشته یکی از واحدهای همان مجتمع به متراژ ۲۰۰ متر و برابر با خانه ی قبلی به قیمت متری ۱۵ میلیون تومان به فروش رسید. البته نباید قیمت ها را به نسبت پارسال مقایسه کرد زیرا ما ثبات قیمت نداریم بلکه باید قیمت ها را به نسبت ۲ ماه پیش مقایسه کرد که در ۲ ماه اخیر افزایش قابل ملاحظه ای در نرخ اجاره ها نداشتیم.

افزایش 50 درصدی قیمت رهن و اجاره ی مسکن در فرهنگ شهر

صاحب یکی از بنگاه های املاک شهرک فرهنگ شهر گفت: قیمت کرایه ی مسکن در منطقه ی فرهنگ شهر بین۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است البته واحدهای نوساز افزایش قیمت بیشتری داشته اند.

لطیف جنادله ادامه داد: سال گذشته نرخ رهن واحد ۱۰۰ متری در فرهنگ شهر ۸۰ میلیون تومان بود اما امسال رهن همان واحد ۱۲۰ میلیون تومان است، پارسال رهن واحد 125 متری 85 میلیون تومان بود و همان واحد امسال ۱۴۰ میلیون تومان برای رهن گذاشته شده است، همچنین واحدی که امسال در همین منطقه رهن آن ۱۸۰ میلیون تومان است سال گذشته 80 میلیون تومان بود.

وی توضیح داد: وقتی قیمت مسکن افزایش می یابد قیمت رهن و اجاره نیز افزایش پیدا می کند زیرا به مقدار یک پنجم قیمت مسکن رهن و اجاره داده می شود اما امسال از این یک پنجم نیز قیمت ها فراتر رفته و از این قانون نیز تبعیت نمی شود.

این بنگاه دار با اشاره به اینکه این منطقه کارمند هستند و وقتی نتوانند به طور مثال ۶۰ میلیون به مبلغ رهن خانه اضافه کنند مجبور به عقب نشینی می شوند و به مناطق کم برخوردارتر می رود، بیان کرد: در همین یک هفته ی گذشته ۱۰ تا ۲۰ درصد بر قیمت ها اضافه شده، واحدی را یک هفته پیش صاحب خانه به قیمت۵۹۰ میلیون تومان برای فروش گذاشته بود امروز تماس گرفت و گفت 650 میلیون خانه را می فروشم.

به بنگاه املاک دیگری در منطقه ی فرهنگ شهر سر می زنیم؛ صاحب این بنگاه افزایش قیمت مسکن را بین۸۰ تا ۱۵۰ درصد دانست و ادامه داد: ۱۲ اسفندماه ۹۷ ملکی را به قیمت یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به فروش رساندم اکنون بعد از حدود 16 ماه همان ملک بالغ بر چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ارزش دارد یعنی حدود ۱۷۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

وقتی قیمت ها به انصاف صاحب ملک است بستگی دارد

وی خاطرنشان کرد: مستاجران با این افزایش قیمت ها نابود شدند، البته صاحب ملک های با انصافی نیز پیدا می شوند که مراعات حال مستاجر را می کنند به طور مثال روز چهارشنبه ی هفته ی گذشته قراردادی تمدید کردم که رهن سال گذشته ی آن ۵۰ میلیون و اجاره ی ماهانه ی آن ۳۵۰ هزار تومان بود که صاحب خانه تنها 100 هزار تومان به اجاره افزود.

افزایش چشمگیر قیمت در گلستان

مشاور املاک دیگری در خصوص قیمت رهن و اجاره ی ماهیانه مسکن در منطقه ی گلستان گفت: منطقه ی گلستان نیز مانند سایر مناطق اهواز نسبت به سال گذشته با افزایش چشمگیر قیمت اجاره ی مسکن مواجه بوده است مثلا واحد ۱۰۰ متری در این منطقه که سال گذشته به قیمت ۲۵ میلیون رهن و یک ملیون و ۴۰۰ هزار تومان اجاره داده شد امسال صاحب ملک خواسته که یک ملیون و ۱۰۰ هزار تومان دیگر به اجاره ی ماهیانه افزوده شود یعنی حدود ۸۰ درصد افزایش قیمت.

افزایش حدقل 20 تا 30 درصدی مسکن در پردیس

بنگاه معاملات املاک در منطقه ی پردیس به خبرنگار کاوش گفت: صاحب خانه ها اخیرا قیمت های بسیار بالایی را برای اجاره ی مسکن تعیین می کنند که برخی اوقات پیشنهاد آن ها را قبول نمی کنیم زیرا این منطقه اغلب قشر ضعیف هستند اما گاهی هم مجبور می شویم با قیمتی که می گویند ملک آن ها را ثبت کنیم.

حمید عبیات بیان داشت: حداقل 20 تا ۳۰ درصد قیمت رهن و اجاره افزایش پیدا کرده و عده ای نیز از شرایط کرونا برای گران تر کردن قیمت ها سوءاستفاده کردند. البته میزان قیمت های اجاره به نسبت فروش مسکن افزایش بیشتری داشته است.

وی عنوان کرد: معامله ای نمی شود و تنها قیمت های نجومی را می نویسیم؛ مالک مراجعه می کند می گوید “همسایه ی ما خانه اش را فلان مبلغ گذاشته خانه ی من نوسازتر است و به قیمت بیشتری باید فروش رود” در صورتی که همسایه ملک خود را نفروخته و تنها به آن مبلغ در بنگاه گذاشته است بنابراین قیمت ها بدون اینکه معامله انجام شود افزایش پیدا می کند. در واقع مردم هم به یکدیگر رحم نمی کنند.

صاحب این بنگاه املاک در پردیس با انتقاد از افزایش اجاره بهای مسکن اظهار کرد: نمی دانم قیمت رهن و اجاره را به مستاجر بگویم یا در این شرایط اقتصادی برای آن ها گریه کنم؛ کمترین اجاره بهای مسکن که به من گفتند هفت میلیون رهن با اجاره ی ماهانه ۷۰۰ هزار تومان است در حالی که همین واحد سال گذشته به مبلغ چهار میلیون رهن  و ۳۰۰ هزار تومان اجاره داده شد، مبلغ سال گذشته نیز برای اکثر خانواده های این منطقه که حقوق ثابت ندارند و حقوق کارگری بخور و نمیری دارند سنگین بود حالا شرایط برای آن ها سخت تر هم شد.

درگیری مالک و مستاجر

وی اضافه کرد: شب گذشته مقابل بنگاه مستاجر و مالک برای 2 میلیون پول و هزینه های آب و برق با هم درگیر شدند و حتی یکی از آن ها مرا هم کتک زد.

حمید راه حل کنترل قیمت اجاره بهای مسکن را در قیمت گذاری دانست و بیان کرد: باید متناسب با هر منطقه  برای اجاره بها قیمت گذاری انجام شود و اگر بنگاه دار یا صاحب خانه ای از این قانون تخلف کرد ضمن جریمه شدن با آن ها برخورد شود.

وی اذعان کرد: برخی مستاجران که از پس هزینه ی اجاره ی خانه بر نمی آیند و پرداخت نمی کنند از پول رهن آن ها کم می شود و در واقع برای سال بعد پولی برای آن ها باقی نمی ماند تا خانه اجاره کنند.

عبیات تاکید کرد: راحت بگویم، قیمت اجاره بهای مسکن به دل بخواه صاحب خانه است و چیزی به عنوان قیمت گذاری وجود ندارد.

وی افزود: کرونا یکی از دلایل افزایش سرسام آور قیمت مسکن است زیرا خانه برای اجاره و فروش کمتر وجود دارد بنابراین مستاجران سعی می کنند تا جایی که می توانند با صاحب خانه ها توافق کنند.

فرد مستاجری که در این بنگاه حضور دارد با انتقاد از گرانی های موجود به خصوص در بخش مسکن اظهار کرد: ماهانه 800 هزار تومان برای اجاره ی خانه پرداخت می کنم که با هزینه های آب، برق و گاز یک میلیون تومان می شود، حقوق من سه میلیون است در واقع یک سوم حقوقم صرف اجاره ی خانه می شود و با 2 میلیون باقی مانده خرج خانواده ی هفت نفره ی خود را می دهم و به هیچ وجه درآمد با خرج ها همخوانی ندارد.

وی ادامه داد: با این قیمت های مسکن مردم مجبور شده اند حتی از مناطق بالا و متوسط اینجا بیایند چرا که به نسبت اجاره های این منطقه پایین است البته این افزایش تقاضا بر قیمت های پردیس هم اثرگذار بوده است.

عباس شریفی صاحب بنگاه امکلاک دیگری در منطقه ی پردیس است که معتقد است بیشتر خانواده های این منطقه از قشر ضعیف جامعه هستند و می گوید: واحدی در طبقه ی پنجم که سال گذشته رهن کامل آن 20 میلیون تومان بود امسال چنین واحدی با رهن کمتر از 30 میلیون پیدا نمی شود.

وی در خصوص قیمت های خریدو فروش مسکن تصریح کرد: قیمت های خرید و فروش مسکن نیز افزایش بسیاری داشته است به طور مثال واحدی که سال گذشته در این منطقه به قیمت 100 میلیون به فروش رسید امسال به قیمت 200 میلیون تومان فروش می رود.

شریفی با بیان اینکه سال قبل برای اجاره و فروش خانه زیاد داشتم اما امسال اینگونه نیست و در روز حداکثر چهار مراجعه کننده دارم، افزود: برخی مردم وقتی مراجعه می کنند و قیمت ها را می شنوند چاره ای جز عقب نشینی به مناطق پایین تر از جمله آخر پردیس که به دلیل صنایع فولاد دچار آلودگی زیادی است، ندارند.

افزایش قیمت اجاره ها برخی را به روستاها می کشاند

مستاجری که شنونده ی این صحبت ها بود وارد بحث شد و در تایید آن ها بیان کرد: یک سال از ازدواج پسرم می گذرد و از آن جایی که بیکار است سال گذشته ۲۶ میلیون تومان جهت رهن یک واحد یک خوابه برای او پرداخت کردم، امسال صاحب خانه مبلغ رهن را به 35 میلیون تومان افزایش داد اما من توان پرداخت این ما به تفاوت را ندارم.

وی ادامه داد: رهن خانه ی خودم هم امسال به 50 میلیون تومان افزایش یافته است حال نمی دانم چگونه از پس این قیمت ها بربیایم اما اگر توان پرداخت نداشته باشم مجبور می شویم به مناطقی پایین دست تر یا روستاهای اطراف مانند ام الطمیر برویم.

افزایش اجاره بهای مسکن معضل بزرگی برای مردم است

همسایه ی این بنگاه املاک یک مغازه ی خشکشویی است که از قضا مستاجر نیز هست و در رابطه با افزایش اجاره های مسکن درد و دل ها دارد و در گفت و گو با خبرنگار کاوش گفت: در این خشکشویی کارگر هستم و علی رغم اینکه سه شیفت کار می کنم کل دارایی ام 28 میلیون تومان بود و با قرض و وام سال گذشته توانستم 45 میلیون تومان برای رهن طبقه ی بالای یک خانه ی ویلایی جور کنم.

رفیعی افزود: حقوق ماهانه ی من یک میلیون و 200 تومان است که نصف آن برای اجاره ی مسکن صرف می شود یعنی ماهانه 600 هزار تومان اجاره ی خانه پرداخت می کنم برای همین به سختی زندگی را می گذرانیم از طرفی صاحب خانه باوجود التماس هایم مراعات نمی کند و تحمل اینکه چند روز اجاره را دیرتر بپردازم ندارد.

وی با بیان اینکه تا سال گذشته علاوه بر اینجا سرایدار هم بودم و در خانه های مردم کار می کردم، عنوان کرد: فرزندم بیمار است اما توان پرداخت هزینه های بیمارستان را نداشتم و ناچار شدم فرش زیر پایمان را برای هزینه ی درمانش بفروشم، برای همین دیگر پولی ندارم تا امسال هم مبلغی برای اجاره ی خانه اضافه کنم.

فردی که با چهره ای ناامید و خسته از بنگاه خارج شد و حدس اینکه در پی اجاره ی خانه است سخت نیست، می گوید: اینجا خیابان 32 متری هدیه نبش گلبهار پردیس است یعنی تقریبا آخر منطقه ی پردیس، با این حال در این جا هم قیمت اجاره ی مسکن به نسبت سال گذشته افزایش زیادی داشته است واحدی که سال گذشته رهن آن هفت میلیون با اجاره بهای ماهانه 300 هزار تومان بود امسال کمتر از 15 میلیون رهن و ماهانه 500 هزار تومان اجاره نیست.

وی با عنوان اینکه درآمدها افزایش چندانی نداشته به خصوص برای شغل های آزاد که به نسبت سال گذشته به دلیل کرونا کمتر هم شده اما قیمت ها تصاعدی بالا می رود، با زبان محلی افزود: حقیقت این است که هر که برای خودش شده است و هر طور که بخواهند قیمت ها را بالا می برند.

افزایش 50 تا 60 درصدی اجاره بها در بهارستان/ قانون جنگل حکمفرماست

بنگاه املاک منطقه ی بهارستان نیز افزایش قیمت مسکن را 50، 60 درصد دانست و گفت: خانه ای که سال گذشته 180 میلیون تومان بود امسال 300 میلیون ارزش دارد و واحدی که سال پیش رهن آن 20 میلیون با اجاره ی ماهانه 350 هزار تومان بود کرایه ی آن امسال به 40 میلیون و 550 هزار تومان افزایش پیدا کرده است؛ بعبارت دیگر قیمت های اجاره ی مسکن رشد 100 درصدی داشته یا همان دو برابر شده است.

نصیری تصریح کرد: واحد بدون پارکینگ که سال گذشته به قیمت ۲۰ میلیون رهن و اجاره ی ماهانه 350 هزار تومان کرایه داده شده بود حالا همان خانه را برای کرایه دادن به من سپردند با قیمت حداقل 35 میلیون رهن و ماهانه 550 هزار تومان اجاره، مردم هم مجبور هستند و از زیر سنگ هم که شده باید سرپناهی برای خود پیدا کنند.

وی عنوان کرد: در همین منطقه خانه ای 50 متری که مانند یک سوئیت کوچک است را به قیمت هفت میلیون با ماهی 500 هزار تومان برای اجاره گذاشته اند. تازه بهارستان جزو مناطقی است که کمترین اجاره بهای مسکن را دارد.

این بنگاه دار با اشاره به اینکه قیمت مسکن در منطقه ی گلستان افزایش 150 درصدی داشته است، ادامه داد: واقعا این قیمت ها از توان بسیاری از مردم خارج است، فردی را می شناسم که صاحب خانه به دلیل عدم پرداخت اجاره توسط مستاجر حکم تخلیه گرفته بود و برای اینکه اثاثیه ی منزلش بیرون انداخته نشود ۲۰ میلیون به او قرض دادم.

نصیری حدود 20 پاکت را روی میز گذاشت و بیان کرد: این پاکت ها مربوط به قراردادهای مستاجرانی که حتی قدرت پرداخت کمیسیون بنگاه را هم ندارند.

وی با اشاره به عدم نظارت و اینکه حتی از اتحادیه هم برای نظارت بر قیمت ها و سرکشی نیامده اند، افزود: ما در جنگل زندگی می کنیم هر کسی قوی تر بود ضعیف تر را می خورد!.

فردی که خود را کارشناس مددکاری شهرداری معرفی کرد و برای اجاره کردن خانه در این بنگاه حضور داشت، گفت:  سال گذشته 27 میلیون برای رهن و ماهانه 350 هزار تومان بابت اجاره پرداخت می کردم، امسال برای رهن کامل صاحب خانه مبلغ 70 میلیون را طلب کرد که با هزار خواهش و کلنجار من و بنگاه دار به مبلغ 55 میلیون تومان رضایت داد که برای همین مقدار هم ناچار به فروش طلاهای همسرم شدم.

رییس جمهور روز یکشنبه ( هشتم تیرماه) با اشاره به افزایش اجاره بهای مسکن گفت: طبق مصوبه ی ستاد کرونا از فردا اضافه اجاره بها نسبت به سال قبل نباید در تهران بیشتر از ۲۵ درصد، در کلان شهرها بیشتر از ۲۰ و در بقیه شهرها بیشتر از ۱۵ درصد باشد. حال باید دید آیا این مصوبه از زمان مقرر شده و طبق ارزش گذاری انجام شده اجرایی می شود یا خیر.