آمار بسیار بالای کرونا در خوزستان/ 10 درصد مبتلایان و هفت درصد فوتی های کل کشور متعلق به خوزستان است/ هیچ شهری سفید و غیر آلوده نیست و تمام شهرهای استان آلوده هستند/ پیش بینی خوبی از کرونا نداریم/ تجمعات خانوادگی مهم ترین عامل انتشار ویروس/ هیچ ضمانت اجرایی برای اینکه بیماران کرونایی قرنطینه ی خانگی را رعایت کنند وجود ندارد
آمار بسیار بالای کرونا در خوزستان/ 10 درصد مبتلایان و هفت درصد فوتی های کل کشور متعلق به خوزستان است/ هیچ شهری سفید و غیر آلوده نیست و تمام شهرهای استان آلوده هستند/ پیش بینی خوبی از کرونا نداریم/ تجمعات خانوادگی مهم ترین عامل انتشار ویروس/ هیچ ضمانت اجرایی برای اینکه بیماران کرونایی قرنطینه ی خانگی را رعایت کنند وجود ندارد

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: تا روز 15 خردادماه مجموع مبتلایان به کووید19 در استان خوزستان 17 هزار و 424 نفر و مجموع فوتی های ناشی از ابتلا به کرونا 630 نفر است که 10 درصد از مبتلایان و هفت درصد فوتی های ناشی از این ویروس متعلق به خوزستان است که آمار بسیار بالایی است و این ناشی از عدم رعایت اجرای پروتکل های بهداشتی توسط مردم، اصناف و ادارات است.

به گزارش کاوش اخبار، احمد مشکورنیا شامگاه پنجشنبه با حضور در صداوسیمای استان در برنامه ی ” سلامت خونه” با بیان اینکه برخی از مردم در دورهمی های خانوادگی پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند، اظهار کرد: از مهم ترین عوامل انتشار ویروس کرونا در جامعه تجمعات خانوادگی هستند در حالی که باید همه ی افراد را آلوده در نظر بگیریم و حتی در جمع های دو نفره نیز از ماسک استفاده شود.

درصد بالایی از فروشندگان از ماسک استفاده نمی کنند

وی با بیان اینکه برخی از مردم دستکش و ماسک خود را در معابر شهر رها می کنند که این برای سایر شهروندان که موارد بهداشتی را نیز رعایت می کنند خطرساز است، عنوان کرد: درصد بسیار بالایی از فروشندگان مغازه ها در سطح شهر اهواز از ماسک استفاده نمی کنند که ما خواهان این هستیم تا ارگان های مسئول و متولی بر این امر نظارت کنند.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز ادامه داد: همکاران ما در مراکز بهداشت، اداره ی صمت و بسیج به همراه فرمانداری اهواز از نحوه ی رعایت پروتکل های بهداشتی اصناف بازدید داشتیم و تذکراتی هم داده شد اما نتیجه ای که باید حاصل نشد که این نشان دهنده ی این است که جامعه باید به این موضوع باور پیدا کنند.

پیش بینی خوبی برای کرونا نمی شود

مشکورنیا تصریح کرد: در ابتدای بیماری شهرستان هایی را داشتیم که به لحاظ ابتلا به کرونا در وضعیت سفید قرار داشتند اما اکنون هیچ شهری سفید و غیر آلوده نیست و تمام شهرهای استان آلوده هستند بنابراین با وضعیت موجود پیش بینی خوبی در مورد کرونا انجام نمی شود، زیرا 792 نفر( از روز 14 تا 15 خردادماه 792 مورد جدید مبتلا به کرونا در استان داشتیم) آماری است که باید به آن فکر کرد و این نتیجه ی عملکرد ضعیف برخی از مردم در ایام عیدفطر است.

دورهمی های خانوادگی از مهم ترین عوامل انتشار کرونا در جامعه هستند

وی با اشاره به اینکه تجمعات خانوادگی نقطه ی آسیب ما است، بیان کرد: برخی مردم در خارج از منزل یا در ادارات از ماسک و دستکش می کنند اما در دورهمی های خانوادگی موارد بهداشتی را رعایت نمی کنند در حالی که یک نفر آلوده در این دورهمی ها می تواند حداقل 50 تا 100 مورد مشکوک به دنبال داشته باشد.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز افزود: از مهم ترین عوامل انتشار بیماری در جامعه این تجمعات هستند و ما نگران این مساله هستیم زیرا افرادی که مبتلایان سالم ( ناقلان سالم) محسوب می شوند در جامعه حضور پیدا می کنند که همین موضوع باعث شیوع ویروس می شود در حالی که باید همه ی افراد را آلوده در نظر بگیریم تا بتوانیم بیماری را کنترل کنیم و حتی در جمع های دو نفره نیز باید از ماسک استفاده شود.

هیچ ضمانت اجرایی برای اینکه بیماران کرونایی  قرنطینه ی خانگی را رعایت کنند وجود ندارد

به گزارش کاوش اخبار، مشکورنیا در پاسخ به اینکه چه تضمینی وجود دارد تا بیماران کرونایی قرنطینه ی خانگی را رعایت کنند و ضمانت اجرای این موضوع چیست؟ گفت: در این خصوص یکسری تمهیدات با ورود دستگاه قضا و ارگان های انتظامی به این موضوع اندیشیده شده اما این ها هیچکدام ضمانت اجرایی برای این کار نیست و از شیوع ویروس جلوگیری نمی کند بلکه باید خود مردم این موضوع را رعایت کنند زیرا رعایت پروتکل های بهداشتی از لحاظ دینی، علمی و اخلاقی بر همه واجب است و نوعی حق الناس محسوب می شود.

وی در رابطه با برگزاری امتحانات پایه ی دوازدهم که بصورت حضوری انجام می شود، خاطرنشان کرد: جلسات بسیاری در استان و شهرستان اهواز دراین خصوص برگزار شده و هماهنگی های لازم بین آموزش و پرورش خوزستان و سایر ارگان ها ایجاد شده است همچنین نظارت های کلان و منطقه ای برای رعایت پروتکل های بهداشتی وجود خواهد داشت.

توصیه به اولیای دانش آموزان پایه ی دوازدهم

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز اذعان کرد: اولیا حتما دانش آموزان را با رعایت موارد بهداشتی از جمله به همراه داشتن ماسک، ژل ضدعفونی کنند یا الکل به مدارس بفرستنند، علاوه براین دانش آموزان از بوفه ی مدارس خرید نکنند و قبل و بعد از امتحان از تجمع در حوزه ها خودداری کنند تا شاهد کاهش سن ابتلا به کرونا نباشیم.

مشکورنیا اضافه کرد: همه ی کشورهای موفق در کنترل کرونا این ایده را داشتند که ” من فکر کنم همه ناقل هستند” و این باید برای ما هم تبدیل به یک اصل شود.

روزانه بالغ بر 2 هزار تست کرونا در استان گرفته می شود

وی در رابطه با  تاخیر در جواب تست‌های کرونا با بیان اینکه در ابتدای بیماری تاخیر در جواب تست ها بود اما این مساله علت یابی و اصلاح شد، اظهار داشت: انجام تست ها در استان به سه فاز تقسیم می شود مرحله ی اول زمانی بود که امکانات انجام تست کرونا  تنها در اختیار بیمارستان ها بود، مرحله ی دوم در کنار بیمارستان ها در مراکز بهداشتی نیز روزانه حداکثر 50 تست گرفته می شد و از یک ماه پیش وارد فاز سوم انجام تست گیری شدیم و اکنون روزانه بالغ بر 2 هزار تست در استان گرفته می شود که این امر زمان تاخیر در اعلام نتایج تست ها را کاهش داده است.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز تاکید کرد: در ابتدا تاخیر در پاسخگویی داشتیم و این را قبول می کنیم اما اکنون این گونه نیست و ظرف مدت 48 تا 72 ساعت جواب تست ها توسط سامانه به افراد اعلام می شود و اگر ظرف این مدت جوابی دریافت نشد افراد به مراکز بهداشت مراجعه کنند.

مشکورنیا در رابطه با پرداخت حقوق و مزایای کادر پزشکی و بهداشتی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت نگاه خوبی به استان خوزستان و دانشگاه علوم پزشکی اهواز دارد، یادآور شد: اگر قبلا تاخیر یک ماهه در پرداخت حقوق ها وجود داشت اکنون این تاخیر وجود ندارد و ضمن اینکه حقوق کادرپزشکی و بهداشتی پرداخت شده است سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز مبلغ خوبی نیز برای اضافه کاری آن ها در نظر گرفته است.

وی درخصوص مباحثی که برخی در مورد قرنطینه و اعمال محدودیت های اجتماعی مطرح می کنند تصریح کرد: این موضوع که گفته می شود قرنطینه باعث ایجاد آسیب اقتصادی می شود درست است، اما آسیب اقتصادی زمانی بیشتر وارد می شود که کارگر و کارشناس حرفه ای و صاحبان شرکت های تولیدی به دلیل ابتلا به کرونا از دور تولید خارج شوند.

کرونا، وبا و آنفلوانزا/ کرونا قطعا ادامه پیدا خواهد کرد

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز ضمن عنوان اینکه نباید تنها کرونا را ببینیم، ما بیماری وبا را داریم و حدود سه ماه دیگر آنفلوآنزا نیز خواهیم داشت، افزود: با وضعیت موجود کرونا قطعا ادامه پیدا خواهد کرد بنابراین نباید بگذاریم تمام بحران ها با هم در استان وجود داشته باشد، باید همه دست به دست هم دهیم و این جز با همکاری مردم میسر نمی شود.