وقتی مشکل خوزستان، معین است
وقتی مشکل خوزستان، معین است

در ظاهر که مشکلات حال حاضر خوزستان آتش سوزی جنگل ها، نبود آب شرب در غیزانیه و دهدز یا کرونایی هست که روزانه چندین نفر را به کام مرگ می کشاند اما در واقع مشکل اصلی خوزستان “معین خواننده” و اظهار نظر در مورد او بوده که چندین هفته فضای استان را درگیر خود کرده است.

به گزارش کاوش اخبار؛ رئیس حوزه هنری خوزستان در یک برنامه لایو اینستاگرامی که کرونا و قرنطینه آن را مد کرده است از معین خواننده خارج نشین و برگشت او به ایران حمایت و او را خواننده خوبی توصیف کرده بود، همین بهانه ای شد تا انتقادها و فشارهای سنگینی علیه او صورت بگیرد و علی رغم اینکه رئیس حوزه هنری حتی از حرف های خود عقب نشینی و به نوعی عذر خواهی کرد اما در نهایت با فشارهای صورت گرفته برکنار شد.

روحانی طباطبایی در آن برنامه لایو تحت تاثیر این نوع گفت و گوها یک اظهار نظر کارشناسی کرده و گفته بود از نظر من معین خواننده خوبی است و برای همین اظهار نظر شخصی هم برکنار شد و شاید مدیر حوزه تاوان این را داد که در این مساله بخصوص از حقیقت حرف زد و سلیقه موسیقی خود را آنگونه که بود برای مخاطب بیان کرد و نخواست که جلوی دوربین این کار را کند و پشت دوربین کار دیگری را انجام دهد.

حمایت از یک خواننده خارج نشین که بیشتر بحثی سلیقه در معنای عام و کارشناسی در معنای خاص در هنر و موسیقی است اگر غلط هم بوده باشد می توانست به یک جنجال در استان آن هم در این شرایط کرونایی تبدیل نشود و از کنار آن رد شد، مهم تر آنکه این نوع برخوردها این مساله را به ذهن متبادر می کند که آدمی نباید خود واقعی و حقیقی اش را به نمایش بگذارد و یک نوع آموزش می دهد که با دو رویی راحت تر می توان زندگی کرد و صاحب منصب هم شد.

رئیس حوزه هنری خوزستان اگر بنا بود که کنار برود باید به واسطه عملکردی که در حوزه هنر استان داشت مورد نقد قرار می گرفت که آیا موفق بوده است و باید بررسی می شد که عملکرد او در جایگاهی که داشت در تحقق شرح وظایف محوله آیا مثبت بوده است نه یک اظهار نظر که در همه وجود دارد و آلبوم های موسیقی که در خفی گوش می دهیم دلیلی بر اثبات آن است.

برکناری برای یک اظهار نظر در حالی تبدیل به یک مطالبه شده که مطالبه های حیاتی و اولویت دار تری در این استان وجود دارد و در همین بحث حوزه هنری و فرهنگ با وجود این همه دستگاه های عریض و طویل خروجی قابل قبولی از آنها دیده نمی شود و کسی هم نمی پرسد که مشغول کدام فعالیت هستند که نمود بیرونی ندارد.

البته که گفته اند رئیس حوزه هنری خوزستان به دلیل انتقادها کنار رفته است اما کیست که نداند کنار رفتن همان است که می گویند کنار برو تا برکنارت نکردیم. مطالبه اول برکناری به خاطر یک اظهار نظر بود و حالا گویا مطالبه بعدی این است که چرا یک نیروی غیر بومی و نا آشنا با ساختار خوزستان سرپرست حوزه هنری شده است.

هرچند که برخورد با این مساله نشان داد که عملکرد یک‌ مدیر و بومی بودن یا نبودن چندان مهم نیست و بهتر است که قبل از ورود به خوزستان تنها از سرپرست جدید بپرسند که با موسیقی چه رابطه ای دارد و بگویند “معین” خط قرمز ما است و اگر می خواهد که ماندگار شود تنها از سلیقه های شخصی اش صحبت نکند.