طبق دستورالعمل جدید بیماران کرونایی برای درمان باید هزینه پرداخت کنند/ هیچ شهرستانی در امان از کرونا نیست/ علت عدم تماس مراکز 16 ساعته با افرادی که تست آن ها مثبت شده؛ در این صورت چه باید کرد؟
طبق دستورالعمل جدید بیماران کرونایی برای درمان باید هزینه پرداخت کنند/ هیچ شهرستانی در امان از کرونا نیست/ علت عدم تماس مراکز 16 ساعته با افرادی که تست آن ها مثبت شده؛ در این صورت چه باید کرد؟

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در ابتدا قرار بود  بیماران مبتلا به کرونا به صورت کاملا رایگان درمان شوند اما براساس دستورالعمل جدید 10 درصد هزینه ی بیمارستان را باید بیمار پرداخت کند و هزینه ای که هر بیمار متقبل می شود بستگی به نوع خدمات دریافتی آن دارد.

دکتر علی احسان پور روز دوشنبه ( 12 خردادماه) در گفت و گو با خبرنگار کاوش با بیان اینکه شهرستان های دارای وضعیت سفید به لحاظ ابتلا به کرونا روزانه تغییر می کنند، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی براساس آمار و جمع بندی آن ها آمار شهرستان ها را به ستاد استانی مقابله با کرونا ارسال می کند و این ستاد طبق تعاریف ما و تعداد بستری ها و موارد سرپایی اعلام می کند کدام شهرستان ها در وضعیت سفید یا قرمز به سر می برند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز و رییس مرکز بهداشت خوزستان شامگاه شنبه ی هفته ی جاری گفت: براساس آخرین بررسی های اپیدمیولوژیک مشخص شد از ۲۸ شهرستان خوزستان ۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز به لحاظ شیوع کرونا قرار دارند.

وی ادامه داد: وقتی می گوییم کدام شهرستان سفید است مردم آن منطقه حساسیت خود را نسبت به خودمراقبتی ها از دست می دهند بنابراین نباید استان را به قرمز و سفید تقسیم کنیم زیرا در این صورت مناطق سفید هم به مناطق قرمز تبدیل می شوند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: استان خوزستان در وضعیتی قرار دارد که باید حداکثر فاصله گذاری اجتماعی و حفاظت فردی در آن رعایت شود و مردم باید به افرادی که اصول بهداشتی مانند استفاده از ماسک را رعایت نمی کنند تذکر دهند.

دکتر احسان پور با تاکید براینکه مردم باید به شدت خودمراقبتی را جدی بگیرند، تصریح کرد: هیچ شهری در استان نداریم که بگوییم وضعیت آن خوب است و مردم می توانند زندگی عادی داشته باشند زیرا در هیچ منطقه ی استان از کرونا در امان نیستیم، بنابراین شهرستان ها فرقی به لحاظ این بیماری با یکدیگر ندارند.

وی خاطرنشان کرد: گزارش های بسیاری داریم که در شهرهای سفید و حتی قرمز تجمعات بسیار زیادی ایجاد شده که آسیب بیشتری به ما وارد می کند به خصوص مراسمات ترحیم و خاکسپاری که بسیار خطرناک هستند اما با این وجود وضعیت استان نگران کننده نیست بلکه باید نسبت به رعایت اصول بهداشتی هوشیار باشیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در رابطه با احتمال بازگشت تعطیلی ها گفت: اعلام تعطیلی و ایجاد محدودیت ها، براساس تصمیم گیری ستاد استانی مقابله با کرونا است که طبق نظرات کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی اهواز مشخص می کنند چه اقدامی انجام شود.

احسان پور اذعان داشت: دانشگاه علوم پزشکی تمام توان و قدرت خود را بر شناسایی حداکثری مبتلایان متمرکز کرده است بدون اینکه از عواقب آن ناراحت باشد تا با بیماریابی سریع افراد آلوده را شناسایی و در قرنطینه ی خانگی نگه داریم و بعد بحث درمان آن ها را پیش ببریم.

وی در خصوص شلوغی مراکز 16 ساعته و تجمع در آن ها جهت انجام تست کرونا بیان کرد: به طور مرتب مراکز جدیدی در اهواز برای انجام تست کرونا راه اندازی می شود و به تازگی نیز یک مرکز جدید در غرب اهواز افتتاح شد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ضمن بیان اینکه همکاران ما فشار بسیاری را متحمل می شوند، در رابطه با علت عدم تماس مراکز 16 ساعته با افرادی که تست آن ها مثبت شده است، تصریح کرد: تعداد مبتلایان در این موضوع موثر است، وقتی حجم بالایی از بیماریابی را داریم باید هم پیگیر بیماران قبلی باشیم هم با بیماران جدید تماس گرفته شود برای همین فشارمضاعفی بر دانشگاه وارد می شود و علت تاخیر در تماس هم از این بابت است با این وجود این موضوع را حتما در جلسه ی امروز که با حضور معاون بهداشت دانشگاه و سایر همکاران برگزار می شود مطرح می کنم.

دکتر احسان پور افزود: در صورتی که فرد به مراکز 16 ساعته مراجعه کند و تست آن مثبت باشد پیامی به بیمار ارسال می شود مبنی بر اینکه ظرف 24 تا 48 ساعت آینده با شما تماس گرفته می شود اگر بعد از این زمان با آن ها تماس گرفته نشد یکی از افراد خانواده یا اطرافیان فرد مبتلا که در قرنطینه ی خانگی به سر می برد به مرکز بهداشتی که تست در آن جا انجام شده مراجعه کند تا همکاران ما آن ها را راهنمایی کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای کووید19 هیچ درمان ثابت شده ای نداریم و در حد توصیه های بهداشتی می توانیم موارد قرنطینه شده را راهنمایی کنیم. بهترین درمان مراقبت فردی است که در صورتی که بیمار نیازمند بستری باشد درمان های مراقبتی و حمایتی در بیمارستان برای آن ها انجام می شود اما مواردی که در قرنطینه ی خانگی به سر می برند صرفا تحت نظر هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: بسیاری از مبتلایان نیاز به بیمارستان ندارند و ناقل بدون علامت هستند که تست آن ها مثبت شده است تعدادی دیگر از این گروه ممکن است علائم ملایم سرماخوردگی داشته باشند اما عده ی دیگری از مبتلایان علامت های بسیار شدیدی مانند تنگی نفس قابل ملاحظه و تب غیرقابل کنترل دارند که در این صورت بیمار بستری می شود.

احسان پور در پاسخ به اینکه باتوجه به افزایش آمار مبتلایان آیا خوزستان نیازمند بکارگیری کادر درمان استان های دیگر است یا خیر توضیح داد: در این رابطه ما هیچ وقت تماس نمی گیریم زیرا موضوع کرونا کشوری است خوزستان هرمزگان، سیستان و بلوچستان، ایلام و دیگر استان ها از هم جدا نیستند و به این مساله جزیره ای نگاه نمی شود و در همه ی مناطق تحت نظارت وزارت بهداشت هستیم بنابراین یک دید کشوری وجود دارد همان طور که ما سه ماه پیش به استان های دیگر کمک کردیم.

وی اضافه کرد: در این سیستم تمام رفتارهای درمانی و تشخیصی و اقدامات صورت گرفته توسط وزارت بهداشت پایش می شود و هر کجا که لازم باشد قبل از اینکه ما بخواهیم اقدام کنیم وزارتخانه اقدام خواهد کرد همان طور که در روزهای گذشته معاونت درمان و معاون پرستاری وزارت بهداشت و کارشناسان مختلف به خوزستان سفر کرده اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح در رابطه با اثرگذاری حضور دکتر افشار نماینده ی وزیر بهداشت در امور اجرایی ویروس کرونا در خوزستان اظهار کرد: حضور دکتر افشار مانند حضور شخص وزیر در استان است و نقش ایشان را برای ما ایفا می کند، اموری که نیاز به هماهنگی با وزارت بهداشت است مانند فراهم کردن امکانات و تجهیزات از دیگر نقاط بدون هماهنگی با وزارتخانه و نامه نگاری، با دستور دکتر افشار برای ما ارسال می شود.

احسان پور با تاکید بر مفید و موثر بودن حضور این نماینده گفت: حضور ایشان در استان نقش تسهیل کننده امور و یک رابط بسیار خوب را برای ما ایفا می کند.

وی در رابطه با دریافت هزینه ی درمان از بیماران کرونایی علی رغم اینکه قرار بود درمان آن ها رایگان باشد، افزود: در ابتدا قرار بود  بیماران مبتلا به کرونا به صورت کاملا رایگان درمان شوند اما براساس دستورالعمل جدید 10 درصد هزینه ی بیمارستان را باید بیمار پرداخت کند و هزینه ای که هر بیمار متقبل می شود بستگی به نوع خدمات دریافتی آن دارد.