زنان خانه دار بیشترین مبتلایان/ بیایید با هم دیگر این بحران را نیز حل کنیم
زنان خانه دار بیشترین مبتلایان/ بیایید با هم دیگر این بحران را نیز حل کنیم

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان شامگاه سه شنبه 12 فروردین در سومین‌ گفتگوی زنده ی تلویزیونی خود از شبکه استانی، گزارشاتی پیرامون آخرین وضعیت ویروس کرونا در خوزستان ارائه کرد.

بیش از 810 هزار بیمار در جهان شناسایی شده که نشان دهنده رشد فزاینده و سرعت در کشورهای مختلف است.

در خوزستان تا امروز تعداد 718 بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شده است.

26 اسفندماه بیشترین تعداد موارد شناسایی شده مبتلا به کرونا ( 53 بیمار) را ظرف 24 ساعت داشتیم.

موارد فوت ناشی از کرونا در استان 85 نفر بوده است.

روند هفتگی بیماری؛ از 24 اسفند 98 تا اول فروردین 99 تعداد بیماران مبتلا 218 نفر بود، 173 بیمار بهبود یافتند و ترخیص شدند 16 مورد بستری و 29 فوت شدند.

در هفته ی اول امسال 219 بیمار داشتیم که 132 بهبود یافته، 71 مورد بستری و 16 مورد فوت شدند.

در این 2 هفته تعداد بیماران ثابت، بستری شدگان افزایش و فوتی ها کاهش پیدا کرد که نشان دهنده مراقبت ها و کارکردهای بهتر و بیمار یابی سریع بوده است.

سه هزار و 200 مورد مشکوک نیز در استان تست شد که آزمایش 718 نفر مثبت شد.

از این تعداد 455 نفر بهبود پیدا کردند و ترخیص شدند و 178 نفر در حال حاضر بستری هستند.

سه هزار و 281 مورد از اطرافیان بیماران مورد بررسی قرار گرفتند، 196 نفر از این موارد براساس علائم و شواهد مشکوک بودند که 47 مورد بیماری را داشتند و قرنطینه شدند.

54 درصد مبتلایان مرد 46 درصد زن هستند.

میانگین سنی مبتلایان؛ 51.7 و بیشترین گروه سنی 45 تا 59 سال و بعد 60- 74 و در رده ی بعد 30 تا 44 سال است.

57 درصد مبتلایان بیماری زمینه ای ندارند

توزیع شغلی مبتلایان؛ 39 درصد زنان خانه دار، 14 درصد شغل آزاد، 10 درصد بازنشستگان، 10 درصد کارمندان و کارگران، پنج درصد کادر بهداشت و درمان و هشت درصد بیکاران هستند.

81 درصد موارد فوتی بیماری زمینه ای دارند.

از 19 درصدی که بیماری زمینه ای ندارند 69 درصد بالای 60 سال هستند.

بیماری زمینه ای و سن بالای 60 سال هشداری برای موارد فوت است.

33 درصد فوت شدگان بیماری قلبی عروقی، 30 درصد دیابت، 14 درصد بیماری ریوی و 13 درصد فشارخون داشتند.

میانگین سنی فوت شدگان 62 سال است و بیشترین گروه سنی فوتی ها 60- 74 سال است.

56 درصد موارد فوت مردان و 44 درصد زنان هستند( موارد مبتلا و فوت در مردان بیشتر است).

95 درصد مبتلایان را شهروندان و پنج درصد را اهالی روستا تشکیل می دهند.

خرمشهر، اندیمشک، شوشتر و باوی در وضعیت قرمز بیماری قرار دارند. اما اقدامات خوبی در شوشتر در حال انجام است و در باوی هم به تازگی اقدامات مداخله ای شروع شده است.

در خرمشهر تعداد مبتلایان رو به افزایش است زیرا اقدامات مداخله ای در این شهرستان با تاخیر انجام شد اما به تازگی کارهای خوبی در حال انجام است.

به فرماندار و مسئولین باوی هشدار و تذکر جدی می دهم تا مراقبت های بیشتری اعمال کنند.

در ماهشهر و امیدیه نیز تعداد مبتلایان رو به افزایش است.در آبادان علی رغم اینکه در 2 هفته ی پیش در صدر بود تعداد بیماران ثابت باقی مانده است.

لالی، هفتکل و هویزه شهرهای سفید استان هستند و باقی شهرستان ها به نسبت شرایط خوبی دارند.

شرق اهواز با 126 نفر بیشترین مورد مبتلا را دارد و در غرب اهواز 105 مورد مبتلا وجود دارد.

در 7 اسفندماه هر بیمار 1.1812 نفر را می توانست مبتلا کند اما با اقدامات مداخله ای در هفته ی بعد یعنی 14 اسفند این رقم به 1.1284 نفر کاهش پیدا کرد که قابل ملاحظه است.

در هفته ی بعد 22 اسفند منحنی به سمت مسطح شدن رفت و میزان سرایت کمتر شد و به 1.1008 نفر رسید.

در 29 اسفند 1.0783 و در اول فروردین به 1.0662 نفر تقلیل پیدا کرد.

انتظار می رود باز هم در هفته ی آینده این رقم کاهش پیدا کند. باید همگام باشیم تا میزان سرایت بیماری به یک نفر و به سمت صفر و خاموش شدن برود. روند اقدامات در کاهش سرعت انتشار ویروس خوب بوده اما کافی نیست.

تا به حال هیچ دارو و واکسن قطعی در درمان این ویروس شناخته نشده و آنچه مهم است خودمراقبتی است.

تجمع در بازار پردیس اهواز زیاد است و مردم در این مورد همراهی نکردند که در این خصوص تذکر می دهم البته با هشدارها به نسبت قبل خلوت تر شده است.

در روزهای سخت و بحران باید کنار هم ماند و با هر ابزاری به کمک جامعه پرداخت این یک شاخصه بزرگ مردم خوزستان است، بیایید با هم دیگر این بحران را نیز حل کنیم آن هم با رعایت دستور های بهداشتی و فاصله فیزیکی و اجتماعی.

  تا به امروز همراهی خوبی شاهد بودیم اما نیاز است این توصیه ها و اقدامات شتاب بیشتری بگیرد و به خاطر حفظ جان عزیزان و خانواده های خویش از برگزاری برخی مراسم  تا اطلاع ثانوی خودداری کنیم.

در مسیر مقابله با کرونا حتی یک نفر هم مهم است و با همکاری و همبستگی تک تک افراد جامعه می توانیم یک اتحاد بزرگ در مقابل تهدید این ویروس خطرناک ایجاد کنیم.

یکی از مهمترین سنت‌های ما ایرانیان نوروز است و مردم همکاری بسیار خوبی داشتند و با رعایت اصول خود مراقبتی به فاصله‌گذاری اجتماعی به خواست مدیران و مسئولان بهداشتی و درمانی پاسخ مثبت دادند و در خانه ماندند دید و بازدیدها را به آینده موکول کردند.

در همین راستا از همگان می خواهم سفرها و دید و سفرهای مربوط به روز ۱۳ فروردین یا روز طبیعت را متوقف کنند و این روز را نیز مثل گذشته در خانه بمانند.

تمام ظرفیت‌های نیروی انتظامی و بسیج در این روز برای کنترل مبادی خروجی شهرهای مختلف استان و به کارگیری می‌شوند، برای روز طبیعت از شما می‌خواهم از هرگونه تجمع خودداری کنید حتی از تجمع های خانوادگی در منزل نیز پرهیز کنید.

کنترل سختگیرانه از مناطق شهر ها جهت جلوگیری از خروج مردم از شهرها و روستاها انجام می‌شود با ماندن در خانه در این روز به کاهش زنجیره انتقال ویروس کمک بزرگی خواهیم کرد.

برای اینکه روزهای بهتر و امیدوارانه تری در آینده داشته باشیم باید این روزها را با همدلی و همبستگی با کمترین آسیب با خود مراقبتی پشت سر بگذرانیم تا در آینده بتوانیم در کنار پدربزرگ و مادربزرگ ها، پدران و مادران خواهران و برادران و دوستان و بستگان خود باشیم.