دومین گزارش کرونایی استاندار/ هر آنچه از کرونا در خوزستان باید بدانید
دومین گزارش کرونایی استاندار/ هر آنچه از کرونا در خوزستان باید بدانید

استاندار خوزستان شامگاه دوشنبه در خصوص آخرین وضعیت خوزستان در مقابله با کروناویروس از طریق شبکه استانی خوزستان توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش کاوش، غلامرضا شریعتی شامگاه دوشنبه چهارم فروردین ماه در دومین گفتگوی زنده خود از طریق شبکه استانی صداوسیما با مردم پیرامون آخرین وضعیت خوزستان در مقابله با کروناویروس توضیحاتی ارائه کرد که مهم ترین آنها در ادامه آمده است.

تعداد مبتلایان در جهان از مرز 300 هزار گذشت در ابتدا میزان کشندگی آن را 2 درصد اعلام کردند و بعد 3.4 درصد و اکنون سازمان جهانی بهداشت میزان کشندگی کرونا ویروس را 4.3 درصد اعلام کرده است که درصد بالایی است

این درصد کاملا میزان خطر و لزوم اهمیت و توجه به آن را نشان می دهد سرعت سرایت و کشندگی این ویروس قابل توجه است و اعلام خطری برای ما است.

کرونا ویروس تا کنون 192 کشور را درگیر کرده است یعنی بیشتر کشورهای مهم جهان کاملا مبتلا هستند.

از اولین مورد مثبت مبتلا به کرونا در جهان تا 100 هزار نفر سه ماه طول کشید و طی 12 روز به 200 هزار نفر و ظرف سه روز به 300 هزار نفر رسید که این خوفناک تر است و باید توجه بیش از پیش باشد.

اولین بروز کرونا در استان چهار اسفندماه با سه نفر مبتلا بود و اگرچه امروز بیشترین تعداد مبتلا را در کشور داشتیم اما خوزستان بیشترین میزان ابتلا را در 26 اسفندماه داشت که نشان دهنده ی این است که اقدمات جدی برای کنترل انجام شده که باید جدی تر هم باشد.

94 درصد مبتلایان در شهرها هستند. 42 درصد زنان و 58 درصد مبتلایان را مردان تشکیل می دهند.

میانگین سنی مبتلایان 52 سال و بیشترین موارد را گروه سنی 45- 59 سال و بعد 60 – 74 و 30 تا 44 سال هستند.

474 نفر مبتلا در استان وجود دارد که 281 مورد بهبود پیدا کرده اند و 132 مورد در حال حاضر بستری هستند و 61 نفر فوت شدند.

56 درصد موارد مبتلا بیماری زمینه ای نداشته اند.

میانگین سنی فوت شدگان 62.5 سال و بیشترین گروه سنی 60- 74 سال بوده است و بعد 75 سال به بالا و در رده ی سوم 45 تا 59 سال است

57 درصد فوت شدگان مردان و 43 درصد زنان هستند.

شرق شهرستان اهواز تاکنون 86 مورد مبتلا و غرب 75 نفر داشته است.

در یکصد هزار نفر خرمشهر بیشترین میزان مبتلا را دارد و گوی سبقت را از دیگر شهرستان ها ربوده است.

هفته ی گذشته اندیمشک این جایگاه را داشت و خرمشهر رتبه ی هفتم در استان بود اما به دلیل کم توجهی، رعایت نکردن مردم و مقاومت در برابر تعطیلی مراکز تجاری درصد مبتلایان خرمشهر طی این مدت افزایش پیدا کرده است که این هشداری برای مسئولین خرمشهر و منطقه ی آزاد و مردم است

در شهرستان های شادگان و خرمشهر اقدامات مداخله ای خوبی صورت نگرفته است که هشداری برای آن ها است و باید مراقب باشند.

56 درصد کسانیکه مبتلا شده اند بیماری زمینه ای نداشتند و 82 درصد فوتی ها بیماری زمینه ای داشته اند.

بیماران قلبی عروقی و دیابت هر کدام با 32 درصد بیشترین میزان مبتلایان را داشته اند. فشار خون 14 درصد و مشکلات ریوی 15 درصد.

بیماران کلیوی و قلبی عروقی به دلیل اینکه کمتر از خانه خارج می شوند امکان ابتلا آن ها کمتر از افراد سالم است

33 درصد مبتلایان خانه دار، 19 درصد آزاد، 10 درصد بازنشسته، 9 درصد کارمند و 6 درصد (یعنی 30 نفر از 474 نفر) کادر بهداشت و درمان هستند.

زنان خانه دار درصد بالایی از مبتلایان هستند که یا توسط همسران خود که به خارج از خانه می روند مبتلا می شوند و یا به مراکز تجاری و خرید می روند. در این شرایط بحرانی که ضرورتی برای این کار نیست زنان خانه دار از حضور پیدا کردن در مراکز تجاری اجتناب کنند.

خوزستانی هایی که به استان های دیگر مسافرت کرده و بازگشته اند برای خود، همسایگان و استان خطرآفرین شدند و شروع شیوع بیماری در خوزستان از این طریق بوده است.

از مبتلایان به کرونا 59.2 درصد بهبود یافته اند، 27.8 درصد تحت نظر و 12.8 درصد فوت شده اند که این درصد فوت شده از موارد شدید و حادی هستند که بستری شده اند( بسیاری در قرنطینه خانگی هستند)

اهواز به لحاظ میزان غربالگری رتبه ی ششم را به خود اختصاص داده است. در شهرهای کوچک تقریبا صددرصد غربالگری انجام شده است

برخی شهرستان ها از جمله آبادان، بهبهان، خرمشهر، دزفول، رامهرمز و غرب و شرق اهواز باید اقدامات اساسی انجام دهند و فرمانداران از شبکه ی بهداشت و درمان بخواهند این کار را انجام دهند.

از مجموع افراد غربال شده 2.4 درصد به بیمارستان های منتخب ارجاع داده شده اند. 65 درصد را ما پیگیری کرده ایم و 8.5 درصد جمعیت تحت پوشش در سامانه خوداظهاری ثبت کرده اند.

در صورت تماس سامانه 4030 مردم پاسخگو باشند و شرح حال خود را آن چه وجود دارد صادقانه پاسخ دهند.

در غرب اهواز کیانپارس با 14 مورد بیشترین تعداد ابتلا را دارد که رتبه ی اول است گرچه از هفته ی گذشته تا کنون یک نفر مبتلا شده است که نشان دهنده ی این است که موارد بهداشتی رعایت شده است و باید این کار ادامه پیدا کند

کیانپارس، کوی انقلاب، کوی علوی، پردیس، فرهنگ شهر( مناطق گلستان)، مهدیس و مرکز شهر( بازار نادری) نقاط پرخطر اهواز هستند.

منطقه ی گلستان چهار نفر، کوی علوی چهار نفرو مهدیس، فاز 2 پاداشهر و کوروش هر کدام 6 نفر در اهواز مبتلا دارند

اینکه در شهرهای کوچک 2 با سه بیمار وجود داشته باشد معادل 200 بیمار در اهواز است.

85 نفر از بیماران از سه شهرستان آبادان، خرشمهر و شادگان هستند که رقم بالایی است و نشان می دهد مردم نکات بهداشتی را رعایت نکرده اند و مسئولان باید سختگیرانه تر عمل کنند و باری به هر جهت اقدام کنند زیرا این تعداد مبتلا قابل قبول نیست

گرچه فرهنگ و آداب و رسوم مردم این شهرستان ها به این شکل است که به شرکت در مراسمات سوگواری و عروسی اهمیت زیادی می دهند اما در این شرایط نباید این طور باشند زیرا این کار مانند بمب ساعتی است و باید از شرکت در تجمعات صرف نظر کنند.

بهبهان باید در جهات مقابله با ویروس جدی تر عمل کنند اما شهرستان های شوشتر و اندیمشک به خوبی عمل کرده اند و روند رشد در شوشتر رشد کمی دارد و در حال حاضر رتبه ی سوم ابتلا در یکصد هزار نفر را دارد.

ورودی محور اندیمشک ـ پلدختر چهار فروردین ماه امسال به نسبت همین روز در سال گذشته 87 درصد و خروجی 80 درصد کاهش داشته است.

20 درصد مبتلایان در چین و 14.3 درصد موارد حاد در خوزستان منجر به فوت شده است اما امروز این رقم به 12.8 درصد رسید.

بعد از جنگ تحمیلی تا به امروز بحرانی به این صورت در استان نداشته ایم و با دشمنی خطرناک روبه رو هستیم. سیستم درمان و بهداشت استان و کشور برای همه مردم طراحی نشده است و باید با خود مراقبتی بار پرسنل درمان را کم کنیم.

رویکرد ما در استان سلامت مردم، بیمار یابی سریع و دقیق و رصد زنجیره ی انتقال است و برای حفظ سلامت مردم با هر فردی که شسلامت مردم را به خطر بیندازد برخورد می کنیم.

این ویروس پیروجوان نمی شناسد و جوانان می توانند از مهم ترین زنجیره های انتقال باشند. ویروس کرونا از آنچه که فکر می کنید به شما نزدیک تر و بی رحم تر است.

از فردا ادارات خوزستان با ۲۰ درصد ظرفیت فعالیت خود را ادامه خواهند داد‌ و باید کارکنان تا روز ۱۵ فروردین نوبت بندی شوند و ۸۰ درصد کارکنان ترخیص باشند.