جاده‌های درون شهری خوزستان در 9 ماهه اول امسال 191 قربانی گرفتند/ آسفالت نامناسب عامل تصادفات درون شهری
جاده‌های درون شهری خوزستان در 9 ماهه اول امسال 191 قربانی گرفتند/ آسفالت نامناسب عامل تصادفات درون شهری

بنا بر آمار منتشر شده از سوی پزشکی قانونی خوزستان در 9 ماهه امسال تعداد 191 نفر به دلیل تصادف در جاده‌های درون شهری خوزستان کشته شده‌اند. همچنین براساس آمارها بیشترین تصادفات در ماه مهر رخ داده‌اند.

یکی از مسائل مهم در جوامع شهری که باعث افزایش سطح رفاه افراد شده، استفاده از خودرو و سایر وسایل نقلیه است ولی بنا به دلایل متعدد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این وسایل سبب معضلاتی از جمله تخلفات و تصادفات درون شهری به‌ویژه در شهرهای استان خوزستان شده است.

بنا بر آمار منتشر شده از سوی پزشکی قانونی خوزستان در 9 ماهه امسال تعداد 191 نفر به دلیل تصادف در جاده‌های درون شهری خوزستان کشته شده‌اند. همچنین براساس آمارها بیشترین تصادفات در ماه مهر رخ داده‌اند.

عابران پیاده و موتورسواران عامل 80 درصد تصادفات درون شهری

رئیس پلیس راهور خوزستان در این باره می‌گوید: تصادفات عابران پیاده و موتور سیکلت سوارها 80 درصد تصادفات شهری در استان خوزستان را تشکیل می‌دهند.

وی بیان می‌کند: عدم توجه به جلو، ایمن نبودن محل عبور عابرهای پیاده، نبود پل‌های عابر پیاده برقی، سرعت بالای رانندگی در سطح معابر شهری و ایمن نبودن زیرساخت‌های ترافیکی از مهم ترین علل حوادث ترافیکی است.

رئیس پلیس راهور خوزستان در پاسخ به اینکه بهترین راه حل برای کاهش تصادفات درون شهری چیست، عنوان می‌کند: هر چند افزایش نرخ جرایم، در بازدارندگی از وقوع جرایم موثر خواهد بود ولی توقیف خودرو بهتر از جریمه‌ها یا برخوردهای دیگر تاثیرگذار است.

وی ادامه می‌دهد: هرچند افزایش نرخ جرایم راهنمایی و رانندگی هم می‌تواند جزو عوامل مهم در کاهشت تخلفات باشد اما توقیف خودرو اثرگذاری بیشتری دارد.

آسفالت نامناسب عامل تصادفات درون شهری

یک کارشناس مدیریت شهری به فارس می‌گوید: آسفالت نامناسب در جاده‌های درون شهری یکی از علل وقوع تصادفات است؛ در بسیاری از جاده‌های درون شهری ما شاهد وجود چاله‌های بزرگ هستیم که برخی از رانندگان برای فرار از افتادن در چاله به سمت چپ یا راست تغییر مسیر می‌دهند و همین موضوع سبب بروز تصادف می‌شود.

عباس محمدیانی می‌افزاید: برای حل این معضل شهرداری باید نسبت به ترمیم آسفالت به‌ویژه در جاده‌های مهم اقدام کند تا این حوادث کاهش یابد.

وی بیان می‌کند: در بسیاری از نقاط شهری نور کافی وجود ندارد و همین موضوع در ساعات تاریکی سبب کاهش تسلط رانندگان می‌شود که باید این نقاط پرخطر توسط شهرداری و پلیس شناسایی و با دادن اولتیماتوم به شرکت برق، نسبت به تأمین نور این معابر اقدام کرد.

این کارشناس مدیریت شهری عنوان می‌کند: با توجه به اینکه بیشترین حجم تصادفات درون شهری در معابر خوزستان مربوط به عابران پیاده و موتورسیکلت سواران است، می‌توان در دراز مدت یک خط ویژه برای تردد موتورسیکلت در نظر گرفت و برای کاهش تصادف خودروها با عابران پیاده باید علاوه بر ایمن سازی جاده‌های با استفاده از علائم راهنمایی و رانندگی یا نصب پل عابر پیاده این خطرات را کاهش داد.

وی می‌گوید: بنا بر تصریح قانون، پلیس باید درصدی از جرایم رانندگی را به شهرداری پرداخت کند تا شهرداری بتواند در ایمن سازی معابر اقدام کند.

آمار هزینه سالانه جرایم رانندگی به شورای شهر اهواز اعلام نمی‌شود

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اهواز درباره میزان جرایم رانندگی در جاده‌های شهری اهواز می‌گوید: ۷۰درصد هزینه جرایم رانندگی باید به حساب خزانه دولت واریز شود تا به شهرداری تعلق بگیرد اما پلیس هیچوقت اصل مبلغ دریافتی را به ما اعلام نمی‌کند.

رحیم کعب عمیر در رابطه با برآورد طلب شهرداری اهواز از جرایم راهنمایی و رانندگی عنوان کرد: ۷۰درصد هزینه جرایم رانندگی باید جهت تأمین هزینه های نصب تجهیزات ترافیکی، پل عابر پیاده و … در اختیار شورای شهر و شهرداری قرار بگیرد که از سال ۹۰ تا ۹۶ تنها ۱۳ میلیارد تومان وجه برای ما واریز شده است. یعنی سالی کمتر از دو میلیارد تومان به شهرداری اهواز پرداخت شده است.

وی با انتقاد از عدم شفاف سازی در این مسئله بیان می‌کند: به دلیل عدم دسترسی شورای شهر و شهرداری به آمار اصلی هزینه های ‌سالانه‌ جرایم، مطالبه مبالع بیشتر برای مدیریت شهری امکان پذیر نیست.

در سال 97 تعداد 231 نفر در جاده‌های درون شهری خوزستان جان خود را از دست دادند. همچنین بنا بر اعلام پزشکی قانونی در شش ماهه نخست امسال 2 هزار و 246 نفر در تصادفات درون شهری جان خود را از دست دادند که این آمار در خوزستان 102 نفر است که کمتر از میانگین کشوری در 6 ماهه نخست امسال است اما معمولا تعداد مرگ و میر در جاده‌های خوزستان در نیمه دوم سال افزایش می‌یابد که کشته شدن 87 نفر در سه ماهه مهر، آبان و آذر گواه این مسئله است. بررسی آمارها نشان می‌دهد که افزایش ایمنی جاده‌های درون شهری، آموزش به موتورسواران و جوامع محلی بهترین راه برای کاهش این آمارها است.

منبع: فارس