بری و برنگردی!
بری و برنگردی!

سالی که با نحسی و شومی شروع شد و جشن سال جدید را از یاد برد و چنان شوم تر در حال پایان است که عید ۹۹ را هم خانه نشینمان کرده است. سال سیل، سال اعتراض، سال سقوط، سال مرگ و قرنطینه، سال گرفتاری های اقتصادی در هر روز.

پرسید بدترین اتفاق سال ۹۸ کدام بود؛ گفت سال مصیبت نشان داد که باید نگران همه لحظات آن بود و شاید در همین چند ساعت مانده به پایان آن اتفاق بدتری بیفتد که همه بدبختی های قبل را فراموش کنیم.

به گزارش پایگاه خبری کاوش؛ سالی که با نحسی و شومی شروع شد و جشن سال جدید را از یاد برد و چنان شوم تر در حال پایان است که عید ۹۹ را هم خانه نشینمان کرده است. سال سیل، سال اعتراض، سال سقوط، سال مرگ و قرنطینه، سال گرفتاری های اقتصادی در هر روز.

روزهای آغازین سال بود که سیل کشور را در نوردید و از استان های شمالی شروع و در خوزستان جنوبی ماندگار شد. سیلی که در ۱۳ استان خسارت به بار آورد و ۷۰ نفر را به کام مرگ کشاند.

پنجم فرودین ماه بود که سیل به خوزستان رسید و اگر چه خسارات جانی نداشت اما با ماندگار بودنش باعث شد تا 21 شهرستان این استان تحت تاثیر قرار بگیرد و 132 روستا به زیر آب برود و 374 روستای دیگر به صورت جزئی و کلی تخلیه شدند. بر طبق برخی از گفته ها سیل فروردین خوزستان حدود 125 هزار میلیارد ریال به تاسیسات عمومی خسارت وارد کرد و بر زندگی 400 هزار نفر تاثیر گذاشت. البته هنوز هم اثرات و خسارت آن از بین نرفته است و حتی به دلیل خراب کردن سیل بندها و ترمیم نشدن آنها زمینه سیل های بعدی را هم در استان فراهم کرده است.

از سیل به آتش و زلزله رسیدیم و تنها در نیمه ی نخست امسال 175 مورد آتش سوزی در مراتع و جنگل های خوزستان رخ داد که به نسبت سال گذشته 2 برابر بوده است. زلزله هم هر وقت توانست آمده است و خسارت بارترین آن زلزله 5.7 ریشتری تیرماه مسجد سلیمان بوده که خسارت های اقتصادی زیادی را به بار آورد و 900 خانه شهری و روستایی را بطور کامل تخریب کرد.

زخم بلایای طبیعی خوب نشد که تبعات اجتماعی یک تصمیم کشور را درگیر کرد. در پی سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین در هفته ی آخر آبان ماه در یکصد شهر کشور اعتراض و تجمع صورت گرفت. خوزستان در کنار استان های تهران، فارس و کرمان بیشترین آسیب به اموال عمومی را داشت و 15 شهرستان خوزستان صحنه ی اعتراض بود که در این بین ماهشهر از شهرستان هایی بود که بیشترین اخبار آشوب و اغتشاش اعتراضات بنزینی را به خود اختصاص داد.

این اعتراض و اغتشاشات خشونت بار تر از اعتراضات دی ماه سال 96 بود و در نتیجه ابعاد و حجم تخریب ها هم گسترده تر بود. این اتفاقات مدتی فضای کشور و به تبع استان را نا امن کرد و تعدادی نیز مصدوم، کشته و بازداشت شدند.

آذرماه یکبار دیگر بارندگی دردسر شد و در پی بارندگی شدید و کم سابقه (حدود 80 میلیمتر در مدت زمان کم) در نیمه ی این ماه، آب به برخی از منازل در شهرهای اهواز، کارون، آبادان و خرمشهر ورود کرد و سرریز فاضلاب و آب باران در معابر و بعضی خانه ها زندگی مردم را مدتی با مشکل مواجه ساخت و مراکز آموزشی تعدادی از شهرهای استان را تعطیل کرد.

براثر آبگرفتگی ناشی از بارندگی های شدید چندین خانه تخریب یا دچار آسیب شد که تنها در شهرستان های اهواز و کارون بیش از 6 هزار واحد مسکونی دچار آبگرفتگی شد و تاسیسات عمومی اهواز، کارون ،آبادان و خرمشهر متحمل خسارت بسیاری گردیدند.

شهادت سردار قاسم سلیمانی براثر اقدام تروریستی آمریکا در بامداد 13 دی ماه خبری دیگری بود که باعث شد کشور در سوگ فرو برود و یکپارچه مراسم تشییع شود.

اهواز اولین میزبان تشییع پیکر سردار سلیمانی در بازگشت به کشور بود و 15 دی ماه هزاران نفر از سراسر استان در سلیقه های مختلف برای تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی و همرزمان ایشان در اهواز حضور پیدا کردند و بعد از کیلومترها پیکر مطهر شهدا را تا فرودگاه اهواز برای تشییع در استان های مشهد، تهران و کرمان بدرقه کردند. تشییع هایی که هر کدام باشکوه تمام برگزار شد و متاسفانه ازدحام جمعیت تشییع در کرمان باعث شد حدود ۶۰ نفر از هم وطنانمان را نیز از دست بدهیم.

18 دی ماه هواپیمای اوکراینی در تهران براثر خطای انسانی و شلیک اشتباهی موشک سقوط کرد که از 176 مسافر هواپیما 147 نفر از آن ها ایرانی بودند. از این تعداد نیز 23 نفر دانش آموخته ی دانشگاه های ایران بودند که در میان جانباختگان یک دانش آموخته ی دانشگاه شهید چمران اهواز و سه تن دیگر خوزستانی بوده اند.

انتشار ویروس کرونا آخرین هنرنمایی تلخ سال ۹۸ بود که جهان را در در شوک فرو برد. بر اساس آخرین آمار تاکنون در کشورمان نیز  ۱۱۳۵ نفر فوت کرده اند و در خوزستان نیز ۳۵۹ نفر مبتلا و ۴۵ نفر فوت شدند. در همین روزهای کرونایی نیز مصرف مشروبات تقلبی در استان مسمومیت ۷۴۷ و فوتی ۵۹ نفر را به همراه داشت.

همه این گرفتاری و بدبختی ها مقطعی آمدند و رفتند اما یک گرفتاری بود که زندگی را بر مردم نیز سخت کرده بود. مشکلات اقتصادی و تورم لحظه ای در این یکسالی که گذشت به مردم امان نداد و هر روز که گذشت بار جدیدی بر زندگی آنها اضافه و آنها را خسته تر از همیشه کرد. عجب تلخ سالی بود این سال ۹۸ مصیبت، عجب غم انگیز و چه ماتم داشت این سال. بری و برنگردی!