رتبه اول خوزستان در آمار غریق در سواحل رودخانه‌ها/ ایجاد پایگاه‌های نجات در مناطق پرخطر
رتبه اول خوزستان در آمار غریق در سواحل رودخانه‌ها/ ایجاد پایگاه‌های نجات در مناطق پرخطر

رئیس هیات نجات غریق و غواصی خوزستان با بیان این‌که یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های هیات کاهش آمار مغروقین است، گفت: خوزستان رتبه اول کشور را در میزان آمار غریق در سواحل رودخانه‌ها دارد.

محسن ابدالی با بیان این‌که یکی از مشکلات ما در خوزستان میزان آمار غریق در سواحل رودخانه‌ها است، اظهارکرد: از این بابت نیز رتبه اول را داریم و یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های هیات نجات غریق، کاهش آمار مغروقین در استان است.

وی گفت: یکسری راهکارها برای کاهش آمار مغروقین وجود دارد که باید آن‌ها را دنبال کنیم؛ از جمله آن نیز می‌توان به شناسایی نقاط پرخطر در حاشیه رودخانه‌ها و نصب تابلوهای خطر، ایجاد پایگاه‌های نجات در مناطق پرخطر در حاشیه رودخانه‌ها و ایجاد مناطق امن و ساحل‌سازی برای شنا در فصل‌های گرم سال اشاره کرد. همچنین با پاکسازی رودخانه‌ها می‌توان جهت کاهش آمار مغروقین گام برداشت.

رئیس هیات نجات غریق و غواصی خوزستان ادامه داد: توسعه آموزش نجات غریق در سطح استان خوزستان به خصوص در شهرستان‌هایی چون دهدز که آمار غریق بالایی دارند، بروزرسانی اطلاع‌رسانی منجیان غریق با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و سمینارها و برگزاری کلاس‌های آمادگی نجات غریق درجه ۲، درجه یک، بین‌المللی، آب‌درمانی، داوری نجات غریق، مربیگری، غواصی یک ستاره، دو ستاره و سه ستاره، از دیگر برنامه‌ها و اهداف هیات محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: برای ایجاد ایستگاه‌های نجات در نقاط پرخطر در حاشیه رودخانه‌ها نیز باید با آتش‌نشانی و هلال احمر استان جلسات مشترکی داشته باشیم تا بتوانیم چنین جایگاه‌هایی را آماده کنیم. البته چنین کاری را با همکاری استانداری در شهرستان شوشتر انجام دادیم که تعداد مغروقین از ۱۳ نفر در سال ۹۷ به عدد صفر در سال ۹۸ رسید. این روند نتیجه داده است و قصد داریم در تمام استان آن را گسترش دهیم.

ابدالی با اشاره به دیگر برنامه این هیات جهت اعزام منجیان و مدرسان نجات غریق به کلاس‌های ارتقا در سطح کشور، گفت: شناسنامه‌دار کردن ورزشکاران نجات غریق در سطح استان جهت ارزیابی بیشتر و زیر نظر داشتن قهرمانان این رشته و برگزاری مسابقات لیگ نجات غریق استان و انتخاب نفرات برتر جهت اعزام به مسابقات کشوری، از دیگر برنامه‌های مهم هیات محسوب می‌شوند. همچنین برگزاری‌ اردوهای متمرکز جهت ایجاد هماهنگی بیشتر بین اعضای تیم نجات غریق استان نیز مدنظر است زیرا این اردوها می‌تواند به ما برای قرار گرفتن جزو سه تیم برتر کشور در سال‌های آینده کمک شایانی داشته باشد.

وی در خصوص مدیریت بر بخش استخرها نیز عنوان کرد: مدتی پیش یک نوجوان در یکی از استخرهای اهواز غرق شد و اگر بتوانیم یک کارگروه برای بخش مدیریت استخرها تشکیل دهیم تا این کارگروه، نظارت دقیق بر کار استخرها داشته باشد، دیگر شاهد موارد این چنینی نخواهیم بود. امیدوارم طی چهار سال آینده شاهد کاهش تعداد مغروقین در استخرها باشیم و حتی این آمار را به صفر برسانیم.

رئیس هیات نجات غریق و غواصی خوزستان با اشاره به مشکلاتی که در استخرها از طرف کارفرمایان وجود دارد، افزود: حمایت از حقوق منجیان غریق در استخرها مدنظر است زیرا افرادی که به عنوان منجی‌غریق در استخرها استخدام می‌شوند، طبق قانون فدراسیون حقوق دریافت نمی‌کنند و ما می‌خواهیم این موضوع را از طریق اداره‌کار جهت عقد قرارداد خوب بین کارفرمایان در استخرها و منجیان غریق پیگیری کنیم تا منجیان غریق، هم طبق ضوابط حقوق دریافت کنند و هم بیمه آن‌ها پرداخت شود.

وی همچنین تلاش جهت اشتغال‌زایی جوانان با توجه به دغدغه کشور در بحث اشتغال‌زایی را از دیگر اهداف هیات برشمرد.

ابدالی گفت: توسعه جدی کمیته بازرسی، کمیته انضباطی و نظارت دقیق و کاربردی بر عملکرد اماکن شنا در حوزه‌های فنی ورزشی، ساختاری و نیروی انسانی نیز مورد توجه است. مطمئنا در بحث نظارت بر منجیان غریق هم دقت خواهیم داشت تا همین تعداد کم غریق را دیگر در استخرها نداشته باشیم. ضمن این‌که با این نظارت از منجیان غریق نیز می‌خواهیم در جایگاهی که برای آن‌ها در محل استخرها در ساعت کاری‌شان تعیین شده است، حتما حضور داشته باشند و اگر اتفاقی رخ دهد و منجیان غریق در آن جایگاه نباشند، مدیر استخر باید پاسخگوی عدم حضور منجی غریق باشد. ضمن این‌که برگزاری کلاس مدیریت اماکن شنا برای مدیران این اماکن نیز مدنظر است تا آن‌ها نیز با تمام قوانین فدراسیون آشنا شوند.

وی با تاکید بر این‌که استخرداران هر ساله باید از منجیان غریقی استفاده کنند که برگه آمادگی آن سال را داشته باشند، افزود: طبیعتا چنین افرادی توانایی نجات جان افراد را در صورت رخ دادن حادثه‌ای در محل استخر دارند. اکنون نیز شاید بیش از هفت هزار نفر در استان خوزستان دارای کارت نجات غریق هستند که از این تعداد حدود ۲ هزار نفر نجات غریق فعال هستند.

منبع: ایسنا