اهواز تعطیل است، نیست؛ هست!
اهواز تعطیل است، نیست؛ هست!

اگر نگران بار روانی تعطیلی کل شهر هستند باید نگران این مساله هم باشند که با این مدل تعطیل کردن تاثیر خاصی بر کنترل شیوع کرونا گذاشته نمی شود

شواهد نشان می دهد که تصمیم بر تعطیلی اهواز است اما به دلایلی این تعطیلی را بجای اینکه به صورت یکباره اعلام کنند که تاثیر گذار باشد و مردم متوجه عمق خطر کرونا شوند آن را به صورت قطره چکانی اعلام کرده اند که اثر چندانی هم نداشته است.

به گزارش پایگاه خبری کاوش؛ در هفته پیش رو بر اساس اطلاعیه های صادر شده مدارس و دانشگاه ها و مراکز فنی حرفه ای، تمامی مراکز ورزشی ، تالارها و برنامه های هنری و فرهنگی ، آرایشگاه ها، مراکز لیزر و ماساژ، زیارت قبور و آرامستان ها، نماز جمعه و نوبت‌های رسیدگی به پرونده‌های قضایی لغو و تعطیل شده اند و بحث کاهش ساعات کاری مراکز تجاری نیز مطرح شده است.

پیش از این کارکنان ادارات به به ۲ گروه ۵۰ درصدی و حضور یک روز درمیان در محل کار تقسیم و تعطیل شدند، قبل تر از آن نیز کلیه پارک‌ها، بوستان‌ها، پارک‌های ساحلی و محله‌ای، پارک‌های شهر بازی و زمین‌های ورزشی محلات تا پایان هفته به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل شده بودند. مسئولان هم که دائما از مردم می خواهند که در خانه بمانند و بجز برای کارهای اضطراری از منزل خارج نشوند.

این شواهد نشان می دهد که خود مسئولان هم به این نتیجه رسیده اند که تنها راه مبارزه با کرونا تعطیلی و حتی قرنطینه بودن شهر است اما مشخص نیست چرا بجای اینکه با یک دستور کلی و حتی دستوری، شهر را به تعطیلی بکشانند و حتی منع رفت و آمد غیر ضرور بدهند در خبرهای جداگانه بخش های مختلف شهر را تعطیل می کنند.

اگر نگران بار روانی تعطیلی کل شهر هستند باید نگران این مساله هم باشند که با این مدل تعطیل کردن تاثیر خاصی بر کنترل شیوع کرونا گذاشته نمی شود و مردم متوجه جدی بودن خطر کرونا نشده اند. نشانه آن هم همین است که اگر چرخی در شهر بزنید و از بازارهای محلی یا نقاط تجمعی شهر رد شوید کماکان مردم در خیابان ها هستند.

در واقع با این نوع تصمیم گرفتن هم عملا شهر را تعطیل کرده ایم و هم به نتیجه دلخواهی که جلوگیری از گسترش کرونا بود نرسیده ایم. حتی بخشی از تصمیم گیری ها مانند کاهش ساعت کاری باعث تراکم جمعیت شده و این در یک بازدید میدانی از بانک ها و دیگر سازمان هایی که با ارباب رجوع در ارتباط هستند مشخص است.

کرونا یک نوع بیماری است که سرعت گسترش بالایی دارد و یک فرد مبتلا می تواند در چند ساعت یک شهر را آلوده کند و هیچ هم مشخص نیست آن بیرون چند نفر به این بیماری آلوده و در حال گشت و گذار در شهر و محل کار هستند و این نوع تصمیم گیری و تعطیل کردن نیز در آنها تاثیر نداشته است.

واقعیتی انکار نشدنی وجود دارد که مردم تذکرهای داده شده را رعایت نمی کنند و برخی پیام ها مانند همین تعطیلی قطره چکانی برای قرنطینه شدن در خانه را درک نکرده اند و تنها باید با اعلام شرایط اضطراری و دستوری آنها را در خانه نگه داشت و این نوع مدیریت کردن برای حفظ سلامت عمومی شهروندان هیچ جای اشکالی نخواهد داشت.

مساله نگران کننده دیگر این است که یک عادت وجود دارد که با کش دار و فرسایشی کردن موضوعات صورت مساله ها پاک می شود اما باید توجه داشت که این شیوه در مورد کرونا که هر روز قربانی می گیرد و بار روانی سنگینی دارد جواب نمی دهد و اگر این مساله زودتر کنترل نشود و بر گسترش آن افزوده شود ممکن است همین مردم از ترس برای خالی کردن قفسه های مراکز خرید هجوم بیاورند و آن روز دیگر کنترل و تعطیل کردن شهر سخت خواهد بود.