شهردار خبر داد: احتمال محدودیت فعالیت برخی مراکز تجاری شهر اهواز
شهردار خبر داد: احتمال محدودیت فعالیت برخی مراکز تجاری شهر اهواز

یکصد و دهمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز با دستور کار بررسی بودجه پیشنهادی سال ۹۹ شهرداری برگزار شد.

در یکصد و دهمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز که امروز (۱۱ اسفندماه) برگزار شد، لایحه بودجه پیشنهادی سال ۹۹ شهرداری اهواز به مبلغ ۲۵ هزار و ۴۹۷ میلیارد ریال بررسی و به تصویب اعضای شورا رسید.

موسی شاعری شهردار اهواز در این جلسه اظهار کرد: در هفته‌های گذشته کشور درگیر پدیده خطرناکی شد و با ورود کروناویروس، بیماری کووید ۱۹ در کشور شایع شد و جان تعدادی از هموطنان ما را گرفت.

وی با تاکید بر لزوم توجه به ویروس کرونا، افزود: این ویروس بسیار سخت، سرعت انتشار کرونا بسیار زیادی دارد. دو استان در سطح کشور در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند و خوزستان نیز شاهد مواردی از ابتلا به این ویروس و جان باختن تعدادی از شهروندان ناشی از این بیماری بوده است.

شهردار اهواز با اشاره به برنامه‌ریزی برای ضدعفونی شهر، تصریح کرد: مقرر شده است از ظرفیت نیروهای مسلح در ضدعفونی اماکن پرتردد شهر و همچنین استقرار بیمارستان صحرایی استفاده شود.

شاعری بیان کرد: وضعیت بسیار جدی است؛ هفته جاری و هفته آینده دوره طلایی این ویروس است و اگر در کشور و خوزستان موفق شویم سیر صعودی این ویروس را مهار کنیم پس از آن به سمت سیر نزولی حرکت می‌کنین و در اواخر فروردین‌ماه عملا به سمت مهار کروناویروس پیش می‌رویم اما اگر این اتفاق نیفتد، عواقب خطرناک و بسیار جبران‌ناپذیری دارد.

وی ادامه داد: نکته مهم و ضروری، حساس کردن مردم نسبت به رعایت بهداشت فردی است. شهرداری اهواز نمی‌تواند در خصوص سلامت مردم اغماض کند وبه این منظور، همه ظرفیت‌های مدیریت شهری را پای کار آورده‌ایم. در مرحله نخست، گندزدایی و ضدعفونی ساختمان‌های شهرداری اهواز در حال انجام است.

شاعری افزود: مساله بعدی، کنترل ورود و خروج پرسنل شهرداری و شناسایی افراد مشکوک به کروناویروس در شهرداری بود که در این راستا تب‌سنج‌هایی تهیه شد و اقدامات غربالگری پرسنل در حال انجام است. مرحله دوم نیز ضدعفونی شهر اهواز با استفاده از توان آتش‌نشانی و خدمات شهری است.

شهردار اهواز تصریح کرد: ضدعفونی شهر را در دستور کار قرار داده‌ایم تا اماکن تجمع مردم مانند بازارها و اماکن تجاری محلول‌پاشی شود که هر شب این اقدامات در حال انجام است.

وی عنوان کرد: از شب گذشته با هماهنگی با رییس شورای تامین خوزستان، مقرر شد همه پارک‌ها تا آخر هفته جاری تعطیل و خاموش شوند. البته پارک شهربازی اهواز پیش از این تعطیل شده است. چاره‌ای جز این کار نداشتیم تا مردم در پارک‌ها حضور پیدا نکنند.شهردار اهواز ادامه داد: مقرر شده است جلسات کلی لغو شوند و احتمالا محدودیت‌هایی نیز برای برخی مراکز تجاری اعمال شود البته تصمیم در این خصوص با شورای تامین استان است.

شاعری با تاکید بر لزوم به حداقل رساندن تجمع مردم در شهر، گفت: باید مردم را نسبت به حضور در اماکن پر تردد حساس کنیم زیرا ویروس کرونا به اشکال مختلفی انتقال می‌یابد که بخشی از آن هنوز ناشناخته است و هنوز نمی‌دانیم همه راه‌های انتقال این ویروس به چه شکل است.

شهردار اهواز خاطرنشان کرد: به عنوان شهردار اهواز از مردم درخواست دارم در منزل بمانند و تلاش کنیم کارها به گونه‌ای پیش برود که بحران را پشت سر بگذاریم. همچنین کارهای مردم در این زمان حساس باید با سرعت بیشتری انجام شود.

وی افزود: سال ۹۸ با سیل آغاز شد و در پایان آن را نیز با کروناویروس، ملخ و سیلاب احتمالی در حال گذراندن هستیم؛ سال عجیب و غریبی است.

شاعری در خصوص وضعیت بودجه شهرداری اهواز، تصریح کرد: در سطح کشور سال سختی را از نظر اقتصادی پشت سر گذاشتیم و پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که سال آینده سال دشوارتری خواهیم داشت؛ با توجه به اینکه منابع درآمدی شهرداری متاثر از شرایط درآمدی کشور است، به تبع آن درآمد شهرداری به طور جدی تحت تاثیر شرایط اقتصادی کشور قرار خواهد گرفت.

شهردار اهواز گفت: سعی کرده‌ایم بودجه سال ۹۹ بر اساس واقعیات دیده شود و هزینه‌های جاری را تا حد ممکن کنترل کنیم و در بحث افزایش نیرو خود را ملزم کنیم که سیاسست ما بسته باشد. یکی از اولویت‌های ما در بودجه ارائه شده، تکمیل طرح‌های نیمه تمام است.

شهردار اهواز افزود: ۲ هزار و ۱۸۷ پروژه عمرانی نیمه‌تمام در اهواز وجود دارد که اولویت ما تکمیل این پروژه‌ها است. همچنین به زیرساخت‌های حمل و نقل توجه کرده‌ایم.

شاعری بیان کرد: مجموع بودجه شهرداری اهواز حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که ۶۳ درصد این بودجه به حوزه عمرانی و ۳۷ درصد برای بودجه جاری اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: پروژه قطار شهری اهواز، یک گره جدی است و از استاندار خوزستان درخواست دارم که به سرعت وضعیت قطار شهری اهواز تعیین تکلیف شود. آقای نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به سازمان شهرداری‌ها ابلاغ کرده که در حال تهیه اسناد هستیم و باید راهکارهای تامین منابع مالی را پیدا کنیم.

شهردار اهواز بیان کرد: برای سال آتی به دنبال مولدسازی دارایی‌های شهرداری و استفاده بهینه از آنها برای پروژه‌های شهری هستیم زیرا راهی جز این نداریم.

وی در خصوص دریافت حق‌آلایندگی اهواز از وزارت نفت، تصریح کرد: از وزارت نفت گلایه داریم. وزیر نفت در خوزستان بود و به صورت تحکمی و تهدیدآمیز صحبت کرد و انتظار دارد از آنچه قانون برای ما تعیبن کرده بگذریم. این قابل قبول نیست. درست است نفت سرمایه ملی ما است و خلاءهایی در قانون وجود دارد اما اداره کلانشهری مانند اهواز با این انبوه مشکلات و عقب‌ماندگی‌ها بدون توجه ویژه نفت امکان‌پذیر نیست.

شاعری ادامه داد: سهم درآمدهای ناپایدار شهرداری اهواز در بودجه سال ۹۹ نسبت به سال جاری از ۲۷ درصد به ۲۲ کاهش یافته است. سعی ما پایدارسازی و واقعی‌سازی درآمدهای شهرداری اهواز است.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار سه نوبت برداشت از حساب‌های نفت داشته‌ایم، ادامه داد: امسال دو نوبت از حساب مجموعه‌های نفت بابت عوارض آلایندگی برداشت داشته‌ایم. اگر چه مبالغ برداشت شده با انتظارات و مطالبات ما بسیار فاصله دارد اما در مقاطعی به کمک ما آمد. شب گذشته نیز برداشت دیگری داشته‌ایم. البته پیگیری‌های شهرداری اهواز برای دریافت عوارض آلایندگی به نفع شهرهای کوچک خوزستان هم بوده است.

شهردار اهواز افزود: ۶۳ درصد بودجه عمرانی به حمل و نقل و ترافیک، ۱۹ درصد به برنامه‌های عمرانی در حوزه خدمات شهری، ۸ درصد به مباث کالبدی شهر، ۳ درصد به خدمات مدیریت، ۲ درصد به امور اجتماعی و فرهنگی و ۲ درصد به مدیریت بحران اختصاص یافته است.همچنین در بودجه سال آینده ۴۱ میلیارد تومان به حوزه آب‌های سطحی اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه آسفالت اهواز وضعیت بسیار نامناسبی دارد، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما در اهواز بحث آسفالت است که در بودجه، ۱۵۱ میلیارد تومان برای روکش آسفالت در نظر گرفته شده است. البته با این اعتبار امکان آسفالت همه خیابان‌های اهواز وجود ندارد.

شاعری گفت: طبق برآورد معاونت فنی و عمرانی شهرداری اهواز در حال حاضر حدور ۷۰ میلیارد تومان هزینه آسفالت مناطق حفاری شده اماکنی است که توسط آبفای اهواز حفر شده‌اند. آبفا کار زیرسازی مناطق حفاری شده را خوب انجام نداده است و ما مجبور به بتن‌ریزی هستیم.

وی تصریح کرد: تا امروز یک میلیون مترمربع از اهواز آسفالت شده اما وضعیت آسفالت هیچ کلانشهری در کشور مانتد آسفالت اهواز نیست. البته اگر بتوانیم منابع درآمدی را افزایش دهیم می‌توانیم بودجه در نظر گرفته شده برای آسفالت را افزایش دهیم.

شهردار اهواز در خصوص عدم پرداخت منابع مالی شهرداری توسط دولت، گفت: دولت مکلف است طبق قانون به وظایف خود عمل کنند. امیدواریم روزی به سمت مدیریت واحد شهری برویم و شهردار و پارلمان شهرداری اداره واقعی شهر را داشته باشند نه اینکه تنها چالش‌ها بر عهده ما باشد.

محمد جعفر فلسفی عضو شورای شهر اهواز نیز در این جلسه با بیان اینکه باید به صورت شفاف همه بدانند استراتژی شهرداری اهواز برای سال آینده چه چیزی است، اظهار کرد: به صورت مشخص باید بدانیم در سال آتی می‌خواهیم چه کاری انجام دهیم. در بخش آسفالت توضیحاتی داده شد اما در بخش‌های دیگر مانند توسعه، خدمات و سرمایه‌گذاری باید مشخص شود قرار است چه کاری انجام دهیم.

وی افزود: شهرداری اهواز در نگهداشت پارک‌ها دچار مشکل است. قرار شده بود که برخی شرکت‌ها پارک‌هایی احداث و حفظ کنند و این موضوع مصوب هم شد اما روی زمین ماند.

عضو شورای شهر اهواز گفت: اگر از این تاکتیک‌ها به درستی استفاده شود، بخش عمده‌ای از مشکلات ما حل می‌شود و می‌توانیم توانمان را در بخش‌هایی که ضعف بیشتری داریم به کار بگیریم.

فلسفی بیان کرد: تعامل شهرداری و شورا بسیار مهم است ولی گاهی اوقات شورا به یک سو و شهرداری به سوی دیگر حرکت می‌کنند. تا زمانی که شورا و شهرداری همسو و هماهنگ حرکت نکنند خروجی مناسبی نخواهیم داشت.

وی افزود: مشاهده شده که مساله‌ای در کمیسیون و صحن شورا به نتیجه رسیده اما هماهنگی شهردار با شورا در این زمینه صفر بوده است. اگر این مساله حل نشود و در سیستم جا نیفتد، شاهد عدم انسجام خواهیم بود.

عضو شورای شهر اهواز تصریح کرد: اینکه تلاش کردیم درآمدهای شهرداری افزایش یابد خوب است اما کافی نیست. باید برای ضعف‌ها و چالش‌های شهرداری اهواز برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: زمانی که افکار عمومی در خصوص بحث‌های مدیریتی گلایه می‌کنند، ما حرفی برای گفتن نداریم. باید مشخص شود با چه مکانیزمی قوی یا ضعیفی یک مدیر تعیین می‌شود. همچنین گاهی تحلیل‌هایی مثل سهم‌بندی در شهرداری مطرح می‌شود که این یک نقطه ضعف برای ما است.

فلسفی در خصوص مشکلات برخی محلات اهواز، گفت: می‌خواهیم برخی مشکلاتی که در محلات است را از طریق تهاتر حل کنیم. در حال حاضر مثلا تعریض خیابان‌ها در کمیسیون مطرح می‌شود. با کمک مشوق‌ها می‌خواهیم درآمدی ایجاد کنیم اما مشکلات حوزه شهری را بیشتر می‌کنیم.

وی افزود: یکسری معضلات شهری و اجتماعی وجود دارد؛ در شهرهای دیگر رویکرد شهرداری‌ها فرهنگی و اجتماعی است تا مباحث توسعه ای را انجام دهند اما ما دچار چالش هستیم و بودجه کمی به این بخش اختصاص یافته است.

منبع: ایسنا