از کمبود ماسک و مواد ضد عفونی کننده تا انجام اقدامات مقابله با کرونا
از کمبود ماسک و مواد ضد عفونی کننده تا انجام اقدامات مقابله با کرونا

گسترش ویروس کرونا در خوزستان باعث شده تا آخرین وضعیت اقدامات انجام شده در شهرستان ها و وضعیت در دسترس بودن ماسک و مواد ضد عفونی کننده را برای مقابله با این ویروس را از برخی از فرمانداران جویا شویم.

به گزارش پایگاه خبری کاوش؛ فرماندار شهرستان شوشتر در خصوص کمبود اقلام بهداشتی برای مهار کرونا ویروس گفت: شوشتر هم مانند سایر نقاط کشور مشکل کمبود ماسک، مواد و ژل ضدعفونی کننده و دستکش دارد.

حسین پنبه دانه پور روز شنبه ( ۱۰ اسفندماه) در گفت و گو با خبرنگار کاوش در رابطه با آخرین آمار مبتلایان به کرونا ویروس در شوشتر اظهار کرد: بطورکلی تا کنون پنج بیمار مشکوک بستری شدند که نتیجه ی تست یک نفر از آن ها مثبت و سه نفر منفی شد و نتیجه ی تست یک نفر دیگر نیز هنوز اعلام نشده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای مقابله و کنترل کروناویروس خاطرنشان کرد: روزانه علاوه بر شوشتر معابر، پمپ بنزین ها، پارک ها، ایستگاه ها و اتوبوس های شهرهای اطراف هم ۲ الی سه نوبت ضدعفونی می شوند.

فرماندار شهرستان شوشتر افزود: شوشتر هم مانند سایر نقاط کشور مشکل کمبود ماسک، مواد و ژل ضدعفونی کننده و دستکش دارد اما به جز این موارد مشکل خاص دیگری در این خصوص ندارد.

فرماندار شهرستان کارون گفت: در شهرستان کارون نیز مواد ضدعفونی کننده، ژل و ماسک دچار کمبود شده و خیلی محدود موجود است.

معصومه خنفری در همین رابطه به خبرنگار کاوش گفت: در شهرستان کارون نیز مواد ضدعفونی کننده، ژل و ماسک دچار کمبود شده و خیلی محدود موجود است.

وی افزود: تا روز شنبه در شهرستان کارون بیماری حادتنفسی ناشی از کروناویروس نداشته ایم و تنها ۲ مورد مشکوک از کوی مشعلی بود که نتیجه ی تست آن ها منفی شد.

فرماندار شهرستان کارون خاطرنشان کرد: به نظرم فرد بیمار بیشتر نیاز به ماسک دارد و افراد عادی به استفاده کردن از دستکش نیاز دارند زیرا ممکن است فرد بیمار با ما مواجه نشود اما در مکانی حضور داشته باشد که به دلیل لمس یا قطرات تنفسی آلوده شده باشد بنابراین برای پیشگیری از مبتلاشدن دستکش برای افراد سالم ضروری تر است که در حال حاضر مشکلی برای تهیه دستکش در شهرستان کارون وجود ندارد و گله مندی در این رابطه نداشته ایم.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای مقابله با کروناویروس ادامه داد: ۲ روز گذشته شهرداری تمام معابر، پارک ها، مغازه ها و ایستگاه های اتوبوس را ضدعفونی کرده است و سازمان اتوبوسرانی اهواز نیز( شهرستان کارون سازمان اتوبوسرانی ندارد) اتوبوس ها را ضدعفونی کرده است.

فرماندار دشت آزادگان گفت: شاید اقلام بهداشتی این روزها به دلیل افزایش تقاضا کمتر وجود داشته باشد یا به طور موقت در دسترس نباشند اما مشکلی در این زمینه نداریم.

حمید سیلاوی نیز در زمینه ی کمبود ماسک و موادضدعفونی کننده بیان کرد: مشکلی مبنی بر کمبود ماسک، دستکش و موادضدعفونی کننده در دشت آزادگان وجود ندارد.

وی در رابطه با اقدامات انجام شده برای پیشگیری از کروناویروس اذعان کرد: تمام خیابان های اصلی شهر، پل ها، پارک ها و اماکن عمومی روز گذشته گندزدایی شد، مروز هم با هماهنگی فرماندار ۲۰ هزار لیتر آب ژاول (ماده ی ضدعفونی کننده ) از بندر ماهشهر برای گندزدایی تحویل گرفته می شود که همین مقدار رقیق و پنج برابر می شود.

فرماندار دشت آزادگان افزود: ایستگاه اتوبوس در دشت آزادگان وجود ندارد اما ایستگاه های تاکسی در کنار سایر اماکن مذکور تا کنون ۲، سه نوبت توسط شهرداری ضدعفونی شده اند.

سیلاوی با بیان اینکه مشکلی در خصوص مهار کرونا ویروس نداریم، تاکید کرد: تا کنون در دشت آزادگان بیمار مبتلا به کروناویروس و حتی مورد مشکوک نداشته ایم.

فرماندار شوش گفت: ۲ هزار لیتر الکل از طریق شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه تولید شد.

عدنان غزی در گفت و گو با خبرنگار کاوش اظهار کرد: کمبود موادضدعفونی کننده وجود دارد اما در حال حل کردن این مشکل هستیم و تقریبا الکل مورد نیاز شهرستان شوش را توسط شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه تامین کرده ایم و در حال تامین سایر اقلام هستیم.

وی اضاقه کرد: تمام ادارات را موظف کرده ایم که نسبت به ضدعفونی کردن اداره ی خود اقدام کنند همچنین شهرداری معابر، پارک ها و ترمینال ها را ضدعفونی کرده است و موظف است روزانه نسبت به ضدعفونی کردن معابر اقدام کند.

فرماندار شوش با بیان اینکه تاکنون وضعیت شوش سفید است، مورد ابتلایی ثبت نشده و مشکل خاصی وجود ندارد، تصریح کرد: ۲۷ قلیان سرا در شوش تعطیل شده است.

فرماندار ویژه خرمشهر بیان داشت: ۲ کارخانه ی الکل سازی در شهرک صنعتی خرمشهر کاملا آمادگی دارند تا الکل مورد نیاز شهرستان را تامین کنند.

محمد حیدری با اشاره به اینکه هرچه شهرها مرزی تر و از مرکز دورتر باشند کمبودها بیشتر حس می شود و اگر گفته شود کمبودی وجود ندارد دروغ محض است، اذعان کرد: مشکلاتی در خصوص کمبود اقلام بهداشتی وجود دارد اما امروز برای حل این مساله به جمع بندی نهایی رسیدیم که مرکز بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی آبادان مسئولیت توزیع محصولات بهداشتی( ماسک، ژل و مواد ضدعفونی کننده) را برعهده بگیرند، ما نیز منابع اعتباری آن را تامین کرده ایم.

وی افزود: بنابه درخواست رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان برای صادرات الکل و ژل ضدعفونی کننده به خارج از استان ممنوعیت اعمال شد تا بتوانیم ابتدا نیازهای استان را تامین کنیم و مازاد تولید به سایر استان ها صادر شود.
فرماندار ویژه خرمشهر با اشاره به کمبود ماسک گفت: برای تامین ماسک درخواست شده و مقرر شد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ماسک در اختیار دستگاه های دولتی و اجرایی، مدارس و داروخانه ها قرار دهد بنابراین به زودی مشکل کمبود ماسک برطرف خواهد شد.

حیدری در رابطه با اقدامات انجام شده برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس نیز یادآور شد: روز جمعه شهرداری در ۲ نوبت اقدام به ضدعفونی کردن معابر، پارک ها، اتوبوس ها و مینی بوس ها و تمام اماکن عمومی کرده است و جزو دستور کار شهرداری است که روزانه این کار را انجام دهد.

وی با بیان اینکه تمام دستگاه ها آمادگی کامل را برای مهار کروناویروس دارند، ادامه داد: تاکنون گزارشی از مبتلا شدن به این ویروس در شهرستان خرمشهر نشده است.

فرماندار ویژه خرمشهر توضیح داد: برخی اقدامات پیشگیرانه مانند رعایت بهداشت فردی و خود مراقبتی را باید خود مردم انجام دهند و یک سری نکات که مربوط به بهداشت عمومی است در حال انجام آن ها هستی. اگر مردم نیز نکات بهداشتی را رعایت کنند به نظر می رسد با توجه به گرم شدن هوا در روزهای آینده مشکلی در خصوص این بیماری پیدا نکنیم.

سرپرست فرمانداری شهرستان آغاجاری با اشاره به اینکه مشکلی در خصوص کمبود موادضدعفونی کننده و ماسک نداریم، اظهار داشت: مشکل خاصی برای مقابله و کنترل کروناویروس در آغاجاری نداریم اگر هم باشد چون تا کنون گزارشی از ابتلا ثبت نشده مشخص نیست.

علی خدری نیز به خبرنگار کاوش گفت: معابر شهرستان آغاجاری و روستاها با امکانات موجود ضدعفونی شده است و در اکثر روستاها نیز بصورت رایگان موادضدعفونی کننده توزیع کرده ایم همچنین مقداری نیز در بین ادارات و دستگاه های دولتی از طرف بهداشت، فرمانداری و بخشداری جولکی توزیع شد.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای مقابله با کروناویروس تصریح کرد: بعد از اینکه این اپیدمی سراسری شد و جلسات مختلفی در سطح کشور و استان برگزار شد به نسبت آن اقداماتی را در آغاجاری و شهرهای اطراف انجام دادیم همچنین دهیاران را ملزم کردیم که تمام معابر را لایروبی، آهک پاشی و ضدعفونی کنند.

سرپرست فرمانداری شهرستان آغاجاری ضمن عنوان اینکه معابر شهرستان آغاجاری یک مرتبه در سه روز گذشته ضدعفونی شد ، تاکید کرد: امشب نیز ( شامگاه شنبه) قرار است این کار انجام شود همچنین هرشب معابر توسط شهرداری نظافت و لایروبی می شوند.

خدری یادآور شد: تمام جلسات را برای جلوگیری از تجمعات عمومی به جز شرایط اضطراری به حالت تعلیق در آورده ایم همچنین مدارس ضدعفونی شدند تا در صورت شروع مجدد آماده ی ورود دانش اموزان باشند. بیمارستان شهرستان نیز در حالت آمده باش قرار دارد تا در صورت وجود مورد مبتلا به کروناویروس شرایط بستری و نگهداری های خاص وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه همه ی اقدامات برای پیشگیری و مهار ویروس کرونا انجام شده و تمام شهرستان در حالت آماده باش قرار دارد، اضافه کرد: تا کنون مورد مبتلا به کرونا ویروس در آغاجاری نداشته ایم و مشکل خاصی نیز برای مقابله و کنترل این ویروس وجود ندارد اگر هم مشکلی باشد به دلیل اینکه تا کنون گزارشی از ابتلا ثبت نشده در حال حاضر مشخص نیست.

تلاش خبرنگار کاوش برای برقراری ارتباط با دیگر فرمانداران بدون نتیجه باقی ماند.

تاکنون در خوزستان ۱۹ نفر مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شدند که ۴ نفر آن فوت کرده اند. اهواز، دزفول، اندیمشک، شوشتر، هندیجان، ماهشهر، مسجد سلیمان و امیدیه شهرهای خوزستان هستند که در آن تست کرونا مثبت اعلام شده است.