هشداری در خصوص کرونا در خوزستان/ اولویت های ملی ستاد کرونا، سلامت شهروندان خوزستانی را تهدید نکند
هشداری در خصوص کرونا در خوزستان/ اولویت های ملی ستاد کرونا، سلامت شهروندان خوزستانی را تهدید نکند

به یاد داشته باشیم که دایره اثر بیماری کرونا در خوزستان مختص به این استان نیست بلکه اثرات تعطیلی یا تصمیمات پیشگیرانه خوزستان به مثابه شاهرگ حیاتی کشور اثرات مخربی بر اقتصاد ملی خواهد داشت. از اینرو این نگرانی وجود دارد که مخاطرات محلی به خاطر اولویت های ملی، سلامت شهروندان خوزستانی را تهدید کند.

نخست: کرونا هیمنه هیولای وحشتناکی دارد و تنها دلیل آن فقدان اطلاعات مکفی از این ویروس است. خُلق خَلق از ناشناخته ها هراس دارد و طبیعت بیم آدمی از تاریکی نیز به همین دلیل که نمی داند چه چیزی در تاریکی انتظارش را می کشد، می ترسد. از این جهت به زودی با شناخت این ویروس توسط دانشمندان و ارایه اطلاعات دقیق و متقن و علمی و النهایه با تولید واکسن همه قائله یکجا جمع خواهد شد.

اما پیش از این رویداد خجسته که خیلی هم ممکن است به طول نیانجامد؛ خود مردم باید به داد خودشان برسند. درست است که این ویروس دم بریده لجام گسیخته به راحتی مانند شایعه نفوس را می پیماید اما اگر افرادی که علائم را در خود می دیدند خود را ایزوله می کردند پیش از تولید واکسن مساله فیصله می یافت.

گرفتاری جامعه در اثر بی دقتی یا شاید با لفظ مناسبتر خیانت مبتلایانی بوده است که پس از درک علایم با تاکسی به بیمارستان رفته اند و با قطعی شدن علایم برای نتیجه بهتر از فلان شهرستان محل سکونتشان با اتوبوس یا هواپیما به فلان بیمارستان تهران مراجعه کرده اند! یا به هر دلیل حفظ خود را بسیار واجبتر از دیگری دیده و در مراکز عمومی بی محبا حضور یافته اند.

دوم: اگر نمی دانیم که قرار است کرونا ویروس یا همان کووید-۱۹ گوربه گور شده در آینده چه بر سر روزگارمان بیاورد؛ ولی به خوبی به یاد داریم که قحطی ها، جنگ تحمیلی، سیل ویرانگر، زلزله خانمان برانداز، تحریم ظالمانه و هزاران بلا و آفت دیگر هیچگاه خللی در اراده ساکنان این مملکت به وجود نیاورده و در عوض ما مردم با سفره ای مختصرتر، فرشی کوچکتر و سقفی کوتاه تر قوی تر از همیشه در کنار هم مانده و سرود اعتلای وطن خوانده ایم.

با یک مثال بخش سوم یادداشت را آغاز می کنم؛ شما مسئول (پدر یا مادر) یک خانواده هستید. مرگ دو عضو از خانوده چقدر برای شما در اداره و آینده خانوده تان اهمیت دارد؟ جواب درست است خانواده وارد بحران شده و دچار از هم گسیختگی می شود. شما یک فرماندار هستید. مرگ دو نفر از شهروندان بر اثر کرونا چقدر برایتان اهمیت دارد؟ احتمالا مهم است ولی شهر را به تعطیلی نمی کشانید. شما یک استاندار هستید مرگ ۲ نفر بر اثر کرونا چقدر بر تصمیمات مدیریتی تان اثر گذار است؟ وضعیت تقریبا عادیست و احتمالا از اینکه در قیاس با تلفات سایر استان ها در شرایط مطلوبی به سر می برید خوشحال خواهید بود! الغرض مساله نگران کننده ای که موجب شد مثالی در صدر طرح شود این است که نباید مدیریت بیماری کرونا در سطح استان خوزستان به مرکز سپرده شود به شکلی که تصمیمات اساسی از قبیل تعطیلی ها (مدارس، ادارات، دانشگاه ها، اجتماعات مردمی، اجتماعات مذهبی، نمازهای جماعت و…) به ستادهای موسوم به ستاد بیماری مزکور در پایتخت یا بخش های جغرافیایی گسترده سپرده شوند.

در نگرانی که به آن اشاره شد و امکان کوچک و کم اهمیت دیده شدن مصائب استان به یاد داشته باشیم که دایره اثر بیماری کرونا در خوزستان مختص به این استان نیست بلکه اثرات تعطیلی یا تصمیمات پیشگیرانه خوزستان به مثابه شاهرگ حیاتی کشور اثرات مخربی بر اقتصاد ملی خواهد داشت. از اینرو این نگرانی وجود دارد که مخاطرات محلی به خاطر اولویت های ملی، سلامت شهروندان خوزستانی را تهدید کند که ان شالله با دفاع مدیران استان کار به آنجا کشیده نخواهد کشید و فقط این یادداشت در حد هشدار باقی خواهد ماند.