نگردید؛ ماسک، ژل ضدعفونی کننده و حتی الکل در شهر وجود ندارد
نگردید؛ ماسک، ژل ضدعفونی کننده و حتی الکل در شهر وجود ندارد

متصدی یکی از داروخانه های منطقه ی پردیس در گفت و گو با خبرنگار کاوش عنوان کرد: ما هم مانند اکثر داروخانه های سطح شهر ماسک و انواع مواد ضدعفونی کننده ی دست به جز الکل را تمام کرده ایم، البته ۲ هفته است که شرکت های پخش این محصولات را بین داروخانه ها توزیع نکرده اند و هر داروخانه ای که این محصولات را به فروش می رساند از موجودی قبل داشته است.

کاوش اخبار؛ زهرا رضاپور: باتوجه به شیوع ویروس کرونا در برخی استان های کشور و رسیدن شمار مبتلایان به ۴۳ نفر و هشت نفر جانباخته براثر ابتلا به این ویروس ( براساس آخرین آمار تا کنون) بسیاری از مردم برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس به طور فراگیری به خرید ماسک های پزشکی روی آورده اند که این امر سبب کمبود گسترده و یا گرانی این محصول شده است.

به همین دلیل و برای آگاهی از میزان در دسترس بودن و قیمت اقلام بهداشتی ای که مردم این روزها بیشتر متقاضی آن ها هستند به طور مثال انواع ماسک های پزشکی، مایع و ژل شست و شوی دست و مواد ضدعفونی کننده ی دیگری مانند الکل به چند داروخانه سطح شهر اهواز در نقاط مختلفی نظیر امانیه، پادادشهر، مرکز شهر و خیابان سلمان فارسی، پردیس و کیانپارس رفتیم که در ادامه وضعیت موجودی این اقلام در آن داروخانه ها ذکر شده است.

با شیوع ویروس کرونا به ایران مردم ما که شاید به دلایل تحریم های پزشکی و دارویی بیشتر از سایر کشورهای درگیر این ویروس احساس خطر کرده اند در روزهای اخیر و به خصوص امروز شنبه سعی کردند تا در صورت نداشتن کار ضروری حدالمقدور از خانه خارج نشوند و حتی اکثر خانواده ها فرزندان خود را به مدرسه نفرستادند و دانش آموزانی نیز که در کلاس های درس حاضر شده بودند بعضا به دلیل به حدنصاب نرسیدن تعداد دانش آموزان به خانه بازگشتند و به همین علت اغلب مدارس اهواز امروز شنبه بدون اعلام رسمی از سوی دستگاه های مربوطه به طور خودکار تعطیل شدند.

هراس مردم از ابتلا به ویروس کرونا تا حدی است که حتی از استفاده از وسایل نقلیه ی عمومی خودداری می کنند و علی رغم اینکه تا کنون دستگاه های مربوطه برخلاف اغلب استان ها تصمیمی برای تعطیلی مدارس نگرفته اند اما اکثر والدین به دلیل نگرانی از وضعیت سلامت فرزندانشان همچنان اجازه ی حاضر شدن دانش آموزان خود را در مدارس تا پایان هفته نمی دهند.

حتی اگر به گفته ی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تا کنون هیچ موردی از ویروس کرونا در استان مشاهده نشده باشد اما با یک بازدید میدانی در شهر و مشاهده مردمانی که یا ماسک زده اند یا هراسان داروخانه های شهر را به زیر پا می گذارند تا شاید ماسک و دیگر مواد ضدعفونی کننده ی مورد نیاز برای پیشگیری و مقابله با این ویروس را بیابند می توان پی برد که شهر خواه نا خواه حال و هوای کرونایی به خود گرفته است.

یک راننده سرویس مدرسه در این خصوص به خبرنگار کاوش می گوید: تمام والدین دانش آموزانی که سرویس آن ها هستم امروز فرزندان خود را به مدرسه نفرستادند، البته خود من هم اجازه ندادم فرزندم به مدرسه برود. وقتی فکری به حال دانش آموزان که به دلیل تعداد زیاد و ساعات طولانی در یک مکان بودن بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند نمی شودف خود ما باید نگران سلامتی کودکانمان باشیم.

معاون یکی از مدارس ابتدایی منطقه ی پردیس نیز برای پیشگیری از این ویروس و نگران سلامت کودکان به دانش آموزان خود گفته که با دستکش و ماسک در کلاس ها حاضر شوند که برخی خانواده ها به دلیل کمبود این اقلام با مشکل مواجه شدند و این نگرانی تا جایی خود را نشان داده بود که یکی از والدین فرزند خود را با دستکش زمستانی به مدرسه فرستاده بود.

اغلب معلمان نیز به والدین و دانش آموزان اعلام کرده اند که تا پایان هفته درس نخواهند داد لذا برای عدم حضور در کلاس های درس نگرانی نداشته باشند.

علی رغم اینکه اخیرا بارها و روزانه گفته می شود که نیازی به استفاده ی همه ی مردم از ماسک نیست و تنها بهتر است افرادی که دچار سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا مشکلات تنفسی هستند و پرسنل بیمارستانی از ماسک استفاده کنند اما مردم همچنان برای خرید ماسک روانه ی داروخانه ها می شوند.

در بازدید میدانی و مراجعه ای که به سه داروخانه درمرکز شهر و خیابان سلمان فارسی داشتیم هر سه با چسباندن برگه ای پشت پیشخوان اعلام کرده بودند که هیچگونه ماسک، ژل ضدعفونی کننده و حتی الکل ندارند.

همچنین به ۲ داروخانه در منطقه ی پاداشهر سری زدیم که یکی از آن ها ماسک فیلتردار و ژل ضدعفونی کننده ی دست نداشت و دیگری انواع ماسک های پزشکی آن به اتمام رسیده بود و تنها ژل شست و شوی دست در ابعاد کوچک به قیمت ۶ هزار تومان داشت.

همین نبود این قبیل اقلام بهداشتی در تعدادی از داروخانه های منطقه ی کیانپارس نیز ادامه داشت و یکی از متصدیان این داروخانه ها به خبرنگار کاوش گفت: از روز گذشته موجودی این محصول را تمام کرده ایم که تا ۲ روز آینده مجددا شارژ می شود.

متصدی یکی از داروخانه های منطقه ی پردیس در گفت و گو با خبرنگار کاوش عنوان کرد: ما هم مانند اکثر داروخانه های سطح شهر ماسک و انواع مواد ضدعفونی کننده ی دست به جز الکل را تمام کرده ایم، البته ۲ هفته است که شرکت های پخش این محصولات را بین داروخانه ها توزیع نکرده اند و هر داروخانه ای که این محصولات را به فروش می رساند از موجودی قبل داشته است.

مسئول یکی از داروخانه های منطقه ی امانیه ی اهواز نیز به خبرنگار کاوش می گوید: باتوجه به افزایش متقاضی ماسک و مواد ضدعفونی کننده در این روزها،  در به فروش رساندن این محصولات مدیریت کرده ایم و به هر نفر  به طور مثال بیشتر از ۲ الی سه ماسک نداده ایم اما با این حال از روز پنجشنبه این اقلام را تمام کرده ایم.

خانم ابراهیمی اضافه می کند: برخی مردم با مراجعه به داروخانه با اصرار از ما ماسک می خواهند در صورتی که دلیلی برای انبار کردن این محصول از سوی داروخانه ها وجود ندارد و اگر موجود بود حداقل یکی را برای استفاده ی خودم برمیداشتم.

در بین حدود ۱۵ داروخانه ای که خبرنگار کاوش به آن ها مراجعه کرده است تنها  ۲ داروخانه مواد ضدعفونی کننده ی دست ( ژل شست و شو و اسپری) داشتند که آن هم با قیمت های متفاوت در یک داروخانه ۶ هزار تومان و دیگری ۱۰ و ۱۵ هزار تومان به فروش می رسید که یکی از داروخانه ها  هم اظهار کرد آخرین موجودی های خود را به فروش می رساند و رو به اتمام هستند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز شامگاه شنبه در یک برنامه تلویزیونی بیان کرد: خطر ویروس کرونا از آنفلوآنزا جدی تر نیست ولی کرونا قدرت انتشار بالا و بیشتری از آنفلوآنزا دارد، میزان کشندگی آنفلوآنزا ۳۰ تا ۴۰ درصد است اما کرونا ۲٫۵ درصد است.

وی ادامه داد: محموله هایی از ماسک از تهران در حال ارسال به استان هستند و در یکی دو روز آینده وارد می شوند که توزیع آن در اختیار شرکت های پخش دارویی است.

رییس سازمان غذا و دارو در این رابطه با اشاره به اینکه براساس بخشنامه جدید به منظور عرضه انواع ماسک در کشور داروخانه ها تا اطلاع ثانوی مجاز به خرید ماسک نیستند و ماسک رایگان توزیع خواهد شد، خاطرنشان کرد: براین اساس هرگونه توزیع، خرید و فروش انواع ماسک های پزشکی توسط تولیدکنندگان، توزیع کنندگان واحدهای صنفی و شرکت های پخش دارویی تا اطلاع ثانوی ممنوع بوده و کالاهای موجود صرفا قابل فروش به هیات امنای صرفه جویی ارزی وابسته به وزارت بهداشت هستند.

در آخرین لحظات تنظیم و مخابره این گزارش؛ مدارس و مراکز آموزشی خوزستان بنا به دستور استاندار خوزستان برای جلوگیری از سرایت احتمالی ویروس کرونا تعطیل اعلام شدند.