شگردهای تبلیغاتی نامزدهای مجلس در خوزستان؛ از کباب خوری تا کشیدن تنباکو
شگردهای تبلیغاتی نامزدهای مجلس در خوزستان؛ از کباب خوری تا کشیدن تنباکو

کمتر از ۲ روز مانده به پایان تبلیغات انتخاباتی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، رقابت نامزدها در خوزستان نزدیک‌تر می‌شود به طوری که برخی از آنها به روش‌های غیرمتعارف برای جذب آرای مردم بیشتر روی آورده اند.

اگر چه تبلیغات نامزدهای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به طور رسمی از ۲۳ بهمن آغاز شده، اما آنهایی که چشم به کرسی‌های مجلس دوخته‌اند، خیلی پیشتر از آن، تبلیغ زیرپوستی در گروه‌های هدف خود را شروع کرده بودند. بعضی ها مجالس ترحیم و گعده‌ها را برای رایزنی انتخاب کردند و برخی‌ها نیز پا را فراتر نهاده و بعد از تایید صلاحیت از سوی هیات نظارت، تبلیغات زودهنگام را کلید زدند.

در این دوره اما هر چند از تبلیغات خیابانی کاسته و نامزدها به تبلیغات فضای مجازی که هزینه کمتری دارد، روی آورده‌اند و گروه‌ها و کانال‌های متعدد راه اندازی کرده‌اند اما همچنان شاهد حاشیه‌ها و اقدامات عجیب در برخی شهرستان‌ها هستیم.

ستادهای اجاره‌ای میلیونی

آنچه بیش از همه در سطح شهرها به ویژه اهواز به چشم می‌خورد، تبلیغات کاغذی و چسباندن پوسترها بر در و دیوار معابر از سوی برخی نامزدهاست که با وجود واکنش منفی شهروندان و کمپین‌های فعالان محیط زیست برای جلوگیری از تخریب چهره شهر، اما تعداد زیادی از نامزدها به این مساله توجه نکرده و دیوارها، تابلوهای شهری و راهنمایی، درختان، پل‌های عابر پیاده از پوسترها، بنرها و تراکت‌های این افراد در امان نمانده است.

برخی از نامزدها علاوه بر حجم زیادی از تبلیغات کاغذی و بنر در سطح شهر، چندین ستاد انتخاباتی راه اندازی کرده‌اند که ذهن شهروندان را به سمت هزینه‌های گزاف این تبلیغات و نحوه تامین آنها سوق داده است.

به همین دلیل است که شهروندان در گوشه و کنار این پرسش را مطرح می‌کنند که هزینه‌های انتخاباتی این نامزدها چگونه تامین می‌شود و آیا نمایندگان مجلس به چه صورتی قرار است این هزینه‌ها را جبران کنند؟

این مساله واکنش حجت الاسلام موسوی‌فرد امام جمعه اهواز را نیز در پی داشته که از هزینه‌های گزاف نامزدها انتقاد کرده و خواستار رد صلاحیت کسانی شد که برای تبلیغات پول زیادی خرج کرده‌اند.

ایذه و کباب خوران صلواتی

آنچه در ستادهای انتخاباتی و محافل نامزدها می‌گذرد نیز واکنش‌های خوزستانی‌ها را به دنبال داشته است. آوازه برخی از ستادها از این استان نیز فراتر رفته و در کل کشور پیچیده است. نمونه آن ستاد «کباب خوران صلواتی» یکی از نامزدهای حوزه انتخابیه ایذه است که سر و صدای زیادی به پا کرد. در ویدیویی که از این ستاد منتشر شده، یک نفر می‌گوید که به جای چسباندن پوستر بر روی دیوارها، تصمیم گرفته‌اند با اقدام ابتکاری در این ستاد به مردم کباب بدهند. البته این ستاد و نامزدش زیاد دوام نیاوردند. نامزد از شرکت در انتخابات انصراف داد و ستاد نیز با دستور رییس دادگستری ایذه جمع آوری شد.

آنطور که فیصل مزرعه رییس دادگستری ایذه گفته، تطمیع مردم برای رأی دادن یک تخلف انتخاباتی است و ستاد کباب‌خوران نیز یکی از مصداق‌های تطمیع است که برای نامزد مورد نظر پرونده تشکیل شده است.

البته در ایذه پرونده تخلف انتخاباتی برای هشت نفر از نامزدها در مراجع قضایی تشکیل شده که به گفته رییس دادگستری سه نفر از طرفداران یکی از نامزدها به اتهام راه‌اندازی کارناوال انتخاباتی بازداشت شده‌اند.

هواداران مسلح نامزدها

تیراندازی با سلاح جنگی یکی دیگر از حواشی ستادهای تبلیغاتی در خوزستان بوده است. تیراندازی در جمع هوارادان در شادگان و اهواز گزارش شده است.

از سوی دیگر تیراندازی در برخی از شهرستان‌ها نیز در درگیری هواداران رخ داده که نارضایتی شهروندان را به دنبال داشته است. این تیراندازی‌ها در دشت آزادگان و شادگان منجر به بازداشت چند نفر شده است. به گفته سعید حاجیان فرماندار شادگان ۱۷ نفر از هواداران و لیدرهای چند نامزد به دلیل رعایت نکردن قانون در تبلیغات انتخاباتی دستگیر و روانه زندان شدند.

همچنین توزیع تنباکو با تبلیغات یک نامزد انتخابات نیز از دیگر مواردی بوده که به سرعت در فضای مجازی منتشر شده است. ویدیوی پخش موسیقی و پایکوبی در ستاد یک نامزد حوزه انتخابیه در شوش نیز حواشی به دنبال داشته است.

رقص شمشیر

«ائتلاف الکبیر لعمران الاهواز» برای حوزه انتخابیه اهواز، حمیدیه، کارون و باوی نیز سه نامزد معرفی کرده است. این ائتلاف یک ویدیو از سرود حماسی و رقص با شمشیر منتشر کرده تا به این وسیله نامزدهای خود را مشهور کند.

۲۰ نامزد برای هر کرسی

۸۹۱ نفر برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در خوزستان ثبت نام کرده بودند که در نهایت شورای نگهبان ۳۹۲ نفر را تایید صلاحیت کرد. با احتساب ۳۳ نفری که تا دیروز انصراف داده بودند، می توان گفت که ۳۶۲ نامزد در خوزستان برای ۱۸ کرسی در مجلس مبارزه می‌کنند، به عبارتی ۲۰ نامزد به ازای هر کرسی.

باید منتظر بود و دید نامزدها برای یک روز باقیمانده از تبلیغات انتخاباتی، به چه شگردهایی رو می‌آورند.

منبع: ایرنا